View Full Version : Kampanjer i C-klasse
Ser at en del av dere ofte skriver at dere finner kampanjer med rimelige C-klasse billetter (tenker da ikke på feilprisede billetter til ABQ her... :p). Hvor finner dere disse kampanjene? Kommuniseres de bare til medlemer av FF-programmene eller ligger de på nettsidene til flyselskapene?
Er det knyttet begrensninger til disse billettene, som f.eks. redusert flex eller at de ikke er refunderbare?
Hva er typisk prisforskjell på en C-klasse billett på kampanje kontra en typisk economy-billett?
For eget vedkommende så finner jeg det stort sett på selskapenes sider samt noe på newsletters (eks. Lufthansa, bare å melde seg på). En del selskaper har også permanent rabattert C-klasse. Både for tilbud og normal-rabatt er det full uttelling på service, poeng o.l. men ikke refunderbar eller mulighet for å endre.
"Sandkasseselskapene" sjekker jeg på websidene deres, og da sjekker jeg forskjellige europeiske land. Eks. var det mye billiger fra Athen med EK i sommer enn de andre byene i Europa. EK har ofte "2-for-1"-tilbud.
Prisene varierer veldig - til CPT i fjor så lå EK på 3000 kr/leg i C-klasse (rundt 12000 LHR-CPT t/r), da inkludert flyplasstransport i alle ender (også ved stop-over i Dubai). Hos BA ser jeg noen av C-tilbudene ligger på 3 x economy-tilbudet.
Ofte er det vanskelig å få tak i de billigste economy-billettene, men c-klasse er enklere så differansen kan bli mindre.
Og så må man huske på at en tur i C-klasse så er reisen en mye større del av turen og opplevelsen og at man kommer frem/hjem uthvilt.
Stort sett så finner jeg det enten i nyhetsmail eller gjennom tips på forum. Da stort sett enten på Scanair eller Flyertalk
Det man skal også huske når man leter og ser tilbud er at de ofte er geografisk begrenset. Selv slo jeg til på en Lufthansa C-klassetilbud i sommer, men det ble ikke markedsført i Norge, siden tilbudet kun gjaldt på reiser fra Tyskland. Hvilket innebar at jeg først måtte kommer meg til Tyskland for så å hoppe på IC tilbudet i biz derfra
For eksempel kan du nå gå inn på de engelske British Airways sidene og finne salg på både C-klasse og F-klasse akkurat nå. http://www.britishairways.com/travel/home/public/en_gb
Austrian har også tilbud i C-klasse Oslo-Bangkok denne vinteren, må bookes innen 15. september
https://book.austrian.com/app/sp.fly?pos=NO&l=no&action=search&offerid=743&origin=OSL&destin=BKK
Takker for gode tips! Jeg trives egentlig godt blant røkla, men det hadde vært gøy å prøve C-klasse en gang bare for å oppleve det. Jeg får ha øynene åpne!
BA har jo f.eks. greie priser tur/retur London. Ca. 3500 kroner tur/retur, om man er borte natt mellom lørdag og søndag, og ikke trenger fleksibilitet.
Ser man det ja, synd jeg nettopp har bestilt t/r OSL-LON. (Er egentlig godt fornøyd med det jeg bestilte; OSL-FRA-LCY-ZRH-OSL for NOK 2100.) Føler vel kanskje også at C har mer for seg på lengre turer, men takker for tipset.
Det morsomme er at dersom jeg skulle booket i Y-klasse med BA på de klokkeslettene jeg skal (må) reise, hadde det bare blitt noen hundrelapper billigere enn C!
Ser man det ja, synd jeg nettopp har bestilt t/r OSL-LON. (Er egentlig godt fornøyd med det jeg bestilte; OSL-FRA-LCY-ZRH-OSL for NOK 2100.) Føler vel kanskje også at C har mer for seg på lengre turer, men takker for tipset.
Ja, hvis man først skal kose seg så er det long-haul som gjelder! Rett nok får du varmmat og lunge på shorthaul også, men forskjellen er ikke kjempestor. (Artig routing forresten)
Det morsomme er at dersom jeg skulle booket i Y-klasse med BA på de klokkeslettene jeg skal (må) reise, hadde det bare blitt noen hundrelapper billigere enn C!
Ja, og det skjer ofte på langruter også, særlig forskjellen mellom Y og Y+ krymper.