PDA

View Full Version : Oktoberfest


Someone
04-08-2010, 19:57
Har tenkt meg på Oktoberfest i Munchen i år. Blir å dra dit åpningshelgen (17-19 september) med en eller flere kamerater da det er den som passer best. Men er det noen som har noen erfaringer, råd og tips de vil dele?

Noen tips til rimelige hoteller sentralt? Ser det meste virker være svinedyrt den helgen

Tommy777
04-08-2010, 21:12
Sofaen til Oliver??

Jeg skal dit selv, men uka etter

ex_trd
04-08-2010, 21:22
Tenkte du i så fall å dra på lørdag? Dette er åpningsdagen, så da tror jeg du bør være veldig tidlig ute for å få komme inn.

Alle hotellene er dyre iom. at alle skal til München denne helgen (og de kommende), men det skulle da vel være mulig å få tak i noe til ca. 1500 vil jeg tro.

Ellers kan det trygt anbefales å ta turen, veldig gøy.

Concorde
04-08-2010, 22:39
Bo i nærheten av Hauptbanhof. En haug av billige hoteller. Alltid fått plass der selv under festivalen.

SQ 777
04-08-2010, 22:55
Litt enig i siste taler... Ruslet mye rundt der sist uke.. Så mange, mye billig mat også.. Et "midt-østen-strøk"...

TriStar
05-08-2010, 00:06
Hotellrom er både dyre og vanskelige å oppdrive under oktoberfesten. Jeg var der for et par år siden, og bodde i Rosenheim ca 45 min med tog fra München. Oktoberfesten slutter ca kl 23, og siste toget går rundt midnatt.

Rosenheim er en hyggelig liten by, og det er enkelt å finne hoteller til rundt EUR 60 -80,-. Grand City Panaorama hotel er helt OK. Ikke helt det samme som å bo i München, men det er hvertfall et rimelig alternativ. Og oktoberfesten var myyye større og mye morsommere enn jeg hadde trodd;-)

http://www.oktoberfest.de/en/

Bizflyer
05-08-2010, 00:12
Lei deg en oppbevaringsboks på Hauptbahnhof. Sørg for å få helt nede til gulvet. Så oppbevarer du baggasjen der på dagtid, og sover med hue inn i den på natta! Billigere blir det ikke!!

En kamerat av meg så faktisk noen som gjorde det under Oktoberfesten for noen år siden.

Men jeg har også hørt at det er vanskelig å skaffe seg hotellrom under Oktoberfesten.
Har også hørt at man absolutt bør være en stor gjeng sammen hvis det skal være noe gøy på Oktoberfest. Kommer man alene blir man skuffet har jeg blitt fortalt.

Noen andre med erfaringer herfra?

Sjekker nettopp pris på flybillett KRS-MUC med SAS den helga. Billigste billett var kr 4 900,-. Ikke billig akkurat!!

BF:cool2

ex_trd
05-08-2010, 00:22
Hotellrom er både dyre og vanskelige å oppdrive under oktoberfesten. Jeg var der for et par år siden, og bodde i Rosenheim ca 45 min med tog fra München. Oktoberfesten slutter ca kl 23, og siste toget går rundt midnatt.

Rosenheim er en hyggelig liten by, og det er enkelt å finne hoteller til rundt EUR 60 -80,-. Grand City Panaorama hotel er helt OK. Ikke helt det samme som å bo i München, men det er hvertfall et rimelig alternativ. Og oktoberfesten var myyye større og mye morsommere enn jeg hadde trodd;-)

http://www.oktoberfest.de/en/

Rosenheim er vel og bra det, men jeg vil på det sterkeste anbefale å bo i nærheten av Theresienwiese hvor festen holdes. Da ville jeg heller ha bodd på flyplassen om budsjett var et tema.

Tommy777
05-08-2010, 04:43
Litt enig i siste taler... Ruslet mye rundt der sist uke.. Så mange, mye billig mat også.. Et "midt-østen-strøk"...

