View Full Version : Vurderer p-avgift for «kiss and fly» på Sola
Fra aftenbladet.no
Avinor vurderer å innføre avgift for biler som skal slippe av eller hente folk på flyplassen på Sola. Slik håper de å øke antallet kollektivreisende.
http://www.aftenbladet.no/lokalt/1241452/Vurderer_p-avgift_for_laquokiss_and_flyraquo_paa_Sola_.html
Enda et påfunn for å suge penger fra flypassasjerer. Tviler på at folk flest tar buss eller taxi for å spare noen kroner på flyplassavgift.
Dette er det verste og mest latterlige jeg har hørrt noen gang komme fra Avinor SVG. For en gjeng xxx! :headbang
Så Avinor skal ta betaling av folk som stopper et øyeblikk på en offentlig vei? Vel, vel lykke til.
STARSHIP 2
05-08-2010, 06:49
Huff da, håper ikke dette gjennomføres, blir vel i tilfelle en bompengeordning da?
Så Avinor skal ta betaling av folk som stopper et øyeblikk på en offentlig vei? Vel, vel lykke til.
Regner med at det er Avinor som eier og drifter veien inn til terminalen.
Tja, de har allerede innført dette på BGO, så det er ingen grunn for at de ikke kan gjøre det samme på SVG.
Tja, de har allerede innført dette på BGO, så det er ingen grunn for at de ikke kan gjøre det samme på SVG.
Så hvis man gjør noe dumt et sted så bør man gjøre det samme andre steder?
Typisk norsk mentalitet : pisk fremfor gulrot!
Virker her som Avinor tror på samme julenissen som samferdselspolitikere - sett opp en bom eller to så tar alle automatisk den bussen eller toget som ikke går eller ikke passer for dem. Reiseskatt er det vel riktigere å kalle dette?
Så hvis man gjør noe dumt et sted så bør man gjøre det samme andre steder?
Typisk norsk mentalitet : pisk fremfor gulrot!
Jeg sa ikke at jeg synest det er greit at de gjør det, kun at dette er noe de absolutt kan finne på å gjøre ettersom det er gjort andre steder.
Fra aftenbladet.no
http://www.aftenbladet.no/lokalt/1241452/Vurderer_p-avgift_for_laquokiss_and_flyraquo_paa_Sola_.html
Enda et påfunn for å suge penger fra flypassasjerer. Tviler på at folk flest tar buss eller taxi for å spare noen kroner på flyplassavgift.
Enig. Synes argumentet om at de da forventer økt kollektivbruk er helt på tur. De kan like gjerne være ærlige å si at det de ønsker er høyere inntekter.
Hvis politikerne vil at vi skal ta i bruk mer kollektivtransport, burde de kanskje vurdere å gjøre kollektivtilbudet bedre, enn å straffe de som dagens tilbud ikke passer for. Jeg tar mer enn gjerne buss og tog jeg, om det passer med avgangstider og slikt, selvfølgelig.
Hvordan er egentlig kolletivtransport-tilbudet til/fra Sola i dag? Er det brukbart?
Det er absolutt mulighet for forbedringer....
Fra Standby.dk
Gardermoen har allerede innført en lignende avgift ved å fjerne alle muligheter for å stoppe bilen ved henting av passasjerer på ankomst uten å kjøre gjennom en bom som koster penger. Hva disse inntektene går til er uklart
Fra Standby.dk
Gardermoen har allerede innført en lignende avgift ved å fjerne alle muligheter for å stoppe bilen ved henting av passasjerer på ankomst uten å kjøre gjennom en bom som koster penger. Hva disse inntektene går til er uklart
Inntektene går til Avinor som bruker de i driften av sine flyplasser. Og har de noe til overs, så blir det overskudd også.
Fra Standby.dk
Nå har det vel aldre (eller ihvertfall ikke på lenge) vært drop-off/pick-up plasser på ankomst nivået på OSL. Dog så var det ikke bom på kort-tid tidligere
....uansett har jeg alltid løst dette ved å stå på avgang, og heller be folk ta heisen opp når de kommer
Hvordan er egentlig kolletivtransport-tilbudet til/fra Sola i dag? Er det brukbart?
