Flyprat >
Flyforum > Kom seg ombord Norwegian-fly uten å vise billett og ID
View Full Version : Kom seg ombord Norwegian-fly uten å vise billett og ID
salmon-air
08-08-2010, 23:57
Dagbladet): Ei jente på rundt 20 år kom seg i kveld ombord et Norwegian-fly fra Gardermoen til Flesland uten å vise billett og ID. Jenta hadde egentlig billett til flyet, men kom for seint til boarding.
http://www.dagbladet.no/2010/08/08/nyheter/norwegian/innenriks/12881283/
Legg merke til bildet av KKM. Mye rare registreringer her gitt :-)
Scandinavian
08-08-2010, 23:59
Det er ikke KKM, det er LN-BRU, ex Braathens 737-500 som de hadde i starten. :P
- Vi vil ikke kalle det en direkte sikkerhetssvikt. De fant ut at de hadde en passasjer for mye. Vi legger ikke noe stor dramatikk i den hendelsen, sier Bjørn Bekken, vaktleder ved Gardermoen politikammer
Om det er for mange ombord er flyselskapets ansvar og ikke politiet. Uten at vi kjenner mer til saken enn artikkelen, så virker det heller ikke som Norwegian kan klandres for en slik oppførsel av en passasjer.
Men en som bryter seg gjennom en dør og vandrer ut på tarmac vil jeg si er en veldig alvorlig sikkerhetssvikt som politiet absolutt har ansvar for.
Agurketid .....ja, mon ikke....
Hilsen
Ole
Om det er for mange ombord er flyselskapets ansvar og ikke politiet. Uten at vi kjenner mer til saken enn artikkelen, så virker det heller ikke som Norwegian kan klandres for en slik oppførsel av en passasjer.
Men en som bryter seg gjennom en dør og vandrer ut på tarmac vil jeg si er en veldig alvorlig sikkerhetssvikt som politiet absolutt har ansvar for.
Noen som har brutt opp noen dør ?
Noen som har vandret ut på tarmac ?
Noen som har brutt opp noen dør ?
Noen som har vandret ut på tarmac ?
Ja til døren, etter det som står i artikkelen.
Dog tarmac er usikkert, står ikke om det var bro eller ikke. Men om det er bro vet vi heller ikke om døren ned til tarmac var stengt.
Men som jeg sa, er ikke sikkert alt står der som skjedde. Har ikke kommet noen i tråden som kan eventuelt oppklare noe.
MountainDew
10-08-2010, 00:56
I andre land ville pax blitt bøtelagt av Politi for å knuse glasset på en døråpner som kun skal benyttes ved brann eller annen nød.
Er ikke noe nytt at dette skjer for å si det slik....
Ja til døren, etter det som står i artikkelen.
Dog tarmac er usikkert, står ikke om det var bro eller ikke. Men om det er bro vet vi heller ikke om døren ned til tarmac var stengt.
Men som jeg sa, er ikke sikkert alt står der som skjedde. Har ikke kommet noen i tråden som kan eventuelt oppklare noe.
Det står hun "DYTTET" opp døren...
- Hun har mest sannsynlig dyttet opp døra inn til gaten og løpt ned til flyet. Gaten var da ubemannet, sier Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, til Dagbladet.
Hvis det er å bryte opp døren så har jeg brutt opp mange dører i mitt liv gitt.
:old
Det står hun "DYTTET" opp døren...
[B]- Hun har mest sannsynlig dyttet opp døra inn til gaten og løpt ned til flyet. Gaten var da ubemannet, sier Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, til Dagbladet.
Så det betyr at dørene på Flesland er så dårlige at man bare kan dytte opp låste dører? Men det kan også bety at bakkeansatte glemte å låse døren så den sto oppe. Da er det meget skremmende av Norwegian som mener det er en bagatell. Da tar de ikke sikkerheten så nøye.
Ettersom vedkommende kommer fra secure area, er det ikke så mye sikkerhet det går på. Man risikerer å få en blindpasasjer som ikke betaler for seg, men det går ikke spesielt på sikkerhet.
Wishmaster
10-08-2010, 21:17
Sannsynlig har vedkommende GM hatt extrakort i leser'n og hatt gate i Boarding Mode, for nettopp å unnslippe å dra kort hele tiden. Da kan mye skje når GM er nede på tarmac for å hente Loading Report fra teamleader/LOM. Da er det ingen som har kontroll.
CC ville antagelig bare ha antatt en etternøler til syvende og sist.
