View Full Version : SVG-HAU
Twin Otter
08-08-2010, 20:00
Hvis vi ser vekk fra sjøflytrafikk i gamle dager...
Er det noen som har oversikt om/når/hvis det noen gang har vært operert med regulære eller iregulære passasjerflyvinger mellom SVG og HAU og vice versa.
Da jeg begynte på SVG i -80 fløy i hvert fall Nordsjøfly BGO-HAU-SVG og vice versa med Beech 99. De ble jo overtatt av Norving som fortsatte ruta, også med Do228. Jeg har en anelse om at den også fortsatte til SKE.
Også BU opererte denne fra ca. -84, da med Busy Bee F27. Den gikk også til TRF og faktisk FBU fra starten. Tror faktisk det var FBU-TRF-SVG-HAU-BGO-HAU-SVG på formiddagen og tilsvarende retur på ettermiddagen/kvelden. Fra sommerprogrammet -86 ble vestlandsoperasjonen med F27 betydelig utvidet, og HAU-SVG inngikk i denne. Dette ble jo F50 etter hvert, men fra en gang tidlig på nittitallet (før BS-konkursen) ble den stoppet, flyet begynta da å snu i HAU for å gå opp til BGO igjen.
Jeg har en anelse om at BU også opererte denne med F28 på syttitallet, men det vet kanskje andre noe mer om.
DCHalvorsen
09-08-2010, 08:39
Bladde litt i gamle utgaver av Rutebok for Norge - med forbehold om at ruteboken ikke alltid hadde med alle flyruter.
I 1980 er det ingen avganger mellom Stavanger og Haugesund, i følge ruteboken
I 1981 er Nordsjøfly inne med en rute Haugesund - Stavanger - Farsund, hvor de flyr HAU-SVG to ganger daglig og SVG-HAU en gang daglig, bortsett fra helgene.
I 1982 er antallet avganger utvidet tre begge veier mandag-fredag, samt en avgang fra HAU fredager og en fra SVG søndager
1983 har jeg ikke ruteboken
I 1984 er det Norving som flyr, nå fire avganger mandag - fredag begge veier.
I 1985 er det fremdeles fire avganger mellom de to byene, men nå avslører rutetabellen at de opererer på strekningen Oslo - Farsund - Stavanger - Haugesund - Bergen og Oslo - Skien - Stavanger - Haugesund, dels med gjennomgående ruter. Blant annet er det en avgang RT 405 fra Oslo klokken 09:00 til/fra Farsund 10:00/10:10, til Stavanger 10:35/11:15, Haugesund 11:35/11:45 til Bergen 12:10.
En annen interessant flight er RT103 fra Oslo 07:50 til/fra Skien 08:15/08:30, Stavanger 09:15/09:30 til Haugesund 09:50.
Twin Otter
09-08-2010, 18:09
WoW! Står det noe om hvor lang flytid man beregnet?
En passasjerflight mellom SVG-HAU hadde vært konge å vært med på men sånt er det ikke market for å drive med i 2010 dessverre.
Da får jeg sitere litt fra "Luftfarten på Haugalandet - Fra 1914 til 2004" skrevet av Sverre Utne Reitan
Den 5. mars 1977 startet a.s Nordsjøfly linjetaxi til henholdvis Bergen og Stavanger. Første året hadde disse rutene over 12 000 passasjerer. Nordsjøfly benyttet Piper Navajo Chieftain og Beech 99 på rutene
I 1978 startet Nordsjøfly byggingen av hangar (den ble overtatt av Norving, Coast Air og står Kystflys LN-VIP i den hangaren).
31. november 1980 ble Norsjøflys linjetaxi HAU-SVG for lenget til Lista og Kjevik og det var 1460 passasjerer de to første månedene (fløyet med 10 seters fly). Nordsjøfly fraktet også post mellom HAU og SVG og i 1980 utgjorde det 181,5 tonn. I følge en annonsekopi i boka så var flytiden 20 minutter (avgang HAU 08:40 og ankomst SVG 09:00).
31. juli 1981 overtar Norving aksjene til Georg Eides Sønner i Nordsjøfly, men selskapet består som eget selskap. I 1981 inngår Nordsjøfly avtale med KLM som gjør at passasjerer fra HAU kan fly til SVG uten tillegg i pris for å fly videre med KLM.
Kommentar: Dette var starten til at næringslivet på Haugalandet når de skulle ut i verden valgte AMS som hub og KLM som selskap, og dette er en av hovedårsakene til at en CPH-rute fra HAU aldri har vært liv laga.
