View Full Version : Airbus A350 - status og driftssetting
Basse-HAU
22-07-2014, 23:24
Tja, se post en i denne tråden ;)
Men forsinkelsene har vært langt mindre enn for 787. Itilegg, istedet for å produsere "halvferdige" fly fulle av feil, har Airbus heller valgt og stoppe produksjonen underveis for utbedringer. Derfor står det heller ingen "ferdige" fly i TLS som venter på modifikasjoner før levering
I know, men her snakker vi om peanøtter, vil jeg si. Hadde regnet med noen år til [emoji12].
Men la oss nå se, de skal tross alt levere feilfrie fly til visse kunder også i ett visst utregnet tempo. La oss se om ett år, da kan vi vel si mer om de er i rute....
Dette er uansett status på maskinene under produksjon i TLS
MSN1-5: Testfly
MSN6 (Qatar): Outfitting hangar (station 20)
MSN7 (Qatar): Oufitting hangar (station 20)
MSN9 (Qatar): System test og kabin hangar (station 30)
MSN10 (Qatar): System test og kabin hangar (station 30)
MSN8 (Singapore): Vinge, HtP, VTp, galley etc montering (station 40)
MSN11 (Qatar): Vinge, HtP, VTp, galley etc montering (station 40)
MSN12 (Qatar): Body join (station 50)
Testmaskin nummer 5 har nå begynt på såkalte route proving flights, og skal fremover på fire rundturer rundomkring
Trip one: Toulouse-Iqaluit-Frankfurt-Toulouse
Trip two: Toulouse-Hong-Kong-Singapore-Hong-Kong-Toulouse (Hong Kong to Singapore several times)
Trip three: Toulouse-Johannesburg-Sydney-Auckland-Santiago de Chile-Sao Paulo-Toulouse
Trip four: Toulouse-Doha-Perth-Doha-Moscow-Helsinki-Toulouse
http://www.airbus.com/no_cache/newsevents/news-events-single/detail/the-a350-xwb-embarks-on-final-certification-phase/
Kommer till HEL 12AUG 18:00 local
Som man ser av disse bildene nærmer det seg ferdigstillelse av MSN6, som er den første maskinen som skal leveres ti lkunde senere i høst
http://farm4.staticflickr.com/3876/14807227789_6bc372a658_b.jpg
https://www.flickr.com/photos/aircrafts/14804805049/
Qatar har publisert noen flere bilder av første flyet, som riktignok mangler motorene. Ser ut som de har fulgt Airbus og valgt og beholde "masken" rundt vinduene som etter min mening gir den et bedre utseende
https://farm6.staticflickr.com/5565/15048896541_4bf6f6127a_b.jpg
https://farm6.staticflickr.com/5575/15028954706_9a45a1f145_o.jpg
Bildene er fra Qatar på flickr
Da har EASA idag sertifisert A350
http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/airbus-a350-900-receives-easa-type-certification/#
The world’s latest generation commercial airliner, the A350-900, has received Type Certification from the European Aviation Safety Agency (EASA) on 30th September 2014. The certified aircraft is powered by Rolls-Royce Trent XWB engines. Federal Aviation Administration (FAA) certification will follow shortly.
Sertifiseringen fra EADS er lagt ut her med litt mer tekniske data
http://easa.europa.eu/system/files/dfu/EASA_TCDS_A_151_Issue-01.pdf
Airbus "tjuvstartet" feiringen i går, ved og formasjonsfly alle de fem testmaskinene
http://www.airbus.com/fileadmin/media_gallery/photogallery/big/800x600_1412071136_Airbus-A350XWB-Formation-Flight-01.jpg
haakonks
30-09-2014, 17:07
Gode nyheter!
Da begynner det vel snart å nærme seg levering til Qatar...
Gode nyheter!
Da begynner det vel snart å nærme seg levering til Qatar...
I slutten av året har jeg hørt, vet ikke om det er 100% korrekt.
I slutten av året har jeg hørt, vet ikke om det er 100% korrekt.Da blir det sikkert ikke før til neste år, for surpompen som er sjef i Qatar må vel finne på noe å klage på, som gjør at de ikke kan motta det når Airbus sier at det er klart for leveranse.
Da blir det sikkert ikke før til neste år, for surpompen som er sjef i Qatar må vel finne på noe å klage på, som gjør at de ikke kan motta det når Airbus sier at det er klart for leveranse.
Jeg oppfatter ikke at mannen er surpomp.
Han er derimot en meget suksessfull forretningsmann som vet hva han kjøper og til hvilke betingelser.
Når man betaler de summer det her dreier seg om ville hvem som helst gi beskjed dersom produktet ikke holder mål eller tilfredstiller leveringsbetingelser.
Når du har tatt leveranse av flymateriell fra fabrikantene koster det adskillig mer å få oppmerksomhet for utbedring av tekniske barnesykdomer i både tid og penger, selv om det kan være snakk om garantisaker.
DY er jo et eksempel her med sine Dreamlinere.
Qatar bør være et eksempel til etterfølgelse for mange andre selskaper på dette området.
Videoer fra Airbus:
https://www.youtube.com/watch?v=S6AkfqPUQW4&list=UUkfZz95mfqPnzquatVpDTsQ
https://www.youtube.com/watch?v=V2tsjeV7uNQ&list=UUkfZz95mfqPnzquatVpDTsQ
Dingoflight
03-10-2014, 10:11
Den siste videoen må det jo ha vært utrolig å se fra bakken når A-350 kommer i lav formasjon over deg. Akkurat nå skulle jeg ønske jeg hadde Boeing- eller Airbus-fabrikken i nærheten.
Videoer fra Airbus:
https://www.youtube.com/watch?v=S6AkfqPUQW4&list=UUkfZz95mfqPnzquatVpDTsQ
https://www.youtube.com/watch?v=V2tsjeV7uNQ&list=UUkfZz95mfqPnzquatVpDTsQ
Formasjonsflyvning er så tøft!
Første flight for MSN6 idag, første maskin som skal leveres kunde (Qatar). Planlagt levering er først om 1,5-2 måneder, i første halvdel av desember
https://www.flickr.com/photos/ramis-photos/15519926486/
I tillegg har EASA godkjent maskinen for opp til 370 minutter ETOPS, hvilket er det høyeste noen gang gitt. Dog så kreves det at hvert selskap må ha sin egen godkjenning. Uansett var det rekordraskt for en ny flytype
http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/easa-certifies-a350-xwb-for-up-to-370-minute-etops/
First new airliner ever to be approved before EIS for “ETOPS Beyond 180 minutes”
Includes an option for up to 370 minute maximum diversion time, for the most efficient, reliable and direct long-range routings of any two-engined aircraft.
Ikke annet enn imponerende av Airbus.
Jeg tror A350 kan bli en "gamechanger" i sin klasse.
Fortstår det slik at en del nye ordre er på vei også.........
Basse-HAU
16-10-2014, 13:03
Ikke annet enn imponerende av Airbus.
Jeg tror A350 kan bli en "gamechanger" i sin klasse.
Fortstår det slik at en del nye ordre er på vei også.........
Problemet til Airbus er vel at 330 ikke kommer så langt unna på neste versjon..
haakonks
16-10-2014, 18:19
Problemet til Airbus er vel at 330 ikke kommer så langt unna på neste versjon..
350-900 er hakket større en 330-900neo da.
Men ja, 330neo gjør nok at 350-800 aldri blir bygd.
SudCaravelle
11-11-2014, 13:28
Er det noen som vet om Qatar skal ta noen treningsrunder til DXB med A350 slik de gjorde med B787? Jeg har skjønt at Frankfurt er den offisielle start uppen.
Stadig nærmere første levering nå. Første til Qatar har nå begynt de siste testene med full kabin før første levering andre uken i desember
https://www.flickr.com/photos/jujug/15843278652/
https://www.flickr.com/photos/jujug/15657895229/
Levering av første maskin er planlagt nå 13/12 i følge en pressemelding fra Qatar. Ingenting om hvor den vil testes i starten, men første ordinære rute vil bli en av to daglige DOH-FRA fra januar
Levering av første maskin er planlagt nå 13/12 i følge en pressemelding fra Qatar. Ingenting om hvor den vil testes i starten, men første ordinære rute vil bli en av to daglige DOH-FRA fra januar
Not so fast .....
Airbus, announced Thursday morning that the delivery of its first A350-900 XWB to launch customer Qatar Airways would be delayed until further notice. The ceremonial title transfer of MSN-006 was set for this coming Saturday December 13 with a ferry flight to Doha to follow that evening. A media event was planned for Monday at Hamad International Airport in Doha. No reason for the delay or new timeline was given in a statement from Qatar: “Qatar Airways announces that the Airbus A350 aircraft ceremonial transfer of title has been postponed until further notice. With the imminent launch of the new Airbus A350 programme, both entities are committed to introducing the A350 very soon.” Airbus has yet to issue a comment or statement.
http://airwaysnews.com/blog/2014/12/10/first-airbus-a350-900-xwb-delivery-delayed-until-further-notice/?utm_content=buffera786a&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer
Basse-HAU
10-12-2014, 14:24
Mr. Baker som har vært på krigsstien igjen nå da[emoji12]
haakonks
13-12-2014, 09:22
Leveringsdato er vist satt til 22. desember:
http://e24.no/naeringsliv/foerste-airbus-a350-leveres-til-qatar-airways/23355270
grindstein
13-12-2014, 09:29
Er det noen som vet hvilken konfig dem har puttet inn i denne maskinen? Håper inderlig dem har valgt andre å mere behagelige seter en dem har brukt i Dreamlinern deres.
Er det noen som vet hvilken konfig dem har puttet inn i denne maskinen? Håper inderlig dem har valgt andre å mere behagelige seter en dem har brukt i Dreamlinern deres.
Begge har jo 3-3-3, men siden A350 er bredere enn 787, så bør det gjennspeiles i setebredden.
grindstein
13-12-2014, 19:12
Nå er ikke setebredden mitt ankepunkt, men at setene er harde og sitte i, samt at de i Dreamlinern har ubehagelig dårlig benplass komponert med Avod bokser som gjør den dårlige benplassen enda værre.
Da var første maskin levert Qatar i dag
http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/airbus-delivers-first-ever-a350-xwb-to-qatar-airways/
Airbus has delivered the first A350 XWB, the world’s latest generation widebody airliner, to launch customer Qatar Airways. The A350 XWB redefines the way people fly for the coming decades and opens up a new era in comfortable, efficient long-haul air travel when it enters service with Qatar Airways, renowned for leading the industry to new heights in service excellence.
