View Full Version : Gissur Viking - hvor er han nå?
SAS' DC-9-41 SE-DAT Gissur Viking fikk et ublidt møte med moder jord (Værnes) 23. februar 1987. Fleyt ble kjent ikke-flygedyktig, og satt på en båt til FBU, der SAS Teknisk reddeet det som var av brukbare deler. Men, hva skjedde med vraket etterpå? Jeg mener å ha sett en "skive" av flykroppen (et par vinduers bredde) på Teknisk Museum på Kjelsås, og noen seksjoner skal vel også ha blitt brukt i forbindelse med katastrofeøvelser. Noen som har noen flere detaljer? Hva skjedde med vingene? Hvor er halen og restene av kroppen? Finnes det noe igjen?? Sitter noen på noen bilder?? (jeg har et flyfoto av Gissur på båten som jeg klarte å tiltuske meg mens jeg hadde sommerjobb i Scanpix)
Begynner å bli en gammel mann, men mener å huske at den delen av en 9'er cabin som finnes på NLM i Bodø kommer fra DAT. Skal prøve å få dette bekreftet/avkreftet.
Neseseksjonen ble sendt til tidligere Mobilia museet i Billund tidlig på -90tallet. Jeg har bilde av denne på grasmatta der nede fra 1994.Er ikke sikker på hva som skjedde etter at Mobilia ble nedlagt. Noen av våre danske venner kan kanskje mer om dette.
Før øvrig ble flyet plukket for deler på Koksa FBU etter at det var på en mye omtalt "æresrunde" på lekter fra TRD til FBU noen uker etter mishappen på Værnes.
Kroppen ble seksjonert opp og ble liggende i nærheten av "firedumpen" på FBU en tid. De er vel sendt til skrapmannen nå vil jeg tro.
Noe tror jeg er blitt kabinsim på SFA Gardermoen......
En ser bulkene i taket i fremre galley på en av simmene der.....
Hvem fikk "skylden" for denne landingen? Var det pilotene - eller var dette en landing som ble såpass tøff på grunn av uforutsette hendelser/vær og vind?
sail4fun
26-09-2005, 06:46
DC-9 "Gissur Viking" was approaching Trondheim runway 27 with the co-pilot at the controls. Descending through 2500 feet the ATC controller asked the crew to contact SAS Station in Trondheim over company frequency. The captain was working through the checklist but contacted SAS, contrary to company regulations (it's not allowed use company frequency while on final approach). The captain then forgot to arm the spoilers because he had not completed the checklist. He co-pilot noticed that the spoilers had not been armed and, while descending through 100 feet, called "Spoilers". The pilot instinctively extended the spoilers and, realizing his mistake, immediately retracted them. The aircraft entered a high sink rate and touched down heavily. A go-around was executed and after landing severe structural damage was found to the undercarriage, engines (30deg resp. 15deg tilted down), and tail cone (the APU was pushed half way up the tail).
From ; http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=5173 :up:
Så forresten her om dagen at det ligger to-tre skrogseksjoner fra DAT hulter til bulter på branntomta på GM.
Det var denne hendelsen som forårsaket omdøping av speed brake handle på DC 9.
Den fikk navnet Syltelabben....
Jeg var på TRD dagen etter mishapen og tok flere nærbilder av DAT. Det så ikke pent ut og nærmere disaster går det ikke an å komme.
Dette kunne lett a blitt ha blitt den største ulykke i Norge bortsett fra Svalbord crashen med TU154 for noen år siden.
Jeg skal se om jeg senere kan scanne noen bilder å legge ut på forumet.