I 1982 overtar Norving alle Nordsjøfly-aksjene og forsetter aktiviteten på HAU med redusert bemanning og antall fly.
1. april 1983 ønsket Braathens SAFE å starte Oslo-Sandefjord-Lista-Stavanger-Haugesund-Bergen flydd med Busy Bee F-27, men det ble Norving som fikk konsesjonen.
I 1984 prøver igjen å få en forlengelse av ruten MOL-BGO til HAU og SVG, men fremdeles ingen konsesjon.
1988 legger Norving ned sin virksomhet i Sør-Norge og dermed er det slutt på HAU-SVG.
I 1989 ytret Coast Air ønske om å fly HAU-SVG med prøvedrift på et halvt år, og med ønske om redusert landingsavgift noe Luftfartsverket avslo.
I 1990 vurderte Nye Partnair å åpne HAU-SVG, og brødrene Thoresen kjøpte hangaren til Norving (som de hadde overtatt fra Nordsjøfly) fra deres bankforbindelse. Nye Partnair leide denne hangaren fra brødrene Thoresen. Nye Partnair ble etter oppkjøp av lokale interesser på Stord (med blant annet Jon Furdal fra Nordsjøfly) til Air Stord, men fløy bare fra Stord. Hangaren på HAU stod ubenyttet og leien var vel en av årsakene til at Air Stord gikk konkurs til slutt.
Med andre ord ble HAU-SVG flydd mellom mars 1977 og frem til 1988. Etter dette har det ikke vært noen som har flydd mellom disse flyplassen, men selv i 1994 prøvde Coast Air å få et fritak igjen på landingsavgiften og selvsagt lyktes ikke.
Med andre ord ble HAU-SVG flydd mellom mars 1977 og frem til 1988. Etter dette har det ikke vært noen som har flydd mellom disse flyplassen
Stemmer ikke helt; Sommeren 2006 ? (eller var det tidligere) fløy SAS i en periode Osl-Hau-Svg-Osl på kveldstid. Mener det var OSL-Svg-Osl-flighten som ble nødt til å ta turen via Karmøy for å oppfylle kontrakt med Posten etter at Sas kuttet kveldsavgangen til HAU denne sommeren. Fløy selv HAU-SVG-OSL, minneverdig :)
Fellowship
10-08-2010, 22:43
Jeg mener at Stone har rett i det han skriver om ruta som BU hadde som ble operert av BS F-27. Hvor lenge den fløy husker jeg ikke, men at de også fløy SVG-HAU på 80-tallet, er jeg sikker på.
Men jeg tror aldri BU fløy innom HAU med F-28 på 70-tallet.
Men jeg tror aldri BU fløy innom HAU med F-28 på 70-tallet.
Nei, kan ikke huske å ha hørt eller lest om det.
Derimot har jeg flydd SAS F-28 (ex. Linjeflyg) fra HAU til FBU, i april 1995 :)
HAU var nesten BU-fritt frem til BU prøvde seg på å ta andeler på HAU-OSL i konkurranse med SAS. Etter BU gav seg, prøvde så Coast Air og det vet vi hvordan det gikk.
De eneste Fokker 27 på HAU var SAS sine, og det var da SAS gikk opp i frekvens fra tre daglig til fem daglig med å bytte ut jet med turboprop. Disse Fokker 27 ble fort byttet ut med innleide Busy Bee Fokker 50 som igjen ble erstattet med SAS Norlink Fokker 50. Datoer for dette har jeg ikke her på jobb, men vi får seg i kveld hva Utne Reitan sa om dette.
HAU var nesten BU-fritt frem til BU prøvde seg på å ta andeler på HAU-OSL i konkurranse med SAS. Etter BU gav seg, prøvde så Coast Air og det vet vi hvordan det gikk.
De eneste Fokker 27 på HAU var SAS sine, og det var da SAS gikk opp i frekvens fra tre daglig til fem daglig med å bytte ut jet med turboprop. Disse Fokker 27 ble fort byttet ut med innleide Busy Bee Fokker 50 som igjen ble erstattet med SAS Norlink Fokker 50. Datoer for dette har jeg ikke her på jobb, men vi får seg i kveld hva Utne Reitan sa om dette.
Dette gjelder HAU-OSL. Hva gjelder HAU-SVG og BU/BS er jeg 100% sikker at mine opplysninger er riktige, jeg jobbet med de flyene i drift hver eneste arbeidsdag, så det gir jeg meg aldri på.
