View Full Version : IDIOT-kamera! (D90)
Jeg har en Nikon D90. Trodde aldri jeg skulle si dette; idiotkamera!!! Eller kanskje det er jeg som er idioten? :headbang
Problemet er som følger; På søndag tok jeg ca 1500 bilder på "Jarlsberg Airshow". Når jeg nå skal laste de ned til PC-en, finner jeg at kameraet har lagret ca. 500 bilder med SAMME FILNAVN. Kameraet starter å telle på nytt når bilde DSC_0999.jpg er tatt! Neste bilde blir da DSC_0001.jpg. Dermed har jeg plutselig to bilders om heter DSC_0001.jpg osv!!!
Kameraet klarer å holde styr på bildene, men problemet begynner når jeg skal laste bildene ned på PC. Da får jeg bare lastet ned 999 bilder, mens de ca 500 bildene som har samme navn som tidligere filer IKKE blir lastet ned!
Klarer ikke D90 å telle til mer enn 999!!??
Er det noen innstilling jeg kan gjøre så D90 teller mer enn 999 og ikke lagrer flere bilder med samme navn?
Håper det er noen eksperter der ute...!
Steinar
http://www.seabee.info
Gjelder for canon også det der... men prøv om du kan legge de i forskjellige mapper, jeg hadde ingen problemer når min teller gikk rundt.
sirpjalle
17-08-2010, 09:18
Med et unntak Håvard, Canon teller til 9999. :)
Med et unntak Håvard, Canon teller til 9999. :)
Det har du jo rett i, like fullt har mitt kamera gått rundt på telleren :)
og bildene ble lagret uten problemer, tror han kan løse det om han legger bildene med like nr i forskjellige mapper.
Canon lager nye mapper når telleren når 9999 ^_^
Det gjør da min D40 også? Selv kompaktkameraet mitt lager nye mapper...
Når minnekortet står i PC'en/mac'en, går det ikke an å kopiere første 1-999 bilder i éi mappe, så lage ei ny mappe, markere de andre 1-xxx bildene og dra de til ei anna mappe? :)
Kva med å ta ut minnebrikka og legge denne i ein kortlesar? Kan du ikkje då betrakte dette som ein disk, og så bruke vanlig filekopiering (drag n' drop)? -då går det nok raskare enn om du kobler kameraet direkte til også. Eg hadde store problemer med hastigheten når eg kobla kameraet til, og kjøpte meg ein kortleser. Då forsvant hastighetsproblema. Har Canon sjølv, og ikkje vore oppi meir enn 1000 bilder trur eg, så kan ikkje hugsa om eg har hatt tilsvarande problem.
På Cannon 350D og 450D fins ikke de problemene Seabe nevner, siden den selv lager nye mapper etter behov. Men overføringen går veldig sakte hvis man velger at programmet selv skal "administrere" overføringen til PC'en.
Å gå inn og se på minnebrikken med dens mapper og så velge hva som skal overføres (vanligvis alt nytt) går mye raskere.
Takk for alle forslag! MEN dette er fortsatt et latterlig problem:
Min D90 lager IKKE ny mappe når filnavnet runder DSC_0999.jpg. :headbang
Har Adobe Photo Downloader, men den klarer heller ikke å skille bildefiler med samme navn!
Når jeg bruker "Windows Explorer" (details) på D90, så vises "Date taken" - men IKKE klokkeslett! Det gjør det på alle andre disker jeg går inn på! :headbang Hadde klokkeslett blitt vist, hadde det ikke vært noe problem å skille to filer med samme navn...
Velger jeg "Thumbnails" i "Windows Explorer" vises det to LIKE thumbnails for alle filer som har samme navn! :headbang Dermed kan jeg ikke skille de to ULIKE bildene som har samme navn! :headbang
Jeg ser ikke annen løsning nå enn å laste ned de 999 bildene som PC'en velger å laste ned (det ligger da ca 500 bilde fortsatt på kamera :headbang).
Deretter gå inn på kamera og SLETTE ett og ett bilde etter at jeg er sikker på at det er lastet ned på PC :headbang - og deretter laste ned de ca. 500 bilder som fortsatt ligger igjen på kamera! :headbang Forferdelig tungvint! :headbang
Vet ikke om jeg skal kaste min D90 eller min PC ut vinduet! :angry:
Steinar
Hva med å lage en ny mappe hver gang du tømmer kameraet? Selv har jeg en mappe som jeg legger alt inn på, som igjen har undermapper for hver gang jeg tømmer. Har en mappe som heter "@D5000" (@'en for at den skal legge seg først i "mappealfabetet" :p), og inni den mappa har ejg undermapper for hver gang jeg tømmer kortet. Kommer jeg f.eks. hjem fra ferie, tømmer jeg kortet, og kaller mappa "Ferie USA 2010", f.eks.
Hva med å lage en ny mappe hver gang du tømmer kameraet?
Det gjør jeg! F.eks. 2010-08, med undermapper osv. Det er nok ikke det som er problemet. Problemet er som nevnt at ca. 500 bilder av 1500 har fått samme filnavn på kamera D90 (to stk DSC_0001.jpg osv.), selv om de er to helt ulike bilder tatt på ulikt tidspunkt - MEN på samme dato. Dette klarer ikke min PC, "Windows Explorer" eller noe annet fotonedlastingsprogram jeg har å holde styr på... :headbang
De tror alle at de er de SAMME bildefilene, selv om de ikke er det...
