View Full Version : 777 fra AF nødlandet i Canada
Et passasjerfly fra selskapet Air France har tilbrakt natten til onsdag på en militærbase i Canada etter en alarmmelding tirsdag kveld, opplyste selskapet onsdag.
Det var en Boeing 777 ifølge VG Nett.
Flyet var på vei fra Paris/CDG til Montreal. Flyet måtte nødlande på militærflyplassen Goose Bay i Canada.
Alt gikk heldigvis bra denne gangen!
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10026434
Ha---der har jeg også været med en diversion fra THU i 1973...Det var en DC8-63 og vi kunne ikke lande i nord grundet snestorm....
Herlige mennesker de der canadiere
Hilsen
Ole
MountainDew
11-08-2010, 22:13
Veldig lite info i media enda om dette. Lurer på hvilken alarm det er snakk om?
(Bra og effektiv rydding av kveldens moderator)
FBU 4EVER
12-08-2010, 09:37
461 pax ombord. Jeg fløy med Lauda Air sin 777 i 1999, og mener det var 350+ seter ombord. Det var rimelig trangt syntes jeg. Men 461? Da må det være fryktelig trangt.
Veldig lite info i media enda om dette. Lurer på hvilken alarm det er snakk om?NAV Canada reported, that the crew declared emergency reporting a fire indication in the forward cargo hold. The indication was determined false.Mer hos avherald: http://avherald.com/h?article=42f7d23f&opt=0.
FBU: Air France sine 773 vers. 2 har plass til 472 pax.
461 pax ombord. Jeg fløy med Lauda Air sin 777 i 1999, og mener det var 350+ seter ombord. Det var rimelig trangt syntes jeg. Men 461? Da må det være fryktelig trangt.
Det er trangt.. Men dette må også være en 777-300ER"Karibien - Indiske Hav" versjonene til Air France som tar 472 passasjerer og som bare har en liten business og premium economykabin, mens nesten hele flyet er economy. Air France sine "normale" 777-300ER med relativt mange businesseter tar 325 passasjerer. Men Air France er også kjipe og har 3-4-3 i economy
NB, Lauda sine var av -200 varienten, mens her er det snakk om -300 ;)
Synes det er på tide at få en difinition på en nødlanding eller sikkerhedslanding.
I min optik er en nødlanding hvor faren for passagerer og fly er umiddelbart, altså der er stor fare for tab af menneskeliv.
Eksempel: det er f.ex landingen i AAL med Q400
En sikkerhedslanding er en landing hvor faren for menneskeliv og fly ikke umiddelbart er til stede.
Eksempel: Landingen med en BA747 i CPH for nylig
At alle ikke schedulerede landinger af pressen betegnes nødlandinger er desværre noget vi må leve med..Journalisters forhold til sensationen har altid være tvivlsomt.
Hilsen
Ole
Tja, brann i cargo burde vel gå innunder nødlanding vil jeg si. At det viste seg å være falsk alarm spiller mindre rolle.
Ha---der har jeg også været med en diversion fra THU i 1973...Det var en DC8-63
Samme her, Tower Air 747 på vei fra Gardermoen til Miami i -92 pga. passasjer med hjertetrøbbel.
SudCaravelle
12-08-2010, 10:47
Faktisk så var Goose Bay et vanlig sted for fuelstop med Sterlings DC8er til Miami. Vi mellomlandet det i 84 eller 85.
Og i tillegg deres 727-200 til Florida og før det stop nr. 2 med Caravelle ^_^