PDA

View Full Version : Verdens første homo-bryllup i luften - på SAS!


CK
01-09-2010, 09:07
In December, SAS hopes to host the world's first same-sex wedding in the air! On a flight from Stockholm to New York, we will let love take over and wed one loving couple, hopefully making it one of the world's first gay-themed flights.

Les mer på http://love.flysas.net/

Boeing_fan
01-09-2010, 09:12
Så hyggelig da, men det kan vel hende at det har skjedd før med et annet flyselskap?

ENGM 911
01-09-2010, 09:25
Hvordan vil dette bli tatt i mot av andre reisende?

kekker
01-09-2010, 09:31
Morsom, om noe spiss konkuranse, vil vel uten tvil skape PR så det holder..

Jeg lider ikke av nevneverdig motvegringer mot homofili, så jeg syns detta er knalltøft av SAS!

A346
01-09-2010, 09:36
Burde ikke flighten gå til Key West og SFO??

Stian
01-09-2010, 09:37
Hvorfor er dette bare rettet mot homofile da?
For å få mer publisitet kanskje?

ThomAAs
01-09-2010, 09:49
Når jeg giftet meg ankom mannen min og jeg med sjøfly. Vet ikke helt om jeg ville ha gjort det i luften. Men om det er "love-in-the-air" så kjør på :)

Bizflyer
01-09-2010, 09:57
Er det som på et skip da at det er Kapteinen som forstår vielsen? Eller må de ha med seg en prest/rabbi/iman/dommerfullmektig selv?

Skal det foregår i biz kabinen, eller bak i monkeyclass?

Nå har vel ikke SAS noen brudesuite ombord, men toalettene på Biz er vel store nok til at de kan klare å komme seg i mile-high-club? :colgate:

Lykke til, sier nå jeg!

BF:cool2

Boeing_fan
01-09-2010, 10:00
Jeg vedder på at paret som gifter seg er to homofile flynerder, hvorfor skulle de ellers gifte seg i lufta?

A346
01-09-2010, 10:18
Jeg vedder på at paret som gifter seg er to homofile flynerder, hvorfor skulle de ellers gifte seg i lufta?

Tja si det? Oppmerksomhet, gratis tur på biz og ikke minst gratis overnatting i NYC og LA...

TCAS
01-09-2010, 10:23
Jeg vedder på at paret som gifter seg er to homofile flynerder, hvorfor skulle de ellers gifte seg i lufta?

Du har fortsatt sjansen til å vinne et slikt bryllup, for vinnerne er ikke plukket ut ennå ;)

A346
01-09-2010, 10:51
Når begynte forreten SK med 10 seter i bredden på økonomi med 2+2+2+2+2 konfigurasjon?? http://forum.thescubasite.com/rolleye/rolleye.gif (http://www.thescubasite.com)

FlyHi
01-09-2010, 11:08
Når begynte forreten SK med 10 seter i bredden på økonomi med 2+2+2+2+2 konfigurasjon?? http://forum.thescubasite.com/rolleye/rolleye.gif (http://www.thescubasite.com)

Ja der er blevet noget trangt på economy, men det giver jo muligheden for lidt flere bryllupsgæster ;)

LNv22
01-09-2010, 11:17
Skal det foregå i biz kabinen, eller bak i monkeyclass?
Dagens!

Vet ikke om kapteinen på fly har samme myndighet som kaptein på skip når det kommer til vigsler?

72velle
01-09-2010, 11:27
Hvor mange hetero-ekteskap er blitt inngått på SAS-flighter?

OleSR
01-09-2010, 11:51
Hvor mange hetero-ekteskap er blitt inngått på SAS-flighter?

Og poenget ditt er hva? ;)

CK
01-09-2010, 11:51
Hvor mange hetero-ekteskap er blitt inngått på SAS-flighter?

Jeg ville gjerne, jeg hadde presten klar (OJB), men kona sa nei...:headbang

Glenn
01-09-2010, 12:31
Genialt "stunt"!

Bizflyer
01-09-2010, 13:10
Vi har da flere fly-gale homser her inne som burde føle seg kallet!
Eller er dere gift alle sammen?? ;)
BF:cool2

SAJblue
01-09-2010, 15:08
Vi har da flere fly-gale homser her inne som burde føle seg kallet!
Eller er dere gift alle sammen?? ;)
BF:cool2

Det hadde jo vært gøy, men mangler jo noen å gifte meg med! Tviler på at det blir snakk om "blind-date-giftemål"

:p

OleSR
01-09-2010, 15:14
Vi har da flere fly-gale homser her inne som burde føle seg kallet!
Eller er dere gift alle sammen?? ;)
BF:cool2

Joda, så lenge tilbudet står helt til jeg en gang i fremtiden finner en å gifte meg med, haha. Hvis jeg i det hele tatt skal gifte meg, da. Tviler nok uansett på at det kommer til å skje ombord i et fly ;)

ClassOne
01-09-2010, 15:26
I hvilket land blir de da offisielt gift?

