View Full Version : Direktflyg på Sola
Så noen flyet til Direktflyg som tok av fra Sola, rettning Brønnøysund klokka 12 i dag?
Så den ikke men det var SE-LHG som tok turen..;)
(FPL-HSV1621-IS
-JS32/M-SDR/S
-ENZV1000
-N0251F140 OKLAN P603 FLS/N0251F150 Z107 KVB P615 UTH Z200 BNN
-ENBN0215 ENOL
-OPR/HSV REG/SELHG RVR/550 RMK/ DOF/100829
-E/0333 P/002 R/E
A/WHITE BLUE TRIM)
Så den ikke men det var SE-LHG som tok turen..;)
(FPL-HSV1621-IS
-JS32/M-SDR/S
-ENZV1000
-N0251F140 OKLAN P603 FLS/N0251F150 Z107 KVB P615 UTH Z200 BNN
-ENBN0215 ENOL
-OPR/HSV REG/SELHG RVR/550 RMK/ DOF/100829
-E/0333 P/002 R/E
A/WHITE BLUE TRIM)
Interessant at de bruker ENOL som alternate.. der er det PPR (og ikke fra lufta) for sivile flygemaskiner..
Så noen flyet til Direktflyg som tok av fra Sola, rettning Brønnøysund klokka 12 i dag?
Ja , jeg så den , vil du vite noe mer?
Interessant at de bruker ENOL som alternate.. der er det PPR (og ikke fra lufta) for sivile flygemaskiner..
Ikke uvanlig at den brukes som alterante av kommersielle flygemaskiner, og da er det godkjent av selskapene som jeg regner med at kontroll på om den kan brukes eller ikke. Kanskje noen selskaper har permanent PPR? Og av og til divertes det også dit, selv om det er sjelden.
Ikke uvanlig at den brukes som alterante av kommersielle flygemaskiner. Og av og til divertes det også dit.
Nuvel, med fare for å tråkke i salaten fullstendig så betviler jeg det.. av egen erfaring på jobb ved ENBD sør/central, var det et incoming fly til ENOL som ikke hadde PPR, og måtte lande på ENVA, for å ringe/fakse Forsvaret, og deretter kunne ta av fra ENVA igjen for å fly til ENOL.
Og i min 3,5 år lange karriere ved ENBD har jeg ikke opplevd kommersielle diversions dit.. Det ryktes at KLM gjorde det en gang pga av dårlig vær på ENVA, men med dårlig resultat grunnet mangel på handling osv..
AIP Norge - ENOL:
1 Restriksjoner - Ikke-regelbundet sivil luftfart1.1 Spesiell tillatelse fra Ørlandet Hovedflystasjon er nødvendig for
alle sivile fly. Kontakt Baseoperasjonen
1.2 Luftfartøyer registrert i utlandet:
Luftfartøyer registrert i utlandet vil kun når spesielle forhold tilsier
det, bli gitt landingstillatelse. Søknad må foreligge i Luftfartstilsynet
senest 3 dager før planlagt landing.
(Men for all del.. i denne spesifikke saken kan det jo hende at selskapet hadde forespurt Forsvaret om å få bruke ENOL som alternate... selv om det virker som litt mye arbeid når man bare kan skrive ENVA i stedet..)
Nå oppdaterte du vel innlegget ditt samtidig som jeg skrev mitt, så vi gikk litt forbi hverandre ser jeg.
Poenget var uansett at angjeldende selskap neppe kan sies å frekventere Ørlandet så meget.. men vi er jo enige om at de kan ha en avtale med Forsvaret.
De flyr jo ENBN-ENVA på charter for Statoil såvidt jeg vet..
Dette blir OT, men uansett....
Det er ikke bare et rykte at KLM bruker ENOL. De landet der senest i 2009 pga. vind på ENVA: http://www.fosna-folket.no/incoming/article1248362.ece :)
I artikkelen står det:
Ørland Lufthavn har en avtale med KLM som innebærer at Ørland er flyselskapets reserveflyplass når det ikke er mulig å benytte Trondheim Lufthavn, Værnes. KLM har derfor brukt Ørland Lufthavn flere ganger.
Også et grønt selskap i Norge bruker ENOL som alternate :)
Jeg må si det overrasker meg, da KLM konsekvent brukte ENGM som alternate, til tross for CAVOK på ENOL da jeg jobbet ENBD i perioden 2006-våren 2010, men jeg kan jo ikke annet enn å "stand corrected" av avisartikkelen naturligvis, jeg vet når jeg må gi meg :)
Synes likevel det er rart, når AIP meget tydelig beskriver NIL på toll, og NIL på handling, ikke engang på O/R.
(Men nå er vi vel langt på siden av den opprinnelige tråden... ;) )
Ja , jeg så den , vil du vite noe mer?
Tja, hvis du vet hva den gjorde på Sola. Så må du bare si det. Chartret kansje?