View Full Version : Blokkerte seter ved forhåndsreservasjon SAS
Hei.
Som EBG kan jeg forhåndsreservere seter allerede ved bestilling, og jeg trives som regel greit på første rad.
Rad 1 er imidlertid alltid blokkert, og åpnes ikke for reservasjon før innsjekk åpner 22 timer før avgang. Rad 5 er også blokkert, og dette har jeg hørt er pga. vekt og balanse. Hvorfor er rad 1 og 5 blokkert for forhåndsreservering, og hvorfor har evt. akkurat disse radene så mye å si for vekt/balanse.
Lumpen
Tommy777
23-08-2010, 04:58
At rad 5 er blokkert, er nytt for meg, men jeg har dessverre ikke gleden av aa fly med SAS saa ofte lenger.
Mener aa huske at rad 1 er reservert for UM, ikke for vekt/balanse.
Synes godt at rad 1 og noedutgang kun burde vaere mulig aa velge for EBG. Raden aapnes jo for alle 22 timer foer avreise.
Utflyttet
23-08-2010, 05:13
Rad 5 pleier å være blokkert også, for min del trives jeg i nest fremste C-sete, evt det bak, men det varierer litt hva nummer som er først så det er alltid plukk å bestille. :)
-A
Dag Viking
23-08-2010, 07:27
Har aldri lagt merke til at rad 5 er blokkert. Som regel kommer det 2A i mail fra reisebyrået, og det blir byttet til 1D når jeg sjekker inn på nettet.
Chriscross
23-08-2010, 08:13
Rad 5 er blokkert, og tror den er for um siden jeg ofte får dem ved siden av meg.
Generelt mener jeg både rullestoler og UM'er gjerne plasseres på rad 5, så det maker sense.
Kan ikke se hva poenget med balansen skulle være, men grunnen til noen av blokkeringene er assistanse. Seteplanene blir klargjort så de kan gå ut på nettet 22 timer før. På forhånd så kan man sette de som trenger spesiell hjelp, UM osv. på disse setene om der er noen, det er mange grunner til at man ønsker å samle disse mest mulig. Siden det ikke alltid er noen assistanse, kan det virke litt rart at alle setene jo er ledig for alle når innsjekk åpner.
Generelt mener jeg både rullestoler og UM'er gjerne plasseres på rad 5, så det maker sense.
Det var lenge siden, mens det fantes noe som het for SAS Braathens/ SAS Norge.
Etter at alt ble slått sammen til et AOC (svenskt sådan) er prosedyren at UM skal sitte bak i flyet, og de blir nå automatisk plassert av systemet på radene 17 og bakover.
Av og til hender det at denne prosedyren blir overstyrt etter kabinbesetningens ønske.
SAS-Steward
23-08-2010, 21:47
Som crew ønsker vi UM fremme i flyet. Men systemet plasserer dem lengst bak.
Som crew ønsker vi UM fremme i flyet. Men systemet plasserer dem lengst bak.
Det verkar råda oenighet om det där i.e beroende på crew. En del vill ha det bak och andra fram. Procedurerna vi har säger en sak och verkligheten en annan (inrikes långt fram och utrikes långt bak). Att systemet automatiskt seatar på rad 17 och bakåt stämmer inte utan det är mer "happy go lucky".
Hade rad 5 blockat på en avgång idag och förklaringen jag fick var "w&b". Skall kika på detta imorgon och återkommer med svar.
Twin Otter
23-08-2010, 22:09
Skal fly CPH-BGO i Economy Extra på onsdag og fikk velge sete 1A da jeg booket. Det er vel ingen som kommer til å ta den fra meg? (Det er SK Danmark som flyr)
Skal fly CPH-BGO i Economy Extra på onsdag og fikk velge sete 1A da jeg booket. Det er vel ingen som kommer til å ta den fra meg? (Det er SK Danmark som flyr)
Economy Extra og Biz er vel samme klasse på intra-scand. Har du fået lov at vælge 1A, så skulle der ingen problemer være med at beholde det.
KrisFlyer
24-08-2010, 21:55
Personer som trenger assistanse (HR, HC, HS) settes veldig ofte på rad 1, som regel på 1A eller 1F, etter hva jeg har erfart. UM har jeg opplevd at settes bak i flyet så nært galley som mulig.
Norfindir
01-08-2014, 19:54
Hva her skjedd her? Jeg har et av de setene som ikke er blokkerte.
Chriscross
01-08-2014, 21:35
Hvilket flyselskap er dette? Opplevd med Swiss at alle får tildelt sete når OLCI åpner.
Norfindir
01-08-2014, 22:07
Sas. Avgang mandag morgen.
Star Flyer
02-08-2014, 16:12
Sas. Avgang mandag morgen.
Hei!
Dette skjedde med meg også.
Er EBG og ingen seter var ledige. Gikk da i Expertflyer og så at alle var blokkerte.
Løsningen var at en på chat/telefon kunne velge et av de setene (som var blokkerte for meg) :)
Hvis ikke åpner det seg ved innsjekk. Vet ikke årsaken til at de blokkeres.
Norfindir
02-08-2014, 19:31
jeg testa litt. flytta fra 2D til 5C.. rett etterpå ble 2D også blokkert. Kan sjekke inn snart så da flytter jeg tilbake til 2D hvis det er slik at det åpner seg.
Superhai
02-08-2014, 19:52
Jeg vet ikke om det er årsaken, men det har vært oppdateringer av Amadeus sine systemer med en ny kategori som heter paid/chargeable seats el. og skal kun være tilgjengelig for de som har betalt, det kan være dette som er årsaken og at systemene ikke har blitt tilpasset status-kunder ol.
Norfindir
02-08-2014, 20:54
Sjekket inn nå og alle blokkerte var tilgjengelige.. Kan godt være som du sier Superhai
Hei.
Skal dra BGO-SFO med retur ORD-BGO. På 3. leg (ORD-CPH) får jeg ikke reservere sete. Reiser med infant, og får registrert for min kone men ikke meg (infant reg på meg). Har vært i kontakt med SAS:
2 ganger på chat
3 ganger på telefon
1 gang på gullmail
Stort sett forskjellige elendige (bort)forklaringer de kommer med, alt fra "När man reser med spädbarn så hanteras val av säte på flygplatsen då det bara är vissa specifika säten som har dubbel syrgasmask installerad. Och det är bara flygplatsen som kan se vilka säten det är", "Denne avgangen er låst for forhåndsreservasjon av seter", "I detta fall så får vi inte upp korrekt säteskarta över planet", "Dette er ikke noe problem å ordne. Jeg har nå reservert 17A,B til dere (hvor det eneste vedkommende klarte å gjøre var å fjerne reservasjonen for basinettsete på CPH-SFO jeg hadde inne).
Har SAS kunderservice blitt så dårlig at de ikke klarer å reservere 2 seter for EBG kundene sine engang?
Senjd meg en pm med detaljene så skal jeg kikke på det.
KristianSk
16-08-2014, 11:02
Hei,
Skal en rask tur til Oslo mandag, men når jeg forsøker å reservere seter viser alle setene som opptatt?
Noen som har vært borte i dette tidligere?
Takk
Edit: Jeg ser nå at det var et sete ledig på begge flightene. Tråden kan slettes.