Bizflyer
01-09-2010, 15:44
Det hadde jo vært gøy, men mangler jo noen å gifte meg med! Tviler på at det blir snakk om "blind-date-giftemål"

Joda, så lenge tilbudet står helt til jeg en gang i fremtiden finner en å gifte meg med, haha. Hvis jeg i det hele tatt skal gifte meg, da. Tviler nok uansett på at det kommer til å skje ombord i et fly ;)

Tillat meg å hjelpe dere litt på vei: Dere er begge homo og flygale og mangler en å gifte seg med!! Resten kommer vel av seg selv!?!??! Se å få meldt dere på!!!:lol

BF:cool2

OleSR
01-09-2010, 16:07
Haha, jeg så den komme. Men så enkelt er det nok ikke, du :D

I hvilket land blir de da offisielt gift?

FL350?

FlyHi
01-09-2010, 16:12
I hvilket land blir de da offisielt gift?

Er det ikke i det land hvor flyet er registreret?

sirpjalle
01-09-2010, 16:15
I hvilket land blir de da offisielt gift?

Er det ikke i det land hvor flyet er registreret?

Og så lenge det er en maskin på DK-register hvilket sjansen er tilstede for, så blir det DK.

Er usikker på om det er lov med homfile ekteskap i Norge, men i Danmark vet jeg at det er lov.

raskefot
01-09-2010, 16:16
Er det ikke i det land hvor flyet er registreret?

Ifølge konkurransereglene blir man registrert som gift i Sverige. Jeg hadde meldt på meg selv og samboeren, men SAS-ansatte kan selvsagt ikke delta :angry:

RWY 24
01-09-2010, 16:47
Er usikker på om det er lov med homfile ekteskap i Norge, men i Danmark vet jeg at det er lov.

I Norge er det lov. Jeg skal i et sånt bryllup på lørdag, forresten :-D

RYKogREIS
01-09-2010, 20:50
Så utrolig kult - sånt får du aldri på Emirates eller Lufthansa. It's Scandinavian :-)

JoeW
01-09-2010, 20:53
Er usikker på om det er lov med homfile ekteskap i Norge, men i Danmark vet jeg at det er lov.

Blander du landene? Danmark har kun partnerskapslov per i dag, mens man i Norge har en felles ekteskapslov.

Videre står det at vielsen finner sted i en av loungene på ARN - og at det i luften er "wedding reception". :-)

Foreløpig ser det ut til at det kun er fem par meldt på - så det er jo nokså gode sjanser dersom man er forlovet og in need of a wedding.

AirbusTrond
01-09-2010, 22:12
Da har NTB bitt på saken... Men flytypen stemmer selvsagt ikke helt, hos ABC Nyheter:

http://www.abcnyheter.no/kultur/livet/100901/sas-tilbyr-luftig-bryllup-homofile

ENGM 911
01-09-2010, 23:33
Jaggu ble ikke mange skapdører sparket opp her sånn plutselig :colgate:

Wig-wag
02-09-2010, 00:30
Hva er egentlig greia her?

Homser har lov til å gifte seg i Norge. Spiller det noen rolle om de gjør det hos SAS eller et annet sted?

JoeW
02-09-2010, 00:41
SAS har jo generelt prøvd ganske hardt på "rosa marketing" mot det homofile markedet over tid ( http://www.flysas.com/en/flight-to/gay/LGBT---Oslo/ f.eks.) og vel også sponset diverse relaterte arrangementer, da som "gay-friendly Scandinavian Airlines welcome you to Copenhagen" etc - så det er vel et ledd i strategien om å tekkes en tildels kjøpekraftig målgruppe.

Utover det er det jo mange land der homofile giftemål ikke annerkjennes, og da vil jo det i seg selv være et argument. Samtidig får SAS spilt på litt "liberale, Skandinaviske verdier".

Robin882
02-09-2010, 02:11
Jeg ville gjerne, jeg hadde presten klar (OJB), men kona sa nei...:headbang

Og heller får du ikke modell-fly til jul :p haha!


@topic, stilig SAS stunt! På tide SAS også får litt gratis reklame ^_^

STARSHIP 2
02-09-2010, 09:35
SAS har tidligere gjort litt ekstra for homofile under askekrisen..
http://www.an.no/nyheter/article5078363.ece

Bizflyer
02-09-2010, 10:18
Lurer på om SaudiArabian Airlines vil følge etter med lignende stunt? :lol

BF:cool2

sirpjalle
02-09-2010, 10:28
Lurer på om SaudiArabian Airlines vil følge etter med lignende stunt? :lol

BF:cool2

Man kan vel si at det har en snøball's sjanse i H..... :thumbup

SudCaravelle
02-09-2010, 10:31
Jaggu bra det ikke var noen andre flyselskaper som kom med dette - det hadde nok blitt kjapt dømt som spekulativt ;)

Lurt initiativ da, det er jo en kjøpesterk fin guppe disse PINKY/DINKYene og i den større verden er de jo klart ofte trendsettere.

