View Full Version : Hotellanbefaling Kristiansand
Heisann..
Skal en romantisk weekend med fruen til Kristiansand og lurer på om det er noen av dere grevlinger som har noe hotell å anbefale?
Bodde på Scandic noen dager nå i sommer. Om det ikke var spesielt romantisk, så hadde det en fin beliggenhet og ganske moderne og komfortable rom.
Frokosten var veldig bra og ble servert i Egon restaurant som ligger i tilknytning til hotellet.
Bodde selv på Scandic før ferien, god frokost og beliggenhet, men hotellet i seg selv er ganske stusselig og overhodet ikke romantisk
Romantiske hotell i norske byer er iallefall noe jeg sjelden er borti, men i Kristiansand kan jeg også anbefale Comfort Skagerrak. Veldig fin plassering, trivelig personale og komfortabelt. Men romantisk? Næh, ta heller turen på f.eks. Slakter Sørensen for en bedre middag, den ligger 4-5 minutters gange unna. :)
Ernst hotell http://www.clarionernst.no/ Nyoppusset hotell med sjel, meget sentralt, 24t roomservice, god mat :) Så romantisk som et hotell i Kristiansand kan bli :D
Styr unna Rica Hotel Norge. Jeg bodde der i fjor sommer. Rommet vi fikk tildelt var slitt og renholdet dårlig. Det var så vidt TV-kabelen fungerte. Altfor dårlig. Det skal sies at badet og frokosten var bra. Mulig vi bare var uheldige med rommet.
Denne sommeren bodde jeg på Hotell Sørlandet. Helt ok, men tiden hadde begynt å tære på IKEA-møblementet. Ellers grei frokost og hyggelig betjening.
Ernst er og blir det beste (og stiligste) hotellet i Kristiansand... De nye rommene på Comfort Hotel Kristiansand (tidligere Skagerak) er også stilige - men de slår ikke totalopplevelsen på Ernst.
Skal forøvrig bo på Ernst igjen nå til fredag...
SudCaravelle
24-08-2010, 08:47
Jeg bor på hotell i Kristiansand/Grimstad ca 30-40 døgn i året og må si at det eneste hotellet i disse områdene som er neonlunde OK er Rica Hotel Grimstad og Fevik Strand Hotel. (gode frokoster og ekte synlig kvalitet.
Hotel Ernst syntes jeg er et tåpelig "fashion-victim" hotel med skinn, pistoler i veggene og annen kvasi 90 talls JPG fashion. De har virkelig kjipe gamle rom og elendig pulvereggerøre frokost. At resepsjonen er "trendy" syntes jeg er fint lite viktig. Sikkert spennede for folk som setter trend (som det ikke er) over kvalitet. (Spennende å se hva dette hadde fått av internasjonal stjerne standardisering)
I Kristiansand så velger jeg Radisson Blue (fordi jeg er litt naiv med dette poeng greiene) og jeg digger den ekte glorete 70 talls "internasjonale" hotell standarden, og de er flinke til upgrade til "bedre" rom – men som andre norske hoteller dønn slitent, og selvfølgelig pulvereggerøre.
De har også en meget bra utsikt.
Rob Mulder
24-08-2010, 09:23
Rica Hotel Norge - Er ikke lenger et Rica-hotell. Heter nå kun Hotell Norge.
SudCaravelle
24-08-2010, 09:25
Rica Hotel Norge - Er ikke lenger et Rica-hotell. Heter nå kun Hotell Norge.
Pøh!!
http://www.rica.no/Hoteller/Rica-Hotel-Grimstad/
Rob Mulder
24-08-2010, 09:31
Hei
Hva mener du med "Pøh" og linken til et hotell i Grimstad? Forresten et fint og hyggelig hotell.
Hotel Norge er et Rica Partner Hotel.
I Kristiansand så velger jeg Radisson Blue (fordi jeg er litt naiv med dette poeng greiene) og jeg digger den ekte glorete 70 talls "internasjonale" hotell standarden, og de er flinke til upgrade til "bedre" rom – men som andre norske hoteller dønn slitent, og selvfølgelig pulvereggerøre.
Kunne ikke vært mer enig! :)
SudCaravelle
24-08-2010, 10:01
Hei
Hva mener du med "Pøh" og linken til et hotell i Grimstad? Forresten et fint og hyggelig hotell.
Sorry - jeg ment Hotel Norge ikke lå i Kristiansand, dessuten bruker man pøh for lite om dagen.
Rob Mulder
24-08-2010, 10:09
Hei
Det stemmer, men Rica er veldig nøye med å vise forskjellene... :-) Alt OK. Jeg jobber selv i bransjen og er storforbruker av de fleste hoteller i Norden (rundt 400.000 gjestedøgn per år). Hotellet i Grimstad er sikkert å anbefale.
Hei
Det stemmer, men Rica er veldig nøye med å vise forskjellene... :-) Alt OK. Jeg jobber selv i bransjen og er storforbruker av de fleste hoteller i Norden (rundt 400.000 gjestedøgn per år). Hotellet i Grimstad er sikkert å anbefale.
Antyder du at Rica ikke ønsker Hotell Norge som et fullverdig medlem av kjeden?
Hotel Norge er et frittstående hotell, men som Rica Partner Hotel drar de blant annet fordeler av kjedens salg- og markedsapparat. Om de er ønsket som en fullverdig medlem eller ikke har blant annet med eierskap å gjøre.
Rob Mulder
24-08-2010, 10:37
Hei,
Nei, men de er nøye med å si at de ikke er fullverdige Rica-hoteller og dermed ikke har innflyttelse i driften. Rica Partner hoteller nytter i prinsipp av fordelene av Rica-hotellene når det gjelder innkjøp, men har færre forpliktelser enn fullverdige Rica-hoteller.
