View Full Version : CRM, human factors og radioprat
I en annen tråd ble en go aorund diskutert, noe som vel må sies å være en forholdsvis rutinemessig hendelse.
Et fly ble altså forsinket på rullebanen, denne gangen på grunn av noe krøll med klarering av kabinen. Piloten som gjør en go around gir klar beskjed over radio om at han misliker dette. Flere her kommenterer at det var uprofesjonelt å utsette et annet fly for en spåass kostbar og tidkrevende manøver, og at man da må forvente å få tiltale over radio.
Dette fikk meg til å stusse litt...
Er det ikke slik at en pilot som må gjøre et valg, der sikkerhet ligger i den ene vektskåla og andre hensyn ligger i den andre, så bør omgivelsene rundt piloten i størst mulig grad legge til rette for at sikkerhet prioriteres?
Et eksempel som stadig nevnes er enkelte selskapers vanskelige rutiner for ekstra fuel, der kapteinen kan være fristet til å la være å ta med ekstra fuel for å slippe ubehagelige spørsmål i ettertid. På tilsvarende måte antar jeg at en pilot som vurderer å utsette takeoff, slik at et annet fly må gjøre en go around, kan la seg påvirke til å la være, dersom det fører til ubehagelige kommentarer på radio eller på crewrommet.
Derfor lurer jeg på: Burde ikke piloten som måtte gjøre en go around, gjort denne uten å kritisere avgjørelsen?
S. Holberg
22-08-2010, 19:34
Det du skriver i siste linje der støttes 110%
Men desverre er luftfarten havnet i litt feil fil føler jeg.
Ser bare mer og mer til hendeleser der kostnader og penger settes foran sikkerheten til fly og mannskap. Dette er jo selvfølgelig en helt feil utvikling.
I den situasjonen du nevner ville jeg aldri ha vært i tvil. Om et annet fly må ta GA, så får det bare være, for sikkerheten skal alltid komme først.
Avslutter med ett sitat som kan være greit å ha i slike situasjoner:
"Er det tvil, så er det ikke tvil"
F35Landing
22-08-2010, 19:35
Du har nok et godt poeng, men de eksemplene du nevner er litt forskjellige. Å bli presset til å fly med lite fuel og liknende er et direkte press fra ledelse eller andre. Å line opp på banen uten å få "cabin clear" er en liten frekkas man tar fordi man tror kabinen skal bli klar til man står på banen. Alt for å spare noen sekunder. Aller mest sannsynlig er det det som har skjedd her. Ikke helt uvanlig dessverre. Eventuelt har det oppstått noe uforutsett i kabinen slik at en kabinansatt har kontaktet kapteinen, men det er mindre sannsynlig.
Så her har man antagelig vært litt frekk, og dette har gått utover andre. Som sagt: da må man tåle litt drittsleng. Ellers må man la være å stille seg lagelig til for hugg:)
Han kritiserte da grunnen til at måtte gjøre denne go around - j"#€$£ Norwegian.
Det var vel det enkleste siden han neppe var sikker på pilotenes navn i det gitte tilfellet. Enig i det F35 sier. Det ble blandet inn taksing i den forrige tråden, men hvorvidt man takser mens kabinbesetning sitter eller ikke er noe helt annet enn en line-up på banen.
For være måte på hvor tynnhudet man skal være og forsiktig med å tråkke folk på tærne. Avogtil er det greit å si ifra når man blir irritert, men som oftest holder man tilbake.
Han kritiserte da grunnen til at måtte gjøre denne go around - j"#€$£ Norwegian.
For å gjøre det helt klart, og å samtidig ta på moderatorhatten, dette er ikke en tråd om spesifikke flyselskaper. Pissekonkurransen hører hjemme andre steder.
Fly high
22-08-2010, 19:56
Relevant spørsmål av gustavf! Jeg var fristet til å opprette ny tråd med det samme spørsmålet siden en av moderatorene stengte tråden så merkelig brått - men da har det i alle fall kommet en del innspill og synspunkter. :)
Jeg har bare en skarve PPL (og den er ikke gammel en gang :)), men har alltid fått høre at kjefting og annet "utenomsnakk" på radioen ikke skal forekomme. Er det noe man reagerer på, skal man ta det opp etterpå, evt. via telefon.
