View Full Version : tele extender
ER der nogen herinde der er så meget inde i tele extenders ???
Jeg lurer på at købe en extender f.ex canon EF 1.4 den skal bruges
til en Canon 350D og en Tamron AF 75-300 mm 1:4-5.6 LD.
Sådanne ting ved jge ikke ret meget om og vil gerne have et råd hvis
nogen skulle vide noget om det
Hilsen
Ole
Den passer kun på Canon fastoptikk som har brennvidde lenger enn 135mm (unntatt 135mm f/2.8 Softfocus), 70-200 og 100-400 telezoomobjektivene til Canon.
Blenderåpningen blir også 1.4x mindre (altså hvis man har største åpning f/4 vil det da bli f/5.6 effektivt). Merk også at kameraet ditt ikke klarer mindre åpninger enn f/5.6 effektivt for at autofokusen vil fungere. (Det pleier å ligge en elektronisk sperre inne).
Den optiske kvaliteten blir dårligere, særlig ved full blenderåpning, men det er ikke så veldig mye forskjell ved f/8 og mindre.
Blenderåpningen blir ikke 1.4x mindre, for blenderåpningen forblir den samme. Blenderåpningen er fysisk.
Imidlertid vil f-tallet bli større fordi f-tallet er et forhold mellom brennvidde og fysisk blender. 1.4x brennvidde gir da ett stopp høyere f-tall :) Men det er vel det du mente :)
Generelt så har jeg svært dårlig erfaring med extendere og har kun brukt originale Canon extenders og jeg har benyttet både 300mm f/2.8 L IS USM og 70-200 f/2.8 L IS USM. Ikke fornøyd, men det fungerer vel om du er ute etter å dokumentere noe og ikke er så opptatt av topp kvalitet.
Var det jeg mente ja :p Ikke fysisk i objektivet, men den effektive blenderåpningen blir mindre da brennvidden blir lengre...
putzmeister
24-08-2010, 21:35
Du kan lure kameraet ved å teipe de tre kontaktpunktene som sitter litt fra de andre kontakt flatene. da virker autofokusen som den skal vrtfall^_^