PDA

View Full Version : Mobilt bredbånd i Spania


Wig-wag
26-08-2010, 16:55
Jeg skal til Spanie snart og være der i to uker.

Jeg har ingen erfaring med mobilt bredbånd, hverken her hjemme eller i Spania.

Men hotellet skal ihvertfall ha betalt for WLAN, så da spør jeg:

Er jeg vel så godt tjent med å kjøpe mobilt bredbånd i Spania? Jeg mener sånn pre-paid. Finnes det? Hvilken operatør er best?

Dumme spørsmål kanskje, men har som sagt ingen tidligere erfaring med dette.

FlyHi
26-08-2010, 17:34
Det findes. Prøv at søg i rejseforum. Mener jeg har skrevet noget om det i en anden tråd, men kan ikke lige detaljerne nu

Wig-wag
26-08-2010, 18:03
Jo, jeg fant den gamle tråden nå: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=65216&highlight=Mobilt+bredb%E5nd

Men har var det litt for mye "jeg tror" og "det er mulig" til at en grønnskolling (på dette fagområdet) som meg skal forstå.

Jeg aner f.eks. ikke hvor mye disse begrensningene i nedlastet data betyr i praksis.

Det jeg er ute etter er noe som jeg kan stappe et eller annet sted i laptop'en og som gjør at jeg kan surfe (helst ubegrenset) i to uker.

Noen her som har litt detaljkunnskap om dette?

FlyHi
26-08-2010, 23:09
Jo, jeg fant den gamle tråden nå: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=65216&highlight=Mobilt+bredb%E5nd

Men har var det litt for mye "jeg tror" og "det er mulig" til at en grønnskolling (på dette fagområdet) som meg skal forstå.

Jeg aner f.eks. ikke hvor mye disse begrensningene i nedlastet data betyr i praksis.

Det jeg er ute etter er noe som jeg kan stappe et eller annet sted i laptop'en og som gjør at jeg kan surfe (helst ubegrenset) i to uker.

Noen her som har litt detaljkunnskap om dette?

Mht forbrug, så er det nærmest umuligt at svare på hvad man har brug for.

Hvis du blot surfer websites og downloader mail en kortere periode pr. dag, så er min erfaring at 1GB pr uge sagtens holder. Men så skal du ikke streame musik eller film. Jeg har selv haft sådanne abonnementer og det har dækket mit behov med omkring en times surf + mails pr. dag.

Hvis du skal bruge det rigtig meget så skal du have en større downloadgrænse.

Det er meget individuelt og meget afhængig af hvilke sites du besøger m.v.

Personligt ville jeg gå efter 1GB grænsen og vælge et abonnement, hvor det er muligt at fylde på til en rimelig pris.

FlyHi
26-08-2010, 23:13
Download Limits

Each broadband package available has a particular download limit. It is important that you understand which download limit best suits your requirements before purchasing a broadband package.

What is a download limit?
A download limit is how much you are allowed to make use of your Internet connection. Where these limits are set, you can only download a certain amount of information via your Internet connection.
Download limits are measured in gigabytes (GB). Broadband providers set limits of how many gigabytes you can download per month, these sizes range from 1GB to about 40GB.
Many providers also offer broadband packages with unlimited downloads, this means that you can download as much as you want without the worry of reaching your download limit.
Finding the download limit to suit you
Finding the correct download limit to meet your requirements largely depends on the length of time you use the Internet and the types of information you download.
Some ISPS offer unlimited off peak transfers (evenings and weekends), but limit the amount you can transfer in peak times. This is a really sensible idea from an ISPs point of view and more ISPs may switch to this model in the future.
If you use the Internet a lot or download many music and video files, you are likely to need a large download limit.
The different download limits that are available with broadband are:

The Download Limits

1GB - This size or lower is cheaply priced but is only suitable for people who don't use the Internet on a regular daily basis. This limit allows you to view 10,500 websites, or download the equivalent of about 20 music albums.

2 GB - This is a good size to use if you only use the Internet for viewing websites and rarely download music or videos. This limit allows you to veiw view 21,000 website, or download the equivalent of about 40 music albums.

6 GB - It is unlikely that you will exceed the 6Gb download limit unless you download a lot of music and video files. This limit allows you to view 63,000 websites, or download the equivalent of about 120 music albums.

15 GB - This is a suitable size for most Internet users, you can view many websites with this limit and also have space left to download music and video files. This limit allows you to view 157,000 websites, or download the equivalent of about 300 music albums.

30 GB - This is size limit is the equivalent of downloading 1GB of information per day. This larger download limit is most suited to people who frequently play online games or download a lot of music and video files. This limit allows you to view 314,500 websites, or download the equivalent of 600 music albums.
Unlimited - Many people chose to opt for unlimited downloads, as there is no need to worry about reaching your download limit. Also, it is often possible to find special deals where unlimited broadband is offered at the same price as many 15GB or 30GB packages.

Wig-wag
26-08-2010, 23:34
Takk.

Den siste der var veldig informativ. Jeg kommer helt sikkert ikke til å laste ned musikk eller filmer i utenlandsoppholdet, men f.eks. lese nyheter og sjekke e-mail.

Noen har sagt til meg at f.eks forsiden til VG er en svært stor datamengde. Men det ser jo ut i den oversikten som om 2GB i uken er dekkende.

Så var det å finne en spansk operatør som har det jeg er ute etter.

Discus
26-08-2010, 23:51
Selv løser jeg ofte feriesurfingen med å surfe på hotellet eller på en kafe el.l. der det mange steder er gratis WLAN. Overraskende ofte man finner gratis hot-spots. Selvfølgelig ikke godt nok for alle, særlig ikke hvis man må være online hele tiden.

Forsiden til VG er ikke veldig "liten og nett", nei - litt avhengigav reklamen der så stopper telleren på 2-3 MB.

Wig-wag
26-08-2010, 23:55
Selv løser jeg ofte feriesurfingen med å surfe på hotellet eller på en kafe el.l. der det mange steder er gratis WLAN. Overraskende ofte man finner gratis hot-spots. Selvfølgelig ikke godt nok for alle, særlig ikke hvis man må være online hele tiden.

Forsiden til VG er ikke veldig "liten og nett", nei - litt avhengigav reklamen der så stopper telleren på 2-3 MB.

Jeg er selvfølgelig klar over den/de mulighetene, men ønsket var å slippe å drasse med seg PC'en ut på by'n og begrense surfingen til den tiden da man er på hotellrommet. Og hotellet tar som sagt betalt.

Det er jo mulig det er billigere å bruke hotellets WLAN enn å handle mobillt bredbånd, det er jo derfor jeg spør, for å finne ut alternativene.