LOL midtoesten stroek.. Ja, det var en god beskrivelse.. ^_^

Eksotisk er det ivhvertfall i det omraadet ;)

SQ321
05-08-2010, 11:29
Jeg var der for 3 år siden og betalte ikke all verden dvs 40 euro natta eller noe men vi bestilte ett år i forveien. Betalte forøvrig 899,- t/r med DY men også det bestilt ca ett år i forveien.

Vi bodde i 10 min gangavstand fra Theresienwiesen der alt foregår og var naturlig nok å anbefale selv om området i seg selv ikke er så spennede og vakkert. Men det er kanskje ikke akkurat derfor dere skal dra...:lol:

Vi var der midt under festen og hadde selv da tidvis utfordringer til å finne plass til oss alle (var 6 stk) men så fort vi fikk sitteplass så ble vi værende. Så vil nok anbefale dere å møte opp så tidlig som over hode mulig siden det er åpningshelgen.

Utover det så er Oktoberfest akkurat det jeg trodde det skulle vær på godt å vondt (mest godt..). Eisbein, schnitzler ombamusikk, Wenche Myhre, David Hasselhof, dansing på benkene (IKKE bordene da det er strent forbudt), promillekontroll babes og litervis av øl. Håper dere er glade i allsang. :drink:drink:drink

Vi skal ned dit i 2011 igjen..:up:

ex_trd
05-08-2010, 12:13
Må bare få understreke at det er stor forskjell på prisene åpningshelgen og midtuke litt ute i festen når alle og alt begynner å bli litt slitne. Så vær forberedt på at det koster akkurat når du skal dit, Someone.

Someone
05-08-2010, 12:18
Dette ble bestemt denne uken, så vi klarte ikke å være tidligere ute, så får heller prøve det en annen gang ;) Og når ingen av oss kunne ta fri i ukedagene og det var denne helgen som passet, så får man betale det det koster

Betalte forøvrig 899,- t/r med DY men også det bestilt ca ett år i forveien.


Sleipe-Kjos skulle ha 3700kr tur/retur, og det før han begynner med alle gebyrene sine. Itillegg har de fjollete rutetider som innebærer at jeg måtte ta fri på fredagen

Da er det å foretrekke å betale 2500kr, da via ZRH med SK og LH ned (med LX-codeshare) og direkte med LH hjem. Itillegg er de 100% EB-poeng på hjemreisen, ingen gebyrer....og ikke minst: Tilgang til loungen som Star Alliance Gold;) Norwegian er som oftes uaktuelt, og denne gangen var de enda mer uaktuelle enn de pleier

SQ321
05-08-2010, 12:55
Sleipe-Kjos skulle ha 3700kr tur/retur, og det før han begynner med alle gebyrene sine.

Du kan ikke sett en pris på x antall timer ekstra med øldrikking..;)

Someone
05-08-2010, 12:56
Du kan ikke sett en pris på x antall timer ekstra med øldrikking..;)

Nå har jeg ikke tenkt å drikke vann i loungen......;)

SQ321
05-08-2010, 12:59
Nå har jeg ikke tenkt å drikke vann i loungen......;)

Die Löwenbräu-Festhalle slå enhver lounge world wide:old:drink

Someone
05-08-2010, 13:00
Die Löwenbräu-Festhalle slå enhver lounge world wide:old:drink

He he, men så var det det å kunne ta seg fri ;)

SQ321
05-08-2010, 13:02
He he, men så var det det å kunne ta seg fri ;)

Ikke vær så vanskelig nå Someone...;)

DYflyer
05-08-2010, 15:37
Selv bodde jeg på Novotel Messe på messeområdet utenfor sentrum. Ikke mye å gjøre/se i området rundt hotellet, men t-banen går rett utenfor hotellet og du kommer deg raskt inn til sentrum (og gangavstand derfra til festområdet). Tror jeg betalte rundt 60 euro natta.