Beechdriver
22-12-2014, 15:50
Og Qatar Airways hadde en beskjed til de flyselskap som ikke kommer helt med i konkurransestriden. Spørsmål ble stilt etter 23 minutter i videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=8D7sX1HNBV8#t=1398
Beklager om jeg har oversett noe, men har QR sagt noe om hvilke ruter disse maskinene er tiltekt?
I dag er Qatar sin A350 på fjernparkering ved T4 her på Heathrow...Har sitter der i hele morges så vet ikke om det er en passasjer flying eller ikke...Skinner fint i sola ihvertfall!
I dag er Qatar sin A350 på fjernparkering ved T4 her på Heathrow...Har sitter der i hele morges så vet ikke om det er en passasjer flying eller ikke...Skinner fint i sola ihvertfall!
Det er for testing, primært bakketester og støymålinger.
I dag er Qatar sin A350 på fjernparkering ved T4 her på Heathrow...Har sitter der i hele morges så vet ikke om det er en passasjer flying eller ikke...Skinner fint i sola ihvertfall!
Det var altså en A350 jeg så stå der over fra T2 idag. Klødde meg i hode over wingletene jeg ikke kjente helt igjen... Vurderte ikke Qatar A350 på Heathrow..
Flight Cancelled
11-01-2015, 23:33
15. januar er inagural for A350 fra Doha til Frankfurt, men som tidligere nevnt her i denne tråden er flyet nå på Heathrow for lydtesting, mediaflight med mer. For returflighten til Doha har de nullet ut alle revenue bookingklasser - men ikke business class award, som førte til at Ben bak OneMileataTime booket LHR-DOH på A350-maskinen som posisjonsflight for inagural-flighten til FRA. Fortsatt 2 ledige seter i følge bloggen, så om noen har avios og fri så er muligheten kanskje der. Spent på om de to (som er de eneste booket på flyet) faktisk får fly med A350-maskinen som "privatjet".
Link til blogginnlegget. (http://onemileatatime.boardingarea.com/2015/01/11/booked-on-a350-to-position-for-qatar-airways-a350-inaugural-flight/#)
De holder fortsatt på med flyet rundt T4 og etter at de tauet litt rundt på den i går står den nå på fjernparkering igjen og de leker med catering biler for øyeblikket. Om noen reiser fra T2 i dag og vil se den, kan den sees fra området ved utgangene i A20 serien (sydsiden av terminalen) der hvor Virgin Little Red og Aer Lingus normalt råder grunnen...
Er det noen som vet om Qatar skal ta noen treningsrunder til DXB med A350 slik de gjorde med B787? Jeg har skjønt at Frankfurt er den offisielle start uppen.
2, 16 og 18 mars ser det ut som
http://airlineroute.net/2015/01/19/qr-dxb-mar15/?utm_source=social&utm_medium=social&utm_campaign=social
jameson82
19-01-2015, 15:19
TR fra første flighten DOH-FRA
http://www.airliners.net/aviation-forums/trip_reports/read.main/261512/
Det går foreløpig ikke kjapt, men Airbus har nå levert A350 nummer to. MSN7 til Qatar
rkvalvaa
05-03-2015, 19:36
Så A350 taxe forbi terminalen på FRA for noen uker siden. Folk må ha trodd jeg var gal da jeg løp fra gate til gate for å kunne se bedre mens den tøffet forbi ;-)
jameson82
06-03-2015, 11:58
Første for Vietnam Airlines er ute av maleboksen
https://www.flickr.com/photos/jujug/16544262910/
Også msn18 for Finnair har tatt form
https://www.flickr.com/photos/jujug/16544264030/
Så A350 taxe forbi terminalen på FRA for noen uker siden. Folk må ha trodd jeg var gal da jeg løp fra gate til gate for å kunne se bedre mens den tøffet forbi ;-)
Hehe, dedication :D
hvorfor så sakte med produksjon ?
hvorfor så sakte med produksjon ?
Selve produksjonen er vel nå på 2-3 per måned, men det tar tid før dette vises på leveringene. Airbus har vært langt mer konservative enn Boeing når det kommer til hva de har lovet kunder og investorer og selv om det får tregt i starten så er A350ene som ruller ut langtbmer ferdige enn hva 787 var på samme tidspunkt. Boeing har jo ennå ikke levert og/eller funnet kjøpt til ca 10 av de første maskinene
Første til Vietnam, som er den andre kunden etter Qatar, er nå ferdig og går inn i de siste fasene før litt testing og levering.
https://pbs.twimg.com/media/CE28DVWUgAA7U7l.jpg
Er det A350 eller Boeing 787 som er best i forhold drivstoff forbruk?
Sammenligner man epler og epler (A350-900 og 787-10) ser det ut som Boeng'en trekker det lengste strået. Men foreløpig har man ikke konkrete tall å sammeligne med.
http://seekingalpha.com/article/2769085-wide-body-battle-boeing-787minus-10-or-airbus-a350minus-900
Sammenligner man epler og epler (A350-900 og 787-10) ser det ut som Boeng'en trekker det lengste strået. Men foreløpig har man ikke konkrete tall å sammeligne med.
http://seekingalpha.com/article/2769085-wide-body-battle-boeing-787minus-10-or-airbus-a350minus-900
A350-900 og 787-10 er ikke samme eplesort, om de i det hele tatt er samme frukt.
Endel av de mer seriøse luftfartsmagasinene har nå fått prøvefløyet A350 som piloter og ikke bare som passasjerer og blant annet Aviation Week har en artikkel fra det
http://m.aviationweek.com/commercial-aviation/flying-a350-airbus-s-most-technologically-advanced-airliner
Flying The A350: Airbus’s Most Technologically Advanced
Siste oppdatering på A350-1000 programmet, og litt om hvilke endringer som er gjort basert på erfaringene på -900
http://leehamnews.com/2015/05/28/airbus-innovation-days-a350-1000-getting-real/
The A350-1000 is next in turn; it will be flying next summer and will enter service with first customer Qatar Airways summer of 2017. The A350-1000 is getting more real and Airbus gave a good insight to the aircraft’s readiness for prime time during the sessions of today.
jameson82
01-07-2015, 15:25
Da har ogsa Vietnam Airlines mottatt sin første og blir dermed selskap nr 2 med flytypen
Vietnam Airlines took delivery of its first Airbus A350-900 on 30 June, becoming the second operator of the type.
The carrier plans to first deploy the aircraft on the key Hanoi-Ho Chi Minh City route, before moving to international services such as Hanoi-Paris, says Airbus.
The aircraft is configured with 305 seats across three classes, with 29 business, 45 premium-economy and 231 economy seats.
http://www.flightglobal.com/news/articles/pictures-vietnam-airlines-receives-first-a350-414150/
Oversikt over de viktigste endringene og forbedringene på A350-1000 sammenlignet med A350-900. Noen av disse tingene bør man jobba mulighet til og implementere på -900 engang i fremtiden
http://bloga350.blogspot.de/2015/07/main-improvements-of-a350-1000.html?m=1
Main improvements of the A350-1000 comparing the baseline A350-900
http://images.tapatalk-cdn.com/15/07/13/9621ef68f9b8d76872d2497194a000d6.jpg
http://images.tapatalk-cdn.com/15/07/13/340899f0f13f3f9a44f2e61c70bdc9d9.jpg
Og en A350 er på Amerikaturne .. kommer til Atlanta fra Bogota i dag. Skal videre til Newark i morgen, og så Oshkosh.
Reposter når det kommer bilder i Atlanta-gruppen.
Takeoff fra Bogota
https://scontent-atl1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/11227756_10207267052458381_6393388267762093278_n.j pg?oh=552085814e0472ebb2b5c649b523eeab&oe=561F3A3D
Første bilde - på vei inn i Delta's garasje, hvor den skal stå til i morgen.
https://scontent-atl1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t1.0-9/11738056_10153500212434451_5701702554934006097_n.j pg?oh=ca342e0ccc78d73f926f06962edad79a&oe=5619E1F7
(Foto: Paul Snyder)
Et par til (foto: Shannon Sills)
https://scontent-atl1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/11741024_10204547021261569_2593544539122926298_o.j pg
https://scontent-atl1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/t31.0-8/11709723_10204547014941411_8943355420858360030_o.j pg
Vi klarer kanskje et par til Denne fra Nick West.
https://scontent-atl1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/t31.0-8/11703283_10107215564093531_2720963783853830689_o.j pg
.. og fra John Snyder.
https://scontent-atl1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t31.0-8/10999752_10155901296875374_4821476894639377183_o.j pg
Første maskin til TAM her nå i TAM-farger
https://www.flickr.com/photos/jujug/21440449905/
https://www.flickr.com/photos/bycac/21429449692/
Riktignok dagens farger, slik at det allerede relativt raskt vil bli malt om i de nye LATAM-fargene etterhvert
MSN26, den første til Singapore har fått seg et strøk lakk
https://mobile.twitter.com/AusBT/status/653566674998726656/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw
Nå venter installasjon av kabin og motorer, før den etter planen skal leveres i januar
Og SIA vil fly A350 til AMS som første longhaul destinasjon, mens KUL og CGK vil bli brukt til å trene crew i starten.
http://www.singaporeair.com/jsp/cms/en_UK/press_release_news/ne2315-151012.jsp
Singapore Airlines announced today that Amsterdam will be the inaugural destination for its new-generation Airbus A350 fleet, with services expected to begin by April 2016.
The Airline has 63 A350-900s on firm order, the first of which is due for delivery in January. Prior to the introduction of Amsterdam services, the aircraft will be operated on select Jakarta and Kuala Lumpur flights on a temporary basis, for crew training purposes.
Som også nevnt i en annen tråd om lange ruter, så har Airbus nå lansert en ny versjon av A350-900, kalt A350-900ULR, men muligheter for ruter opp mot 19 timer. Endringene fra dagens standardmodell er økt drivstoffkapasitet fra 141.000l til 165.000l, økt MTOW til 280t og forbedring i aerodynamikken. Antar endel aspekter her er hentet fra kommende A350-1000
http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/airbus-launches-new-ultra-long-range-version-of-the-a350-900/
Airbus launches new Ultra-Long Range version of the A350-900
Itillegg til og omgjøre 7 eksisterende A350-900 til A350-900ULR, så øker de den totale A350 ordren fra 63 til 67 maskiner ved og bestille 4 ytterligere maskiner
Leehamnews/Bjørn Fehrm har sett litt på produksjonsopptrappingen av A350 og om den faktisk er bra eller dårlig, samt hvor de mest kritiske utfordringene er
http://leehamnews.com/2015/11/20/bjorns-corner-production-rates/
Dependent on where one places the measurement point, one will see widely different production rates
Da har TAM tatt levering av sin første A350, og er dermed den fjerde kunden som får en A350 levert
https://mobile.twitter.com/Airbus/status/677608655349538817/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw
Status for leveringer A350 i 2015
Totalt: 14
Qatar: 6
Vietnam Airlines: 4
Finnair: 3
TAM: 1
I 2016 planlegger Airbus levere rundt 50 A350
Hmmm....
