PDA

View Full Version : Velge Continental eller SAS tur/retur OSL - EWR ?

charter
05-09-2010, 14:02
Hei!

Vi skal fly OSL-EWA (Gardermoen-Newark) tur-retur til våren, med 5 dagers opphold i New York.

Vi vurderer å fly direkte med Continental, hvor jeg registrerer at flere på forumet har vært skeptiske til deres B757 på såpass lang tur.

Det andre alternativet er å fly SAS, via CPH og Airbus A330 til EWR. SAS sin rute finner jeg imidlertid mindre anmeldelser og informasjon rundt.

Flyr vi via CPH vil vi ha mulighet for å møte resten av reisefølget der, så gitt at A330 byr på en bedre komfort er det absolutt en mulighet som vurderes. Bakdelen er åpenbart at det tar drøye 2 timer ekstra, samt flybytte. (Vi vil uansett måtte reise sammen med resten av følget til/fra Newark, så ventingen vil for vår del bli på EWR eller ved å reise sammen via CPH)

Vi flyr (desverre) economy i begge tilfeller.

Spørsmålet er altså - er det merkbart bedre komfort i SAS A330 enn Continental B757?

Andre innspill mottas også med takk!

pilot94
05-09-2010, 14:08
Jeg ville nok valgt å fly via CPH.. det blir lange timer i en 757! ;)

Dere kan jo også sjekke Swiss via ZRH, eller Lufthansa via DUS, MUC eller FRA.

MountainDew
05-09-2010, 14:37
Er ikke noe bedre plass til beina enten du velger det ene eller det andre. Om det er 6 eller 8 seter i bredden spiller for meg ingen rolle.
Har hatt behahelig tur med både CO og SK over dammen.
CO har bedre underholdningssystem (AVOD) istedenfor IFE som SK har i økonomi.
Mat og service er stort sett same same.

Ville valgt CO om pris er ok og det ikke er et ønske om flybytte osv...
Mange som liker fly har jo ofte ikke noe imot å ta omveier :)

SudCaravelle
05-09-2010, 14:37
Jeg ville klart valgt Continental da du sparer mye tid på dette. Hjemturen er jo også langt bedre når du lander på OSL og er hjemme, uten venting og virkelig kjip tur siste biten (hvis du har klaustrofobi så er SAS sine 737er ikke noe bedre en CO sine 757 vil jeg tro)

En del statsledere takler mindre fly en 757 så det er vel ikke så ille med den i 7-8 timer ;)

Så vidt jeg har forstått av tidligere tråder så har jo faktisk ikke SAS AVOD en gang på sine fly bak og da er jo CO hakket bedre.

Discus
05-09-2010, 14:47
Hei!

Vi skal fly OSL-EWA (Gardermoen-Newark) tur-retur til våren, med 5 dagers opphold i New York.

Vi vurderer å fly direkte med Continental, hvor jeg registrerer at flere på forumet har vært skeptiske til deres B757 på såpass lang tur.

Det andre alternativet er å fly SAS, via CPH og Airbus A330 til EWR. SAS sin rute finner jeg imidlertid mindre anmeldelser og informasjon rundt.

Flyr vi via CPH vil vi ha mulighet for å møte resten av reisefølget der, så gitt at A330 byr på en bedre komfort er det absolutt en mulighet som vurderes. Bakdelen er åpenbart at det tar drøye 2 timer ekstra, samt flybytte. (Vi vil uansett måtte reise sammen med resten av følget til/fra Newark, så ventingen vil for vår del bli på EWR eller ved å reise sammen via CPH)

Spørsmålet er altså - er det merkbart bedre komfort i SAS A330 enn Continental B757?

For det første - om det ene er bedre enn det andre i dette tilfelle er en smakssak - her finnes intet fasitsvar. Tipper du finner omtrent en 50/50-fordeling dersom alle sa sitt.