Neste gang får jeg huske å IKKE ta mer enn 999 bilder på samme dag - eller før jeg laster ned på PC. ;)
Steinar
Ah, jeg tror jeg forstår.
Jeg må innrømme at jeg sjelden har det problemet med så mange bilder per dag/tømming ;)
..............
Har Adobe Photo Downloader, men den klarer heller ikke å skille bildefiler med samme navn!
Når jeg bruker "Windows Explorer" (details) på D90, så vises "Date taken" - men IKKE klokkeslett! Det gjør det på alle andre disker jeg går inn på! :headbang Hadde klokkeslett blitt vist, hadde det ikke vært noe problem å skille to filer med samme navn...
Velger jeg "Thumbnails" i "Windows Explorer" vises det to LIKE thumbnails for alle filer som har samme navn! :headbang Dermed kan jeg ikke skille de to ULIKE bildene som har samme navn! :headbang
Vet ikke om jeg skal kaste min D90 eller min PC ut vinduet! :angry:
......
...Dette klarer ikke min PC, "Windows Explorer" eller noe annet fotonedlastingsprogram jeg har å holde styr på... :headbang
Høres ut som det er PCen du skal kaste ut vinduet, ikke kameraet. Jeg tømmer alltid ved å ta ut minnekortet og dytte det inn i datamaskinen (Mac, Windows, whatever) og kopiere inn mappene - da slipper jeg problemet. (...gg D80en lager også nye mapper)
Hva med å ta med kameraet til en fotobutikk? Kanskje de kan hjelpe med en eventuell innstilling i kameraet.
Tvi tvi :)
Wiggo Hovde
17-08-2010, 17:46
Men Seabee, har du ikke installert Nikon Transfer på PCen din? Følger med kameraet og bruker du dette programmet når du overfører bildene dine lager det automatisk nye mapper for hver 999ende fil (bilde).
Som jeg alltid har sagt: Nikon suger.... :p
Spøk til side: Adobe Lightroom og tilsvarende produkter fikser dette. Det er ikke et kameraproblem, men et programvare-/brukerproblem. Ellers hadde zico77 en glitrende kommentar om å bruke kortleser...
Men Seabee, har du ikke installert Nikon Transfer på PCen din? Følger med kameraet og bruker du dette programmet når du overfører bildene dine lager det automatisk nye mapper for hver 999ende fil (bilde).
Jeg hadde flere andre programmer på PC'en som jeg trodde klarte jobben, så det har jeg ikke... MEN jeg tror dette endelig er løsningen! Tusen takk for tipset, Wiggo! Klarte til og med å finne Nikon CD'en, så da prøver jeg i morgen!;)
Steinar
Harald Oanes
17-08-2010, 23:18
Vel, vel - hvem som er idiot her eller ei, skal ikke jeg legge meg oppi. Jeg har nå Nikon D300S, og der finner man i menyene ut hvordan man skal få "telleren" til å forsette, og å ikke begynne på ny igjen.... Og - dette hadde også mitt D80, så jeg nekter å tro på at dette ikke finnes på D90 også. Så lær deg menyen, så finner du garantert ut at du kan sette ditt kamera til å telle til "uendelig"! Forstår din frustrasjon, men å kalle det for et Idiot-kamera blir like dumt som å kalle Boeing 736 for et idiotfly fordi jeg fikk så dårlig beinplass...!
Hei å hå
H
Scanorama
17-08-2010, 23:40
jeg er helt enig med Herr Oanes. Har hatt D90 i over 2 år nå og har aldri hatt noen problemer med det. Det teller og teller enda.., så det er nok ikke kameraet som er idioten her. Det gjør bare som det får beskjed om.
Les i instruksjonsboken, så finner du det ut.
Vel, vel - hvem som er idiot her eller ei, skal ikke jeg legge meg oppi.
Vel, her må jeg nok innrømme at det er JEG som er idioten, ja! Lese manualer...ikke dumt!
Fant dette interessante avsnittet fra en D90 manual jeg fant på nettet, laget av en KenRockwell.com;
Nikon D90 Custom Setting Menu: Shooting/Display
- d7 File number sequence
This ensures your file numbers keep counting up.
Nikon goofed, and left it OFF by default. Left this way, you'll start from DSC_0001 every time you reformat a card. Over time you'll have hundreds of photos on your computer all called DSC_0001. It will drive you crazy and it will be too late to do anything about it.
Please reset this to ON for sanity's sake.
If you ever do want to reset to DSC_0001, use the Reset option.
"Drive you crazy...INDEED!" :colgate:
Ellers så fant jeg også at man kan lage ulike mapper på kameraet.
Takk til alle som har hjulpet!
CASE CLOSED! :up:
Steinar
http://www.seabee.info
Utflyttet
18-08-2010, 09:29
Vi konkluderer med PEBKAC og gratulerer Seabee med fortsatt lykkelig bruk av kameraet, og så har vi alle lært noe i dag. :)
-A
Harald Oanes
18-08-2010, 09:32
Vi konkluderer med PEBKAC og gratulerer Seabee med fortsatt lykkelig bruk av kameraet, og så har vi alle lært noe i dag. :)
-A
Og i tillegg får han et kamera som er veldig bra! :-) ...
H