BGO
02-09-2010, 13:29
Da har NTB bitt på saken... Men flytypen stemmer selvsagt ikke helt, hos ABC Nyheter:

http://www.abcnyheter.no/kultur/livet/100901/sas-tilbyr-luftig-bryllup-homofile

Her ser vi jo at media slenger seg på og gir SAS gratis PR.

Må si at jeg ikke har sansen for hvordan "homosaken" blir brukt for å skaffe flyselskapet spalteplass i media. Kan vi ikke få første "neger-ekteskap", "tvangs-ekteskap" eller "størst aldersforsjell-ekteskap" ombord i et fly snart?

Her ser jo SAS helt klart at det ikke er godt nok med en mann og en dame som gifter seg, for det vil ikke gi de nok oppmerksomhet, derfor vil de heller finne fram til et homofilt par. Sitter igjen med følelsen av at de to som får gifte seg blir brukt av SAS i et PR-stunt i kraft av at de er homofile og ingen ting annet. I mine øyne er ikke homofile noe annet enn mennesker de heller og da blir jo dette bare vås...

Men for all del, gratulerer til det heldige paret :)

SAS-Steward
02-09-2010, 19:24
Helt genialt, og ufattelig morro.
SAS får mye gratis reklame på dette, samtidig så er det et steg i en god retning.
Me like.
Men skulle ønske de kunne gjort noe av det samme, tar gjerne å fornyer løftet med kona ombord på et fly.

Do-228
02-09-2010, 21:20
Ekteskapsløftet er nok det viktigste man avgir i livet, uansett legning. Å la seg bruke i en slik jippo er helt på trynet, ha en mistanke om hvor i selskapet denne ideen kommer fra..

VC-10
02-09-2010, 21:47
Helt genialt, og ufattelig morro.
SAS får mye gratis reklame på dette, samtidig så er det et steg i en god retning.
Me like.
Men skulle ønske de kunne gjort noe av det samme, tar gjerne å fornyer løftet med kona ombord på et fly.

Genialt??? Det skjønner ikke jeg. Hadde de gjort dette som et stunt som alle i giftetanker kunne melde seg på, homo eller hetero, og gjort noe mer ut av det, da kunne jeg kanskje ha skjønt det, men hvordan de kunne finne på akkurat dette er et mysterium for meg. Mye gratis reklame sier du - kanskje, men den treffer vel ikke så veldig mange. Det er en artig idé, men det er ikke slikt som får meg til å tenke på SAS neste gang jeg skal bestille en flybillett.
Avhengig av hvor mye styr det blir ut av det ombord, er jeg vel ikke helt sikker på om et bryllup med fremmede personer er det jeg har mest lyst til å være med på på tur over Atlanteren. Dreier det seg om en kort seremoni og ferdig med det, er det vel OK, men skal hele flighten være viet til dette blir det litt i overkant spør du meg (men det har ingen gjort ;))
Men for all del - lykke til for dem som får være med på dette - hadde det vært noen på forumet, hadde det jo vært spesielt artig!

Bizflyer
02-09-2010, 22:00
tar gjerne å fornyer løftet med kona ombord på et fly.

:drunk:Hæææ! Man gjør da ikke samme feilen 2 ganger???:drunk:

BF:colgate:

PerJen
06-09-2010, 21:20
Ikke helt Off topic, flygeleder frir på frekvensen!

http://www.youtube.com/watch?v=W9bLdoqdbzM


Forøvrig så er det ikke første gang SAS helt klart støtter slikt. Tidligere i år omroutet de Tromsø-Svaldbard flyet til å gå via Bodø for å plukke upp to stk som skulle til Svaldbard for å ha bryllup. http://www.an.no/nyheter/article5076188.ece

LN-AØR
06-09-2010, 21:59
Helt genialt, og ufattelig morro.
SAS får mye gratis reklame på dette, samtidig så er det et steg i en god retning.
Tja, er vel ikke alle som ser på "homo-bryllup" som god reklame og PR. Finnes fremdeles nok av folk som er imot ekteskap med samme kjønn. Uten å tråkke noen på tærne, så er jeg ikke sikker på om jeg hadde likt å bli "tvunget" til å se på en slik seremoni. Håper SAS gjør alle pax oppmerksomme på hva som skal skje i god tid før avgang!

Men for all del, blir sikkert hyggelig for brudeparet.

LNv22
14-09-2010, 15:24
SAS får kritikk for homofili-stunt

6. desember skal verdens første vielse for et lesbisk eller homofilt par finne sted i et SAS-fly. - Et risikabelt PR-stunt, mener markedseksperter.