Har fløyet en del COs 757er (dog ikke OSL-EWR) og også SKs IC-maskiner. Setekomforten er nok omtrent lik. Hos CO har du bedre underholdningstilbud enn SK, strømuttak i economy som SK ikke har (hvis dere er opptatt av slik). A330en kan nok virke litt stillere da det er et større fly. Husker jeg rett så har heller ikke SK individuelle luftdyser for hvert sete i de store bussene.

Generelt ville jeg gått for direkteforbindelsen fordi

sparer en del tid
kommer "rett hjem" til Oslo uten å måtte vente og bytte i CPH etter en nattflyging (noe jeg synes er pyton)

Personlige preferanser og synkronisering med reisefølget spiller jo inn her. Dere kan jo forsøke SK til NYC og CO hjem (hvis det gir en akseptabel pris, begge er jo *A) så får du fordelen av å komme rett hjem til frokost samtidig som du slipper synkroniseringsproblematikken.

FlyHi
05-09-2010, 14:48
Vil til enhver tid foretrække A330 fremfor 757. Det er en lang tur i så lille maskine, men det er jo meget individuelt hvad man synes. Selv prøver jeg at undgå 757 på IC.

LN-AØR
05-09-2010, 14:58
Helt klart CO. Om det er 757 eller Airbus wide-body spiller iallefall ingen rolle for min del. Er mye bedre å fly direkte.

SQ321
05-09-2010, 15:08
Jeg hadde utvilsomt valgt CO. Som SudCaravelle sier så sparer en mye tid, CO har AVOD på sine maskiner, og det viktigste, på returen så slipper du de ekstra timene med venting og flybytte før ankomst ved heller å lande direkte på OSL. Akkurat det er mye verdt etter en lang tur og forvirrende jetlag. Dessuten så støtter du opp om om de direkterutene som tilbys fra OSL;)

AirbusTrond
05-09-2010, 15:22
Personlig hadde jeg valgt, hvis det er mulig til samme pris, SK på utreise og CO på hjemreise. Utreise er mer av en "tur" og mellomlanding synes jeg bare er kjekt. På hjemreise vil man bare fortest mulig hjem, og surringen på CPH oppeves mer som et slit, vil jeg tro.

FlightDeck
05-09-2010, 16:09
Flyselskaper er dessverre veldig like i Economy Class på langdistanse - utrolig at det ikke gjøres mer for å differensiere produktene! Jeg ville uansett valgt SAS og en ordentlig langdistansemaskin fremfor et amerikansk selskap og deres mellomdistansemaskin. Det er bare å velge en avgang som gir minimalt med ventetid i København - det trenger ikke å ta mer enn 45 minutter.

LN-MOW
05-09-2010, 16:12
Flyselskaper er dessverre veldig like i Economy Class på langdistanse - utrolig at det ikke gjøres mer for å differensiere produktene!

Tatt i betraktning hva man betaler, synes jeg ikke det. Marginene i bransjen er altfor smaa.

SQ 777
05-09-2010, 16:24
Velger du CO får du 100% bonus på de aller billigste billetter dersom du velger å melde deg inn i OnePass. Ved SK får du nok bare 25 % på EuroBonus ved de billigste billetter ...

Forstår heller ikke dette med "liten" maskin. Hadde fløyet 737G/A319 like gjerne over dammen hvis de hadde rekkevidde. Rask boarding og raskt ut til immigrationkøen i USA hvis du velger seter langt framme..

Men bevares, ønsker du noe større, dropp SK og dra til CDG og deretter A380... Moderne AVOD etc.. Har sansen for AF

charter
05-09-2010, 16:45
Takk for alle svar - ser at dette er en 50/50 affære, og ville egetlig bare høre andres erfaringer.

SAS på utreise og CO på hjemreise hadde klart vært å foretrekke, men dette er desverre ekstremt mye dyrere.

A330 har vi flydd med flere ganger før, så flyet i seg selv er ikke noe stor deal. Jeg fikk et inntrykk at Comtinental sine 757 var vesentlig trangere enn SAS. Når dette ikke er tilfelle må jeg si at strøm i setet er viktig, og AVOD er kjekt...