Stone, jeg kan ikke annet enn å sitere hva herr Utne Reitan skrev om denne saken i sin bok i avsnittet 1984:
Flere flyruter i hard konkurranse
Dersom Braathens SAFE ikke fikk konsesjon på en ny flyrute Oslo-Torp-Stavanger med forlengelse videre til Haugesund og Bergen, no heller ikke Luftfartsverket gikk inn for, hadde selskapet utarbeidet alternative opplegg for rutene mellom Haugesund og nabobyene Bergen og Stavanger.
Braathens SAFE hadde hatt konsesjon på å anløpe Haugesund på sin Vestlandsrute siden Haugesund Lufthavn, Karmøy ble åpnet i 1975, men hadde aldri tatt Haugesund med på sitt rutenett, sannsynligvis fordi det var SAS som fikk konsesjonen på direkteruten Haugesund-Oslo.
Nå så Braathens SAFE og datterselskapet Busy Bee på mulighetene for å starte flygninger mellom Bergen-Haugesund og Stavanger med et 44-seteres propellfly av typen F-27 Friendship som Braathens SAFE leiet av Busy Bee.
Flyet brukte de til å fly post til Molde fra Oslo hver kveld. Det var meningen å fly om morgenen fra Molde til Bergen, Haugesund og Stavanger, og flere dalige turer mellom Stavanger og Bergen via Haugesund før flyet om kveldeb fløy Bergen-Haugesund-Stavanger-Oslo.
I flyselskapet ble det ikke lagt skjul på at det nye ruteopplegget ville kunne ta bort grunnlaget for de syv daglige flyrutene som Norving hadde mellom Haugesund og Bergen, foruten fem daglige avganger til Stavanger.
Norving-ledelsen trodde imidlertid ikke at Braathens SAFE kunne trafikkere den nye ruten økonomisk med så store fly.
Luftfarten på Haugalandet
Fra 1914 til 2004
Sverre Utne Reitan
Eget forlag
ISBN nr. 82-303-0124-7
Dette er det eneste som nevnes om dette initiativet i boken, og ingenting klart om at det opprettes ei heller ruten nedlegges. Undertegnede er absolutt ikke et godt sannhetsvitne å så måte siden han ikke bodde på Karmøy mellom høsten 1983 og sensommeren 1985 (studert i Sør-Tysland på den tiden). Fra sensommeren 1985 og ut på vårparten 1986 var jeg en rekke turer opp til Mongstad for å kontrollmåle en industriutbygging der (som uavhengig sakkyndig), og eneste alternativ mellom Haugesund og Bergen da var med Norving som fløy Conquest og Dornier 228.
Første gang ifølge Braathens SAFE Flytider'84:
BU211 - OSL-TRF-SVG-HAU-BGO avg:0800 ank:1050
BU210 - BGO-HAU-SVG-TRF-OSL avg:1645 ank:1935
BU238 - BGO-HAU-SVG avg:1115 ank:1215
BU237 - SVG-HAU-BGO avg:1525 ank:1625
Tidene endrer seg noe, men rutenumrene består helt fram til Vinter 89/90.
Jeg har ikke rutetabellene for Sommer 90,Vinter 90/91 og Sommer 91, så jeg vet ikke 100% når flygningen til/fra HAU opphørte.
Vinter 91/92 har ingen avganger mellom SVG-HAU / HAU-SVG
Heisann.
Kanskje ikke alle som vet det, men kan jo si litt om Helikopter Service sine flyginger mellom Stavanger og Haugesund og.
I 1957 startet HS opp med flyginger mellom Sola Lufthavn og Haugesund. Stedet de landet i Haugesund var ved Haraldstøtten, og det ble satt opp en provisorisk liten trang brakke der som fungerte som ekspedisjonsbygg.
Første turen ble fløyet av Jan Norvald Johnstad, som senere ble mangeårig stasjonssjef for HS på Flesland. Bell 47J var typen helikopter som ble bruk, og på den første turen var det 3 passajerer med. Allerede dagen etter var det ventelister for å være med på denne flygingen som var norges første, om ikke skandinavias første kommersielle helikopterrute. det ble hele tiden flydd med full kabin (3 pax) helt til ruten ble innstilt julaften 1957. Selv om belegget på ruten var enestående tjente man lite penger, og ruten hadde vansker til tider med regulariteten. En Bell 47J med full kabin og heftige høststormer over Boknafjorden gjorde ikke forholdene så enkle.