--

Primærmålgruppen til SAS er forretningsreisende som betaler full pris billetter, og jeg tror at de vil undre seg over hva SAS nå holder på med. Mottakeren kan oppleve at merkevaren begynner å bli uklar. Og det er aldri bra, sier professor og leder for Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI, Tor W. Andreassen til DagenMagazinet.


http://e24.no/naeringsliv/article3810775.ece

SAS-Steward
14-09-2010, 17:16
På tide at folk våkne, å at vi kan få et mer åpent og innkluderende samfunn.
Jeg synes det er flott at SAS er litt i bresjen for dette.

VC-10, hvis du går inn å leser litt om dette, så får du svar på de fleste spørsmålene dine.
Gratisreklame, absolutt. Det homofile og lesbiske miljøet er nok større en du aner, så dette er bra.
Forretningsreisende er SAS sitt satsingsområde, men det er fortsatt endel andre billetter som også skal selges.
Den gruppen er som sagt stor, og ikke minst, utrolig kjøpesterk.

Boeing_fan
14-09-2010, 18:48
Tja, er vel ikke alle som ser på "homo-bryllup" som god reklame og PR. Finnes fremdeles nok av folk som er imot ekteskap med samme kjønn. Uten å tråkke noen på tærne, så er jeg ikke sikker på om jeg hadde likt å bli "tvunget" til å se på en slik seremoni. Håper SAS gjør alle pax oppmerksomme på hva som skal skje i god tid før avgang

Dette er faktisk et bryllup jeg kunne tenkt meg å vært vitne til. Tenk så gøy å oppleve et bryllup i luften.

Hvorfor ville ikke du sett det?

Tommy777
14-09-2010, 19:55
På tide at folk våkne, å at vi kan få et mer åpent og innkluderende samfunn.
Jeg synes det er flott at SAS er litt i bresjen for dette.

VC-10, hvis du går inn å leser litt om dette, så får du svar på de fleste spørsmålene dine.
Gratisreklame, absolutt. Det homofile og lesbiske miljøet er nok større en du aner, så dette er bra.
Forretningsreisende er SAS sitt satsingsområde, men det er fortsatt endel andre billetter som også skal selges.
Den gruppen er som sagt stor, og ikke minst, utrolig kjøpesterk.

Det bør ikke være en bedrifts oppgave å gå i bresjen for noe slikt. Det er klart delte og sterke meninger om emnet, personlig har jeg slett ikke noe imot dette, men jeg synes det er tullete av SAS.

C klassen på denne flygningen kan være full av forretningsmenn som har betalt 30K + for å reise i SAS C denne datoen har kanskje ett møte i NYC og ønsker ikke å være med på festen.. En viktig grunn til at man velger C er fred og ro, da blir en bryllupsfest helt feil, straight eller homo..

LNv22
14-09-2010, 20:05
Det bør ikke være en bedrifts oppgave å gå i bresjen for noe slikt. Det er klart delte og sterke meninger om emnet, personlig har jeg slett ikke noe imot dette, men jeg synes det er tullete av SAS.

Absolutt enig.


C klassen på denne flygningen kan være full av forretningsmenn som har betalt 30K + for å reise i SAS C denne datoen har kanskje ett møte i NYC og ønsker ikke å være med på festen.. En viktig grunn til at man velger C er fred og ro, da blir en bryllupsfest helt feil, straight eller homo..
De samme hensyn gjør selg gjeldende på LH440 3. november?

SAS-Steward
14-09-2010, 20:11
Når man ser på alle mulige ting ulike selskaper engasjerer seg så synes jeg det er bra at SAS går foran å engasjerer seg i saker som har med mennesker å gjøre.
Støtte til Red barna, Plan, Unicef. Sponsing av ulike miljøtiltak, og et innkluderende samfunn.

Nå er neppe dette noe som kommer til å vare hele turen, snarere tvert imot. Mesteparten av denne greie foregår i New York og i San Francisco. Derimot en symbolsk handling ombord er neppe spesielt forstyrrende. Fest ombord blir det ikke lagt opp til, ikke mer en det pleier på en normal tur til New York. Selv om det vil bli litt mer stas på denne. Men vil man at dette skal være et problem, så blir det selvfølgelig det.
Dette er også varslet så god tid i forveg at de som for alle mulige midler vil holde seg borte fra denne flighten klarer fint det. Mitt intrykk derimot er at mange foretningsreisende synes dette er morro. ( fått endel tilbakemeldinger ombord )

Men her er vi nok uenig uanset hvordan man vrir eller vender på det.

For de som undrer og synes dette er forkastelig, hold dere unna SK903 ARN-EWR. Mandag 06 december, det er da det skjer.

Tommy777
14-09-2010, 20:22
De samme hensyn gjør selg gjeldende på LH440 3. november?