Er det noen som vet om Continental har noen form for economy extra? Ser på seat view at de har noe som heter "reserved seating" - hva innebærer dette? Tilgang via OnePass etc?

charter
05-09-2010, 16:48
Ref. forrige innspill - fant ut av det. OnePass elite members...

Discus
05-09-2010, 16:59
Er det noen som vet om Continental har noen form for economy extra?

Så du fant svaret - generelt er det vel ingen US-selskaper som har Economy Extra på den måten SK, AF og BA har definert det (egen "klasse"). UA har Economy Plus med ekstra beinplass. Ellers går det vel i betaling for bulkhead/exit-seter/tidlig boarding o.l. i USA.

Boeing_fan
05-09-2010, 17:05
Hei!

Har reist med begge rutene, og jeg må helt ærlig si at det ikke er noe merkbar forskjell på hverken benplass eller service, men CO har bedre underholdning. Jeg ville hvertfall gått for det billigste alternativet, enten det er det ene eller det andre.

SQ 777
05-09-2010, 17:35
$ 99 en vei ved nødutg... Husk rad 21 er da det beste. De tar $ 99 for rad 20 også, men ryggen går knapt ned... Så der er det ikke verd pengene. I hvertfall på natturen hjem...

trygve
05-09-2010, 17:56
Reiste akkurat TRD-OSL-ARN-EWR-OSL-TRD, med SAS på utreise og CO på returen (economy). Min oppfatning er at setene i SAS sine A330 er noen hakk bedre enn i CO sine 757. Noe mykere seter og en tanke større recline hos SAS, jeg hadde iallefall store problemer med å finne en komfortabel sovestilling på CO138. Ellers er AVOD-systemet til CO totalt overlegent det du finner hos SAS, CO får også stort pluss for strømuttak.

Hadde jeg hatt mulighet til å booke på nytt ville jeg reist ut med CO (dagflyvning) og tilbake med SAS (nattflyvning), er fint mulig å trikse sammen noe slikt på WIAS.

SudCaravelle
05-09-2010, 18:01
Blir SAS ruten her anbefalt fordi det er SAS? Jeg kan faktisk ikke se noen annen grunn til å velge å reise via CPH til EWR?

Det tar jo selvfølgelig ikke bare 45 minutter mer via CPH.

Jeg klarer ennå ikke å skjønne at en 757 tur kal være noe mere cramped enn en A330.

Men prøv i det minste å få deg CO hjem.. Det er ikke noe kjipere enn å sitte på CPH å vente på neste flyet hjem om morgenen etter en lengre tur for å så hoppe på et fly som garantert ikke er noe større enn en 757.

AirbusTrond
05-09-2010, 19:15
SAS uttalte for noen år siden at det ikke var aktuelt å sette inn et så lite fly (dårlig produkt) som 757 OSL-New York.

Det føles mye luftigere med et større fly, og rent fysisk er jo det en god del mer plass å bevege seg på underveis. Men jeg vet ikke om det var dette SAS siktet til da de uttalte seg om saken, eller om det gikk mer på fleksibilitet etc.

FlyHi
05-09-2010, 19:15
Husk at du på SAS har muligheden for standby-upgrade til eco+ for 10.000 point, hvilket er en rigtig god deal.

Larsabal
05-09-2010, 19:36
Jeg har ikke brukt SAS til NYC siden de la ned SK907/908. I mellomperioden før direkteruten ble gjenopprettet av CO brukte jeg Icelandair. I det CO startet opp ble de det klare valget. Som de fleste dermed skjønner setter jeg effektiv reisetid høyt når jeg skal på tur. :-)

wilhelm
05-09-2010, 20:42
Flydd med både SAS og CO til NY og syntes ikke det var så forskjell på komfort. I det siste har jeg imidlertid kun flydd CO pga direkteruten og slippe mellomlanding, spesielt på hjemveien. Tror ikke komfort eller service etc bør stoppe deg fra å booke med CO.

w

TG923
06-09-2010, 02:50
Nå vet ikke jeg hvor mange "vi" er, men hvis man er 2 ville jeg foretrukket SAS (eller andre med 330/340) i og med muligheten for å sitte på 2-seter.

