View Full Version : 220 volt på fly?
ATC-flyradar
09-08-2010, 22:38
Jeg skal reise med A 330-300 med Mytravel fra Osl til PMI om 14 dager, og muligheten for å bruke PC ombord etter lampen for sete er slukket, er det mulighet for 220 volt - 50 HZ ombord eller hva er standard strømkilde ombord på fly !
Jan
Jeg skal reise med A 330-300 med Mytravel fra Osl til PMI om 14 dager, og muligheten for å bruke PC ombord etter lampen for sete er slukket, er det mulighet for 220 volt - 50 HZ ombord eller hva er standard strømkilde ombord på fly !
Kjenner ikke My Travel, men det høyeste jeg har kommet over er 110V på de flyene jeg har plugget PCen inn i. Alternativet er ofte 15V likestrøm der du må ha adapter.
Se http://www.seatguru.com/articles/in-seat_laptop_power.php
PÅ fly generelt er det to vanlige standarder for strømuttak i seter; EmPower, som er en 15V løsning som krever en spesiell plugg. (Fåes fra både Targus, Kensington og Apple, blant andre)
Det som vel har blitt normen er imidlertid et 115V uttak som passer de fleste plugger uten bruk av adapter. (Selv om strømforsyningen din bruker 230V i Norge vil den fungere like greit på 115V)
Men om Thomas Cook (det nye navnet til MyTravel) i det hele tatt har uttak tviler jeg vel på, vet ikke om de har det på Royal/Sun Class engang.
I følge det jeg fant på Google, ser det mørkt ut for din laptop ombord, dessverre.
ATC-flyradar
10-08-2010, 08:06
Det ser ut som den må være toppladet når man skal reise på ferie, takk for informasjonen :)
Jan
Det skal være en rimelig ustandard bærbar PC du har dersom strømforsyningen til den ikke takler alt fra fra 100 til 240V og 50-60Hz. Men utfordringen består mer i å faktisk finne et strømuttak du kan bruke - slikt finnes vanligvis kun på forretningsklasse (uten at jeg kjenner MyTravels fly i detalj - her kan kanskje andre hjelpe). Spør du pent kan kanskje kabinbetjeningen hjelpe med litt strøm fra galley - i slikt tilfelle vil det nok være US-standard strømuttak (http://en.wikipedia.org/wiki/Power_outlet#Type_A) som gjelder.
sail4fun
10-08-2010, 11:33
OSL-PMI bør vel en PC klare uten bistand (flytid - mat osv)
Tally-Ho
10-08-2010, 14:05
Hei. 28 V DC / 115 V AC er standard på flyene (også på Thomas Cook Scandinavia's A330). Dessverre finnes det ikke uttak til PC som standard utrustning. (PC'en kan lades på flyet, men normalt ikke tilgjengelig for pax).
Men har du en rimelig normal batterikapasitet, så klarer du en flytur OSL-PMI på knappe 3 timer, og ser d bort fra climb/approach (hvor man normalt ikke får ha slikt utstyr på), så snakker vi om vel to timers flytid på cruise, og det skulle nok holde med et fulladet batteri.
PS! Batteriet kan lades på gate (49) før avg.
Tally-Ho