Vietnam bruker vel neppe de 4 mellom Saigon og Hanoi?
oskarflekkefjord
12-01-2016, 12:38
Hmmm....
Vietnam bruker vel neppe de 4 mellom Saigon og Hanoi?
Paris og Munich også.
jameson82
12-01-2016, 12:40
Hmmm....
Vietnam bruker vel neppe de 4 mellom Saigon og Hanoi?
https://sites.google.com/site/a350xwbproduction/routes
Hanoi - Ho Chi Minh Cityvariableregional
Hanoi - Paris6 weeklylong-haul
Ho Chi Minh City - Paris3 weeklylong-haul
Hanoi - Seoul1 dailymedium-haul
Hanoi > Frankfurt1 weeklylong-haul
Frankfurt > Ho Chi Minh City1 weeklylong-haul
Ho Chi Minh City - Shanghai1 dailymedium-hauleff 27-03-2016
Da ser Virgin ut til å være klar med sjekkheftet. A380-bestillingen er trolig historie når denne bestillingen kommer ...
Virgin Atlantic Airways Ltd. is set to announce a deal for 12 Airbus Group SE A350-1000 jets with a list price of $4.3 billion as Richard Branson’s flagship carrier renews its wide-body leisure fleet, according to people with knowledge of the plan.
U.K.-based Virgin will probably buy nine of the twin-engine planes directly from Airbus and take three from leasing firms, said the people, who asked not to be named because negotiations are private.
http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-01-12/virgin-atlantic-said-poised-for-4-3-billion-airbus-a350-deal
oskarflekkefjord
12-01-2016, 18:22
Ser at SQ har satt A350 på Københavnruten. Nice.:)
Singapore - Copenhagen 1 daily long-haul eff H2-2016
Samtidig ligger CX inne også. Var ikke klar over at de skulle starte opp CPH.
Hong Kong - Copenhagen long-haul
ghauridanish
12-01-2016, 20:19
Super fedt !
Hvor der du denne info omkring sq 350 :D ?
Og Cathy har der været rygter om længe nu så super fedt hvis de endelig kommer ligger de inde i noget booking system ? :sd
Super fedt !
Hvor der du denne info omkring sq 350 :D ?
Og Cathy har der været rygter om længe nu så super fedt hvis de endelig kommer ligger de inde i noget booking system ? :sd
SQ har "hele" tiden hatt plan om CPH og andre typiske 777-200ER destinasjoner relativt tidlig. Seatingen på de første A350ene til SQ er bok også ganske bra for CPH
Cathay er ikke bekreftet til CPH noe sted, bare et rykte
oskarflekkefjord
13-01-2016, 04:09
Super fedt !
Hvor der du denne info omkring sq 350 :D ?
Og Cathy har der været rygter om længe nu så super fedt hvis de endelig kommer ligger de inde i noget booking system ? :sd
https://sites.google.com/site/a350xwbproduction/routes
TAM har fløyet første turen med betalende passasjerer i dag. Flighten gikk innenlands mellom Sao Paulo og Manaus.
Brazil's TAM has operated its first Airbus A350-900 on revenue service, with a flight from Sao Paulo Guarulhos to Manaus on 25 January. The A350, registered PR-XTA, was welcomed with a water cannon salute at Manaus. TAM received the aircraft on 18 December 2015.
"Over the coming weeks, our customers will enjoy the unique opportunity to fly aboard the A350 XWB in a domestic route in Brazil. Our employees, especially those working in operating areas, will take the opportunity to get to know the new model better while we operate domestic flights," says TAM's vice-president of operations and maintenance Ruy Amparo.
https://www.flightglobal.com/assets/getasset.aspx?itemid=65580
Da har Airbus begynt og montere den første A350-1000 i Toulouse
http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/airbus-starts-a350-1000-final-assembly/#
Airbus has started final assembly of the first A350-1000 on schedule at the A350 XWB Final Assembly Line (FAL) in Toulouse, France. This A350-1000, one of three flight test aircraft to be built, will take to the skies for its maiden flight before the end of 2016. A350-1000 deliveries will start in mid-2017.
Og selv om leveringer av A350 foreløpig går tregt så lastes det maskiner inn i monteringshallen nå med en takt på omtrent 5 per måned
Foto fra Airbus:
Ser ut som Phillipines Airlines er andre kunde etter Singapore Airlines for A350-900ULR varianten da deres nylig ordre på 6 maskiner skal være av denne i følge en artikkel i Flightglobal
Da har Singapore Airlines fått sin første A350-900 levert
http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/singapore-airlines-becomes-new-operator-of-the-a350-xwb/
Singapore Airlines has taken delivery of its first A350 XWB in Toulouse, France, becoming the fifth operator of the all-new widebody airliner. With its unrivalled passenger flying experience and operational efficiency, the A350 XWB will form the backbone of Singapore Airlines’ future mid-size widebody fleet.
Første batch kommer i en longhaul-konfigurasjoen med totalt 253 seter - 42 business, 28 premium economy og 187 economy. Etter litt trening på korte ruter ut fra SIN, så er AMS etterfulgt av DUS, de første longhaulrutene hvos maskinen skal brukes Senere kommer de med en regional versjon med flere seter, og også med en Ultra Longhaul variant
Første A350 til Ethiopian er nå malt. Nå venter kabininteriør før den skal være klar for levering til rundt ved starten av sommerferien
https://www.flickr.com/photos/aircrafts/25615868001/
https://www.flickr.com/photos/jujug/25092875843/
Airbus vurderer sterkt og komme med en enda lenger A350 variant enn A350-1000
https://leehamnews.com/2016/03/23/airbus-exploring-higher-capacity-a350/
23 March 2016, [emoji767]. Leeham Co: Airbus is showing a select group of airlines a stretched version of the A350-1000. The idea is to get enough feedback from potential customers so that a decision to go ahead or not can be made during the summer. Airbus COO customers, John Leahy, told LNC at the ISTAT conference earlier this month that an announcement could be made at the Farnborough Air Show in July. Other sources say it might take longer.
Mens den vil komme til kort mot 77X når det kommer til rekkevidde, så vil den langt lavere vekten gjøre dette til en skikkelig "CASM-killer"
Airbus planlegger og øke MTOW muligheten for standard A350-900 fra 268t til 280t i 2020. Dette vel være det samme som for A350-900ULR, men uten de modifikasjonene ULR versjonen har når det kommer til drivstoffsystemer og slikt
Itillegg vil de i 2020 ha dratt ned drivstoff forbruket med 2%, hvor halvparten kommer fra motoren og halvparten fra aerodynamiske forbedringer
http://atwonline.com/airframes/airbus-build-280-tonne-mtow-a350-900
Airbus will offer its A350-900 twin-engined widebody aircraft with a 280-tonne maximum takeoff weight (MTOW) from 2020.
The standard -900 aircraft—offered as a 268 tonne aircraft, will have the same MTOW as the recently launched ultra long-range version of the aircraft, adopted by Singapore Airlines for its nonstop flights to the US.
At the same time, the company will give the aircraft 2% reduction in fuel burn, with 1% coming from aerodynamic improvements, while the other 1% will come from changes within the Rolls-Royce XWB-84 engine, Airbus is due to announce here on the eve of the FIDAE Airshow on March 28.
Første -1000 har nå hatt rollout seremoni, selv om det enda gjenstår litt arbeid. Ser ut som en smekker maskin.
Bilder:
http://imgur.com/a/0ovVE
http://i.imgur.com/B9N3JGt.jpg
jameson82
15-04-2016, 23:27
Første -1000 har nå hatt rollout seremoni, selv om det enda gjenstår litt arbeid. Ser ut som en smekker maskin.
Bilder:
http://imgur.com/a/0ovVE
http://i.imgur.com/B9N3JGt.jpg
Kulr med trippel bogey som 777 :)
Relativt uferdig for og kunne definere det som roll-out, selv om det jo "rullet ut"
http://images.flugrevue.de/sixcms/media.php/11/thumbnails/A350-1000%20erste%20Rollout.JPG.8316794.JPG
I tillegg er første til Thai også malt
https://mobile.twitter.com/airlivenet/status/720978185341550592
Ser ut som en halvspist kylling...:p
Da skal den første til Cathay leveres i dag, etter noen måneders mer eller mindre selvforskylt forsinkelse etter de i siste liten endret på stoldesignet så Zodiac måtte sertifisere de nye stolene
Airbus A350 -941 29 B-LRA Cathay Pacific delivery 28may16 TLS-HKG ex F-WZFX
Bilde her fra en av testflightene
https://www.flickr.com/photos/8509543@N03/27152177642/
Planlagte forbedringer for standard A350-900 fra 2020 vil innebære 2% lavere drifstofforbruk, 5t i økt payload og ytterligere 500nm rekkevidde i følge en nylig presentasjon av Airbus
Da har Ethiopian fått sin første A350 levert
Airbus A350 -941 40 ET-ATQ Ethiopian Airlines delivery 28jun16 TLS-ADD ex F-WZGM
Foto: Airbus
http://pbs.twimg.com/media/CmGBK15WYAAfEAn.jpg
American Airlines utsetter leveransene av A350 med opp til 2 år.
https://www.flightglobal.com/news/articles/american-defers-a350-deliveries-by-more-than-two-yea-427747/
American Airlines has deferred the deliveries of all of the 22 Airbus A350-900s that it has on order, as it works to reduce its capital expenditures and manage capacity through 2018.
The Fort Worth-based carrier will take its first A350 in “late 2018” instead of “spring 2017”, it says in a quarterly financial filing today. Deliveries will continue through 2022, two years later than originally scheduled with an average deferral of 26 months.
jameson82
29-07-2016, 14:38
Den første a350-1000 er ferdig malt https://www.flickr.com/photos/jujug/28011424103/
Da har Thai fått levert sin første av de 12 planlagte A350 i dag. Denne er leid fra CIT
Foto: Airbus
http://www.airbus.com/typo3temp/_processed_/csm_A350_THA_MSN044_First_flight-0011_c269ff7450.jpg
ATC-flyradar
01-09-2016, 07:27
Er det satt noe dato for SAS sine første A 350 i 2016 eller blir det så forsinket at vi går over i 2017/18 ?