Jeg er ikke glad i 3+3 seating med mindre man får en ledig plass ved siden av da.

Boeing_fan
06-09-2010, 07:49
Blir SAS ruten her anbefalt fordi det er SAS?

Det kommer vel ikke akurratt som en sjokk vel? ;)

Jeg synes CO er bedre dersom det er billigst. Har flydd dem flere ganger.

JoeW
06-09-2010, 08:02
Vil til enhver tid foretrække A330 fremfor 757. Det er en lang tur i så lille maskine, men det er jo meget individuelt hvad man synes. Selv prøver jeg at undgå 757 på IC.

Jeg har ingen problemer med at det bare er en midtgang. Setekomforten er lik. Jeg ville valgt CO, hvis prisen var den samme.

Boeing_fan
06-09-2010, 13:54
Jeg er sikker på at noen sier SAS bare fordi det er SAS. Dersom alternativene til CO hadde vært BA, KLM, Swiss elller noe annet så hadda pipa fått en annen låt hos mange på denne tråden. Jeg ville gått for hva enn som var billigst, enten det var CO, SAS, BA, LH osv.

FlyHi
06-09-2010, 14:08
Jeg er sikker på at noen sier SAS bare fordi det er SAS. Dersom alternativene til CO hadde vært BA, KLM, Swiss elller noe annet så hadda pipa fått en annen låt hos mange på denne tråden. Jeg ville gått for hva enn som var billigst, enten det var CO, SAS, BA, LH osv.

Accepter nu bare at nogle mennesker har andre præferencer end dig. At blive ved med at lave en SAS vs XXX ting gavner ikke nogen eller noget.

Trådstarter spurgte om folks præferencer i denne sag og har fået svar - og i langt de fleste tilfælde er de ganske velbegrundede. Desuden er der også mange der har skrevet at det naturligvis er individuelt hvad der betyder noget, men de inputs der er kommet betyder netop at han kan træffe sin egen beslutning.

For mit eget vedkommende undgår jeg helst 757, da jeg synes det er en noget mere klaustrofobisk oplevelse på IC end twin-aisle-fly - og jeg er heller ikke vild med 3-3 config medmindre man er 3 personer der rejser. Derfor vil min anbefaling også være SK, BA, KLM, Swiss fremfor CO - måske med undtagelse af KLM, som jeg stadig har tilgode at have gode oplevelser med.

Nu blev der i denne tråd spurgt om hvad folk ville anbefale når det gælder CO og SK - og ikke BA, KLM og Swiss - så det er vel egentligt ret så irrelevant.

Direkte fly kan naturligvis være en fordel i mange tilfælde, hvilket jeg da også selv ville foretrække, hvis det ikke havde været en 757.

Widebody og 2-4-2 config synes jeg trækker op - og mulighed for standby-upgrade til eco+ er absolut også et plus. Disse to ting vil for mig klart betyde at valget enkelt.

At du mener noget andet skal du have lov til og der er sikkert mange der er enige med dig, men lad nu være med at "gå" efter dem, som mener noget andet en dig - det bliver for dumt.

Discus
06-09-2010, 14:11
<mod>
Som FlyHi er inne på her - svar som er relevant ifht. spørsmålet, ikke start med å diskutere andres meninger:

</mod>

Hickok
06-09-2010, 14:19
Min ærlige mening er at det ikke er merkbart bedre komfort i SAS A330 enn CO B757. Det er plusser og minuser med begge produkter, men hvis pris er noenlunde lik, så er dette et lett valg i min bok. Direkte flygning og AVOD er gode nok argumenter for meg.

A346
06-09-2010, 15:28
Jeg gjorde vurderingene som trådstarter spør etter for et par uker siden. Valget mitt ble SK via CPH til og ARN hjem. Det som tippet beslutningen i SK's favør var pris (ca 1000,- rimeligere t/r enn CO) og widebody. 2 setere er å foretrekke fremfor 3+3. Minuset er selvfølgelig mangel på AVOD og connection. Hadde prisen vært den samme er jeg usikker på hva jeg ville ha valgt. Valget avhenger vel rett og slett av egne preferanser og hvilken pris man finner på de aktuelle datoer.