He he.. Nei, vi har en hel seksjon blokkert av og 80% av setene i C, så fest blir det ;) I tillegg betaler jo vi business priser, så vi er i høyeste grad kunder (12 HON circle på den flighten)

Vanlige pax er satt i første seksjonen som blir stille sone

Tommy777
14-09-2010, 20:37
Når man ser på alle mulige ting ulike selskaper engasjerer seg så synes jeg det er bra at SAS går foran å engasjerer seg i saker som har med mennesker å gjøre.
Støtte til Red barna, Plan, Unicef. Sponsing av ulike miljøtiltak, og et innkluderende samfunn.

Nå er neppe dette noe som kommer til å vare hele turen, snarere tvert imot. Mesteparten av denne greie foregår i New York og i San Francisco. Derimot en symbolsk handling ombord er neppe spesielt forstyrrende. Fest ombord blir det ikke lagt opp til, ikke mer en det pleier på en normal tur til New York. Selv om det vil bli litt mer stas på denne. Men vil man at dette skal være et problem, så blir det selvfølgelig det.
Dette er også varslet så god tid i forveg at de som for alle mulige midler vil holde seg borte fra denne flighten klarer fint det. Mitt intrykk derimot er at mange foretningsreisende synes dette er morro. ( fått endel tilbakemeldinger ombord )

Men her er vi nok uenig uanset hvordan man vrir eller vender på det.

For de som undrer og synes dette er forkastelig, hold dere unna SK903 ARN-EWR. Mandag 06 december, det er da det skjer.

For det første, ingen her synes dette er forkastelig, det er ett alt for sterkt ord. Men det er helt klart at artikkelen som kom ut i dag har viktige poenger. SAS IC er 100% avhengig av forretningsreisende for å tjene penger. Det er soleklart at dette er ett følsomt tema og jeg synes SAS burde holde seg unna slikt.


Nå drar du dette helt ut på viddene. Det er nemlig lov å reagere og at en SAS ansatt går ut å be kunder å holde seg unna SK903 dersom man reagerer på denne aktiviteten er jo meget interessant. :rolleyes:

Hadde jeg (som tidligere RVC og EBG gjennom alle år) tenkt å fly den dagen, hadde jeg selvsagt flydd og ikke brydd meg overhodet, men SAS BØR ta meg som en kunde som har brukt mer enn de aller fleste på selskapet gjennom tidene, og alle andre forretningsreisende som betaler 6-10 ganger mer enn eco pax mye mer seriøst enn å ha ett homobryllup i luften for kunder som kanskje aldri har flydd med SAS før.

Du kan heller ikke sammenligne dette med sponsing. Her gjør man en aktivitet ombord på ett fly med andre passasjerer som går langt over normal sponsing.

Dersom SAS hadde sponset ett homobryllup på bakken og hatt en konkurranse om det, hadde det vært ok for meg, men det er uansett ett hett tema som mange garantert hadde reagert på. Det er på linje med politikk og religion og slike ting holder man seg unna

LN-MOW
14-09-2010, 20:37
For de som undrer og synes dette er forkastelig, hold dere unna SK903 ARN-EWR. Mandag 06 december, det er da det skjer.

Haha - vi får varsle det på Landover-forumet.
http://www.landoverbaptist.net/?

LN-AØR
14-09-2010, 22:03
Dette er faktisk et bryllup jeg kunne tenkt meg å vært vitne til. Tenk så gøy å oppleve et bryllup i luften.

Hvorfor ville ikke du sett det?
Den diskusjonen tar jeg ikke her på forumet. Du må nesten bare respektere at ikke alle synes "homo-bryllup" er like stas...

PH-BXA
14-09-2010, 22:27
Genialt av SAS, spør du meg!

Og som flere har nevnt; Finnes sikkert et hav av flygalne homser der ute! :P

Tror jeg må foreslå dette til "kjerringa", kanskje det faller i smak! :)

Jarlabanke Vking
14-09-2010, 22:55
SAS får kritikk for homofili-stunt




http://e24.no/naeringsliv/article3810775.ece

Er det ikke noe som heter all PR er god PR?

De får jo tydeligvis oppmerksomhet og vekker reaksjoner land og strand rundt. Mission accomplished?

Wig-wag
14-09-2010, 23:11
Er det ikke noe som heter all PR er god PR?

De får jo tydeligvis oppmerksomhet og vekker reaksjoner land og strand rundt. Mission accomplished?

Jeg vet ærlig talt ikke. Vi som bor i de nordiske land er nok svært tolerante overfor homofili og de fleste synes vel ikke at homse/lesbe-bryllup er vanskelige å akseptere.

Men man skal ikke reise langt nedover eller østover i Europa før folk flest har helt andre holdninger til dette, for ikke å snakke om andre verdensdeler og kulturer/religioner, og dette kan gi SAS negativ PR i disse landene/miljøene.