At alle andre flyselskaper som står i kø for å få slike A 350 er non interest, men når for SAS sine ?
Jan
Er det satt noe dato for SAS sine første A 350 i 2016 eller blir det så forsinket at vi går over i 2017/18 ?
At alle andre flyselskaper som står i kø for å få slike A 350 er non interest, men når for SAS sine ?
Jan
SAS får sine i 2019. Opprinnelig var det planlagt 2018, men blir litt forsinket med den første
Da har China Airlines tatt levering av sin første maskin, og er dermed den 9. A350 kunden som har fått sin første A350
http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/china-airlines-becomes-new-operator-of-the-a350-xwb/
China Airlines (CAL) has taken delivery of its first A350-900, becoming the ninth airline to operate the world’s newest and most efficient twin engine widebody airliner.
http://www.airbus.com/typo3temp/_processed_/csm_A350-900_China_Airlines_1_3bce7eb191.jpg
Da har Thai fått levert sin første av de 12 planlagte A350 i dag. Denne er leid fra CIT
Foto: Airbus
http://www.airbus.com/typo3temp/_processed_/csm_A350_THA_MSN044_First_flight-0011_c269ff7450.jpg
Men de får inntil videre ikke brukt den som planlagt til Melbourne.
The authorities were cited as saying they were "unfamiliar" with this type of aircraft, especially on issues related to airworthiness, insiders with knowledge of the matter told the Bangkok Post.
Please credit and share this article with others using this link:http://www.bangkokpost.com/news/transport/1109045/thai-airways-a350-launch-in-limbo. View our policies at http://goo.gl/9HgTd and http://goo.gl/ou6Ip. © Post Publishing PCL. All rights reserved.
Thai Airways International (THAI) has opted to use its latest Airbus 350 XWB jets for its Italian services, starting from the middle of this month
http://www.bangkokpost.com/business/tourism-and-transport/1124869/thai-uses-new-jets-for-italy
Jamesbond_ppk
16-11-2016, 22:57
Crosswind øvelser i Scottland i dag for Airbus og sin A350. Usikker om formålet; burde ikke disse testene komme før kommersiell flyvninger? (Antar at det ble gjort men da hva er poenget med dagens tester)?
https://www.google.no/amp/www.bbc.co.uk/news/amp/37998490?client=safari
haakonks
16-11-2016, 23:55
Mulig det er tester av A350-1000 versjonen? Denne er vel enda i sertifisering.
A350-1000 har ennå til gode å ha sin første flytur.
Crosswind øvelser i Scottland i dag for Airbus og sin A350. Usikker om formålet; burde ikke disse testene komme før kommersiell flyvninger? (Antar at det ble gjort men da hva er poenget med dagens tester)?
https://www.google.no/amp/www.bbc.co.uk/news/amp/37998490?client=safari
A350-900 hadde blant annet crosswind tester på Island i 2014
Nå vet jeg ikke hvorfor de gjorde dette her om dagen, men husk at en flymodell er under stadig utvikling, og det kan ha vært at Airbus jobber med noen mindre endringer, enten det er hardware eller software, som de må teste eller sertifisere.
First flight for A350-1000 er planlagt torsdag 24 november
Sent from my iPhone using Tapatalk
Da var -1000 i luften for første gang
https://twitter.com/AlexInAir/status/801724536265785344
Noen offisielle bilder fra Airbus
http://www.airbus.com/fileadmin/media_gallery/photogallery/big/800x600_1479998866_A350-1000_First_Flight_take_off-019.jpg
http://www.airbus.com/fileadmin/media_gallery/photogallery/big/800x600_1479992852_A350-1000_First_Flight_push_back_and_take_off-059.jpg
http://www.airbus.com/fileadmin/media_gallery/photogallery/big/800x600_1480000540_A350-1000_First_Flight_in_flight-018.jpg
http://www.airbus.com/fileadmin/media_gallery/photogallery/big/800x600_1479986853_A350-1000_First_Flight_take_off-005R.jpg
http://www.airbus.com/fileadmin/media_gallery/photogallery/big/800x600_1479974969_A350-1000_First_Flight_Infographic_-_Nov_2016.jpg
http://www.airbus.com/fileadmin/media_gallery/photogallery/big/800x600_1480000541_A350-1000_First_Flight_in_flight-015.jpg
http://www.airbus.com/fileadmin/media_gallery/photogallery/big/800x600_1480000544_A350-1000_First_Flight_in_flight-042.jpg
Da er MSN71 i luften for første gang. Dette er den 2. A350-1000 til å fly, selv om det er den 3. testmaskinen. Testmaskin #2 MSN65 har mer testutstyr og tar lenger tid å få klar og derfor fløy MSN71 først
https://www.flightradar24.com/AIB01XL/c211a7c
Aeroflot har forresten kansellert sine 8 A350-800 de hadde i ordre, en modell som aldri vil bli bygget. De har fortsatt 14 -900 i ordreboken, som de også trolig vil ta levering av etter de i fjor kansellerte 787 ordren sin
Da gjenstår det kun 8 -800 i ordreboken til Airbus, alle tilhørende Asiana, og vil ikke bli overrasket hvis de blir konvertert til -900/-1000 som de også har bestilt (eventuelt A330neo) i stedet for å bli kansellert
Da var MSN65 i luften for første gang, og alle de tre A350-1000 maskinene er i gang med sertifiserings- og testprogrammet. Denne maskinen er den som har interiør, og vi bli brukt til mye av testene relatert til det. Denne har fått karbonfargene, mens de to andre er i Airbus sine farger
https://twitter.com/Airbus/status/828925565767917568/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw
Fra Airbus
raider66
07-02-2017, 18:10
Og i går besøkte en av -900 testmaskinene både Kiruna og Rovaniemi :-)
Espen
Gikk ikke helt som planlagt i dag ser det ut som.
https://twitter.com/THOFBOSS/status/828953992348700672
Gikk ikke helt som planlagt i dag ser det ut som.
https://twitter.com/THOFBOSS/status/828953992348700672
Eller som ¨planlagt¨ - disse testturene er vel for å nettopp for å oppdage feil ;) (som egentlig ikke skal være der)
Da har Air Caraibes fått sin første maskin levert og med 389 seter, den med flest seter i A350-900. De er også den første operatøren med 3-4-3 i economy. Konfigurasjonen er 18C 45W 326Y, og dermed godt tilpasset deres ruter mellom Karibia og Frankrike.
Deres søsterselskap, French Blue, vil etterhvert få en A350-900 med 411 seter
http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/air-caraibes-takes-delivery-of-its-first-a350-900-opening-up-a-new-era-in-air-transport-to-the-french-caribbean/
With this latest delivery, Air Caraïbes becomes the first French airline to operate the A350 XWB. The aircraft, leased from AerCap, was delivered during a ceremony held at the Airbus Delivery Centre in Toulouse on 28 February. It will take off at 14:00 heading for Paris Orly Sud before embarking on its first commercial flight to Pointe-à-Pitre and Fort-de-France on 2 March.
http://www.airbus.com/typo3temp/_processed_/csm_A350-900_Air_Caraibes-_Take_off_b11806c93b.jpg
Ch-Aviation.ch: Brazil's Azul drops A350 plans
Ch-Aviation.ch: Brazil's Azul drops A350 plans
Ser ut som de flyene istedet skal til Hong Kong Airlines, og første fly er jo langt på vei i produksjonen. Azul sin største eier er jo HNA Group, som jo eier Hong Kong Airlines (og Hainan og en drøss andre flyselskaper) så ser ut som de enkelt og greit har ordnet opp på bakrommet.
Foreløpig usikker hvordan de har fått det til, men Airbus har økt rekkevidden til kommende A350-900ULR med 1000nm sammenlignet med da den ble lansert med SQ som launch customer i 2015
http://mobile.reuters.com/article/idUSKBN1772X3
Airbus has increased the range of its A350-900ULR to 9,700 nautical miles (17,960 kms) from the 8,700 nautical miles announced when it sold the plane to Singapore Airlines (SIAL.SI) in 2015 for delivery next year, a spokesman told Reuters. Including headwinds, the Sydney-London flight is equivalent to 9,600 nautical miles.
Asiana har tatt levering av sin første A350, og er dermed den 12. kunden som nå har A350 i flåten
http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/asiana-airlines-takes-delivery-of-its-first-a350-xwb/
24th April 2017, Toulouse - Asiana Airlines of South Korea has taken delivery of its first A350-900, becoming the 12th airline to operate the world’s newest and most efficient twin engine widebody airliner.
Asiana’s A350-900 is configured with a three class layout with a total of 311 seats, comprising 28 in Business Smartium, convertible to fully flat beds, 36 in Economy Smartium and 247 in the main cabin.
http://www.airbus.com/typo3temp/_processed_/csm_A350-900_Asiana_Airlines_taking_off_f8d80a33bb.jpg
ForeverSAS
25-04-2017, 17:32
Som nevnt i posten over har Asiana mottatt sin første A350-900XWB. Nå er HL8078 på vei hjem fra TLS. Lander på ICN om ca 7 timer og 45 minutter. :)
Link til flighten, fra FR24: https://www.flightradar24.com/AAR878D/d2e5c4c
China Southern er ny A350 kunde når de når bestiller 20 maskiner
http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/china-southern-airlines-orders-20-airbus-a350-xwbs/
China Southern Airlines has signed a purchase agreement with Airbus for 20 A350-900s, becoming the latest customer for the aircraft.
ForeverSAS
27-06-2017, 15:13
I følge Hangar.no(som siterer Bloomberg ) har visst styret i Aeroflot godkjent bestillingen av ytterligere 14 A350-900.
Med de 14 maskinene som alt er på bok( post #353 ) kommer Aeroflot opp i en ordre på 28 A350-900.
Hangar.no: http://www.hangar.no/aeroflot-bestiller-trolig-airbus-a350-om-kort-tid/
Bloomberg.com: https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-06-27/aeroflot-aims-to-sign-8-7-billion-airbus-a350-order-this-year
Noen som vet hva som foregår her?
https://pbs.twimg.com/media/DDpCtVbXsAIwjcE.jpg:large
via https://twitter.com/lufthansa/status/881090028310605824
ForeverSAS
25-07-2017, 23:22
Da er den 100 leverte Airbus A350-900 på vei hjem til TPE. Nr 100 er levert til China Airlines og har reg B-18908( MSN 0121 ).
