PDA

View Full Version : North Express har ikke gitt opp


catocontrol
28-08-2010, 16:03
Fant følgende artikkel i dagens papirutgave av Harstad Tidende:

Harstadbaserte North Express øyner et håp om å få flyselskapet opp og gå
For en knapp måned siden sendte selskapet ut en pressemelding med beskjed om at North Express legges ned, grunnet manglende interesse fra investorer. Selskapet hadde ikke råd til å starte opp

På sparepengene løs
Det har endret seg i ettertid. Gründerene Gøte Aspen og Bjørn Hansen har nå kontakt med potensielle investorer og i løpet av en ukes tid regner Hansen med at en avgjørelse om videre eksistens kan tas.

Vi er fortsatt i dialog med investorer. Disse kan gjøre det liv laga for flyselskapet, men vi har kort tid på oss. Dersom kontakten ikke fører frem, er det helt sikkert at vi legger ned selskapet, sier han. Vi har holdt på med å skaffe investorer siden april, og nå går det på sparepengene våre løs å drifte selskapet, sier han.

Bør ha 25 millioner
Aspen og Hansen har, ifølge sistnevnte, lagt fire millioner på bordet for en etablering av selskapet. Pengene er låst i garantier for leie av fly.
Vi må ha inn fire millioner til per fly vi skal drifte, men det er ønskelig å ha en kapital på rundt 25 millioner kroner i selskapet, sier Hansen.

Han ser for seg at tre fly skal være i drift. I tillegg trengs det kapital som sikrer kostnader slik at selskapet kommer seg gjennom en trang fødselsfase. North Express kan ikke basere sin drift på billettinntekter alene.

Ikke et øre kom inn
Hansen sier det i den forrige runden med investorer ikke kom inn ett øre.
Det var ingen interesse for å støtte oss, heller ikke fra dem som skriker høyest om at det trengs flere flyruter i landsdelen, sier Hansen.
Han regner med at årsaken til pengetørken er at selskapene først og fremst ønsker å investere i kjernevirksomhet slik at egne inntekter sikres, at få kjenner til luftransportbransjen og at noen regnet med at det nye selskapet kom til å gå på trynet uansett.

Lang erfaring
Våre budsjetter tilsier at vi kunne godt med et overskudd på 200.00 kroner etter fire måneders drift, men investorene trodde kanskje ikke på dette. Noen av de vi har forespurt har ikke svart på henvendelsen en gang, sier den tidligere piloten, Bjørn Hansen.

Han har arbeidet en årrekke i norsk lufttransport, både i lufta og på bakken, blant annet i Luftfartstilsynet. Det samme har Gøte Aspen.

Ruten som er mest aktuell å fly for North Express er Bardufoss-Evenes-Bodø -Trondheim, to rundturer om dagen, samt en ukentlig tur til Helsingfors for å hente asiater videre nordover.

Someone
28-08-2010, 16:19
25mill fordelt på 3 fly.....det er ikke lenge det holder.

PAFB
28-08-2010, 18:09
Gudbedre. Trodde virkelig at vi skulle slippe å høre mer om dette tullet. Amatøropplegg fra a til å, og kommer aldri i lufta. Sann mine ord. Igjen.

catocontrol
28-08-2010, 19:45
...og forumistene er optimistiske som vanlig. Er det ikke bra at noen tar initiativ til å gjøre noe med et elendig rutetilbud? Det er jo ingen andre som gjør noe. Alle de andre selskapene, sitter jo bare på gjerdet.

Det er ikke noe problem å komme seg til Oslo fra f.eks. Evenes. 8 avganger daglig. Men skal du noen andre plasser, blir det fort verre.

Hickok
28-08-2010, 20:21
...og forumistene er optimistiske som vanlig. Er det ikke bra at noen tar initiativ til å gjøre noe med et elendig rutetilbud? Det er jo ingen andre som gjør noe. Alle de andre selskapene, sitter jo bare på gjerdet.

Det er ikke noe problem å komme seg til Oslo fra f.eks. Evenes. 8 avganger daglig. Men skal du noen andre plasser, blir det fort verre.
Stemmer det. Jeg skulle fra Havøysund til Senja i fjor. Da gikk turen ALF-OSL-BDU. Fin snarvei i grunnen, det.

storg
28-08-2010, 20:49
...og forumistene er optimistiske som vanlig. Er det ikke bra at noen tar initiativ til å gjøre noe med et elendig rutetilbud? Det er jo ingen andre som gjør noe. Alle de andre selskapene, sitter jo bare på gjerdet.

Det kan jo være en grunn til at de andre ikke gjør noe med det. Som at det ikke er lønsomt.

Do-228
28-08-2010, 22:08
Besserwisserene slår til igjen, for en tid siden ble ikke DY levnet altformye sjanse i konkurranse med en operatør som var alle andre totalt overlegen i det meste, historien forteller noe annet. Merkelig at initiativ som medfører bedre tilbud til folket slaktes så til de grader av enkelte 'eksperter' på forumet.

Discus
28-08-2010, 22:18
<mod>

Skal vi gjøre det sånn at vi skyter løs på saken og ikke på motparten?

Respekter andres meninger, uansett om de er litt kontroversielle eller ikke. Slå heller tilbake med argumenter om saken, ikke gå løs på personen. Og ikke minst, respekter initiativet og personene bak North Express selv om du mener selskapet ikke har livets rett!
</mod>

TOS
28-08-2010, 22:19
...og forumistene er optimistiske som vanlig. Er det ikke bra at noen tar initiativ til å gjøre noe med et elendig rutetilbud? Det er jo ingen andre som gjør noe. Alle de andre selskapene, sitter jo bare på gjerdet.

Det er ikke noe problem å komme seg til Oslo fra f.eks. Evenes. 8 avganger daglig. Men skal du noen andre plasser, blir det fort verre.

Noen har alltid fasit på forhånd.... Etablerte sannheter og alt det der. ;) På den annen side så er det nok ikke et enkelt marked å etablere seg i, men jeg ønsker dem lykke til med arbeidet.

catocontrol
28-08-2010, 22:45
Sjansen for at de kommer seg på vingene, er nok ikke så stor. Men den er der. Og om de klarer det, må de selvsagt ha lykke til.

Ikke marked for det? Hvorfor flyr Widerøe på Evenes da? Før Widerøe etablerte seg på Evenes, fløy SAS daglige direkteruter til Værnes, med Fokker 50. Hvorfor gjorde de det?

Someone
29-08-2010, 11:08
Det å være skeptisk til en ting er ikke det samme som å være negativ. Ja, jeg har ikke tro på prosjektet, men det er ikke det samme som at jeg ønsker at de ikke lykkes. Men når jeg leser det som har kommet frem offentlig så synes jeg det ser tynt ut, men overask meg gjerne positivt