DCHalvorsen
11-08-2005, 15:45
Denne teksten er en omstendelig beretning om en reise fra Paris til Bergen med Norwegians flight DY1475, onsdag 10. august 2005.
1. Fra Paris til Beauvais
Flybussen går fra den relativt lille bussterminalen like ved det enorme kongressenteret i Paris ved Porte Mailllot. Det er lett å komme seg dit med metrolinje 1 i retning La Defense. Som øst-vest linje gjennom Paris har linje 1 korrespondanse med de fleste nord-syd linjene. Når flybussen går kan være et mer komplisert spørsmål. Selv fant jeg det ut ved å gå inn på hjemmesidene til Beauvais-flyplassen og der oppgi hvilken flyavgang jeg hadde. Da kom klokkeslettet 09:15 opp.
Ankom Porte Maillot litt før ni. Da var flybussen omtrent fullsatt både av reisende og bagasje, men vi fikk plass. Før avgang kom en fyr gjennom bussen og solgte billetter til 13 Euro stykket. Mens dette pågikk, var flere reisende møtt frem ute på plassen. De ble henvist til neste buss som ble satt opp i det vår gikk kl. 09.06. Turen ut til Beauvais tok en time og seks minutter. Det var en behagelig turistbuss som både hadde tv og toalett, men som sistnevnte kunne brukes vet jeg ikke.
2. På flyplassen i Beauvais
I følge lavpriskalenderen til Norwegian var DY 1475 utsolgt i dag, og foran de fire betjente innsjekkingslukene til Norwegian dannet det seg lange og svært saktegående køer. Det var to årsaker til at innsjekkingen tok tid. For det første skjedde alt papirarbeid manuelt, med avkryssinger på lister, påføringer med penn, bruk av klistrelapper og utstedelse av boarding pass fra en vanlig billettblokk. For det andre hadde mange av de reisende store bagasjer. Et ungt fransk par foran meg ekspederte for eksempel seks kolli, herav flere bager og trillekofferter på flereogtyve kilo hver.
Men ingen stresset. Avgangen var nemlig meldt en time og 20 minutter forsinket (flyet skulle ha gått 12:15), og flyet fra Bergen ville ikke lande før klokken 13:00. I lukene ved siden av sjekket folk inn til Sterlings rute NB538 til København, men der var det knapt kø. De reisende til DY1475 tok denne ekstra ventetiden på forskjellig vis. Noen strøk gjennom sikkerhetskontrollen og inn i avgangshallen for å sitte der å kope eller kikke i taxfrebutikken. De fleste satte seg imidlertid i kafeteriaen, enten inne eller ute, kjøpte seg mat og drikke og slappet av. De mer fordervede gikk rett over gaten til den irske puben, en plasthall med inne- og uteservering og fikk seg en øl eller tre. En halvliter av kjent nederlandsk fabrikat fra fat kostet 6,20 Euro.
Siste frist for å møte ved gate var satt til 13.05. I mellomtiden var Ryanairs FR025 til Dublin ekspedert. Den ble flydd av en gammel 737-200 (EI-CNX) og hadde få reisende. Til Norwegians rute DY1475 var det foran skranken i avgangshallen i utgangspunktet en velordnet kø, og mange hadde sikkert stått i den ganske lenge, men rett før ombordstigning ble alt snudd på hode. Alle barnefamilier ble ropt frem, og det ble åpnet for alternativ køståing slik at fremmelige folk som var kommet sist inn i hallen kunne stille seg i fremste rekke.
I mellomtiden var flyet fra Bergen kommet: LN-KKP ”Kirsten Flagstad”. Både døren foran og bak ble benyttet til av- og påstigning. Klokken 13:15 slapp folk om bord, og boarding var completed 13 minutter senere. Selv hadde jeg albuet meg frem til seterekke 4, vindusplass på høyre side. Cockpiten meldte seg og beklaget forsinkelsen. Flyet hadde gått fra Oslo i dag tidlig til Bergen, men der var det tåke og slik var forsinkelsen oppstått. Nå var flytiden til Bergen beregnet til to timer og fem minutter. Så kom sikkerhetsdemonstrasjonen, og folk fulgte til dels nøye med. To mediaprofilerte flykrasj den siste uken (Toronto og Middelhavet) har vel gitt de fleste en påminner om at det er mulig å slippe levende fra det.