En annen ting er at flere av innleggene her i tråden er helt likegyldige til hvorvidt det er homser eller hetero som gifter seg, de vil sitte i fred på dyrt betalt business-sete uten å bli del i en bryllupsfeiring til noen man ikke kjenner. Jeg forstår det argumentet.

LN-RRA
14-09-2010, 23:41
Primærmålgruppen til SAS er forretningsreisende som betaler full pris billetter, og jeg tror at de vil undre seg over hva SAS nå holder på med. Mottakeren kan oppleve at merkevaren begynner å bli uklar. Og det er aldri bra, sier professor og leder for Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI, Tor W. Andreassen til DagenMagazinet.

Hmmm......stusser litt over dette utsagnet fra Hr. Andreassen.
Da jeg studerte reiseliv og markedsføring ble vi lært at same-sex segmentet er et ressurssterkt marked bestående av personer som er villige til å investere ekstra for å få det de ønsker. Med andre ord så skal man ikke se bort i fra at de er villige til å betale for fullprisbilletter når de er ute å flyr. Men det er en annen diskusjon...............


Siden SAS har vært et pioner-selskap på mange områder tidligere, så synes dette "stuntet" av SAS er både sporty og genialt.

JoeW
15-09-2010, 00:40
Jeg ser, being US-based at de har en separat, men lik konkurranse "andre veien" - for amerikanere - med avreise 7DEC - og en ukes rundtur i Sverige.

Så det er altså to gay party-flights det er snakk om?

SAS-Steward
15-09-2010, 08:57
For det første, ingen her synes dette er forkastelig, det er ett alt for sterkt ord. Men det er helt klart at artikkelen som kom ut i dag har viktige poenger. SAS IC er 100% avhengig av forretningsreisende for å tjene penger. Det er soleklart at dette er ett følsomt tema og jeg synes SAS burde holde seg unna slikt.


Nå drar du dette helt ut på viddene. Det er nemlig lov å reagere og at en SAS ansatt går ut å be kunder å holde seg unna SK903 dersom man reagerer på denne aktiviteten er jo meget interessant. :rolleyes:

Hadde jeg (som tidligere RVC og EBG gjennom alle år) tenkt å fly den dagen, hadde jeg selvsagt flydd og ikke brydd meg overhodet, men SAS BØR ta meg som en kunde som har brukt mer enn de aller fleste på selskapet gjennom tidene, og alle andre forretningsreisende som betaler 6-10 ganger mer enn eco pax mye mer seriøst enn å ha ett homobryllup i luften for kunder som kanskje aldri har flydd med SAS før.

Du kan heller ikke sammenligne dette med sponsing. Her gjør man en aktivitet ombord på ett fly med andre passasjerer som går langt over normal sponsing.

Dersom SAS hadde sponset ett homobryllup på bakken og hatt en konkurranse om det, hadde det vært ok for meg, men det er uansett ett hett tema som mange garantert hadde reagert på. Det er på linje med politikk og religion og slike ting holder man seg unna

Mye av det du skriver blir så dumt at jeg ikke gidder å kommenterer veidere. LES konkurranse reglene og hvordan SAS tenker å gjøre dette å uttal deg etterpå.
Du har åpenbart basert det du skriver på hvordan du tror dette skal gjennomføres. Du tror at dette skal være en 8 timers fest mellom ARN og EWR.
Du tror at jeg med dette advarer etc etc ( det var et forsøk på litt humor i debatten )
Men som skrevet tidligere, du ønsker at dette skal være et problem, da er det naturligvis det. Men utover å be deg og andre lese hvordan SAS skal gjennomføre dette, gidder ikke jeg mer.

Spantax
15-09-2010, 09:58
Da jeg studerte reiseliv og markedsføring ble vi lært at same-sex segmentet er et ressurssterkt marked bestående av personer som er villige til å investere ekstra for å få det de ønsker. Med andre ord så skal man ikke se bort i fra at de er villige til å betale for fullprisbilletter når de er ute å flyr.

Viktig poeng! Dessuten finnes det jo en god del homofile næringslivsledere, politikere og andre biz-nisser (åpne og skjulte, men det er flere enn man tror). Det er ikke mange homser som er make-up artister og løper hylende rundt i trange lærbukser (forresten flyr vel Jan Thomas biz han også :D)

Synes det blir en del vikarierende motiver i denne debatten: Greit nok at ikke alle liker tanken på at to menn skal få gifte seg (det fine med vårt samfunn er at man kan få lov å være så fordomsfull man vil). Men så si det da - ikke gjem dere bak pyseargumenter som "jeg vil sitte i fred på biz". Jeg tror ikke markeds-argumentene hadde kommet hvis det var et hetero-bryllup det var snakk om - da hadde man syntes det var sjarmerende, og villig inntatt rollen som bryllupsgjest og mesket seg med gratis champagne og kake.

