PDA

View Full Version : 2 nyheter fra RYG


sarpingen87
25-08-2010, 13:03
Leser i Moss Avis at næringslivet svikter Moss lufthavn Rygge.

Østfoldingene bruker Moss lufthavn Rygge flittig når de skal ut og farte til norske storbyer, mens folk utenfor Østfold bryr seg lite. Og næringslivet foretrekker Gardermoen.

Les mer her: http://www.moss-avis.no/nyheter/neringslivet-svikter-moss-lufthavn-rygge-1.5565426

Samtidig i Fredrikstad Blad leser jeg at Norwegian setter opp to ruter til Kanariøyene i vinter fra Rygge i tillegg til å øke til Spania.

Norwegian oppretter direkteruter til både Gran Canaria og Tenerife, og øker antall avganger til Malaga og Alicante.

Les mer her: http://www.f-b.no/nyheter/nye-direkteruter-fra-rygge-1.5566603

TCAS
25-08-2010, 13:12
Norwegian har ennå ikke presentert sitt vinterflyvningsprogram for Rygge. Det er derfor uklart i hvor stor grad selskapet vil satse videre på Østfold-flyplassen.

...når starter egentlig vinterprogrammet siden det ikke er presentert? Eller er det journalisten som roter?

sarpingen87
25-08-2010, 13:30
I følge denne artikkelen i SA: http://www.sa.no/lokale_nyheter/article5237426.ece, ble vinterprogrammet presentert i dag.

Det er den største nyheten i det nye ruteprogrammet som selskapet offentliggjorde i formiddag.

Glenn
25-08-2010, 13:32
Når kommer AMS?

Norwegian hadde jo planer om å starte opp denne ruten, men trakk seg ganske fort etter at Ryanair kom på banen.

sarpingen87
25-08-2010, 13:36
Tror det er mange østfoldinger som venter på flere ruter: Amsterdam, London (med Norwegian), København og Stockholm.

De to siste er jeg litt usikker på, men kan jo være at selv om Ryanair ikke greide det til Skavsta så kan jo DY klare det til Stockholm. Bare tenker høyt jeg.

Også håper jeg Praha kommer tilbake til Rygge en gang. Sånn det er nå, kommer jeg til å bruke WizzAir fra Torp hvis jeg skal tilbake til Praha.

Glenn
25-08-2010, 13:39
Ryanair tror jeg kommer med RYG-CPH når de starter opp der.

London tror jeg ikke Norwegian våger seg på, rett og slett fordi Ryanair er en stor konkurrent til London.

Praha og Budapest ble jo lagt ned, men skulle gjerne sett de komme tilbake igjen.

Someone
25-08-2010, 14:04
Leser i Moss Avis at næringslivet svikter Moss lufthavn Rygge.

Hvem som svikter hvem tror jeg er en diskusjon man kan ta til det uendelige. Kanskje ikke næringslivet i Østfold er flinke nok til å bruke RYG, men samtidig så er det ikke mye flyplassen kan tilby dem.

Man har innenriksrutene til Norwegian og Ryanair sin London rute. Ser man da på det resterende flyplassen har å tilby, både når det kommer til destinasjoner og ikke minst frekvensen til disse, så ser man at Rygge trafikken først og fremst er rettet mot fritidsmarkedet, da fortrinnsvis tre hovedsegmenter segmenter

- Fritidsreisende fra Østfold
- Fritidsreisende fra Oslo-området som er ekstremt opptatt av pris
- Utlendinger som er mest opptatt av pris

Tilhører man ingen av de tre segmentene er Rygge ganske ubrukelig, uaktuell og uinteresant.

Rob Mulder
25-08-2010, 14:12
"Tror det er mange østfoldinger som venter på flere ruter: Amsterdam, London (med Norwegian), København og Stockholm"

Kanskje presisere at Ryanair ikke flyr til Amsterdam, men til Eindhoven, som ligger 127 sør for Schiphol. Men billig er det.

