View Full Version : Kakkerlakken
erlingjo
08-08-2010, 21:02
Fant denne på Ebay. Ble fortalt at den ble kalt for kakkelakken da den kom til norge. Noen som vet litt mer om denne maskinen??
http://cgi.ebay.com/B-737-Braathens-SAFE-B737-Airplane-Wood-Model-FrShp-New-/130416766385?pt=LH_DefaultDomain_0
erlingjo
Alt jeg vet er at det var YS-08C og at når kakerlakene kom inn, var det TACA som hadde flyet.
erlingjo
08-08-2010, 21:11
Hva fløy den som i Braathens??
erlingjo
Her ble det litt feil fra meg tror jeg...
Flyet ble bygget for TACA i 1978 og ble leaset av Braathens fra 26. september 1985 til 28. mai 1986 etter at BU leverte tilbake sin første 767 LN-SUV.
Fint om noen kan bekrefte dette.. ;)
Ja, SUV gikk til TACA og Kakkerlakken i bytte til BU .. datoene ser riktige ut.
LarspetterENFB
09-08-2010, 23:21
Prøvde de ikke fryse ut kakerlakkene med full lufting vinterstid oppe på ENDU? mener å ha lest det her inne på forumet et sted :)
Husker ikke i detalj lenger, men den ble gasset grundig minst to ganger.
Fellowship
10-08-2010, 22:49
Og det bildet på Ebay så da mistenkelig kjent ut...
Her er bildet vi scannet inn og sendte til Airpics og a-net (http://www.airliners.net/photo/Braathens-SAFE-(TACA)/Boeing-737-2A1-Adv/1525999/L/)
Forøvrig stemmer infoen som er gitt over i posten her, og LN-SUV fløy i tilsvarende hybrid skjema med BU cheatline for TACA.
Husker ikke i detalj lenger, men den ble gasset grundig minst to ganger.
Det stemmer, det. Da den kom var det ganske mange eksotiske kryp som fartet rundt i den... sikkert et interessant sted for en insektforsker. Første gassing tok knekken på alt unntatt kakkerlakkene.
Men så kom det opplysninger fra informert hold om at kakkerlakkene slipper eggene når de dør, så derfor måtte den gasses to ganger til med et visst mellomrom, det vil si at andre gassing måtte utføres etter at de nye eggene var klekket, men før de nye krypene var blitt kjønnsmodne. :headbang
Etter det var den noenlunde ren...
Det med frysing på BDU har jeg ikke hørt før nå, men for all del, det er jo ikke sikkert at vi fikk vite alt...
Både Braathens og SAS brukte vel Rentokil til å gasse fly som hadde gått i mer, øh, insektsrike strøk. Jeg har en onkel som visstnok tok vare på en diger kakerlakk fra en DC-9. Jeg vil tro at den endelig forlot denne jord da SAS teknisk flyttet til GM.
Jeg har en onkel som visstnok tok vare på en diger kakerlakk fra en DC-9.
Det var ikke Ghana's DC-9 vel? SAS hadde et par av de inne til gassing ettersyn paa begynnelsen av nittitallet. Jeg gjorde loadsheet paa en avgang, og det crewet var noe av det mest motbydelige og arrogante jeg noengang har moett ..
SAS leide ut 9ere til Thai, da vi fikk disse tilbake til overhaling ble de gasset og stengt i 24 timer. Enda var det liv ombord da vi startet demonteringen i cabin og lasterom. Jo, det ble lagt på sprit og satt på nåler, mange "stygge" utgaver.
Slår ikke dengang vi fant en død katt i aircoducta til en NAS F-50.. :-)
Det var ikke Ghana's DC-9 vel? (...)
Jepps. Et av de mer obskure fremmedoppdragene Koksa hadde på 90-tallet, tror jeg.
Det var ikke Ghana's DC-9 vel? SAS hadde et par av de inne til gassing ettersyn paa begynnelsen av nittitallet. Jeg gjorde loadsheet paa en avgang, og det crewet var noe av det mest motbydelige og arrogante jeg noengang har moett ..
De maatte vel ogsaa detruere fuelen paa Ghana nier'n den var full av mikrober som ogsaa enkelte utelide SAS maksiner kom hjem med.....
Kakkerlakken til BU hadde ogsaa en Doed kakkerlakk i et av vinduene - skjult av en stripe "Duct Tape"....