PDA

View Full Version : Fly/ rute på SK902/SK901 i 1988?


bufo222
29-08-2010, 16:23
Hei jeg lurte på om noen viste hva slags Maskin sas brukte på sin rute SK902 og SK901 i slutten av Februar 1988/ Begynnelsen av Mars 1988 og hvor disse rutene gikk fra / Til . vet at de gikk fra Oslo og til New york og så tilbake men lurer på om det var fornebu,gardermoen, osv. Fant noen gamle biletter i en eske når jeg pakket og der står det SK901/SK902 og destinasjon New york (901) og Oslo(902) og billettene går fra sete 24A til og med sete 26G

Takk for all hjelp :)

LN-AØR
29-08-2010, 16:42
Må enten ha vært 742 eller DC-10. Interessant spørsmål. Venter i spenning på fasiten...

EB
29-08-2010, 16:45
noen måneder senere var det i allefall DC-10...

Fellowship
29-08-2010, 16:47
Hei!
I 1988 gikk SK901/902 med DC-10, og fra Gardermoen.
(747 gikk siste gang på den ruta i september 1986).

Som nevnt i en annen tråd her, så ble New York ruta flyttet til å gå med 767-300 fra FBU til EWR 1.mai 1989

LN-MOW
29-08-2010, 16:52
SAS' nestsiste 747 ble pensjonert 18. februar 1988, saa paa den tiden var det kun en 747 igjen (N4502R). Den mener jeg aa huske gikk fast paa SK911/912 (CPH-JFK). Regner det som temmelig sikkert at det dermed var DC-10.

Paa den tiden gikk 901/902 ARN-GEN-JFK vv. FBU ble ikke brukt foer 767'ene kom da banen paa FBU ikke tillot effektiv nyttelast for en DC-10 paa langtur.

EB
29-08-2010, 17:00
Fløy også en gang mellom CPH-GEN med DC-10...i 1987 eller 1988.

LN-BLO
29-08-2010, 18:20
Har det forekommet at SAS's rute fra Oslo til NYC gikk fra FBU med teknisk stopp i CPH pga. for kort rullebane på FBU? Og når det gjelder ruta til NYC, den eksisterte vel fortsatt når FBU ble lagt ned og overført til OSL, men når ble den nedlagt der? Var det i forbindelse med 11 september 2001. Husker at SAS åpenet den på nytt igjen rundt 2003-2004, mulig jeg tar feil for var liten gutt da, husker en reportasje på nyhetene i forbindelse med dette da SAS gjenopptok ruten til New York fra OSL med Airbus A330, når ble den forresten nedlagt?

LN-MOW
29-08-2010, 18:26
Det hendte at GEN var stengt (tåke, vær), og da havnet tieren på FBU. Som regel opererte den nonstop med redusert payload, men kan huske at det ble stopp i Bergen for fuelling et par ganger.

747 kunne ikke bruke FBU, så da måtte man finne andre løsninger.

Glider
29-08-2010, 23:22
Var det ikke en drama/krim serie på TV som utspandt seg ombord på SK901? Minnes å huske noe sånt... Med bl.a Rolv Wesenlund...

Glider
29-08-2010, 23:26
Googlet det. Serien het "SK 917 har nettopp landet". Vet dette er veldig OT. Sorry...

Discus
30-08-2010, 10:24
Serien het "SK 917 har nettopp landet". Vet dette er veldig OT. Sorry...

Den har til og med egen tråd - Scanair har det meste ;)
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=39435

CV440
02-09-2010, 09:13
Fant frem en rute fra 1988 og frem til 23.april var routingen følgende:

SK901: Mandag+ Fredag CPH-GEN-JFK
Lørdag+ Søndag GOT-GEN-JFK
Tirsdag+Onsdag+Torsdag ARN-GEN-JFK

Avgang GEN alle dager 1335 og ankomst JFK 1425(lokal)

SK902: Torsdag+ Søndag JFK-GEN-CPH
Fredag+ Lørdag JFK-GEN-GOT
Mandag+Tirsdag+Onsdag JFK-GEN-ARN

Avgang JFK alle dager 1650 og ankomst GEN 0710(lokal)

Alle flygninger med DC10

SudCaravelle
02-09-2010, 20:54
Det hendte at GEN var stengt (tåke, vær), og da havnet tieren på FBU. Som regel opererte den nonstop med redusert payload, men kan huske at det ble stopp i Bergen for fuelling et par ganger.

747 kunne ikke bruke FBU, så da måtte man finne andre løsninger.

Jeg havnet på Flesland med den gode gamle 747en på grunn av tåke, Og da "reiste jeg alene". Madre skulle plukke meg opp på GEN men måtte snu.

LN-MOW
03-09-2010, 01:37
Ja, når den kom fra USA var det vanlig å stoppe i BGO og hive av paxen der. Så satte man opp en ekstra nier eller to til FBU.