Link FR24: https://www.flightradar24.com/CAL1710/e3a2b38
Imponerende at det alt er 100 leverte. Tiden går fort, synes ikke det er lenge siden den første ble levert.
Gratulerer til Airbus med 100 leverte! :)
Noen som vet hva som foregår her?
https://pbs.twimg.com/media/DDpCtVbXsAIwjcE.jpg:large
via https://twitter.com/lufthansa/status/881090028310605824
De justerer projektoren(e) som skal bruke flyet som lerret på festen.
De justerer projektoren(e) som skal bruke flyet som lerret på festen.
Mulig de var inspirert av hvor bra Boeing hadde kalibrert the projectors denne kvelden.
Starter på 5:40.
youtube.com/watch?v=MpAc5KhXM_w
MSN5, som var den femte testmaskinen er nå klar French Blue sine farger, og snart klar for tjeneste
https://twitter.com/mikehughes1965/status/892004012580581376/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw&ref_url=http%3A%2F%2Fa380.boards.net%2Fthread%2F57 0%2Fa350-msn5-hreu-airbus-frame%3Fpage%3D41
https://pbs.twimg.com/media/DGEI6o3WAAEDfvR.jpg
Var det den som skulle ha 10 seter i bredden?
Var det den som skulle ha 10 seter i bredden?
Oui
411 seter totalt, 35 premium economy og 376 economy, så blir den A350-900 til nå med flest seter. Skal blant annet brukes på verdens lengste innenriksrute mellom Paris og Reunion.
Er jo samme eier som Air Caraïbes, som hadde rekorden med 389 (C18 Y+45 Y326), også den 10 i bredden i economy
...verdens lengste innenriksrute mellom Paris og Reunion.
Hmm. Skulle vi prøve å få igang Longyearbyen - Troll med en 350 ULR..?
Skjønt det er kanskje ikke "innenriks" i ordets rette forstand;)
Deltas første leveres i morgen. Ankommer ATL 23:30 og går rett i hangar for FAA-inspeksjoner.
https://airwaysmag.com/uncategorized/first-delta-airbus-a350/
raider66
04-08-2017, 18:27
Deltas første leveres i morgen. Ankommer ATL 23:30 og går rett i hangar for FAA-inspeksjoner.
https://airwaysmag.com/uncategorized/first-delta-airbus-a350/
Og hva leter man etter der egentlig? Flytypen har jo fått FAA-godkjenning. Hvorfor er en slik myndighetsinpeksjon nødvendig?
Espen
Regner med at det gjøres litt ekstra 'stas' på den siden det er første fly på US register.
De har vel sikkert også endel juridiske forpliktelser til å sjekke at alt av utstyr og spesifikasjoner faktisk er på plass, og ikke bare eksisterer på papiret.
Etter hva jeg forstår er den ikke formelt sertifisert før FAA har gått over den i Atlanta.
Imponert over spottergjengen her i Atlanta. De stilte mannsterkt til tross for ankomst halv to på natta. Noen på innsiden av gjerdet, andre på utsiden. Nick West var innenfor.
https://scontent-atl3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/20604733_10111627585711841_5559901220118086026_n.j pg?oh=b2b11083fea6ae4b663e2c4b8ecc6136&oe=5A303344
Den skal ut og fly i morgen og søndag, sies det nå. Ser ut som at det er gode muligeter til at dere får A350-bilder til frokost mandag .. :)
raider66
12-08-2017, 22:06
Just keep 'em coming :-)
Espen
Da var motoren til A350-1000 varianten sertifisert
https://www.rolls-royce.com/media/press-releases/yr-2017/31-08-2017-rolls-royce-trent-xwb-97-receives-certification.aspx?sc_lang=en
The Rolls-Royce Trent XWB-97, the latest and most powerful variant of the Trent XWB, the world’s most efficient large civil aero engine, has today received formal flight certification, leading the way to the engine entering into service later this year.
I tillegg har Hong Kong Airlines mottatt sin første A350 maskin
Airbus A350 -941 124 B-LGA Hong Kong Airlines delivery 31aug17 TLS-HKG
Første til Malaysia har vært i malerhangaren. Nå venter motorer og interiør før levering senere i høst
https://www.flickr.com/photos/jujug/36192835404/
Air Mauritius' første er også ute og lufter seg i finværet.
http://planepictures.net/v3/show_en.php?id=1473053
Og begge Deltas maskiner må repareres etter et par 'episoder'. 501 ble truffet av noe bakkeutstyr i Tokyo etter en sertifiseringsflyvning og 502 blåste et par dekk under landing i Huntsville og fikk skader på undersiden av den ene vingen. Skal være kompliserte reperasjoner for begge .. En dårlig start.
En av de første til Sichuan Airlines kommer i et relativt fargerikt skjema. De skal ha de 3 maskinene som ble bygget for Sri Lanka Airlines, men som de aldri tok levering av. Som vanlig er kineserne litt trege med å godkjenne flyet for at deres selskap skal bruke dem, men første til Air China er ikke langt unna, så antar det får fart på papirarbeidet :p
MSN60
Foto: Jujugspotting
https://pbs.twimg.com/media/DKTwV5mXUAEuqgP.jpg
Fra utviklingen av A350.
http://www.a350xwb.com/industrial-process/
youtube.com/watch?v=24q1bU1j0Lk
Etter nærmere et halvt år pause kom Qatar i gang med A350 leveransene igjen, med en dobbeltlevering i går av MSN76 og MSN83. Disse har jo tilbrakt endel tid i TLS, da Airbus jo begynt levere fly på MSN14x-tallet til andre selskaper. Og Qatar har fortsatt flere fly med MSN under 100 som nærmer seg levering
Airbus A350 -941 76 A7-ALQ Qatar Airways delivery 10oct17 TLS-DOH (+ 83 A7-ALS ex F-WZNM) ex F-WZNE
I følge de lokale spotterene i TLS flyr testmaskin #1 nå rundt med en 0,5m høyere winglet, så får man se om dette er noe som vil bli endret på produksjonsmodellene en gang i fremtiden
https://www.flickr.com/photos/aircrafts/37108206783/
ForeverSAS
21-10-2017, 23:16
Da kan vi gratulere nok et selskap med sin første Airbus A350-900, når nå den første til Air Mauritius også er blitt levert. Maskinen ble levert i går( fredag ) og er kommet helskinnet hjem. Som post #385 viser, er det ikke lenge siden maskinen ble observert ute i friluft på TLS, da uten motorer. Maskinen har ellers fått reg 3B-NBQ.
http://www.hangar.no/nytt-flyselskap-tar-i-bruk-airbus-a350/
Litt snoking på selskapets Facebook-side avslører også at første tur med pax finner sted førstkommende mandag 23/10, som MK646 på ruten MRU-SIN-KUL.
I følge de lokale spotterene i TLS flyr testmaskin #1 nå rundt med en 0,5m høyere winglet, så får man se om dette er noe som vil bli endret på produksjonsmodellene en gang i fremtiden
https://www.flickr.com/photos/aircrafts/37108206783/
Visstnok planlagt først installert på MSN216, som også er den første ULR modellen. Airbus hevder den skal gi et redusert drivstoff forbruk på 1,4-1,6%, avhengig om det er en -900 eller -1000, eller 100-140nm mer i rekkevidde
https://twitter.com/A350_Production/status/923125112802627584/photo/1
Samtidig har Qatar tatt levering av MSN63. Et fly de egentlig avbestilte etter produksjonen ble kraftig forsinket da en seksjon ble såpass skadet under bygging at den måtte lages på nytt
Airbus A350 -941 63 A7-ALO Qatar Airways delivery 25oct17 TLS-DOH ex F-WZFJ
Litt mer om den nye wingleten her
https://leehamnews.com/2017/11/01/new-pictures-changed-sharklets-a350/
We exclusively revealed last week that Airbus is working on new winglets for the A350 series. The new Sharklets were caught during flight-testing on Airbus A350 test aircraft, MSN001.
Jujug Spotting in Toulouse has provided us with new, better photos of the tests. With these, one can better estimate the changes and their effect.
Da har A350-1000 blitt typegodkjent av EASA og sertifikatet til A350 oppdatert
https://www.easa.europa.eu/system/files/dfu/TCDS_EASA%20_A_151_Airbus350_Iss10_2017%2011%2021. pdf
Malaysia Airlines har nå fått sin første maskin levert
Airbus A350 -941 159 9M-MAB Malaysia Airlines delivery 29nov17 TLS-KUL
Denne var i standard farger, mens maskin nummer 2 får spesialfarger, med det malaysiske flagget på kroppen
Hvordan en aksepteringsflight for en Lufthansa A350 ser ut
https://imagr.eu/up/HFb1C_DTz9qq_WAAEPSzK.jpg
Når Iberia får sin første maskin senere i år vil det være den første forbedrede A350 med blant annet modifisert winglet, vektbesparelser og andre forbedringer som vil redusere drivstofforbruket med 1%
https://leehamnews.com/2018/01/31/iberia-get-upgraded-a350-900/#more-26169
IBERIA will be the first airline to receive the new version of the A350-900, incorporating several improvements. The aircraft includes aerodynamic improvements, among them the new higher winglets we announced in October
Ser ut som -1000 modellen endte opp litt bedre enn tidligere lovet
http://aviationweek.com/singapore-airshow-2018/airbus-debuts-a350-1000-singapore-airshow
Revealing the outcome of recently completed flight tests, Airbus says the Rolls-Royce Trent XWB97-powered aircraft is meeting or beating performance targets. Empty weight is on specification at 129,000 kg (284,000 lb.), while noise is slightly better than expected with a 16.5 EPNdB (effective perceived noise in decibels) margin to ICAO Chapter 4 standards, allowing the aircraft to meet the stringent QC0.5/1 rules for nighttime operations at London Heathrow – a global yardstick for noise-sensitive arrivals and departures.
Da er seremonien i gang i TLS for levering av første A350-1000, som skal til Qatar Airways. Konfigurasjonen blir 46/281, totalt 317 seter (mot 36/247 totalt 283 på deres -900). Flyet skal etter planen flys til DOH i dag og debutere på DOH-LHR 24 februar
https://twitter.com/AlexInAir/status/965890809588568065/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw&ref_url=http%3A%2F%2Fa380.boards.net%2Fthread%2F15 09%2Fa350-1000-msn88-qr1%3Fpage%3D21
https://www.flightglobal.com/news/articles/qatar-to-put-first-a350-1000-on-heathrow-route-446042/
Qatar Airways is set to operate its first Airbus A350-1000 service to London Heathrow as it prepares to receive the aircraft at a ceremony in Toulouse.
