PDA

View Full Version : 3:25 @ CPH. What to do?


Twin Otter
23-08-2010, 22:42
Så, jeg skal tilbringe snaue tre og en halv time på Kastrup på onsdag. Det vil si, jeg hadde håpt å rekke en snarttur til sentrum men jeg tror det blir litt knapt med tid. Er det mulig med en snarttur til Flyvergrillen mon tro. Så må man og ta i betrakning at det må taes med litt tid til sikkerhetskontroll og slikt for å komme seg airside igjen.

Ankomst 1045. Avreise 1410.

Jeg reiser uten særlig bagasje og satser på å sjekke inn på forhånd.

What are my options?

FlyHi
23-08-2010, 23:10
Det tager 15-20 min med Metro til Kongens Nytorv (Strøget og Nyhavn lige ved siden af) i København (og der er afgang hvert 2-7 minut - afhængig af tidspunkt), så du kan sagtens nå ind til centrum. Hvis du skal med bus, så tager det længere tid at komme til flyvergrillen.

Både Flyvergrillen og København er gode options.

Selv ville jeg nok vælge centrum og gå en tur på Strøget/Nyhavn.

Køen i sikkerhedskontrollen kan du på forhånd tjekke på www.cph.dk eller CPH's iPhone App. Læg dog 5 min til den tid de opgiver, da den altid er lidt optimistisk.

Twin Otter
23-08-2010, 23:22
Jeg tror og jeg velger å dra til Sentrum. Vet om en café i nærheten av hovedbanegården jeg besøkte sist desember. Hadde vært kjekt med et gjensyn der. Og såvidt jeg vet serverer man frokost til langt på dag der. Jeg får se hva jeg får til.

Martin
23-08-2010, 23:23
Og såvidt jeg vet serverer man frokost til langt på dag der.

Sånn til info, så er det danskene kaller frokost, det vi kaller lunch ;)

Twin Otter
23-08-2010, 23:28
Sånn til info, så er det danskene kaller frokost, det vi kaller lunch ;)

Jeg er fullstendig klar over det må vite. Det var jo derfor jeg nettopp skrev frokost. ;)

FlyHi
23-08-2010, 23:36
Jeg tror og jeg velger å dra til Sentrum. Vet om en café i nærheten av hovedbanegården jeg besøkte sist desember. Hadde vært kjekt med et gjensyn der. Og såvidt jeg vet serverer man frokost til langt på dag der. Jeg får se hva jeg får til.

Hvis du skal til Hovedbanegården, så skal du tage toget og ikke Metroen. Tog går ikke så ofte som Metro, men tager nogenlunde samme tid. Tjek www.dsb.dk for afgangstider. Metroen kører uden tidsplan, men med afgang hvert 2-7 min døgnet rundt.

Metroen ankommer ikke i nærheden af Hovedbanegården, men derimod ved Kongens Nytorv (Nyhavn og modsatte ende af Strøget end Hovedbanen).

Kan anbefale Metroen til Kgs Nytorv og så en frokost (lunch) på Told og Snaps (lige ved Nyhavn). De serverer fantastiske danske smørrebrød af forskellig art og har et rigtig godt udvalg af brændvin til ;)

Edricson
23-08-2010, 23:51
Det er mer enn nok tid for en tur til byen med Metroen. Jeg hadde litt i overkant av fire timer en gang, og det ble nok for å spasere ganske lenge rundt Strøget og omegn, samt ganske mye tid til shopping for kona på flyplassen. Så du rekker det sikkert.

AirbusTrond
24-08-2010, 00:18
Du rekker min favoritt, sildebordet:

http://www.nyhavnsfaergekro.dk/frokost.html

FlyHi
24-08-2010, 00:24
Du rekker min favoritt, sildebordet:

http://www.nyhavnsfaergekro.dk/frokost.html

Udemærket sted, men Told & Snaps lige om hjørnet er meget bedre kvalitet. Næsten alle restauranter i selve Nyhavn er turistfælder og man får meget mere for pengene ved at gå bare nogle få meter væk. Dermed ikke sagt at det er billigere, men kvaliteten og servicen er langt bedre.

pingo
24-08-2010, 00:35
Vil anbefale at du tager metroen. Togdriften til og fra lufthavnen er ikke særlig stabil i øjeblikket. I sidste uge kørte de i alt fald kun med 20 minutters drift. Årsagen er nogle ordentlige regnskyl , der har givet skader på skinnerne.

Twin Otter
24-08-2010, 02:33
Ok. Hvor ligger metro-stasjonen på Kastrup i forhold til jernbanestasjonen?

