Log in

View Full Version : Med NW til verdens største flyshow

Dag Viking
01-08-2005, 22:02
Tidlig i sommer ble det bestemt at jeg skulle ta turen opp til min onkel i Wisconsin, og at vi skulle kjøre til Oshkosh. Turen tar 1 time og 50 minutter med bil, så når jeg først kommer meg opp til han, så er resten lite stress. Pga prisene ut fra Daytona, valgte jeg å booke Orlando-Minneapolis-Central Wisconsin. $280 tur retur er helt greit, turen er tross alt ganske lang. MCO-MSP er 1300 miles (3 timer) og MSP-CWA er 170 miles (40 min med jet)

Reiseruten ble som følger:

Date: July 26 Flight: NW 579
Departs: Orlando-Int'l, FL (MCO) at 5:20PM
Arrives: Minneapolis/St. Paul-Int'l, MN (MSP) at 7:46PM
Flight Duration: 3 hours 26 minutes Miles: 1,304
Meal Service: Snack Box ($3) Aircraft: 32R

Date: July 26 Flight: NW 5699
Departs: Minneapolis/St. Paul-Int'l, MN (MSP) at 9:30PM
Arrives: Wausau-Central Wisconsin, WI (CWA) at 10:30PM
Flight Duration: 1 hour Miles: 177
Meal Service: None Aircraft: Canadair Regional Jet CRJ
Note: *Operated by PINNACLE AIRLINES JET SERV/NW AIRLINK

Date: July 30 Flight: NW 5640
Departs: Wausau-Central Wisconsin, WI (CWA) at 4:45PM
Arrives: Minneapolis/St. Paul-Int'l, MN (MSP) at 5:50PM
Flight Duration: 1 hour 5 minutes Miles: 177
Meal Service: None Aircraft: Canadair Regional Jet CRJ
Note: *Operated by PINNACLE AIRLINES JET SERV/NW AIRLINK

Date: July 30 Flight: NW 576
Departs: Minneapolis/St. Paul-Int'l, MN (MSP) at 7:08PM
Arrives: Orlando-Int'l, FL (MCO) at 11:14PM
Flight Duration: 3 hours 6 minutes Miles: 1,304
Meal Service: Snack Box ($3) Aircraft: Boeing 757-300

Jeg hadde en flight i Daytona 11-13, og dermed ble det litt stress for å dusje, spise, pakke og kjøre de 70milesene til MCO. Rakk ikke fjernparkering, og måtte ut med $75 dollar for parkeringshuset når jeg kom tilbake.

Flyet fra MCO var 20 min forsinket, og jeg meldte meg som frivillig i tilfelle overbooking. Flyet var akkurat fullt, så desverre ble det ikke reisesjekker på meg. Det ble heller ikke 1.kl, siden den var full. I stedet fikk jeg 10F, vindu på fremste av nødutgang-radene. Ikke veldig bra, setet kunne ikke beveges. Heldigvis var det ok benplass.

Det ble en flytur jeg fort kommer til å glemme, ikke noe å berette. Kjøpte to hvite snackbokser ($3 pr stk) og en kvartflaske rødvin ($5). Tror forresten det var samme rødvin jeg fikk på NW transatlantisk i fjor, bare en annen årgang.
Snackboksene var dårlige greier. Litt rosiner, et par kjeks, litt ost og en granolabar.

Vi landet ca 8.15, 40 minutter for sent. Vel fremme på motsatt ende av flyplassen meldte jeg meg nok en gang som frivillig i tilfelle overbooking. Det var overbooket med to, men det ble plass til meg likevel pga no-shows.
Sete helt bakerst i CRJ er helt greit, ikke plagsom støy. Utrolig trangt sete, både bredde og lengdemessig. Heldigvis bare 40 minutter i lufta. Tok av mot vest, og deretter en 180graders sving over byen. Et nydelig syn, som desverre ikke lar seg feste på film. Landet i rute på CWA.