Robin882
24-08-2010, 11:25
Radisson Blu Caledonien Hotel Kristiansand skal være ganske bra tror jeg :)
Bizflyer
24-08-2010, 12:46
Lite jeg bor på hotel i min egen by, så store erfaringer fra rommene har jeg vel ikke akkurat.
Men jeg kan jo liste opp noen:
Ernst - nyoppusset og veeeeeldig trendy. Minus med rom ut mot atriet da jeg selv foretrekker rom ut mot friskluft. Er nok i det høyeste prisleiet på hotellrom i byen. Stort minus for ramme vinpriser (opp til 5 ganger polpris - får meg til å boykotte!)
Caledonien - En fordums stolthet. De har noen rom som er mer moderne enn andre. De står foran en stor oppussing av hele hotellet leste jeg i avisen i dag. Også i det høyere prisleiet.
Scandic - Slitent hotel uten spennende fasiliteter. Ikke noe jeg vil anbefale
Comfort Hotel Kristiansand - Ny renovert og forstørret. Har også noen rom uten vindu ut. Noe rimeligere enn de foregående. Får man et av de nye rommene, bør dette være et godt alternativ om man ser på prisen.
Hotel Norge - Har ikke sett rommene her. Men de har utrolig god mat, og frokosten kjemper hvert år om prisen for landets beste hotellfrokost. Har eget bakeri. Minus for mye støy fra Kick (utested) i helgene som ligger rett over gaten. Spesielt dersom du har rom ut mot Dronningensgate (som veldig mange rom har)
Hotel Sørlandet: Nyoppusset for et par år siden, men noen sier at det alt begynner å virke slitent. Ingen restaurant (dvs kun for selskaper), ligger ca 1 km fra sentrum, Har en uuutmerket fotballpub på gateplan (UpTown Sportsbar) Stort minus for nattklubben Spot som spille så høy musikk at man ikke får sove før etter de har stengt da gulvene vibrerer av den høye bassen.
Hotel Sjøgløtt - Minihotel på 14 rom. Hotel nesten uten betjening og fasiliteter.
Hotel Yess!! - Hotel nesten uten betjening og fasiliteter. Hotellenes svar på Ryanair.
Dessuten har man et par hoteller ute ved Dyreparken. Mest innrettet til barnefamilier, og ikke veldig romantisk anlagt. Dyr og ikke spesielt god mat. Fabrikkpreget.
For en romantisk weekend, ville jeg heller valgt Hotel Norge i Lillesand! Lite koselig hotel, med en intim liten restaurant. Så kan dere heller kjøre de 15 minuttene til Krsand på lørdagen hvis dere vil se på byen, ta en lunsj eller shoppe litt.
Håper dette hjalp litt på vei!
BF:cool2
Har vært på fest på et hotellrom på Caledonien en gang, teller det i denne sammenhengen? :) Ellers har jeg lite erfaring med hoteller i min egen hjemby, kun vært på et par kurs "rondtforbi". Kan skrive under på at Hotel Norge har god mat, det lille jeg har prøvd.
Takker folkens! Visste jeg kunne stole på scanairfolket..
Edit:
Resturantanbefalinger, da?
Edit:
Selv om Kristiansand bør handle om sjømat, så er det en veldig god biffrestaurant i Slakter Sørensen. Denne ligger like ved kirken i sentrum, og funker bra som romantisk restaurant og. :)
Da prøver vi den! Se opp for turrapport!
Kristiansand er en fantastisk fin by, så god tur.
SudCaravelle
24-08-2010, 17:58
Takker folkens! Visste jeg kunne stole på scanairfolket..
Edit:
Jeg syntes det er to som er OK i Kristiansand og det er Restaurant Luihn samt Bølgen og Moi - der er det grei mat etter "norsk standard".
God tur..
Bizflyer
24-08-2010, 20:45
Selv om Kristiansand bør handle om sjømat, så er det en veldig god biffrestaurant i Slakter Sørensen. Denne ligger like ved kirken i sentrum, og funker bra som romantisk restaurant og. :)
Det er jeg helt uenig i! Av 5 venner jeg kjenner som har spist der, har 4 vært misfornøyd!
Her er noen bud:
Luhin - Klassisk gourmet restaurant. Et av mine førstevalg!
Sjøhuset - Har både sjømat og landmat. Også en av mine favoritter.
Pieder Ro - Den beste restauranten på Fiskebrygga.
Makrellen - Også den et godt alternativ på Fiskebrygga.
Hvis man tenker litt mer uformelle restauranter, som også er ok for lunsj, nevner jeg
Glipp - Ligger i biblioteket. Har en suuuuper fiskesuppe
Hos Naboen - Helt ok, men helst for lunsj. Litt "støyete", dvs når det er mange folk summer det litt for mye for min smak, men hyggelig utenfor.
Kjesk - Rundt hjørnet fra torvet. Hyggelig sted med god mat og vin.
Frk Larsen - Mette Marits foretrukne lunsjsted.
Kick Cafe - Byens Gastropub. God mat. Ny meny i september. Fått kjøkkensjef Frode Laupsa på laget, som har vært innom både Oscarsgate og Le Canard i Oslo, pluss endel toppsteder i København.
De andre restaurantene i byen, er ikke noe jeg vil anbefale...
Som utesteder å anbefale for kveldstid
Bakgården Bar - Byens ubestridt beste Coctail bar
Bakgården Både & - Hyggelig pub uten for Bakgården Bar
Håndverkeren - Utmerket pub for unge voksne.
UpTown Sportsbar - Byens beste på fotball på TV
Havana - Det nærmeste byen kommer på en nattklub p.t.
Så god fornøyelse!!
BF:drink