3. I luften
KKP la fra gate 13.38 og takset til enden av rullebanen. Take off fulgte 13:44. Lettskyet vær gav utsikt til uendelige jordbruksarealer, skogholt, landsbyer, kanaler, elver, vei- og jernbanesystemer. Vi fløy over land i minst en time, men skydekket ble stadig tettere og over Nordsjøen var ingenting å se. Opp mot norskekysten klarnet det igjen, og vi tok land midtveis mellom Lindesnes og Lista. Da meldte nemlig cockpiten seg og sa hvor vi var. De beklaget også at vi ikke hadde greid å fly inn noe av forsinkelsen. Medvind hadde det ikke vært, dessuten hadde militær flyaktivitet over Tyskland tvunget oss til å fly lenger mot øst. Akkurat det forklarte vel også hvorfor kursen stadig var lagt om.
Inne i kabinen gikk livet sin vante gang. Fra trillevognen solgte de mat, drikke, suvenirer og taxfree. Noen sov og noen leste. Mange av barna kjedet seg ettertrykkelig, og noen prøvde ut grenser for hvor uoppdragne de faktisk kunne være ute blant fremmede folk. Reisefølget mitt klaget over at det ikke var friskluftdyser over setene. Som hos white-knuckled flyers flest kommer svetten frem ved den minste turbulens, og da har den friske, kjølige luften tydeligvis en viss lindrende effekt.
Fra vinduene på høyre side så vi Farsund, Kvinesdal og Flekkefjord, fløy så over dalstrøka innafor og over Høg-Jæren, startet innflyvingen på høyde med Stavanger, passerte Boknafjorden og Haugalandet, over vestsiden av Stord, så over fjordene opp mot Bergen og landet på Flesland fra syd klokken 15:35 og var ved gate fem minutter senere. Vi var med andre ord en time og ett kvarter forsinket.
4. Flesland
Her var det stor trafikk på utenlandsavdelingen, både av ankommende og avreisende. Mange forlot KKP i stor fart for å komme først i taxfreebutikken og først i kassakøene i dette nå sprengte butikklokalet. Nede ved bagasjeutleveringen var det så fullt at folk stod i doble rekker ved båndene, og dultet og skubbet i hverandre når det kjære reisepargasset endelig kom drivende forbi. I tollkontrollen var der ingen som stod og lusket på småsmuglerne, og klokken 16:05 var vi ute i den store hallen. Siste leg på reisen var flybussen 16:30 til Bergen over Nesttun, og sannelig satt det ikke folk der som også hadde sittet på bussen fra Porte Maillot.
Dag Chr. Halvorsen
1. Fra Paris til Beauvais
Flybussen går fra den relativt lille bussterminalen like ved det enorme kongressenteret i Paris ved Porte Mailllot. Det er lett å komme seg dit med metrolinje 1 i retning La Defense. Som øst-vest linje gjennom Paris har linje 1 korrespondanse med de fleste nord-syd linjene. Når flybussen går kan være et mer komplisert spørsmål. Selv fant jeg det ut ved å gå inn på hjemmesidene til Beauvais-flyplassen og der oppgi hvilken flyavgang jeg hadde. Da kom klokkeslettet 09:15 opp.
Ankom Porte Maillot litt før ni. Da var flybussen omtrent fullsatt både av reisende og bagasje, men vi fikk plass. Før avgang kom en fyr gjennom bussen og solgte billetter til 13 Euro stykket. Mens dette pågikk, var flere reisende møtt frem ute på plassen. De ble henvist til neste buss som ble satt opp i det vår gikk kl. 09.06. Turen ut til Beauvais tok en time og seks minutter. Det var en behagelig turistbuss som både hadde tv og toalett, men som sistnevnte kunne brukes vet jeg ikke.
2. På flyplassen i Beauvais
I følge lavpriskalenderen til Norwegian var DY 1475 utsolgt i dag, og foran de fire betjente innsjekkingslukene til Norwegian dannet det seg lange og svært saktegående køer. Det var to årsaker til at innsjekkingen tok tid. For det første skjedde alt papirarbeid manuelt, med avkryssinger på lister, påføringer med penn, bruk av klistrelapper og utstedelse av boarding pass fra en vanlig billettblokk. For det andre hadde mange av de reisende store bagasjer. Et ungt fransk par foran meg ekspederte for eksempel seks kolli, herav flere bager og trillekofferter på flereogtyve kilo hver.