Tommy777
06-09-2010, 15:58
Min ærlige mening er at det ikke er merkbart bedre komfort i SAS A330 enn CO B757. Det er plusser og minuser med begge produkter, men hvis pris er noenlunde lik, så er dette et lett valg i min bok. Direkte flygning og AVOD er gode nok argumenter for meg.

Ikke enig. Widebody fly er mye mer stille og romslig enn single aisle. Jeg har sagt nei til 757 paa slike flighter, ogsaa i business. Det er braakete som fy ombord. Har flydd 737BBJ og tilsvarende 319 flere ganger og komforten er ikke det samme. Det er jo en grunn til at man velger widebody flighter domestic USA foran smaateri dersom man har muligheten.

En viktig ting som ikke er nevnt er er at man har 2 setere noe som er mye mer komfortabelt enn 3+3. Er man tidlig ute, kan man sikre seg 2 setere. Du har en MYE stoerre sjanse for aa faa ett bedre sete paa SAS enn hos CO som kun har en rad med bra legroom, samt ved dassrada (doer 2)

Skader ikke at man faar ett par pjollere gratis ogsaa.

Saa SAS er min anbefaling her

Dag Viking
06-09-2010, 16:09

Det kommer litt an på hva du synes om å fly. Vil du ha det enklest mulig, så hadde jeg valgt direkteflighten. Hvis du liker å ta en omvei når du skal fly, så hadde jeg valgt å fly via CPH. En 330 er større, men lydnivået er det samme. Er belegget under pari er det god sjanse for å få et ledig nabosete på en 757, men den er minimal på en to-seter på en 330. I så fall må du velge et midtgangsetet på 4-eren i midten og håpe at nabosetet ikke blir tatt.
Hvis du reiser fra OSL på direkteflighten, så er du kommet til Island før du får tatt av med SAS fra CPH, forutsatt at du starter på samme tidspunkt fra OSL!
Dessuten slipper du den kjipe mellomlandingen og fly over Skagerak etter en trang og lang redeye.

CO vinner på at det er enklere og raskere, men hvis opplevelsen ombord er viktigst så vinner SAS.

Jeg hadde valgt CO både foran og bak gardinen.

LN-MOW
06-09-2010, 16:30
Ikke enig. Widebody fly er mye mer stille og romslig enn single aisle. Jeg har sagt nei til 757 paa slike flighter, ogsaa i business. Det er braakete som fy ombord.

.. sier mannen som promoterer BOSE naår han er i 'støyende omgivelser'.. ;)

Dette er som smaken og baken .. men hvordan noen kan velge bort en nonstop med superior AVOD når ellers alt er omtrent det samme er beyond me ....

Og dette kommer fra en som er ansatt i 'det store stygge konsernet' .. ;)

Tommy777
06-09-2010, 22:23
.. sier mannen som promoterer BOSE naår han er i 'støyende omgivelser'.. ;)

Dette er som smaken og baken .. men hvordan noen kan velge bort en nonstop med superior AVOD når ellers alt er omtrent det samme er beyond me ....

Og dette kommer fra en som er ansatt i 'det store stygge konsernet' .. ;)

He he... Jeg liker ikke single aisle paa saa lange flighter, jeg liker ikke 3 setere. Jeg har flydd med Privatair 4 ganger tilsammen og det flyr ikke for meg.. For meg er ikke AVOD ett stort selling point. Jeg har med min egen entertainment og foretrekker musikk, spill og filmer via min egen ipod touch eller netbook med 10 timers batterikapasitet og som du sier -- Bose.

Jeg hadde alternativet aa velge CO 757 mot 764 paa en booking jeg gjorde denne uka. Gjett hvilken jeg valgte??

I tillegg havner jeg utrolig sjelden/kjoeper utrolig sjelden billetter bak gardina baade privat og i jobb, men skal man bak og er paa ferie, velger jeg widebody hver gang.