Boeing_fan
25-08-2010, 15:45
Tror det er mange østfoldinger som venter på flere ruter: Amsterdam, København og Stockholm.

Norwegian har tidligere utelukket disse rutene.

Glenn
25-08-2010, 15:47
Norwegian har tidligere utelukket disse rutene.

Norwegian hadde planer om å starte opp RYG-AMS, men den ble aldri noe av.
Grunnen til til det er vel den irske konkurrenten.

KLM har vel også snuset på RYG...

Nå hadde vært rette tidspunkt for å starte RYG-CPH, rett i nesa på Ryanair.
Kan ikke WF fly f.eks TRD-RYG-CPH? Eller det helt uaktuelt?

Someone
25-08-2010, 15:50
KLM har vel også snuset på RYG...

Per dags dato tror jeg at har KLM lite å tjene på å starte opp RYG-AMS. Det de stort sett vil åpnå med det er å ta passasjerer fra sine egen OSL-AMS rute og til en viss grad GOT-AMS.

TRF tror jeg derimot er i en annen posisjon der hvor både større avstand fra Oslo/OSL og de der risikerer å miste passasjerer til WF/SK ved ikke å fly

T.A.K
25-08-2010, 16:21
Per dags dato tror jeg at har KLM lite å tjene på å starte opp RYG-AMS. Det de stort sett vil åpnå med det er å ta passasjerer fra sine egen OSL-AMS rute og til en viss grad GOT-AMS.

TRF tror jeg derimot er i en annen posisjon der hvor både større avstand fra Oslo/OSL og de der risikerer å miste passasjerer til WF/SK ved ikke å fly

Sist jeg sjekket flydde klm til Amsterdam fra Torp ? Kan hende jeg misforsto hva du mente og vel å merke

Someone
25-08-2010, 16:24
Sist jeg sjekket flydde klm til Amsterdam fra Torp ?

Ja, og som jeg skriver:


TRF tror jeg derimot er i en annen posisjon der hvor både større avstand fra Oslo/OSL og de der risikerer å miste passasjerer til WF/SK ved ikke å fly

Det vil si: Hadde de ikke fløyet på TRF så hadde WF/SK/Star stukket avgårde med svært mange av de passasjerene de nå har på TRF-AMS

T.A.K
25-08-2010, 17:09
Beklager misforstålsen. Gikk litt fort i svingene tidligere..

VC-10
25-08-2010, 17:58
Nå hadde vært rette tidspunkt for å starte RYG-CPH, rett i nesa på Ryanair.
Kan ikke WF fly f.eks TRD-RYG-CPH? Eller det helt uaktuelt?
Det hadde nok i alle fall KLM likt. Tror nok enda flere hadde valgt å reise via AMS i stedet for CPH dersom de skulle hoppe nedom Moss på veien til CPH - jeg er en av dem. TRD - CPH er mer en langt nok med en Q400!

MD11
25-08-2010, 22:13
WF TRD-CPH går så godt at de likegodt øker frekvenser så jeg tror ikke de er intressert i og mellomlande på RYG på vei til CPH.....Da blir det heller ikke nonstop rute lenger med alle de konsekvenser det får.

MEN back to DY's satsning. Dette betyr at RYG får tilbake en 800 som basefly etter at de en periode nå har hatt to stk. 300.

GAAN
25-08-2010, 22:28
Og her er en artikkel fra Sandefjords Blad idag:

Flyplassledelsen på Rygge har ennå ikke gitt etter for Norwegians nye avtalekrav. Dermed spøker det for et langsiktig samarbeidet der.
Norwegian-ledelsen har gjort det klart at dersom de skal fortsette sine operasjoner på Rygge, skal det være på de samme gunstige avtalevilkår som det Ryanair har.
– Forhandlingene er ikke sluttført. Det er min eneste kommentar, sier en ordknapp kommersiell direktør Daniel Skjeldam i Norwegian til Moss Avis.
Administrerende direktør Pål Tandberg på Rygge ønsker ikke å kommentere forhandlingene med Norwegian.
– Det er noe du får spørre de om, sier han.
Dobbelt opp