Men ingen stresset. Avgangen var nemlig meldt en time og 20 minutter forsinket (flyet skulle ha gått 12:15), og flyet fra Bergen ville ikke lande før klokken 13:00. I lukene ved siden av sjekket folk inn til Sterlings rute NB538 til København, men der var det knapt kø. De reisende til DY1475 tok denne ekstra ventetiden på forskjellig vis. Noen strøk gjennom sikkerhetskontrollen og inn i avgangshallen for å sitte der å kope eller kikke i taxfrebutikken. De fleste satte seg imidlertid i kafeteriaen, enten inne eller ute, kjøpte seg mat og drikke og slappet av. De mer fordervede gikk rett over gaten til den irske puben, en plasthall med inne- og uteservering og fikk seg en øl eller tre. En halvliter av kjent nederlandsk fabrikat fra fat kostet 6,20 Euro.
Siste frist for å møte ved gate var satt til 13.05. I mellomtiden var Ryanairs FR025 til Dublin ekspedert. Den ble flydd av en gammel 737-200 (EI-CNX) og hadde få reisende. Til Norwegians rute DY1475 var det foran skranken i avgangshallen i utgangspunktet en velordnet kø, og mange hadde sikkert stått i den ganske lenge, men rett før ombordstigning ble alt snudd på hode. Alle barnefamilier ble ropt frem, og det ble åpnet for alternativ køståing slik at fremmelige folk som var kommet sist inn i hallen kunne stille seg i fremste rekke.
I mellomtiden var flyet fra Bergen kommet: LN-KKP ”Kirsten Flagstad”. Både døren foran og bak ble benyttet til av- og påstigning. Klokken 13:15 slapp folk om bord, og boarding var completed 13 minutter senere. Selv hadde jeg albuet meg frem til seterekke 4, vindusplass på høyre side. Cockpiten meldte seg og beklaget forsinkelsen. Flyet hadde gått fra Oslo i dag tidlig til Bergen, men der var det tåke og slik var forsinkelsen oppstått. Nå var flytiden til Bergen beregnet til to timer og fem minutter. Så kom sikkerhetsdemonstrasjonen, og folk fulgte til dels nøye med. To mediaprofilerte flykrasj den siste uken (Toronto og Middelhavet) har vel gitt de fleste en påminner om at det er mulig å slippe levende fra det.
3. I luften
KKP la fra gate 13.38 og takset til enden av rullebanen. Take off fulgte 13:44. Lettskyet vær gav utsikt til uendelige jordbruksarealer, skogholt, landsbyer, kanaler, elver, vei- og jernbanesystemer. Vi fløy over land i minst en time, men skydekket ble stadig tettere og over Nordsjøen var ingenting å se. Opp mot norskekysten klarnet det igjen, og vi tok land midtveis mellom Lindesnes og Lista. Da meldte nemlig cockpiten seg og sa hvor vi var. De beklaget også at vi ikke hadde greid å fly inn noe av forsinkelsen. Medvind hadde det ikke vært, dessuten hadde militær flyaktivitet over Tyskland tvunget oss til å fly lenger mot øst. Akkurat det forklarte vel også hvorfor kursen stadig var lagt om.
Inne i kabinen gikk livet sin vante gang. Fra trillevognen solgte de mat, drikke, suvenirer og taxfree. Noen sov og noen leste. Mange av barna kjedet seg ettertrykkelig, og noen prøvde ut grenser for hvor uoppdragne de faktisk kunne være ute blant fremmede folk. Reisefølget mitt klaget over at det ikke var friskluftdyser over setene. Som hos white-knuckled flyers flest kommer svetten frem ved den minste turbulens, og da har den friske, kjølige luften tydeligvis en viss lindrende effekt.
Fra vinduene på høyre side så vi Farsund, Kvinesdal og Flekkefjord, fløy så over dalstrøka innafor og over Høg-Jæren, startet innflyvingen på høyde med Stavanger, passerte Boknafjorden og Haugalandet, over vestsiden av Stord, så over fjordene opp mot Bergen og landet på Flesland fra syd klokken 15:35 og var ved gate fem minutter senere. Vi var med andre ord en time og ett kvarter forsinket.
4. Flesland
Her var det stor trafikk på utenlandsavdelingen, både av ankommende og avreisende. Mange forlot KKP i stor fart for å komme først i taxfreebutikken og først i kassakøene i dette nå sprengte butikklokalet. Nede ved bagasjeutleveringen var det så fullt at folk stod i doble rekker ved båndene, og dultet og skubbet i hverandre når det kjære reisepargasset endelig kom drivende forbi. I tollkontrollen var der ingen som stod og lusket på småsmuglerne, og klokken 16:05 var vi ute i den store hallen. Siste leg på reisen var flybussen 16:30 til Bergen over Nesttun, og sannelig satt det ikke folk der som også hadde sittet på bussen fra Porte Maillot.
Dag Chr. Halvorsen