View Full Version : Delta FBU-JFK
Sitter her med gjennparten av en billett Fornebu-Kennedy 26mars1994 med Delta. Kan ikke huske hvilken flytype. Noen som kan hjelpe. Fra Kennedy fortsatte jeg til Washington/Dulles med TW7645. Er litt usikker på flytype her også.
Dette er kanskje en oppgave for LN-MOW.
Sorry, koorekt flt.nbr. JFK -Dulles er TW697.
FBU-JFK gikk med A310 på den tiden, så jeg vil anta at det var A310 på den aktuelle datoen.
Jeg bodde på Grefsen på den tiden (rett under innflyvningen til FBU), og hvis jeg ikke husker helt feil, var det en og annen slenger med Tristar også i tillegg til Airbussene!?
VC-10
Jeg husker at det stort sett var A310, men som VC-10 sier også Tristar
Takker for respons folkens. Det må nok ha vært 310'en. Tristaren har jeg def. ikke fløyet med, desverre.
Er det noen som husker den helhvite A310en de brukte en god stund? Den fikk etterhvert titler på, men var fremdeles veldig "bar".
Fellowship
12-08-2005, 12:02
Delta overtok den ruta Pan Am startet opp i 1991, med A310-300 som standard. Det var rett etter at de overtok at de fløye med helt hvite nøytraliserte ex Pan Am fly, dvs til utpå våern 1992. En og annen gang kom det A310-200 uten winglets også.
Men dere som skriver at Delta av og til kom med TriStar, er dere sikre på det?? Det har jeg aldri hverken sett eller hørt om. Nå vet jeg godt at det kan ha skjedd likvel, men jeg ville regner med jeg ville fått vbeskjed fra godt kjente den gangen at "Nå har DL vært hjer med Tristar!"
Derimot fløy TWA fast med TriStar i 1989 og 1990. Den kom fast over Grefsen :)
Våren 1994 kom DL noen ganger med B767-300ER, de kombinerte noen ganger ARN og FBU, men det var A310-300 som var fast maskin. I september 1994 var det slutt på DL på FBU, og dermed ble den siste ruta derfra til JFK lagt ned.
Har dere virkelig sett DL TriStar på FBU? Det vil jeg gjerne vite med bilde.
(den gangen var jeg vireklig redd for å gå glipp av noe, og det sitter visst framleis;))
Jeg bodde hjemme med utsikt til 06-24 og jobbet på FBU på denne tiden, og jeg så heller aldri noen TriStar fra DL. ;)
Naa ble jeg veldig usikker .... jeg mener aa huske at DL stilte med L-1011 ved et par anledninger, men det kan godt vaere husken som spiller meg et puss ...
Da PA la ned, overtok DL 310'ene og de ble etterhvert erstattet med 763 ...
I 1994 var det definitivt A310 .. floey den selv ved et par anledninger, den daarligste Businessklassen jeg har floeyet. De hadde ikke engang fotstoetter paa setene ...
De hadde vel 1. klasse også.. Noe Dagbladet syntes var forkastelig at vår forsvarsminister benytte seg av i arbeidet med åskape fred i midt-østen... FY DAGBLADET...
Fellowship
12-08-2005, 16:27
Originally posted by LN-MOW
Naa ble jeg veldig usikker .... jeg mener aa huske at DL stilte med L-1011 ved et par anledninger, men det kan godt vaere husken som spiller meg et puss ...
Da PA la ned, overtok DL 310'ene og de ble etterhvert erstattet med 763 ...
I 1994 var det definitivt A310 .. floey den selv ved et par anledninger, den daarligste Businessklassen jeg har floeyet. De hadde ikke engang fotstoetter paa setene ...
Jeg tror dere MOW, KOG og VC-10. Så mange flykjennere tar ikke feil. Falcon og jeg har bare vært skikkelig uheldige, og kanskje bortreist de(n) dagen(e) DL kom med L-1011.
Mitt neste spørsmål blir da: Var ikke det så spesielt at ingen tok bilde av det? Og var det i så fall en standard Tristar, dvs 100, eller en kort 500 med lengre rekkevidde?
Når det gjelder B767, vet jeg at de våren 1994, fra ca februar til ut april, sto oppført i rutetabellen et par ganger i uka med 763. Men det var den eneste tabellen i perioden mellom november 1991 og september 1994 at det sto noe annet enn 310. (Jeg studerte alle tabellene nøye, for å være forberedt.... Dette var før det fantes nettsider).
Og i september 1994, var det slutt med Delta på FBU.
Hvor lenge fløy Pan Am non-stop før Delta overtok?
Fellowship
12-08-2005, 18:49
Originally posted by EB
Hvor lenge fløy Pan Am non-stop før Delta overtok?
Det var bare sommerrutene i 1991.
Pan am startet opp igjen med å fly til FBU i mai 1986. De benyttet B737-200 til og fra LHR. Et halvt år seinere satt de inn B727-200 i stedet. Denne gikk en periode ( i 1987 tror jeg) videre til Berlin (TXL), mens den for det meste sto på en lang overnatting på gamle Fornebu. I 1988/89 fløy de med ATR-42 mellom FBU og Berlin.
Så hadde de en pause mens TWA fløy JFK-GEN i 1988, og JFK-FBU i 1989 og 1990.
Våren 1991 startet de opp med ganske nye A310-300ER JFK-FBU. Og samme høst overtok altså Delta.
Originally posted by EB
De hadde vel 1. klasse også.. Noe Dagbladet syntes var forkastelig at vår forsvarsminister benytte seg av i arbeidet med åskape fred i midt-østen... FY DAGBLADET...
Det var Johan Jørgen Holst Dagbladet kartla reisevanene til. Han var utenriksminister på den tiden Dagbladet begynte å skrive om hans flyvaner. Husker også det at det ble poengtert at Holst brukte 1. klasse på Delta mens Brundtland fløy Euroclass med SAS til New York. Støtter EB sin FY til Dagbladet.
Ja... han var Utenriksminister etter å ha vært Forsvarsminister i flere år. Mannen var vel godt over 1,90 - jobbet døgnet rundt for fred. At han reiste bedre en Dagbladet s journalister var nok vanskelig å svelge... Dagbladet har et liv på samvittigheten...om ikke flere!!!
<SUKK>Fant et av Fellowships bilder av L-1011 på FBU, det er bare verdens nydeligste fly. Og det var noe helt spesielt i TWA farger.</SUKK>:devot:
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=19040