AirbusTrond
15-09-2010, 10:09
Jeg tror ikke markeds-argumentene hadde kommet hvis det var et hetero-bryllup det var snakk om - da hadde man syntes det var sjarmerende, og villig inntatt rollen som bryllupsgjest og mesket seg med gratis champagne og kake.

For egen del synes jeg at en så stor begivenhet som et bryllup er stort nok i seg selv, uten at man behøver å gjøre seg til "shownisse" av den grunn. Det er like dumt på gifte seg på et fotballstadion eller i en telefonkiosk, som om bord i et fly, og attpå til degradere seg selv til et markedsføringsobjekt i et av livets største øyeblikk. At det er homsebryllup eller hva det nå er spiller ingen rolle, men jeg synes kanskje denne homsemarkedsføringen blir litt krampaktig og "korrekt".

BGO
15-09-2010, 10:55
På tide at folk våkne, å at vi kan få et mer åpent og innkluderende samfunn.
Jeg synes det er flott at SAS er litt i bresjen for dette.


Å si at folk ikke er inkluderende fordi de mener dette er en dårlig ide er jo bare tull. Hvorfor kan ikke SAS slå seg til ro med at homofile er mennesker som alle andre, og at de ikke noe sært merkelig fenomen som kan brukes i et PR-stunt?

SAS: Kom å se hva vi har funnet!!! Noe så merklig som to homofile som vil gifte seg!!! Alle vet jo at honofile er litt rare, litt søte og helt sikkert kjempe god underholdning ombord i et fly...

Syns ikke denne holdningen er inkluderende i det hele tatt...
Jeg vil gjerne bli behandlet som et hvilket som helst annet menneske uansett hvem min partner er.

Wingman
15-09-2010, 11:22
Genialt av SAS, spør du meg!

Og som flere har nevnt; Finnes sikkert et hav av flygalne homser der ute! :P

Tror jeg må foreslå dette til "kjerringa", kanskje det faller i smak! :)

Ja det syns jeg høres ut som en god ide! ;-)

Stian
15-09-2010, 11:27
Å si at folk ikke er inkluderende fordi de mener dette er en dårlig ide er jo bare tull. Hvorfor kan ikke SAS slå seg til ro med at homofile er mennesker som alle andre, og at de ikke noe sært merkelig fenomen som kan brukes i et PR-stunt?

SAS: Kom å se hva vi har funnet!!! Noe så merklig som to homofile som vil gifte seg!!! Alle vet jo at honofile er litt rare, litt søte og helt sikkert kjempe god underholdning ombord i et fly...

Syns ikke denne holdningen er inkluderende i det hele tatt...
Jeg vil gjerne bli behandlet som et hvilket som helst annet menneske uansett hvem min partner er.
Nå er jeg selv 200% hetero, men helt enig i dette!
I tillegg synes jeg at å "selge seg" til en bedrift i PR-øyemed på det som skal være den viktigste dagen i livet, er vulgært og veldig uromantisk.

ohegge
15-09-2010, 17:19
All PR, god PR, .... nope!
Eksempelvis, så tror jeg ikke Toyotas bremseproblemer virket positivt på Toyota, selv om de fikk mye oppmerksomhet på det. Liedl hadde mye presseoppmerksomhet da de prøvde seg i Norge, selv om de ikke tjente stort på det.

Men, jeg regner med at SAS har vurdert alle sider ved dette stuntet? Et homobryllup i luftaer jo også med på å skape rykte og rennomme. Sende signal til markedet.

Dersom SAS ønsker å tiltrekke seg flere homofile kunder, så vil jo dette være et greit markedsstunt!? "Er du homo så flyr du SAS!?". Vel, vel.... Håper SAS vet hva de gjør.
Jeg er hverken homofil eller homofob, og synes folk kan få gjøre hva de vil. Men, jeg er redd kanskje SAS skremmer bort mange potensielle homofobe(?) kunder ved et slikt markedsstunt?
Jfr... Det er mange konservative som ikke stemmer Høyre lenger, nettopp på grunn av deres kanskje litt for åpne holdninger til homofili.

Tøft gjort av SAS. Men, jeg vet ikke om det er så lurt i det lange løp?...

TCAS
15-09-2010, 17:45
All PR, god PR, .... nope!
Eksempelvis, så tror jeg ikke Toyotas bremseproblemer virket positivt på Toyota, selv om de fikk mye oppmerksomhet på det.

....

Tøft gjort av SAS. Men, jeg vet ikke om det er så lurt i det lange løp?...

Toyota økte salget av biler etter bremseproblemene. Er ikke det merkelig?
Dette er ellers en happening som skal skje en eneste gang, på en enkelt SAS-flight. Vi snakker ikke om det lange løp akkurat.

Svært få eksisterende SAS-kunder, og potensielle SAS-kunder, vil nok få med seg denne "grusomme" homo-kampanjen. Men samtidig vil nok svært mange av de "grusomme" homsene få den med seg. Og SAS får omtale og PR. Ser ikke helt hvilke skade dette kan gjøre i hverken det korte eller lange løp.