Jens W
24-08-2010, 03:08
Ok. Hvor ligger metro-stasjonen på Kastrup i forhold til jernbanestasjonen?
Så godt som samme sted, bare to etasjer opp.
(Dvs, der du tar til høyre eller venstre for å komme ned til togene, fortsetter du rett fram og opp for å komme til Metroen)

FlyHi
24-08-2010, 08:28
Ok. Hvor ligger metro-stasjonen på Kastrup i forhold til jernbanestasjonen?

Der er en gangbro fra terminalen 3 til Metro/Hilton. Det tager 2 min fra du kommer igennem tolden. Du køber billet i automaten på perronen (3 zoner fra CPH til centrum)

Twin Otter
24-08-2010, 12:59
Der er en gangbro fra terminalen 3 til Metro/Hilton. Det tager 2 min fra du kommer igennem tolden. Du køber billet i automaten på perronen (3 zoner fra CPH til centrum)

Ok, takk for info. Siden jeg har Economy Extra på SK2868 i morgen kan jeg jo bruke Fast Track i security så da sparer man vel ytterligere tid. Boarding time 13:45 skulle gi meg nøyaktig 3 timer til rådighet fra ankomst CPH. (10:45).

FlyHi
24-08-2010, 13:26
Ok, takk for info. Siden jeg har Economy Extra på SK2868 i morgen kan jeg jo bruke Fast Track i security så da sparer man vel ytterligere tid. Boarding time 13:45 skulle gi meg nøyaktig 3 timer til rådighet fra ankomst CPH. (10:45).

...og fasttrack er endnu tættere på Metro stationen i Terminal 3 end den vanlige sikkerhedskontrol, så det er intet problem.

Når du returnerer til CPH, så bare gå lige ud i Terminal 3 og op ad trapperne. Herefter til ventre og du er i fasttrack. Normalt ingen kø på dette tidspunkt.

Rigtig god tur..

Håber vejret bliver lidt bedre i København imorgen end det er idag ;)

pingo
24-08-2010, 14:23
Mht billeten til metroen , så kan du købe et "24 timers Citypass" til 70kr. Koster faktisk kun 0,50 kr mere end hvis du køber billeterne enkeltvis . Og så sparer du tid og besvær med at købe returbillet til lufthavnen.

Twin Otter
24-08-2010, 14:25
Mht billeten til metroen , så kan du købe et "24 timers Citypass" til 70kr. Koster faktisk kun 0,50 kr mere end hvis du køber billeterne enkeltvis . Og så sparer du tid og besvær med at købe returbillet til lufthavnen.

Takk for tipset!

barca
24-08-2010, 20:57
Så, jeg skal tilbringe snaue tre og en halv time på Kastrup på onsdag. Det vil si, jeg hadde håpt å rekke en snarttur til sentrum men jeg tror det blir litt knapt med tid. Er det mulig med en snarttur til Flyvergrillen mon tro. Så må man og ta i betrakning at det må taes med litt tid til sikkerhetskontroll og slikt for å komme seg airside igjen.

Ankomst 1045. Avreise 1410.

Jeg reiser uten særlig bagasje og satser på å sjekke inn på forhånd.

What are my options?



Dersom du har Diners Club kort så kan du og kona stikke og slappe av på en av loungene i CPH der alle med Diners kort slipper inn sammen med en gjest. Jeg har vært i den loungen før og er ganske bra. Det er Servisair som driver loungen. Da har du adgang til gratis drikke og noe lett mat blant annet.

Tommy777
24-08-2010, 22:55
Gaa paa fylla.

Twin Otter
24-08-2010, 23:21
Dersom du har Diners Club kort så kan du og kona stikke og slappe av på en av loungene i CPH der alle med Diners kort slipper inn sammen med en gjest. Jeg har vært i den loungen før og er ganske bra. Det er Servisair som driver loungen. Da har du adgang til gratis drikke og noe lett mat blant annet.

Loungetilgang hadde vært konge det. Men Diners har jeg ikke. Får jeg tid setter jeg meg i baren med utsikt ut mot airside og kikker litt på det som skjer på utsiden.

Gaa paa fylla.

Hehe ja. Man reiser da ikke til Danmark uten å ta seg et par skikkelige bayere...

meliiis
24-08-2010, 23:33
Servisair Executive Lounge koster 24,50 EURO pr pers for betalt tilgang, hvis det er interessant, og det er samme lounge som Diners bruker.

Twin Otter
24-08-2010, 23:40
Servisair Executive Lounge koster 24,50 EURO pr pers for betalt tilgang, hvis det er interessant, og det er samme lounge som Diners bruker.

Er det bare å betale seg inn i døra?

FlyHi
24-08-2010, 23:44
Er det bare å betale seg inn i døra?

Mener også man kan betale for indgang til Novia Lounge. Den er langt bedre end servisair - og med view airside.