Den offisielle pressemeldingen fra Airbus
http://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2018/02/airbus-delivers-its-first-a350-1000-to-launch-customer-qatar-air.html
Airbus has delivered the world’s first A350-1000 widebody airliner to launch customer Qatar Airways at a delivery event in Toulouse, France. The aircraft is the first of 37 A350-1000s ordered by the carrier
Bilde fra formasjonsflyvning sammen med en -900 gjort for noen dager sider
https://airbus-h.assetsadobe2.com/is/image/content/dam/products-and-solutions/commercial-aircraft/a350-family/a350-1000/A350-1000-and-A350-900-Qatar-formation-flight-030.jpg?wid=1920&fit=fit,1&qlt=85,0
Første A350-900 ULR har nå rullet ut fra monteringshallen, selv om endel gjenstår før den kan begynne å testes, før først leveres til Singapore senere i år
Foto: Airbus
https://airbus-h.assetsadobe2.com/is/image/content/dam/products-and-solutions/commercial-aircraft/a350-family/A350-XWB-Ultra-Long-Range.jpg?wid=1920&fit=fit,1&qlt=85,0
Denne kommer forresten med den nye og større wingleten
Lenge etter A350-800 modellen formelt ble oppgitt er nå siste ordre formelt slettet fra Airbus sine bøker etter Asiana i februar konverterte deres bestilling på 8 maskiner til A350-900
Airbus har startet testingen av A350-900ULR. Usikker hvor mye som skal til, men er en relativt begrenset testprogram som er nødvendig
https://pbs.twimg.com/card_img/988341871687688198/OlsEAi7u?format=jpg&name=600x314
Ser ut som Airbus har økt max MTOW på A350-1000 til 316t, så det bør bety litt mer rekkevidde eller litt ekstra last. Itillegg tilbyr de nå også noen lettere varianter ned til 260t for de som vil bruke flyet på litt kortere ruter
https://www.flightglobal.com/news/articles/airbus-details-higher-and-lower-weight-a350-1000-op-449412/
Airbus details higher- and lower-weight A350-1000 options
Da tar Cathay som andre kunde levering av sin første A350-1000
Airbus A350 -1041 118 B-LXA Cathay Pacific delivery 19jun18 TLS-HKG ex F-WZGV
Sam Chui er med på leveringsflighten, så er litt story på hans instagramside for den som er interessert i å følge leveransen av CX sin første 351
https://www.youtube.com/watch?v=Gadx3gibW7M
Ser ut som Kina nå er svært nær ved å typegodkjenne A350, slik at leveringer kan starte oppi juli. Akkurat nå er det flere selskaper som har mer eller mindre ferdige maskiner som står i Toulouse å venter på å bli levert til dem
http://m.atwonline.com/manufacturers/chinese-carriers-start-taking-delivery-a350s-july
Chinese carriers to start taking delivery of A350s in July
Iberia (IB) levert første A350-900. EC-MXV, MSN 219.
https://twitter.com/Iberia
"This A350 is the very first to be delivered with the latest performance improvement package (including new winglets (https://twitter.com/Airbus/status/1011571194389258240))
that deliver additional fuel burn reduction” said Tom Enders, Airbus CEO.
https://pbs.twimg.com/media/DgnbVMRX0AY4oyh.jpg
Iberia (IB) levert første A350-900. EC-MXV, MSN 219.
https://twitter.com/Iberia
"This A350 is the very first to be delivered with the latest performance improvement package (including new winglets (https://twitter.com/Airbus/status/1011571194389258240))
that deliver additional fuel burn reduction” said Tom Enders, Airbus CEO.
https://pbs.twimg.com/media/DgnbVMRX0AY4oyh.jpg
I tillegg til ny og forbedret winglet er denne også den første med såkalt ny «wing twist» og høyere MTOW.
I følge typesertifikatet fra EASA, skal nå også Trent XWB-97, motoren til A350-1000, nå ha oppnådd ETOPS 405, samme som de andre variantene. Da snakker man om ganske lang tid på en motor
https://www.easa.europa.eu/sites/default/files/dfu/EASA%20E%20111%20TCDS%20issue%2007.pdf
Ser ut som kinesiske myndigheter omsider har godkjent typesertifikatet for A350, slik at Airbus omsider kan starte levere fly til de kinesiske selskapene
https://www.flightglobal.com/news/articles/farnborough-airbus-lands-chinese-certification-for-450473/
Airbus has secured Chinese validation of the A350 type certificate which will enable the airframer to begin handing over the twinjets to Chinese carriers
Ser ut som kinesiske myndigheter omsider har godkjent typesertifikatet for A350, slik at Airbus omsider kan starte levere fly til de kinesiske selskapene
Har hele verden godkjent A350 da?
Har hele verden godkjent A350 da?
De fleste land bare kopierer EASA (Europa) og FAA (USA), så er bare kineserne som er litt sære. Sånn enkelt forklart
Mens samtlige motorprodusenter og flyprodusenter har hatt sine motorer å stri med de siste årene, ser det i det minste ut som Trent XWB på A350 går som en klokke
https://www.airlineratings.com/news/a350s-trent-xwb-engine-hits-twin-milestones/
It described reliability as “impeccable” with a dispatch reliability of 99.9 percent and no in-flight shutdowns so far.
Mens samtlige motorprodusenter og flyprodusenter har hatt sine motorer å stri med de siste årene, ser det i det minste ut som Trent XWB på A350 går som en klokke
https://www.airlineratings.com/news/a350s-trent-xwb-engine-hits-twin-milestones/
Gode nyheter for SAS :D
Ser ut som kinesiske myndigheter omsider har godkjent typesertifikatet for A350, slik at Airbus omsider kan starte levere fly til de kinesiske selskapene
https://www.flightglobal.com/news/articles/farnborough-airbus-lands-chinese-certification-for-450473/
Og da var leveringene i gang, og det med en dobbelt levering.
MSN167 gikk til Air China i dag, en maskin som mer eller mindre har stått lagret i TLS siden før jul i fjor, før den ble fullført i sommer
MSN60 gikk til Sichuan Airlines. Etter å ha stått i TLS i mer eller mindre 2 år. Dette var en maskin som er leaset av AerCap, men som opprinnelig skulle til Sri Lanka
https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2018/08/air-china-takes-delivery-of-its-first-airbus-a350-900.html
Air China has taken delivery of its first A350-900 in Toulouse today. The national flag carrier is the first Chinese mainland customer to order and take ownership of the world’s newest and most efficient twin-engine widebody aircraft.
https://airbus-h.assetsadobe2.com/is/image/content/dam/products-and-solutions/commercial-aircraft/a350-family/a350-900/A350-900-Air-China-MSN167-take-off.jpg?wid=1920&fit=fit,1&qlt=85,0
https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2018/08/sichuan-airlines-takes-delivery-of-its-first-airbus-a350-900.html
Sichuan Airlines, the largest all Airbus fleet carrier in China, has taken delivery of its first A350-900 leased from AerCap in Toulouse today, becoming the first Chinese mainland operator via leasing to take delivery of the world’s newest and most efficient twin-engine widebody aircraft.
https://airbus-h.assetsadobe2.com/is/image/content/dam/products-and-solutions/commercial-aircraft/a350-family/a350-900/A350-900-Sichuan-Airlines-MSN060-take-off.jpg?wid=1920&fit=fit,1&qlt=85,0
Fint at dei klare å lage to "firsts" ut av dette då :D.
Første kinesiske selskap som eig 350 sjølv, og første kinesiske selskap som leaser. #PRPRPR
Air China sitt livery ser forøvrig berre trist ut (og det uten å samanlikne med fargekladden under).
Første A350-ULR er levert og på vei til SIN.
Rett over Norge atm
Første A350-ULR er levert og på vei til SIN.
Rett over Norge atm
Rar routing for TLS-SIN......her lukter det et eller annet rekord forsøk
Er ikke store forskjellen. Er nok bare værforholdene.
AlexanderDGL
22-09-2018, 20:48
Rett over TRD nå. Lurer på om de kan ende opp med noe slik retning?
Er ikke store forskjellen. Er nok bare værforholdene.
Tror jeg bortimot aldri har sett mellom Europa-Singapore over Norge
Tror jeg bortimot aldri har sett mellom Europa-Singapore over Norge
Mulig du har rett og at de skal via Nordpolen eller no slikt.
Lander snart i Singapore etter ca 16:15 i luften. Har vært nord av Svalbard så mulig via Nordpolen, ikke dekning der oppe på FR24, men hadde kurs rett nordover da dekningen forsvant like nord av Svalbard.
Ser ut som Qatar er fornøyd med A350-1000, da de nå konverterer ordre på 5 A350-900 til den større -1000 modellen
https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2018/09/qatar-airways-grows-its-a350-1000-fleet.html
Qatar Airways has upsized five A350-900s currently on order to the bigger A350-1000 version. This latest endorsement for the largest member of Airbus’ successful A350 XWB family reflects the five-star-airline’s need for growth and capacity at best comfort and efficiency levels available.
Første -1000 til Virgin er nå observert ute i friluft mellom stasjonene i TLS. Levering først i 2019
https://www.flickr.com/photos/aircrafts/31683391368/
jameson82
22-11-2018, 09:44
Nå kan det snart bli en a350NEO narrow body versjon
.Airbus is working on a re-engineered narrow-body version of the A350. The European manufacturer is drafting engineers and designers for its new aircraft program.
A new job posting revealed that Airbus plans to develop a short-haul version with new engine option (neo) of its popular widebody Airbus A350. The aircraft is intended to be utterly a new narrow-body, Bloomberg reports.
https://airlinerwatch.com/airbus-works-on-a-narrow-body-version-of-its-popular-wide-body-a350/
Nå kan det snart bli en a350NEO narrow body versjon
https://airlinerwatch.com/airbus-works-on-a-narrow-body-version-of-its-popular-wide-body-a350/
Det er da helt feil å kalle det en A350neo når det ikke er en «NEO» men et helt nytt fly
Et svar på Boeings kommende "797"?
jameson82
22-11-2018, 13:42
Blir vel a360 eller 390 det da
Basse-HAU
22-11-2018, 14:34
Det er da helt feil å kalle det en A350neo når det ikke er en «NEO» men et helt nytt fly
Helt nytt blir det vel ikke, regner med skrog og vinger blir som før og kun motor som er forskjell, selv om det sikkert er andre detaljer som også blir endret.