Komfort, SAS service, noen gratis drinker og meget bra underholdning med AKKURAT samme content som foran gardinen (ja, du har masse filmer og tv show akkurat som foran, du kan bare ikke sette paa pause og starte/stoppe naar du vil) gjoer det ett bedre valg i min bok

Tommy777
06-09-2010, 22:26
Det kommer litt an på hva du synes om å fly. Vil du ha det enklest mulig, så hadde jeg valgt direkteflighten. Hvis du liker å ta en omvei når du skal fly, så hadde jeg valgt å fly via CPH. En 330 er større, men lydnivået er det samme. Er belegget under pari er det god sjanse for å få et ledig nabosete på en 757, men den er minimal på en to-seter på en 330. I så fall må du velge et midtgangsetet på 4-eren i midten og håpe at nabosetet ikke blir tatt.
Hvis du reiser fra OSL på direkteflighten, så er du kommet til Island før du får tatt av med SAS fra CPH, forutsatt at du starter på samme tidspunkt fra OSL!
Dessuten slipper du den kjipe mellomlandingen og fly over Skagerak etter en trang og lang redeye.

CO vinner på at det er enklere og raskere, men hvis opplevelsen ombord er viktigst så vinner SAS.

Jeg hadde valgt CO både foran og bak gardinen.

Lydnivaaet er ikke det samme. Klart man KAN faa setet ved siden av seg aapent, men jeg liker/ foretrekker aa ha slike ting avklart paa forhaand. Og da er en 2 seter mye bedre dersom man reiser flere sammen.

charter
06-09-2010, 22:43
Vi bestilte med SAS, fordi vårt reisefølge helst ønsket følge fra CPH da de begynner å dra på årene (mine foreldre).

Får håpe det blir en fin tur, selv med mellomlanding - takk for alle behjelpelige innspill!!

TigerBlack
07-09-2010, 09:28
Har fløyet CO039 en gang og det var en spesiell opplevelse. Flyet var proppfult og sykt trangt inni, les veldig smale seter, selv om beinplassen var omtrent som SAS sine 150 seters 738.. Det var ikke noe AVOD, så dette må ha kommet på de siste par årene. Dette er 4 år siden.

seatpitch var greit nok på nødutgang, men setet kunne ikke beveges så jeg var veldig støl når jeg kom ut av flyet igjen. (merk jeg er 193 og kraftig)

Jeg tror de beste stedet jeg har sittet på economy på IC er helt bakerst i SK 330/340 der det er 3 seter i midtrekka istedet for 4.. her satt jeg bemerkelsesverdig godt og hadde jeg fått velge igjen hadde jeg uten tvil valgt å sitte der.

Discus
07-09-2010, 09:51
Har fløyet CO039 en gang og det var en spesiell opplevelse. Flyet var proppfult og sykt trangt inni, les veldig smale seter, selv om beinplassen var omtrent som SAS sine 150 seters 738.. Det var ikke noe AVOD, så dette må ha kommet på de siste par årene. Dette er 4 år siden.

seatpitch var greit nok på nødutgang, men setet kunne ikke beveges så jeg var veldig støl når jeg kom ut av flyet igjen. (merk jeg er 193 og kraftig)

Høres ut som du har sittet på fremre nødutgang, der setet ikke kan lenes tilbake og bordet er i armlene (litt smalere sete). Forøvrig er nok bredden på setene hos CO, SK og de andre stort sett det samme. ;)

Martin
07-09-2010, 12:48
Høres ut som du har sittet på fremre nødutgang, der setet ikke kan lenes tilbake og bordet er i armlene (litt smalere sete). Forøvrig er nok bredden på setene hos CO, SK og de andre stort sett det samme. ;)

Bordet sitter på setet foran på nødutgangradene hos CO. Er bare på fremste rad, at de ikke gjør det: 7ABC og 8DEF.

Discus
07-09-2010, 12:59
Bordet sitter på setet foran på nødutgangradene hos CO.

Da husket både jeg og seatguru feil - beklager.