Her er et bilde av innflygningen til MSP. Simultan-approacher ga fin utsikt til company 757. Det vanlige er annenhver takeoff og landing på hver av rullebanene, og det er vanligvis veldig tett trafikk.

Dag Viking
01-08-2005, 22:03
Her er et bilde av sørlige delen av rampen, og minst to fly kan sees på approach til 12L

Dag Viking
01-08-2005, 22:19
Av en eller annen merkelig grunn trodde jeg at flyet gikk 3.20, og møtte derfor opp litt før 2.00 når jeg skulle tilbake til Florida. Dette var totalt feil, flyet gikk 4.45, og jeg skulle møtt opp 3.20!:lol

Etter innsjekk ble det lunsj, fulgt av en del FAR-AIM og minidisk.
Boarding og avgang i henhold til tidstabell, flyet var ikke fullt og jeg satt lenger fremme i flyet. Litt stillere og litt bedre plass, siden jeg satt ved siden av en asiatisk dame i stedet for en amerikansk mann som på flighten noen dager tidligere:biggrin

Ankomst MSP før rute, og nok en gang til motsatt ende av flyplassen. Vi hadde avgang fra G3, som er ved siden av rutene til Amsterdam (DC10 og 744). La merke til at veldig mange flere fly er i NC i forhold til for ett år siden. Jeg vil anta at mellom 60 og 70% av de jeg så er i nye farger, også pinnacle sine CRJ. Mesaba sine S340 og ARJ er derimot stort sett i gamle farger.

Jeg sjekket på telefon tidligere på dagen, og da var 753'n til MCO overbooket med 18. Gode forhåpninger om DBC med andre ord. Når jeg kom til MSP var flyet likevel ikke fullt, regner med en del dro med en tidligere flight. Meldte meg som frivillig nok en gang, og ba om oppgradering til 1.kl. Av 24 seter var bare 8 tatt i 1.kl tidligere på dagen, så hadde gode muligheter der.

Når jeg skulle til å boarde spurte jeg GA om hun trengte meg. Det gjorde hun ikke, men hun hadde et nytt BP til meg. Fra 38F til 4B var HELT greit!
Predeparture drinks, jeg valgte hvitvin. Helt grei, og passe temperatur

Dag Viking
01-08-2005, 22:22
Etter hvert fant jeg ut at jeg hadde hele raden for meg selv. Jeg flyttet litt rundt, og tok bilder til begge sider. Benplassen var god, 37 eller 38". Når de foran ikke la ned ryggen var det mer enn godt nok for 3 timer.

Dag Viking
01-08-2005, 22:24
Resten av rad 4. Vi boardet gjennom L2, og 757-300 har 6 rader 1.kl

Dag Viking
01-08-2005, 22:26
På raden foran på skrå var det en mor med to små barn. Gutten skrek så mye at ekteparet foran spurte etter hørselvern, og etter hvert valgte å flytte til rad 6:biggrin
Jeg brukte headset med ANR, og merket ikke noe til skrikingen i det hele tatt

Dag Viking
01-08-2005, 22:29
Setene er gode og brede, 21". Ingen fare dersom man har bredere rompe eller skuldre enn gjennomsnittet, naboen får sitte i fred uansett.

Taxe med 753 var litt spesielt. Den er veeeldig lang, og har mye overheng. Dessuten bukter den på seg når man kjører over humper...

Her er en S340 i lyset fra kveldssolen. Den tok av før oss, og gjorde som vanlig en sving 30 grader bort fra flyplassen på 300 fot.

Dag Viking
01-08-2005, 22:32
Et bilde av skyer i kveldssola etter avgang

Dag Viking
01-08-2005, 22:35
Jeg var litt spent på hva som ble servert på denne turen, men jeg ble gledelig overrasket. Først var det rødvin og isvann, sammen med bibelen min. Isbiter fra nord er faktisk gode, mens her nede i FL smaker de så mye klor at man ikke kan bruke de.