SAS vil tiltrekke seg flere kunder enn de klarer å støte fra når de med slike kampanjer viser at de også kan gjøre forskjellige stunt. SAS har godt av å oppfattet noe mer folkelig, noe de også er nødt til da de er avhengig av mange kundegrupper.

Tommy777
15-09-2010, 19:55
Mye av det du skriver blir så dumt at jeg ikke gidder å kommenterer veidere. LES konkurranse reglene og hvordan SAS tenker å gjøre dette å uttal deg etterpå.
Du har åpenbart basert det du skriver på hvordan du tror dette skal gjennomføres. Du tror at dette skal være en 8 timers fest mellom ARN og EWR.
Du tror at jeg med dette advarer etc etc ( det var et forsøk på litt humor i debatten )
Men som skrevet tidligere, du ønsker at dette skal være et problem, da er det naturligvis det. Men utover å be deg og andre lese hvordan SAS skal gjennomføre dette, gidder ikke jeg mer.

Jeg leste dette (se uthevet).

SAS hopes to organize the world's first same-sex weddings in the air December 6, 2010, onboard SK903 from Stockholm to New York. We will turn one of our lounges into a wedding lounge before departure and onboard we will transform our Business class cabin to an exclusive wedding cabin. During the flight, the couple will be in the air, which will be followed, just as tradition, with a wedding reception, including a full wedding menu, wedding cake and celebrations all the way to New York.

Så jeg tror det er du som skal lese før du åpner gapet

JoeW
15-09-2010, 22:22
Nå er jeg selv 200% hetero, men helt enig i dette!
I tillegg synes jeg at å "selge seg" til en bedrift i PR-øyemed på det som skal være den viktigste dagen i livet, er vulgært og veldig uromantisk.

Når det er sagt, er den amerikanske konkurransen litt mer interessant, fordi man som amerikaner faktisk må ut av landet, for tiden, for å gifte seg. Ser dessuten at en del av de som deltar i konkurransen - blandt annet det amerikanske parret fra Chapel Hill som leder - på ingen måte har råd til å gifte seg (blandt annet fordi man må ut av landet!). Så jeg er litt enig i at det er vulgært, og at man kanskje spiller litt mye på pink marketing - men det er jo i så måte en competitive advantage for utenlandske customers som fremheves - nemlig at drar man (med SAS...) til Sverige kan man gifte seg ordentlig. Klarer man å få noen bryllupsreisende homofile - på betalt businessbillett uten "party onboard" - til Sverige - så kan det godt være det faktisk er et profitabelt prosjekt.

Lokalavisen her har ihvertfall hatt et oppslag (også online: http://www.dailytarheel.com/index.php/article/2010/09/gay_couple_competes_for_swedish_wedding ) - og har nok dermed gjort Scandinavian Airlines hakket mer profilert - og ikke minst det faktum at man kan gifte seg i Sverige (og skal man det, er det jo klart man velger gay-friendly SAS...).

Således synes jeg vel egentlig konkurransen har mer for seg utenfor Skandinavia, hvor man får profilert Sverige som et land man kan dra til for å gifte seg lovlig - og dermed dra opp SAS' trafikk.

SAS-Steward
16-09-2010, 00:17
Jeg leste dette (se uthevet).



Så jeg tror det er du som skal lese før du åpner gapet

Hadde jeg (som tidligere RVC og EBG gjennom alle år) tenkt å fly den dagen, hadde jeg selvsagt flydd og ikke brydd meg overhodet, men SAS BØR ta meg som en kunde som har brukt mer enn de aller fleste på selskapet gjennom tidene, og alle andre forretningsreisende som betaler 6-10 ganger mer enn eco pax mye mer seriøst enn å ha ett homobryllup i luften for kunder som kanskje aldri har flydd med SAS før.

Var mye denne jeg tenkte på.
Å tro at SAS ikke har tenkt på dette, opp til flere ganger blir for dumt. Da skaper man et problem ut av ingenting.
Jeg synes dette er flott, det gjør ikke du. Nothing more to say!

Fellowship
16-09-2010, 11:30
Nå får dere unnskylde meg for at jeg ikke husker for stor Businessklassen er hos SAS, men når de skriver at hele den delen av kabinen skal gjøres om og benyttes til festen,

jfr dette: [quote:]we will transform our Business class cabin to an exclusive wedding cabin. During the flight, the couple will be in the air, which will be followed, just as tradition, with a wedding reception, including a full wedding menu, wedding cake and celebrations all the way to New York.[/qoute]

så betyr vel det at det på den aktuelle turen ikke er andre passasjerer der som ikke har noe med festen å gjøre.. ?

I så fall skulle ikke dette være noe problem for noen, og det jo i utgangspuntet en hygglelig ting å gi folk muligheten til å feire.