På høsten 1966 startet HS igjen opp en prøverute mellom Stavanger og Haugesund. Denne gang ble det flydd med Sikorsky S-61. Dårlig avkstning gjorde at ruten igjen ble nedlagt rundt juletider samme året. Totalt var det mellom 1200 og 1300 mennesker som benyttet seg av dette tilbudet.
Ruten ble flydd Sola-Stavanger (Mosvatnet nær Madlaveien) -Haugesund. To turer ble flydd daglig.
Rute 1.
Avgang Sola kl 09:00 Ankomst Stavanger kl 09:05
Avgang Stavanger kl 09:10 Ankomst Haugesund kl 09:30
Avgang Haugesund kl 09:35 Ankomst Stavanger kl 09:55
Avgang Stavanger kl 10:00 Ankomst Sola kl 10:05
Rute 2.
Avgang Sola kl 14:00 Ankomst Stavanger kl 14:05
Avgang Stavanger kl 14:10 Ankomst Haugesund kl 14:30
Avgang Haugesund kl 14:35 Ankomst Stavanger kl 14:55
Avgang Stavanger kl 15:00 Ankomst Sola kl 15:05
DCHalvorsen
13-08-2010, 20:17
Første gang ifølge Braathens SAFE Flytider'84:
BU211 - OSL-TRF-SVG-HAU-BGO avg:0800 ank:1050
BU210 - BGO-HAU-SVG-TRF-OSL avg:1645 ank:1935
BU238 - BGO-HAU-SVG avg:1115 ank:1215
BU237 - SVG-HAU-BGO avg:1525 ank:1625
Tidene endrer seg noe, men rutenumrene består helt fram til Vinter 89/90.
Jeg har ikke rutetabellene for Sommer 90,Vinter 90/91 og Sommer 91, så jeg vet ikke 100% når flygningen til/fra HAU opphørte.
Vinter 91/92 har ingen avganger mellom SVG-HAU / HAU-SVG
Sjekket Rutebok for Norge på begynnelsen av 1990-tallet. Da er SVG-HAU en del av den legendariske kystruten SØRLANDET-VESTLANDET-TROMSØ-SVALBARD.
Siste gang det flys SVG - HAU er i ruten gyldig fra 11/3 - 26/10 1991.
BU 303 (F27) Sandefjord 08:25 - Stavanger 09:20/09:40 - Haugesund 10:05/1020 - Bergen 10:50.
BU 306 (F27) Bergen 11:10 - Haugesund 11:40/11:55 - Stavanger 12:20
Da var det (endelig) noen som kunne dokumentere at hukommelsen min holdt sånn noenlunde. :)
Men uansett tåler jeg at noen stiller spørsmål ved den. Selv vet jeg jo at jeg har rett, det er godt nok for meg...;)
Jeg kan bare legge til at etter et år eller så ble nattstoppen flyttet til SVG slik at den gikk SVG-TRF-SVG-HAU-BGO etc. på grunn av at den operasjonelt sett var "i veien" på FBU. FBU-TRF var jo heller ingen gullgruve, men man vant en morgenavgang SVG-TRF i stedet. Hva Norskair mente om det er en annen sak.
Hva gjelder postflyet mellom FBU og MOL, her ble vanligvis BS' eneste F27-300 LN-NPH brukt (stor lastedør), og den var vel ikke tilbake på FBU før avgangen til TRF gikk, så den sammenhengen ble aldri virkelighet. Den gikk altså FBU-MOL om kvelden, overnattet på Årø og gikk tilbake om morgenen. Tidene har jeg ikke, dessverre.
Sitter og blar i Flyruter i Norge for perioden 26. mars til 28. oktober 1995. Der står følgende flyvninger oppført mellom SVG og HAU:
1-345-- avg. 09.45 - ank. 10.10 BX202 med Twin Otter
1234--- avg. 17.35 - ank. 17.55 BX222 Twin Otter
----5-7 avg. 18.30 - ank. 18.55 BX422 Twin Otter
Og HAU-SVG:
12345-- avg. 07.10 - ank. 07.30 BX201 Twin Otter
----5-7 avg. 12.35 - ank. 13.00 BX421 Twin Otter
1-34--- avg. 15.00 - ank. 15.25 BX221 Twin Otter
DCHalvorsen
15-08-2010, 21:44
I Rutebok for Norge nr. 3 1997 er det en rute Haugesund-Stavanger-Geilo-Oslo.
Søndager i tiden 1. april - 25. oktober flyr Coastair med en Jetstream 31 flight BX 420 fra Haugesund 12:30 - Stavanger 12:50/13:10 - Geilo 13:50/14:10 - Oslo 14:35.
Skal si de fikset det i gamle dager!