Og så stemmer ikke paxantall mellom CC og GM, og da er det full rulle... Hadde man vært 2 på gate, så hadde ikke dette skjedd. Er man alene på gate, skal man heller ikke ha en gatedør i open/boarding position når man ikke kan ha full oversikt.
Noen av boardingdørene har U/S lås, slik at pax kan faktisk bare dytte'n og gå igjennom. Var borti slike tilfeller endel år siden, og da kom en pax ned etter gate closed, men så YDMYK som han var, så ble det en kjapp LMC ettersom jeg hadde non-checked in lista tilgjengelig (alltid hendig i slike tilfeller...). Men det var bare fordi han var ydmyk og han hadde brutt en regel og tilstod med åpne kort.
Et annet tilfelle var en litt lettere frekk dame i sine beste år. Hun fikk pent nødt til å gå samme vei tilbake.
Siste tilfelle rundt samme tider var at en kar hadde smelt til nødåpner'n til døra (fordi det var jo i nødverge han gjorde dette). Samme vei tilbake, og en rapport med navn og alle booking detaljer til OSL, og beskjed på at
OSL skulle se på saken og evt politirapportere det.
Men de siste 5 årene har dørene fungert tilsynelatende uten noen feil. :-)
Ettersom vedkommende kommer fra secure area, er det ikke så mye sikkerhet det går på. Man risikerer å få en blindpasasjer som ikke betaler for seg, men det går ikke spesielt på sikkerhet.
Dette er et godt poeng.
Vedkommende kunne ikke ha innsjekket bagasje, for den ville i så fall blitt offloadet før flyet kunne gå, og er sikkerhetssjekket. Som sikkerhetssvikt vil jeg si "hendelsen" er en bagatell.
MountainDew
11-08-2010, 00:55
Siden dere ikke forstår mitt innlegg lengre oppe får jeg heller omformulere meg :)
1. Knuse glasset på NØD døråpneren
2. Trykke inn knappen (låsene på døren deaktiveres)
3. DYTTE opp døren
4. Spasere/løpe ned i broen
OSL burde henge opp skilting om at misbruk av dette vil medføre bøtelegging.
Siden dere ikke forstår mitt innlegg lengre oppe får jeg heller omformulere meg :)
1. Knuse glasset på NØD døråpneren
2. Trykke inn knappen (låsene på døren deaktiveres)
3. DYTTE opp døren
4. Spasere/løpe ned i broen
OSL burde henge opp skilting om at misbruk av dette vil medføre bøtelegging.
Men var døren låst, eller er det som Wishmaster skriver i innlegget lenger oppe her?
Da trenger man ikke knuse noe glass på noen døråpner, og ikke har man brutt opp døren heller.
Wishmaster
11-08-2010, 08:06
Noen av dørene har vært U/S med låsemekanismen. Det var endel år siden.
Mange meldte av feilen til OSL, men det var jo høysommers-tid og alle hadde vel ferie?
Ble ikke repartert med en gang, og iløpet av etpar ukers tid ble det satt opp ett stk security personell ved gatene som hadde feil.
Det var vel på innland det var feil, tar jeg ikke feil.
Hvis man ikke har levert bagasje, og har billlett, så må man vel ikke vise ID til noen som helst på innenlandsreiser?
Hvis man ikke har levert bagasje, og har billlett, så må man vel ikke vise ID til noen som helst på innenlandsreiser?
Ikke på SAS iallfall, som jeg kjenner reglene til.
Eller her får vi bare godta at vi er uenige i sikkerheten, noen synes det er en bagatell at passasjerer vandrer rundt på tarmac (vi vet nemlig ikke om det var utgang der). Selv om jeg synes det er litt snodig.
Ikke på SAS iallfall, som jeg kjenner reglene til.
Eller her får vi bare godta at vi er uenige i sikkerheten, noen synes det er en bagatell at passasjerer vandrer rundt på tarmac (vi vet nemlig ikke om det var utgang der). Selv om jeg synes det er litt snodig.
Passasjerer vandrer på tarmac hver dag ved bruk av døren bak, det er vel ikke veldig snodig.
Wishmaster
11-08-2010, 19:13
Passasjerer vandrer på tarmac hver dag ved bruk av døren bak, det er vel ikke veldig snodig.
Joda, men dette er jo tross alt "med oppsyn".
Høres rart ut at hun har "brutt" opp døren som det påståes her. Media sier hun har dyttet opp døren. Som jeg tolker det har hun dyttet opp døren som en vanlig fjærbelastet dør og vandret ned. Synes ikke hun har handlet så veldig ille her.