Blir vel mer en DEO ( Different Engine Option)
Helt nytt blir det vel ikke, regner med skrog og vinger blir som før og kun motor som er forskjell, selv om det sikkert er andre detaljer som også blir endret.
Blir vel mer en DEO ( Different Engine Option)
I og med det snakkes om narrowbody i følge artikkelen, så er det jo snakk om en annen flykropp, og da implisert nye vinger [emoji6]
Der er snakk om en ny narrowbody, OG A350neo. Ikke ny A350 i narrowbody versjon. [emoji16]
-eggs
Basse-HAU
22-11-2018, 17:42
Der er snakk om en ny narrowbody, OG A350neo. Ikke ny A350 i narrowbody versjon. [emoji16]
-eggs
Skal bli interessant å følge dette, skjønner jeg rett så skal de da lage nytt skrog, innskrenket fra dagens 5,64 meter til under 4 meter. Quick fix for å møte for den kommende 797.
Vel mange ganger har vel flybransjen prøvd seg på utgaver av eksisterende versjoner for å spare penger, men blir vel som oftest like dyrt [emoji3526].
China Eastern har mottatt sin første maskin på bestilling, i sitt heller kjedelig livery
Foto: Airbus
https://airbus-h.assetsadobe2.com/is/image/content/dam/products-and-solutions/commercial-aircraft/a350-family/a350-900/A350-900-China-Eastern-take-off.jpg?wid=991&fit=fit,1&qlt=85,0
Det er liksom enten eller på dekorfronten med de kinesiske selskapene.
Med levering av 9V-SGG har Singapore Airlines tatt levering av sin 7. og siste ULR maskin i ordre. Foreløpig var det også siste ULR maskin i Airbus sin ordrebok, da ingen andre ennå har bestilt denne nisje varianten
Airbus A350 .941ULR 244 9V-SGG Singapore Airlines delivery 14dec18 TLS-SIN
Med tanke på hva historien sier om slike ultra-range maskiner, er det nesten litt utrolig at produsenten bruker tid på å utvikle de. Men hva gjør man vel ikke når en viktig kunde sier hopp?
Med tanke på hva historien sier om slike ultra-range maskiner, er det nesten litt utrolig at produsenten bruker tid på å utvikle de. Men hva gjør man vel ikke når en viktig kunde sier hopp?
Det er jo heller ikke så store endringer fra en standard A350 til en ULR heller. Og endel forbedringer har kunnet brukes i standardmodellen også, samt de har hentet litt fra -1000
Evelop Airlines sin A359 er snart klar.
Samtidig som Emirates bestiller 30 maskiner er Airbus i samtaler med Etihad om å kansellere 42 av 62 maskiner i ordre. 40 -900 og 2 -1000, slik at de kun vil ha 20 -1000 igjen av bestillingen deres
https://www.flightglobal.com/news/articles/etihad-discussing-cancellation-of-42-a350s-455759/
Middle Eastern carrier Etihad Airways is in talks to cut its A350 order by 42 aircraft, leaving the airline with 20 A350-1000s in the backlog
haakonks
14-02-2019, 09:24
Ser man på ordrene til sandkasseselskapene hos både Boeing og Airbus gitt den øknonomiske situasjonen demmes så er det ikke noen overaskelse at det vil bli noen kanselleringer.
Bak betalingsmur, men Leeham spekulerer i en A350-2000 som man ut i fra overskriften kan lese som å være mer økonomisk enn 777-9.
https://leehamnews.com/2019/02/18/a380-end-opens-opportunity-for-a350-2000/
Samtidig som Emirates bestiller 30 maskiner er Airbus i samtaler med Etihad om å kansellere 42 av 62 maskiner i ordre. 40 -900 og 2 -1000, slik at de kun vil ha 20 -1000 igjen av bestillingen deres
https://www.flightglobal.com/news/articles/etihad-discussing-cancellation-of-42-a350s-455759/
Siste ordre oppdatering fra Airbus viser at dette nå er en realitet, og Etihad sitter igjen med 20 ordrer for A350
Ny operatør har fått sin første maskin, når Evelop i dag har tatt levering av sin ene maskin i bestilling
https://farm8.staticflickr.com/7885/47466369041_f684160b48_k.jpg
MSN311, den 10. til Air China, blir første A350 i Star Alliance farger
https://www.flickr.com/photos/digitalairliners/33808753268/
Fiji Airways blir ny A350 operatør, når de nå har signert en leasingavtale på 2 maskiner. Levering alt mot slutten av 2019, da de her tar over 2 maskiner som egentlig skulle til Hong Kong Airlines og dermed allerede delvis produsert
https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2019/05/fiji-airways-to-become-a350-xwb-operator.html
Fiji Airways to become A350 XWB operator
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190502/46cf10a2f2a0edb152b0dd0e7fe88b99.jpg
Første A350-1000 til Etihad har nå blitt malt. Denne ble sendt til Hamburg for et strøk maling
https://twitter.com/Tobias_Gudat/status/1124944081224982528/photo/1
https://pbs.twimg.com/media/D5yahFLWwAAEck6.jpg
En bekjent postet dette for en time siden fra Hamburg
https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/59856220_10213733162144059_8798693208293900288_o.j pg?_nc_cat=109&_nc_eui2=AeHsa7KlmUpH9DmY1ZTAglX3tGRt3-BVE7PN_wpciSFtVlkQKpEm9GfEhBV3ulsOHZqC1E4Vhp2gDI5h VKotpfw0dDKM1J1_uVaRzBUI6-ay1w&_nc_ht=scontent-lhr3-1.xx&oh=db995de67beb1ce67eea0691e9a32142&oe=5D700C04
https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/60119730_10213733162864077_8599629093396283392_o.j pg?_nc_cat=111&_nc_eui2=AeHSSXJ51BDod8yU851CjBmyWFPhhCC7x4nnv0bFz NtPmP9YjjVA_EW_X2TTzX6c4dDa7i9uVZyEVAwv1HHbcftGs-EchKg1g_dmTP2fny62kg&_nc_ht=scontent-lhr3-1.xx&oh=cf9cfb0cc199b56faf23559199f820ef&oe=5D307890
Etihad fikk formelt levert sin første A350-1000 31 mai i følge Airbus. Dog ble maskinen sendt rett til lagring og ikke i trafikk. Men siden den kontraktsmessig er levert har Airbus fått pengene sine
Airbus innrømmer de trenger å kutte produksjonskostnader på A350 for å fortsatt være konkurransedyktige
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-06-19/airbus-says-it-must-slash-a350-costs-to-win-wide-body-price-war?srnd=premium-europe
Airbus Says It Must Slash A350 Costs to Win Wide-Body Price War
Airbus innrømmer de trenger å kutte produksjonskostnader på A350 for å fortsatt være konkurransedyktige
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-06-19/airbus-says-it-must-slash-a350-costs-to-win-wide-body-price-war?srnd=premium-europe
Jeg håper ikke de sparer seg til fant så det går på sikkerheten løs.
China Southern har fått sin første maskin nå. Kanskje ikke den A350 maskinen med det mest moderne malingen
https://www.flightglobal.com/news/articles/picture-china-southern-receives-first-a350-459367/
https://www.flightglobal.com/assets/getasset.aspx?itemid=78063
Air China bestiller ytterligere 20 A350-900 maskiner
https://www.flightglobal.com/news/articles/air-china-orders-20-a350s-459601/
Air China has placed an order for 20 Airbus A350-900s
Det ryktes en ordre fra Air France på A350-1000 når de legger frem kvartalstall 31 juli, som er erstatning for A380. I tillegg til noen A330neo
https://blueswandaily.com/air-france-to-phase-out-a380s-in-favour-of-a330neo-a350-1000-reports/
The carrier is expected to announce orders for A330neo or A350-1000 aircraft in late Jul-2019,
Det er dukket opp en bug som gjør at maskinen må rebootes minst hver 149 time ...
https://www.theregister.co.uk/AMP/2019/07/25/a350_power_cycle_software_bug_149_hours/
In a mandatory airworthiness directive (AD) reissued earlier this week, EASA urged operators to turn their A350s off and on again to prevent "partial or total loss of some avionics systems or functions".
The revised AD, effective from tomorrow (26 July), exempts only those new A350-941s which have had modified software pre-loaded on the production line. For all other A350-941s, operators need to completely power the airliner down before it reaches 149 hours of continuous power-on time.
Det er dukket opp en bug som gjør at maskinen må rebootes minst hver 149 time ...
https://www.theregister.co.uk/AMP/2019/07/25/a350_power_cycle_software_bug_149_hours/
Jøss, var det en løsning de fikk etter å ha kontaktet IT-support? :P "Prøv en restart og se om det fikser det..."
Edit: Når det er sagt så har jeg faktisk opplevd flere ganger at flight deck informerer om at de har fått et lite problem og må "mørkelegge kjerra" (Som en SAS-pilot sa), for så å starte opp igjen.
Basse-HAU
25-07-2019, 20:00
Det er dukket opp en bug som gjør at maskinen må rebootes minst hver 149 time ...
https://www.theregister.co.uk/AMP/2019/07/25/a350_power_cycle_software_bug_149_hours/
Svenskeknappen installeres som option [emoji3526]
Jøss, var det en løsning de fikk etter å ha kontaktet IT-support? :P "Prøv en restart og se om det fikser det..."
Edit: Når det er sagt så har jeg faktisk opplevd flere ganger at flight deck informerer om at de har fått et lite problem og må "mørkelegge kjerra" (Som en SAS-pilot sa), for så å starte opp igjen.
Veldig vanlig egentlig.
Heldig vis ikke systemene som faktisk holder flyet i lufta som kløner,.mer sekundære systemer som Wi-Fi, elektroniske kart på pad'n , mm...
Jøss, var det en løsning de fikk etter å ha kontaktet IT-support? [emoji14] "Prøv en restart og se om det fikser det..."
Edit: Når det er sagt så har jeg faktisk opplevd flere ganger at flight deck informerer om at de har fått et lite problem og må "mørkelegge kjerra" (Som en SAS-pilot sa), for så å starte opp igjen.Samme med Dash 8. Satt på tarmacen på BOO og flight deck sa de hadde fått ei lampe i cockpit de ikke likte. De skulle sjekke med teknisk og komme tilbake. Etter litt venting mens gutta gjorde en de-icing av propellene (med piasavakost..) så kom de tilbake og sa de fikk tips om å skru flyet av og på igjen, så det kom til å bli mørkt ei lita stund. Restarten gikk på 5-6 min og det gjorde trikset. Vi tok av og satte snuten over fjorden. Folk rundt så litt skeptiske ut, de liker kanskje ikke tanken på at et fly kan fikses som pcen, med svenskeknappen..