Men her åpnes det altså nærmest for at det er lov til å "sprekke litt" innimellom? Da bør vel man vel også være temmelig skråsikker på hva som er årsaken til go arounden?
sail4fun
22-08-2010, 19:57
Fullt mulig at DY hadde en veldig god grunn til å bli stående, en pax som får det for seg at han skal i hatrack for å hente ned noe under taxi, og luka blir ikke lukket ordentlig , CC må selvsagt lukke denne før takeoff.
Kan jo hende SK kommentaren var sendt med "glimt" i øye, og mottaker så sikkert at den måtte komme.
S. Holberg
22-08-2010, 19:59
Jeg tror faktisk PA er inne på noe vesentlig her ;)
Det er jo bare mennesker som sitter der framme, og alle har da evne til å bli litt irritert? Det ble kommentert, ikke "lagt ut en tirade", over radioen - slik jeg forstår det. Ser liksom ikke det store diskusjonsgrunnlaget da....?
Etter et par turer "up front" i det siste så har jeg inntrykk av at det er mye rart som blir sagt, uten at det er krise av den grunn :)
gustavf, ta av deg moderatorhatten - en avgjørelse om go around er obligatorisk hvis en vurderer rullebanen som ikke klar til å ta i mot deg. Slik du ordla deg var det å kritisere avgjørelsen om å ta en go around, ikke grunnen til at en måtte ta en go around.
Burde ikke piloten som måtte gjøre en go around, gjort denne uten å kritisere avgjørelsen?
Når det gjelder glimt i øyet på slike kommentarer, så kan det misforstås over radiofrekvensene på lik linje som på et forum - er det alvor eller er det spøk?
At en kommer med slike utbrudd vil jeg si kanskje ikke forenelig med det å være en flyver. Et av kriteriene for å bli godkjent som pilot er å ha en balansert psyke som ikke påvirkes negativt av stressede situasjoner.
PS Uttalesen om Norwegian var moderert på forhånd siden både F-ordet var skjult og bare en nasjonalitet var benyttet - ikke callsign for noen flyselskap som f.eks. Scandinavian og Norshuttle representerer.
At en kommer med slike utbrudd vil jeg si kanskje ikke forenelig med det å være en flyver. Et av kriteriene for å bli godkjent som pilot er å ha en balansert psyke som ikke påvirkes negativt av stressede situasjoner.
Jøss, jeg håper ikke denne er seriøst ment. Det skal være rom for å komme med litt kommentarer innimellom og det har etter min mening ingenting med psyken til pilotene å gjøre i dette tilfellet. Om du mener dette seriøst har du ihvertfall en etter min mening helt feil oppfatning av piloter som gruppe og mennesker.
Hvorvidt en utblåsning på radioen om hva en synes om årsaken til at en måtte ta en go-around er det mest profesjonelle å gjøre kan vel diskuteres...for samme kommentar ville neppe skjedd om det var en kollega fra samme selskap som var årsaken. Sånn er det nå bare her i verden, og denne gang var det "fienden" som var årsaken...
Det å rapportere at en er "fully ready" det være seg for avgang eller for push and start uten å være det vil alltid være en risikosport hvor en kan risikere at ting blir litt flaut.
For å gjøre det helt klart, og å samtidig ta på moderatorhatten, dette er ikke en tråd om spesifikke flyselskaper. Pissekonkurransen hører hjemme andre steder.
Det KGL mener er vel hva SAS flygerne tenkte...
Dette var ikke en tråd for å diskutere flyselskaper, hendelsen i Bergen spesifikt eller moderering. Da får vi stenge litt, mens vi ser på hvordan vi skal få ryddet opp.
Vi har kjapt diskutert hva vi gjør. Ettersom denne tråden begynte å handle mest om kritikk av moderatorene og den spesifikke hendelsen i Bergen, lar vi tråden være stengt. De som ønsker å fortsette diskusjon om hvordan forumet modereres kan gjøre det i Forum Feedback.