Twin Otter
24-08-2010, 23:45
Jeg ser an været i Kongens by. Hvis det er dårlig vær prøver jeg heller å gå for en av disse loungene.

meliiis
24-08-2010, 23:47
Er det bare å betale seg inn i døra?

Det vet jeg faktisk ikke, aldri prøvd det.
Jeg har bare booket gjennom https://www.executivelounges.com/en/

FlyHi
24-08-2010, 23:50
Mener også man kan betale for indgang til Novia Lounge. Den er langt bedre end servisair - og med view airside.

Novia koster 150 kr. Per person og det betales ved indgangen.

Twin Otter
24-08-2010, 23:52
Det vet jeg faktisk ikke, aldri prøvd det.
Jeg har bare booket gjennom https://www.executivelounges.com/en/

Aiaiai! Her må jeg ta en sjefsavgjørelse litt kjøpt! Skal, skal ikke.....

Twin Otter
25-08-2010, 00:31
Screw it. Jeg dropper besøk i byen (vært der før) og tilbringer heller noen timer i Servisair sin lounge.

Spantax
16-03-2011, 14:09
*BUMP*

Jeg bumper denne fordi Diners-loungen på Kastrup er nevnt.
Noen som kan si noe mer om denne? Utvalg av mat, alkohol mm? Bilder? Trip reports hvor den er nevnt?

Jeg spør for en kollega med Dinerskort som lurer på om det er en ide å gå i loungen fremfor å sitte på en kafe (hun har med en venn som da må betale for å komme inn i loungen).

Dag Viking
16-03-2011, 15:11
*BUMP*

Jeg bumper denne fordi Diners-loungen på Kastrup er nevnt.
Noen som kan si noe mer om denne? Utvalg av mat, alkohol mm? Bilder? Trip reports hvor den er nevnt?

Jeg spør for en kollega med Dinerskort som lurer på om det er en ide å gå i loungen fremfor å sitte på en kafe (hun har med en venn som da må betale for å komme inn i loungen).

Loungen er ikke mye å skryte av, men hvis man skal drikke alkohol så blir det billigere enn å sitte ellers i terminalen.
De har øl på kran, tror det var både Tuborg og Carlsberg. Gin, rom, vodka og whisky om jeg husker riktig. Tror ikke det var konjakk. Mener også at det var rødvin og hvitvin, men de har jeg ikke prøvd.
Dessuten selvsagt kaffe og jus. De har brød, skinke og ost, kanskje litt leverpostei og syltetøy. Noen kjeks og litt snacks kommer også med jevne mellomrom. Det varierer litt med tid på dagen hva som står fremme.
Det er trådløst internett i loungen, men hvis det er mange brukere så faller man ut i ny og ne.

SAS-loungen er mange ganger bedre, men jeg foretrekker dinersloungen fremfor terminalen. Sist jeg var innom CPH med en kollega, satt vi heller i terminalen enn at han måtte betale inn i loungen (satte mat og drikke på reiseregning uansett, så da var det liten vits for han å betale 90kr for å komme inn)

Spantax
16-03-2011, 15:25
.

Tusen takk for et veldig utfyllende og godt svar!

Egenes
17-03-2011, 07:14
Skal til CPH på onsdag. Har 2 timer, så da blir det O'learys for lunch og :drink
Herlig!

grove
05-03-2013, 15:48
Tar opp igjen denne.
Er det slik at Novialoungen er bedre enn Servisair sin?
Har 2,5t venting i CPH neste onsdag.
Har ikke fått noe status hos SK ennå, og kommer derfor ikke inn i stuen der.
Sånn er det når firmaet går over fra Bluebiz (FB) til SAS Credits (EB)

FlyHi
05-03-2013, 15:53
Tar opp igjen denne.
Er det slik at Novialoungen er bedre enn Servisair sin?
Har 2,5t venting i CPH neste onsdag.
Har ikke fått noe status hos SK ennå, og kommer derfor ikke inn i stuen der.
Sånn er det når firmaet går over fra Bluebiz (FB) til SAS Credits (EB)

Ja, Novia er bedre end Servisair. Alternativet er CPH Apartments, som jeg dog ikke selv har prøvet, men har hørt skulle være helt okay også. Servisair er helt klart den mindst attraktive lounge på CPH.

bhen
05-03-2013, 16:13
SAS säljer innträde till sin business-lounge hvis der er plass. Koster 249kr og kan og være verdt det. Inte all verdens å spise, men godt utbud av magasiner og aviser og oftest rolig miljø. Vi pleier å gå dit om man har 2h+ på CPH.

Edit; 219NOK er riktig, 249 svenskepenger..
http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Pa-flyplassen/Lounger/Spesialtilbud/
/b