PDA

View Full Version : Sjøflyplass i fare

Fly high
05-09-2010, 12:31
Melding sendt ut av NTB i dag - mitt spørsmål er da hvorfor man tillater fritidsbåter på drikkevannskilder, men ikke sjøfly?

Advarer mot sjøflyplass på drikkevannskilde
Trondheim (NTB):

Sjøflyplassen på Jonsvatnet i Trondheim er en risiko for byens drikkevannskilde, mener Mattilsynet.
Trondheim kommune får dermed faglig støtte for sitt ønske om at Trondheim Flyklubb må avvikle sjøflyaktiviteten på Jonsvatnet, går det fram av et brev fra Mattilsynet til Samferdselsdepartementet.

Beskyttelse av drikkevannskilden er et overordnet samfunnshensyn, skriver Mattilsynet i en uttalelse i tilknytning til en klagesak som nå behandles for andre gang av departementet.

Striden om sjøflyplassen har pågått i flere år. Samferdselsdepartementet bestemte i 2007 at flyklubbens konsesjon ikke skal fornyes når den utløper i 2013. Denne avgjørelsen ble klaget inn til Sivilombudsmannen, som ba
departementet behandle saken på nytt. Begrunnelsen for dette var at den samfunnsmessige nytteverdien av sjøflyplassen etter Sivilombudsmannens mening var mangelfullt belyst.

Mattilsynet skriver at eventuell samfunnsmessig nytteverdi av sjøflyaktivitet ikke er en del av Mattilsynets ansvarsområde. Vi finner det imidlertid naturlig å presisere at hensynet til trygt og sikkert drikkevann er et overordnet samfunnshensyn, og at dette må vektlegges ved avveining mot andre
samfunnsinteresser, heter det i brevet. (©NTB)

Extra230
05-09-2010, 19:29
mitt spørsmål er da hvorfor man tillater fritidsbåter på drikkevannskilder, men ikke sjøfly?

Fordi de som vil forby sjøfly trolig har fritidsbåt selv....

Discus
05-09-2010, 20:38
Det er vel det "vanlige" når det gjelder (GA-)flyging. Flyging er så godt regulert, og flyplasser må ha konsesjoner jevnlig osv. osv. Mye enklere å legge begrensninger på GA-flyging enn andre fritidsaktiviteter dessverre.

gustavf
05-09-2010, 20:41
Melding sendt ut av NTB i dag - mitt spørsmål er da hvorfor man tillater fritidsbåter på drikkevannskilder, men ikke sjøfly?

Det kan være verdt å nevne at fritidsbåtene som er tillatt på Jonsvatnet er begrenset til robåter.

gustavf
05-09-2010, 20:51
Mye enklere å legge begrensninger på GA-flyging enn andre fritidsaktiviteter dessverre.

Bortsett fra at det meste er forbudt rundt Jonsvatnet. Riktignok er det noe omstridt husdyrhold der og det går en bilveg rundt vannet som er nør vannet en del steder, men det meste er forbudt.

Restriksjonene finnes her:
http://www.trondheim.kommune.no/attachment.ap?id=30446

Det er flere punkter som begrenser fritidsaktiviteter, slik som begrensinger på ridning, forbud mot brettseiling og forbud mot bruk av motorfartøy. Denne regelen setter også begrensninger på ganske mye organisert aktivitet:

Det er forbudt å arrangere sportsstevner eller andre arrangementer ute på Jonsvatnet. I en sone på 100 m fra vannkanten er arrangementer forbudt uten tillatelse fra kommunen.

gustavf
05-09-2010, 21:44
Og grunnen til at sjøflyplassen ikke forlengst er forbudt, er at dette sundet ligger mellom den delen av Jonsvatnet som brukes av sjøflyene (Litjvatnet) og drikkevannsinntaket:
http://kart.finn.no/?lng=10.55782&lat=63.38335&tab=search&zoom=18&mapType=finnhybrid&activetab=search

Fly high
06-09-2010, 08:07
Det kan være verdt å nevne at fritidsbåtene som er tillatt på Jonsvatnet er begrenset til robåter.

Ja, jeg kjenner ikke situasjonen på Jonsvatnet, men tenkte mest generelt. På Farris i Larvik (en av hoveddrikkevannskildene i Vestfold) er det et yrende båtliv, og der er nok mesteparten av båtflåten motorisert. Men jeg tviler på at sjøfly hadde fått lov til å lande der ....

GF1
06-09-2010, 12:49
Ja, jeg kjenner ikke situasjonen på Jonsvatnet, men tenkte mest generelt. På Farris i Larvik (en av hoveddrikkevannskildene i Vestfold) er det et yrende båtliv, og der er nok mesteparten av båtflåten motorisert. Men jeg tviler på at sjøfly hadde fått lov til å lande der ....

Det er jo ikke SÅ lenge siden Treschows sjøfly hadde fast tilhold på Farrisvannet, lett synlig fra E18. Cessna 180 LN-BIK var det siste av dem, en gang på 80- eller 90-tallet. Og før det brukte han Cessna 172D LN-BIO og Super Cub LN-BIA.

Og vann fra Farrisvannet var drikkevann for Vestfold allerede da, helt til Horten.

Fly high
07-09-2010, 08:11
Det har du visst rett i Gunnar! Og når jeg tenker meg om, finnes det vel sjøfly på Eikeren også (Vestfolds nye drikkevannskilde). Det har jo du dokumentert godt med bilder! :)