Dag Viking
01-08-2005, 22:37
Litt mer skybilder

Dag Viking
01-08-2005, 22:38
Og en wingwiew. Ikke lett å få med vingen og spesielt motoren, de blir ganske så langt bak.

Dag Viking
01-08-2005, 22:39
Så er sola nesten gått ned

Dag Viking
01-08-2005, 22:41
Vet ikke helt hvor dette kan være. Ca 200-300 miles sørøst for Minneapolis. Trolig en flyplass med mest RJ's

Dag Viking
01-08-2005, 22:43
Så var det klart for middag. Grillet kylling med salat og stekte poteter. Meget godt, og jeg ble nesten mett. Dette var faktisk en skikkelig middag, og med rødvin og god plass smilte jeg fra øre til øre.

Dag Viking
02-08-2005, 00:07
Etterpå var det klart for kaffe og brownie. Den smakte omtrent som god norsk sjokoladekake, min favoritt!

Dag Viking
02-08-2005, 00:08
Litt mer solnedgang. Skulle hatt en skikkelig 757-winglets her!

Dag Viking
02-08-2005, 00:09
Unnskyld om det blir litt vel mye det samme her, men har virkelig sansen for solnedgangene her borte!

Ellers var resten av flighten fin. Jeg har aldri opplevd så god service tidligere, glasset mitt var aldri tomt. Midt i flighten ble vannglasset ersattet med et nytt glass med utinte isbiter. Veldig bra:up:
Er det bare noe jeg innbiller meg, eller gir mannlige FA bedre service? Tenkte jeg skulle sende en liten note til NW og skryte av denne karen, han var utenom det vanlige, også til å være 1.kl.

Vi landet ca en halv time sent i Orlando, tilbake i varmen!

Snart blir det flere turer med NW, takket være FB elite sine fordeler hos selskapet.
Stay tuned!

EB
02-08-2005, 06:14
Nok en kjemperapport!!!:up: :up:

KaiGywer
02-08-2005, 22:35
Bra rapport! Hadde du flydd i fjor, hadde du kanskje sett meg frakte bagasjen din fra MCO flyet til CWA flyet ;)

Flyplassen du viste bilde av, trodde foerst det var min hjemflyplass, men er nok ikke det.

Dag Viking
02-08-2005, 23:34
Jeg har flydd MSP-CWA med både Mesaba og Pineapple flere ganger de siste årene, så ikke umulig at jeg har sett deg!:p

KaiGywer
03-08-2005, 00:28
Joda, har nok jobba en del C-Way flights :) Hva gjoer saa du her borte i dette store landet da?

Haaper aa vaere tilbake paa MSP innen en mnds tid hvis CO velger aa ansette meg :)

Dag Viking
03-08-2005, 00:49
Jeg flyr i Florida, og har familie i WI, venner i MSP, så det blir litt farting! Lykke til med CO, de ansetter jo på flere hold for tiden.:laola

Falcon
09-08-2005, 15:53
Finfine greier, men Oshkosh-bildene, da mann, OSHKOSH-BILDENE?!?

Dag Viking
09-08-2005, 18:30
Ok, jeg får ta meg sammen.. de kommer i løpet av noen få strakser!

LN-SEK
10-08-2005, 09:21
Den flyplassen du fløy over, det kan være Rochester Int., Minnesota. Den er International fordi de får endel rikfolk (konger fra midt-østen etc) direkte inn fra utlandet. Disse skal til Mayo-klinikken.

De fortalte der at når kongen av Saudi kom så hadde han en 747 til seg selv, og en til haremet. Når de skulle hjem,s å hadde harem-medlemmene handlet så mye at de måtte leie en AN124 for å få med bagasjen !:p

KaiGywer
16-08-2005, 18:09
Problemet med RST er at det er bare 76 miles fra MSP da. Saa passer ikke helt inn med "2-300 miles"