Elendig!! Flybuss t/r Stavanger, og rutebuss MAN-LØR fra Sandnes, kommer du fra Klepp/Bryne og lengre sør, må du via Sandnes/Stavanger, noe som selfølgelig tar tid og koster utrolig mye penger. Men den dagen jeg ser buss mellom Klepp og Sola som passer med 0645 flyet til KLM, så skal jeg gjerne kjøre buss:p
Nå har det vel aldre (eller ihvertfall ikke på lenge) vært drop-off/pick-up plasser på ankomst nivået på OSL. Dog så var det ikke bom på kort-tid tidligere
....uansett har jeg alltid løst dette ved å stå på avgang, og heller be folk ta heisen opp når de kommer
Og på OSL er det vel 10 minutter gratis på korttid etter at de satt opp bomen? Dessuten har jo staten også laget venteplass langs innfartsveien av type "wait and text" eller hva de kaller det i USA?
Avinor og med Staten som backing opptrer som bøllete utsugere desverre.
(1) Klart det tullete at folk skal betale for å slippe av folk som skal reise
Når det er sagt - Avinor tar inn pengene på det de kan, fordi de trenger penger for å drifte alle de ulønnsomme flyplassene som ikke tjener penger (ca 38). Avinor er et AS som er selvfinansierende, og i det siste har lykkes med å unngå at Staten tar ut utbytte, grunnet store investeringer innad i selskapet. (Stort sett for å følge alle påleggene som Luftfartstilsynet og EASA pålegger flyplassdrift..)
Og en ting kan være sikkert.. argumentet med kollektivtrafikk er bare tøv.
- Hvis dette "prosjektet" faktisk skulle være en suksess.. og at ALLE tar buss, hva skjer da?
Jo, Avinor taper pengene de hadde tenkt å ta inn på bommen, og må øke en annen avgift/gebyr for å ta inn det tapte. Som passasjer betaler du det uansett, om det er på utsiden eller innsiden av bygget.. Avinor vinner :-)
SudCaravelle
05-08-2010, 10:40
Hysj... du må jo ikke fortelle "alle" om det trikset ;)
Overhodet ikke og forslaget fra Lufthavn sjefen er det mest tøvete utspillet han har kommet med!
I et såpass grisgrendt strøk som Nord-Jæren finnes ikke kollektive transportmidler for de fleste og mange blir kjørt og hentet av familie og venner når de kommer fra Farsund i syd til Haugesund i nord for å foreta utreise fra Sola.
Det får være grenser for bompenger, gebyr og bøteveldet her til lands!
Det verste i dette landet er de miljøproblemene som "løses" med avgifter. Man skal visst tro at klimatiltak og avgift er samme sak. At alt går i samme potten trenger man ikke å nevne høyt. Folk begynner ikke å ta bussen før den utgjør et brukbart alternativ, ikke fordi de må betale en slant i avgifter.
Boeing_fan
05-08-2010, 18:19
Herregud, for en gjeng med tullete idioter, hva er det de tenker med?
Herregud, for en gjeng med tullete idioter, hva er det de tenker med?
Excel . ?!?
STARSHIP 2
05-08-2010, 21:29
(1) Klart det tullete at folk skal betale for å slippe av folk som skal reise
Når det er sagt - Avinor tar inn pengene på det de kan, fordi de trenger penger for å drifte alle de ulønnsomme flyplassene som ikke tjener penger (ca 38). Avinor er et AS som er selvfinansierende, og i det siste har lykkes med å unngå at Staten tar ut utbytte, grunnet store investeringer innad i selskapet. (Stort sett for å følge alle påleggene som Luftfartstilsynet og EASA pålegger flyplassdrift..)
Og en ting kan være sikkert.. argumentet med kollektivtrafikk er bare tøv.
- Hvis dette "prosjektet" faktisk skulle være en suksess.. og at ALLE tar buss, hva skjer da?
Jo, Avinor taper pengene de hadde tenkt å ta inn på bommen, og må øke en annen avgift/gebyr for å ta inn det tapte. Som passasjer betaler du det uansett, om det er på utsiden eller innsiden av bygget.. Avinor vinner :-)
Det beste innlegget i tråden.. Enig i alt!
Regner med at det er Avinor som eier og drifter veien inn til terminalen.
Kan jeg ikke tenke meg at en bedrift kan. Det må være en offentlig vei inn til et offentlig kommunikasjonsknytepunkt. Ellers hadde de sikkert gjort det på OSL allerede, der tar de inn penger og setter så mye begrensinger som de kan, men de tar kun inn penger langs veien, ikke på.