View Full Version : SAS med Lulea-London
Varje lördag kommer SAS flyga en Boeing 737-600 med 120 säten mellan Luleå och London Heathrow, en av världens största flygplatser. Priser börjar från 695 kronor, inklusive alla skatter och avgifter. Dessutom erbjuds fortsättningsvis sju dagliga förbindelser via Stockholm till London.
http://www.standbynews.com/news/9846
Flott av SAS. Kanskje vi nå snart får SAS med Tromsø - London igjen (nå som konkurrenten har lagt ned sin direkterute)...?:)
Hehe, Luleå har iflg. Wikipedia ca 45000 innbyggere. Tromsø har ca 67000-70000 innbyggere. Men selvsagt, vi begynner kanskje å bli "mettet" av Norwegianruta...? Eller er vi gniene? Kommer aldri til å skjønne meg på flyruter :p
Hehe, Luleå har iflg. Wikipedia ca 45000 innbyggere. Tromsø har ca 67000-70000 innbyggere. Men selvsagt, vi begynner kanskje å bli "mettet" av Norwegianruta...? Eller er vi gniene? Kommer aldri til å skjønne meg på flyruter :p
Jeg har personlig fløyet med direkteruta til DY 3 t/r-runder hittil i år, og rekker muligens 2 runder til før de legger ned i slutten av oktober. Jeg gjør en helhjertet innsats for å bidra til å skape et marked for en slik direkterute. :D I fjor ble det vel 3-4 rundturer. Kommer SAS så flyr jeg gjerne med dem (og jeg er villig til å betale mer enn jeg betaler for min neste rundtur - som er NOK 1000,-)
Luleå kommune har vel noe slikt som 75000 innbyggere og Piteå er ikke langt unna. Det er jo den eneste delen av Nord-sverige hvor det faktisk bor litt folk.
Luleå kommune har vel noe slikt som 75000 innbyggere og Piteå er ikke langt unna. Det er jo den eneste delen av Nord-sverige hvor det faktisk bor litt folk.
Joda, men for Tromsø sin del kan man om man regner med ca 1 times reise til/fra Tromsø legge til Finnsnes m omegn, Balsfjord kommune, Karlsøy osv. Med ca 75000 innbyggere i Tromsø medregnet en og annen student, vil vel tallet kunne økes til 85-90000 på en god dag.:)
Joda, men for Tromsø sin del kan man om man regner med ca 1 times reise til/fra Tromsø legge til Finnsnes m omegn, Balsfjord kommune, Karlsøy osv. Med ca 75000 innbyggere i Tromsø medregnet en og annen student, vil vel tallet kunne økes til 85-90000 på en god dag.:)
Fortsatt mindre enn Luleå m/ omegn.
Joda, helt klart. Ikke for å underslå det faktum, men det er vel flere aspekter enn bare antall personer som er viktig for å vurdere potensialet til en rute.;)
Interessant diskusjon, akkurat dette - NOT!:old
Interessant diskusjon, akkurat dette - NOT!:old
Det finnes andre tråder. Feel free to browse around.
FlightDeck
06-08-2010, 00:05
Tidtabell fra 6. november:
Luleå-London Heathrow
SK517 avgang kl. 11.20, ankomst kl. 13.35
London Heathrow-Luleå
SK518 avgang kl. 15.35, ankomst kl. 19.50
Det finnes andre tråder. Feel free to browse around.
For å oppklare: Jeg leser gjerne om SAS Luleå-London. Men om Luleå eller Tromsø er størst, og med ev. hvor stor margin, er vel ikke akkurat noen höjdare?
For å oppklare: Jeg leser gjerne om SAS Luleå-London. Men om Luleå eller Tromsø er størst, og med ev. hvor stor margin, er vel ikke akkurat noen höjdare?
Jeg ønsket meg i 2. innlegg i tråden SAS tilbake på ruten TOS-LHR, som vel er nogenlunde sammenliknbar i lengde (jeg vet at det er litt lenger til TOS). Polaris kom da med noen befolkningstall, og disse tallene ble supplert av andre forumister. Befolkningstall er vel, som nevnt, ikke det eneste som betyr noe for om man skal opprette en rute, men det er ikke uvesentlig. Så, om LLA-LHR kan være en lønnsom rute så kunne det tenkes at også TOS-LHR kunne være en mulighet 1-2 ganger i uken. Det har selvsagt ikke noe direkte med SAS sin nye LLA-LHR rute å gjøre.
Jeg ønsket meg i 2. innlegg i tråden SAS tilbake på ruten TOS-LHR, som vel er nogenlunde sammenliknbar i lengde (jeg vet at det er litt lenger til TOS). Polaris kom da med noen befolkningstall, og disse tallene ble supplert av andre forumister. Befolkningstall er vel, som nevnt, ikke det eneste som betyr noe for om man skal opprette en rute, men det er ikke uvesentlig. Så, om LLA-LHR kan være en lønnsom rute så kunne det tenkes at også TOS-LHR kunne være en mulighet 1-2 ganger i uken. Det har selvsagt ikke noe direkte med SAS sin nye LLA-LHR rute å gjøre.
