View Full Version : Dyr på fly (Skandinavia)
sirpjalle
04-08-2010, 20:46
Dette har vel sikert vært tatt opp som tema tidligere....
Men jeg vurderer å dra til Sverige (Lund) for å hente en valp.
Hvordan pleier flyselskapene å forholde seg til dyr (i dette tilfellet SAS) . Må hunden være i lasterommet eller holder det å ha den i bur? I såfall så antar jeg at man må kjøpe et ekstra sete?
sirpjalle
04-08-2010, 20:49
Glem det... Fant infoen jeg trengte....
http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Reise-med-kjaledyr/Reise-med-kjaledyr/Kjaledyr-i-kabinen2/?WT.seg_4=Eva_generellt
Drit i flyturen; hvem hva hvor hvilken hund? :colgate:
sirpjalle
04-08-2010, 22:10
Det er snakk om en Lundehund.
Sliter litt med å finne info og diverse. Tanken var å fly til CPH, ta toget til Lund, som går direkte fra CPH.
Hadde dette vært direkte fra SE til NO, så hadde det ikke vært noe problem, men nå skal jeg da via et 3 land (og DK har Rabies, hvilket NO og SE ikke har)
Råd settes pris på.... :)
Til SVERIGE for en Lundehund?! Nå har jeg hørt det og... :p
Vel, råd fra meg er å absolutt ikke tenke på å dra innom Danmark. Der er det både rabies, ormekurer og diverse uggenskap som må tenkes på, før utreise. En lundehundvalp er så liten at den enkelt går i en sånn sherpa-bag (flygodkjent) og på langt nær veier over 8 kilo. Dermed klassifiseres den som håndbaggasje. Eneste du må gjøre er å ringe i forveien og si "tvi tvi jeg skal ha hund på flyet" før det kommer noen allergikere og sier tvi tvi det skal ikke være hunder på flyet. Også må du betale en liten sum når du kommer på flyplassen.
Går det ikke an at oppdretter møter dere på flyplassen og kjører dere?
sirpjalle
04-08-2010, 22:26
Har kommet frem til ca samme konklusjon! Men, ja det er Lundehund jeg vil ha av flere grunner. Og den er tross alt utrydningstruet.
Men plan B er å fly til OSL, og kjøre over til Sverige med en kompis.
Jojo, men still... Sverige :p Er jo en norsk, ja nord-norsk tilogmed, rase. Men fint å få litt variasjon i genene - om du har tenkt å bruke kvalpen i avl :)
Husk bare å kjøre innom tollstæsjn når dere passerer grensa da... Må betales moms på bikkja.
City Airline SVG-GOT og så leiebil 2-3 timer?
Ska du resa med husdjur tillåter vi hundar och katter. Djuret skall resa i en väska/bur avsedd för djur med max storlek 45x35x20 centimeter (från England gäller måtten 45x30x16 centimeter). Djuret inklusive väska/bur får inte väga mer än åtta kilo, och räknas som ett handbagage. Reser du med djur i låda får du inte ta med fler handbagage.
http://www.cityairline.com/allt-om-resan/djur
sirpjalle
04-08-2010, 22:53
Ja, jeg har tenkt denne tanken.....