Damn, den motoren ser bra ut i Virgin Atlantic farger.
"Later today, @VirginAtlantic will fly its new @Airbus A350-1000 home to London. We’re so proud to power #RedVelvet with our most efficient engine yet, the #TrentXWB. #PowerOfTrent"
https://twitter.com/RollsRoyce
https://pbs.twimg.com/media/EBm09Y6XUAEt9k7?format=jpg&name=4096x4096
Når Japan Airlines tok levering av sin andre maskin var det samtidig den 300. A350 levert kunde. MSN er 333, men det er jo endel testmaskiner, Airbus har "hoppet" over endel MSNer og det er endel fly med lavere MSN nummer som av ymse årsaker ikke er levert ennå
Airbus A350 -941 333 JA02XJ Japan Airlines delivery 30aug19 TLS-HND
Rent og elegant, både i design og filming. Første av 28 A350-900 levert AF.
https://www.youtube.com/watch?v=8LQnILBPN_s
Air Caraïbes' første A350 nærmer seg levering, ser at de benytter anledningen til å justere litt på dekoren på flyet.
https://planepictures.net/v3/show_en.php?id=1571309
Air Caraïbes' første A350 nærmer seg levering, ser at de benytter anledningen til å justere litt på dekoren på flyet.
https://planepictures.net/v3/show_en.php?id=1571309
Klarer ikke å se hva de har endret på..?
Første -1000 vel? [emoji6]
Første -1000 vel? [emoji6]
Ja, men fortsatt samme livery som før. Tar det som en selvfølge at de ikke ønsker å fly rundt med Airbus sitt carbonfiber-livery...
Fiji Airways sin første A350-900 nærmer seg levering
https://www.flickr.com/photos/aircrafts/48936880591/
Fiji Airways sin første A350-900 nærmer seg levering
https://www.flickr.com/photos/aircrafts/48936880591/Lekkert. Liker halen spesielt godt!
Byrået som utformet profilen for Fiji noen år tilbake gjorde en meget god jobb, denne har siden vært blant mine absolutte favoritter. A350 kler denne dekoren svært bra.
First flight for Fiji Airways (FJ) A350.
https://pbs.twimg.com/media/EHpKhiPXUAA2OwL?format=jpg&name=4096x4096
https://twitter.com/A350_Production
Lekkert. Liker halen spesielt godt!
Byrået som utformet profilen for Fiji noen år tilbake gjorde en meget god jobb, denne har siden vært blant mine absolutte favoritter. A350 kler denne dekoren svært bra.
De har faktisk klart sette sammen elementer som hver for seg er "stygge" til å lage noe som helhetlig blir fint
De har faktisk klart sette sammen elementer som hver for seg er "stygge" til å lage noe som helhetlig blir fint
De sorte symbolene samt hovedlogoen på halefinnen representerer hver for seg en verdi som er/skal være forankret i den lokale kulturen på Fiji. Dog er det vel for folk flest noe som heller gir assosiasjoner til kunst- og håndverk-timene på ungdomsskolen.
På samme måte som med A330, vil nå Airbus åpne et completion center for A350 i Tianjin, hvor de vil gjøre kabininstallasjon, maling og levering etc for endel kunder. Så da blir det nok flere A350 ordre fra Kina fremover
https://atwonline.com/manufacturers/airbus-add-a350-completion-work-tianjin-plant
Airbus is expanding its industrial presence in China by adding A350 completion work at its Tianjin plant.
Da var Fiji sin første maskin levert
https://www.aviation24.be/airlines/fiji-airways/fiji-airways-takes-delivery-of-the-first-of-its-two-airbus-a350-900-aircraft/
https://wwwaviation24be-q41r3jh.stackpathdns.com/wp-content/uploads/2019/11/Fiji_A350-900_delivery.jpg
A350-1000 skal nå være sertifisert for inntil 480 passasjerer med den nyeste dør-opsjonene, med 4 såkalte A+ dører
A350-1000 skal nå være sertifisert for inntil 480 passasjerer med den nyeste dør-opsjonene, med 4 såkalte A+ dører
Hva er tilsvarende max på 777-9?
Hva er tilsvarende max på 777-9?
Nå er ikke den sertifisert ennå, men 777-300 er vel sertifisert for maks 550 passasjerer. Men husk at den gangen man får med opptil 5 dører på hver side, og derfor det økte antallet. ANA har vel 514 i sine men kun 21 domestic business, og resten economy. Uansett, på widebodies er jo stort sett max antall passasjerer veldig teoretiske saker, med noen unntak
550 var jo det samme antallet som 747SR var sertifisert som, mens jeg mener å huske 747-400D var sertifisert for 660 passasjerer
Dog har French Bee planlagt 488 seter i sine A350-1000, så da må vel dette økes på en eller annen måte?
Airbus har da blitt kvitt en av tre A350-1000 testmaskiner, MSN65, når Air Caraibes nå har fått sin første -1000 levert
Airbus A350 -1041 65 F-HMIL Air Caraïbes Atlantique delivery 02dec19 TLS-BOD ex F‑WLXV
LATAM A350-900 med litt trøbbel etter landing i Frankfurt i går. Ikke helt bra skrudd sammen, eller for mange taxfree-poser?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191219/b88e211ecfcaff27fc02c0284023eef5.jpg
Nok vekt for å rive hele greia ned fra taket, håper ingen tok i mot den med hodet! [emoji50]
Ingen skadet, sto det et annet sted. Må ha vært en svært fast landing.
Airbus og/eller flyselskapene har ryddet litt i A350 ordrebøkene før årsslutt og 33 kanselleringer ble booket
SYNERGY AEROSPACE CORPORATION - 10 (Avianca)
UNDISCLOSED -15 (Trolig Hainan eller noe innen HNA gruppe
HONG KONG AIRLINES -8
Samtidig er Air France sin siste ordre ennå ikke firm, men de bruker gjerne et noen måneder på slikt
BAs siste leverte A35X har også hatt en hard landing, nærmere bestem i Tel Aviv i går;
(...) landed on Tel Aviv's runway 12 but suffered a hard landing. (...)
A passenger reported the ceiling panels came down in the aft galley at touch down.
http://avherald.com/h?article=4d23c7df&opt=0
LATAM A350-900 med litt trøbbel etter landing i Frankfurt i går. Ikke helt bra skrudd sammen, eller for mange taxfree-poser?
Er dette virkelig designet på interiør i en splitter ny A350? :wow:
Er dette virkelig designet på interiør i en splitter ny A350? :wow:
Spørs hvor hard denne landingen var, da. Det er ikke ubegrenset hva den kan holde.
Er dette virkelig designet på interiør i en splitter ny A350? :wow:
Spørs hvor hard denne landingen var, da. Det er ikke ubegrenset hva den kan holde.
Antar han sikter til setene, som i mine øyne ser ut som noe fra tidligere tiår.
Ser ut som to motorstopp for A350 i fjor ikke skyldes det er noe galt med RR Trent XWB motorene, men at styringselektronikken i cockpiten ikke liker at pilotene søler drikke i den. Uansett en svakhet i systemet som krever en liten fiks
https://www.flightglobal.com/news/a350-engine-shutdown-incidents-linked-to-cockpit-drink-spills/136434.article
Airbus and Rolls-Royce are investigating two incidents in which A350s experienced uncommanded in-flight engine shutdown after drinks were spilled on controls situated on the cockpit centre pedestal.
Da har Aeroflot mottatt sin første A350
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200301/3ff2136e28b85a9399e3fdf6ddc3f879.jpg
Kommer Airbus nå med en A350 frakter, hvis de klarer få en launch customer?
https://cargofacts.com/airbus-nears-launch-of-a350-freighter-program/
Sources say Airbus is actively pitching a freighter variant of the A350 to cargo operators, and would formally launch the new production freighter program once it secures a charter order.
Aeroflot er forresten identifisert som kunden bak en ukjent ordre på 8 maskiner fra i fjor, slik at de da har 22 i bestilling. Hvilket jo er hva de opprinnelig hadde da ordren ble inngått for noe sånt som 10 år siden eller noe slikt. Bare at 16 A350-900 og 8 A350-800, har blitt til 22 A350-900
very, very interesting… :8:
- A350, Guided Tour On The Floor Below
https://www.youtube.com/watch?v=LxS2RR-Vx_s
Fredag kommer med Delta Air Lines med Airbus A350-900 til Trondheim lufthavn Værnes, andre flyplass i Norges som får flytypen på besøk, og Deltas første besøk i Norden med flytypen; https://wp.me/p2IoZg-45j
Teknisk spørsmål om A350: Er det slik at vingene bestandig er malt? Det er vel strengt tatt ingen naturlig «metall-farge» på kompositt? Under omvisningen i SE-RSA på Gardermoen i desember la jeg merke til at hele vingen var malt i samme farge som skroget, og jeg tror tilsvarende er tilfelle hos andre selskap også.
Teknisk spørsmål om A350: Er det slik at vingene bestandig er malt? Det er vel strengt tatt ingen naturlig «metall-farge» på kompositt? Under omvisningen i SE-RSA på Gardermoen i desember la jeg merke til at hele vingen var malt i samme farge som skroget, og jeg tror tilsvarende er tilfelle hos andre selskap også.
Jeg tror muligens det er SAS-fargen på skroget som i visse lys kan være relativt lik den på vingene. Mulig jeg mistforstår deg, men overflaten på vingene er grå hos de fleste operatører av A350 så vidt jeg har vært i stand til å se.
"Customer acceptance flight for the 2nd #Airbus #A350 for @aeroflot #VQBFZ this morning at #Toulouse"
https://twitter.com/CAlloing (han tar fine bilder)
https://pbs.twimg.com/media/EaTee3rWsAAA8nZ?format=jpg&name=large
Den andre A359 for Turkish Airlines (TK) har vore i lufta.
https://pbs.twimg.com/media/EZgE52tX0AAJJl9?format=jpg&name=large
very, very interesting… :8:
- A350, Guided Tour On The Floor Below
https://www.youtube.com/watch?v=LxS2RR-Vx_s
Tusen takk for video!
For en fantastisk video.
Han Bjørn Pilot er helt fantastisk!!! Det er den beste videoen jeg sett fra han (og jeg har sett mange).
"Purple Rain" (VS) på test flight ved Toulouse.
https://pbs.twimg.com/media/EcQ-pAGXQAgTth8?format=jpg&name=large
Kilde: https://twitter.com/CAlloing