Jada, og det er helt OK. En sammenligning mellom Tromsø og Luleå og berettigelsen av ruter til begge steder, er helt relevant. Men når man bruker flere innlegg på å kverulere på antall tusen innbyggere, og med hvilken margin den ene er større enn den andre, da synes jeg det liksom blir i overkant.
(Og nå gjør jeg det også, skriver fler innlegg enn jeg egentlig ville om muligens uinteressante ting som ikke har noe i denne tråden å gjøre.)vb-:o
Interessant. Hvor kommer denne sloten fra? Har SAS skaffet seg en ekstra, eller er det omprioriteringer av andre ruter?
Hvorfor diskuterer man TOS i denne tråden? Tråden handler om Luleå-London!
Hvorfor diskuterer man TOS i denne tråden? Tråden handler om Luleå-London!
Se et par innlegg lenger opp.
Maltwhisky
06-08-2010, 01:22
Flott av SAS. Kanskje vi nå snart får SAS med Tromsø - London igjen (nå som konkurrenten har lagt ned sin direkterute)...?:)
Det er vel bare for kommune, sentrale myndigheter, distriktsstøtteselskaper og privat næringsliv å punge ut. 7,8 millioner SEK er prisen som betales til SAS for å drive ruten i to år - 75.000 SEK per flyavgang, eller 625 SEK per sete.
Kilde: Norrländska Socialdemokraten - Skattemiljoner ska säkra Londonflyg (http://www.nsd.se//nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5380264).
Flying-news
06-08-2010, 03:08
Interessant. Hvor kommer denne sloten fra? Har SAS skaffet seg en ekstra, eller er det omprioriteringer av andre ruter?
Uten å ha noe fakta på bordet:
(Mange vet vel den første biten) Alle/de fleste selskapene på LHR har jo nettopp (en stund tilbake) gått gjennom en omfattende omlegging av hvilke terminal de skal bruke.. så det kan jo være det at det nå er flere tilgjengelige ved respektive terminal... Og tviler på at de fleste her inne ikke allerede vet det, men den nye omleggingen baserer jo seg på en allianse pr terminal (sånn ca hvertfall). Så hvis noen andre innen "*A" har lagt ned sin rute til LHR så kan jo noen andre innen alliansen -vips- snappe den opp!
Ellers kan man vel "skylde" på den konstante utbyggingen på LHR, så det overasker meg egentlig ikke om de plutselig har fått plass til noe :P
Rett meg om jeg tar feil!
Slot på LHR handler vel mer om rullebanekapasitet enn om terminaler?
Du tar feil ;)
For å kunne operere på LHR må du ha en 'slot', og dette går på rullebanekapasitet. Så terminalen kan godt stå halvtom, den, uten at man kan gjøre så mye.
Her borte er det mest gater og terminaler det går på. Hvis ikke et selskap klarer å sikre seg gateplass, får de heller ikke slot, der det er påkrevet. Dette stoppet f.eks. Virgin America på ORD - de fikk ikke tak i gate og dermed fikk de heller ikke slot.
Det er forøvrig kun et fåtall flyplasser her borte som har slotrestriksjoner, men får man ikke tak i gate, får man heller ikke fly.
Tommy777
06-08-2010, 05:02
Skal ikke hive meg paa debatten om Seigmannshovedstaden er verdt en Londonrute eller ikke. Baade SAS og DY har proevd seg og ikke lyktes.
Anyways, glimrende connection til UA959 til Chicago, codeshare med VS til NYC og LAX er ogsaa en glimrende connection, men akkurat for sent til aa rekke mye annet snadder til USA. Hadde den bare gaatt en time tidligere.
Litt venting til baade Singapore og Tokyo, lang venting til BKK.
Uten at jeg vet det, så kan det jo være at det var noe ledig på litt stillere tider som dette? Midt på lørdag er vel ikke helt prime time?
Så hvis noen andre innen "*A" har lagt ned sin rute til LHR så kan jo noen andre innen alliansen -vips- snappe den opp!
LHR slot som er i bruk, pleier å bli solgt til høyestbudene eller solgt til alliansepartnere, men de gis aldri bort uansett hvor mye venner man er. Så dette må være en ubrukt eller utgått slot. Da det neppe vil være noen som gidder å kjøpe en slot for bruk på en rute til Luleå
Men det skal sies at SAS har økt med 2 eller 3 daglige flighter på LHR de siste par årene, og jeg skulle likt å visst hvor de slotene av kommet fra
<mod>
Luleå-London og evt. hvor sloten kommer fra kan vi ta her.
Om DY eller SK skal fly TOS-LON -> http://forum.scanair.no/showthread.php?t=69899
</mod>
Flying-news
07-08-2010, 03:34
Jaja.. siden ingen vet (eller har lov å fortelle) nøyaktig grunn, får man vel bare undre angående denne slot'en. Men uansett om det gjelder RWY eller gate/terminal kapasitet, så bør vel ikke dette være noe problem i fremtiden, DERSOM det bygges en til RWY på LHR.. (for nå er jo ikke det sikkert lenger..) en ny terminal skal hvertfall bygges..
Slot på LHR handler vel mer om rullebanekapasitet enn om terminaler?
Er vel litt lett blanding av begge deler.
Boeing_fan
07-08-2010, 12:36
Det tviler jeg på, når ikke en gang NAS klarer å få lønnsomhet på denne ruten, klarer neppe SAS det. Dessverre.