Mens Norwegian diskuterer med Rygge, ønskes selskapet mer enn velkommen til Sandefjord Lufthavn Torp. Norwegian har vært ett av flere flyselskaper Torp har jobbet med for å dekke inn trafikktapet etter Ryanairs ruteflyttinger fra Torp til Rygge.
– Jeg regner med at avklaring vil komme innen kort tid, sier flyplassjef Alf-Reidar Fjeld til Moss Avis.
Fjeld ser ingen automatikk i at eventuelle Norwegian-flyginger fra Torp skulle være ensbetydende med at selskapet avvikler på Rygge.
– Disse flyplassene betjener to ulike markeder. Slik jeg ser det kan Torp og Rygge leve godt side om side, sier Alf-Reidar Fjeld.
I sommer kunngjorde Norwegian at Torp ville være et alternativ dersom man ikke kom i mål med avtale på Rygge. I dag betegner selskapet kommunikasjonen med Torp som god.

Glider
25-08-2010, 22:51
Hvor reel er egentlig "trusselen" om å flytte til Torp? For at det skal lønne seg, må de i såfall få en avtale som er bedre enn det de har på Rygge. Vil TRF gi dem det..? På Rygge er de jo alene om innenriksmarkedet, mens de er i mer eller mindre direkte konkuranse med Ryanair på øvrige destinasjoner. På Torp vil vel hele DY's rutenett være utsatt for konkuranse. Og det må da koste mye å flytte til ny base..? Da er det vel mer aktuelt å legge ned alt på Rygge, og satse på OSL...

HMWK
25-08-2010, 23:33
Hvor reel er egentlig "trusselen" om å flytte til Torp? For at det skal lønne seg, må de i såfall få en avtale som er bedre enn det de har på Rygge. Vil TRF gi dem det..? På Rygge er de jo alene om innenriksmarkedet, mens de er i mer eller mindre direkte konkuranse med Ryanair på øvrige destinasjoner. På Torp vil vel hele DY's rutenett være utsatt for konkuranse. Og det må da koste mye å flytte til ny base..? Da er det vel mer aktuelt å legge ned alt på Rygge, og satse på OSL...

Dilemma for DY og FR i fremtiden er at de må ha ruter til alle flyene de har bestilt. Ser DY en fin mulighet på TRF så kommer de ditt.

Discus
25-08-2010, 23:47
Startet en ny tråd på DY og TRF -> http://forum.scanair.no/showthread.php?t=71093

(den ble startet UTEN moderatorhatt, i tilfelle noen skulle fyre seg opp...:D)

FlightDeck
25-08-2010, 23:50
Hyggelig at Norwegian satser mer på Rygge! Selskapet lanserte for øvrig Rygge-Gran Canaria i 2008 og billetter ble lagt ut for salg (kun full flex), men ruten kom aldri i gang. Artikkel fra 2008:

Norwegian introduserer fra 28. oktober en ukentlig direkteflygning fra Moss lufthavn Rygge til Kanariøyene. Samtidig legges deler av vinterprogrammet fra Rygge i salg for vinteren, herunder ruter til Alicante, Antalya, Barcelona, Malaga, Beograd og Budapest.

http://www.boarding.no/art.asp?id=31866

Uansett, bra at ruten endelig lanseres - Kanariøyene er jo skremmende populært blant nordmenn ...

Trety
26-08-2010, 11:25
- Fritidsreisende fra Østfold
- Fritidsreisende fra Oslo-området som er ekstremt opptatt av pris
- Utlendinger som er mest opptatt av pris

Tilhører man ingen av de tre segmentene er Rygge ganske ubrukelig, uaktuell og uinteresant.

Kan bare støtte oppunder 100%. Som forretningsreisende prøvde jeg RYG en gang hvor jeg fikk det til å gå opp, men det gjør jeg neppe igjen. Fordelene med å bruke RYG er det stort sett Østfoldingene selv som har, ikke oss andre.