ex_trd
05-08-2010, 16:01
Billigste jeg ser innen gangavstand til festen:

http://www.hotelclub.com/SearchResults.asp?affid=62211&redirfile=SearchResults.asp&hotelID=24809&inDay=17&inMonth=09&inYear=2010&outDay=19&outMonth=09&outYear=2010&lc=en&curr=NOK

http://www.hotel.info/Booking.aspx?lng=EN&han=2282551&hs_arrival=17.09.2010+00:00:00&hs_departure=19.09.2010+00:00:00&h_persons=2&h_step=2&h_validate=1&h_persons_total=2&oc=de-DE&h_hmid=99161&h_rooms=1&SubAgentCode=NO

Ingen av de er luksus, men som sagt nær livet (ca. 1,5 km å gå iflg. Google maps).

SudCaravelle
10-11-2017, 10:18
Vi er en stor guttegjeng som har booket flybilletter til en langhelg til neste års Oktoberfest i Munich.

Ser at hotell kan fort bli kostbart disse helgene og kravet til standard er det stor enighet om. Så.. hvilket hotell anbefales som gir god kvalitet for pengene og er nærme der det skjer?

Noen generelle Oktoberfest tips? (Skjønner at Munich er litt klisje, men vi er nye i gamet og vil ha litt denne pakken..)

På forhånd takk.

Someone
10-11-2017, 10:23
Et tips er å sørge for å booke bord i et av de mange teltene, da det alltid er greit lete etter plass.

Ellers så vet jeg ikke helt hva det vil innebære at dere er enige om hotellstandarden, men min mening og erfaring, er at når man er på guttetur til Oktoberfest i München er det ikke hotellet man er mest på og dermed kan man godt "snobbe ned". Har ingen konkrete anbefalinger, men er jo greit å ikke være for langt unna Theresienwiese, hvor det jo skjer

Wig-wag
10-11-2017, 10:32
Det går an å bare reke rundt på området, men den rette festen opplever man med å ha plass med bord i et av teltene. Faktisk gjerne helst første bordsetning på ettermiddagen.

Jeg bodde på Tryp München City Center Hotel, som er bare 10 minutters gange fra en av inngangene til Theresienwiese. Ikke billig, men veldig beleilig.

Ellers å er det mange som velger å bo langt unna, f.eks. Garmish Partenkichen. Da tar man toget inn til sentralstasjonen og det er også ganske nær Wiesen.

SudCaravelle
10-11-2017, 11:03
Et tips er å sørge for å booke bord i et av de mange teltene, da det alltid er greit lete etter plass.

Ellers så vet jeg ikke helt hva det vil innebære at dere er enige om hotellstandarden, men min mening og erfaring, er at når man er på guttetur til Oktoberfest i München er det ikke hotellet man er mest på og dermed kan man godt "snobbe ned". Har ingen konkrete anbefalinger, men er jo greit å ikke være for langt unna Theresienwiese, hvor det jo skjer

Vi har fått tips om at å booke bord til ca 14 gutter er litt vrient, men at stalltipset er at ved å bo på et av de bedre hotellene så ordner de bord "lett".

Uansett så blir det nok nærme denne plassen så man slipper å stå i taxi/buss-kø med sveiseblink og knestrømper.

Standarden er alltid en heftig diskusjon, men nesten halvparten av gutta har gitt seg og vi kan finne et fire stjerners da det bare er til søvn og lett rehab :wow:

vstenhjem
10-11-2017, 14:34
Sjekk ut hotellene som ligger langs Lindwurmstrasse! Sendlinger Tor/goeheplatz er også veldig hyggelig Og praktisk område!

ILS2
10-11-2017, 17:40
10 Oktoberfester på samvittigheten. Har bodd på:
- Hilton Munich City (pusses opp nå)
- Vierjahrezeiten Kempinski
- Munich Palace Hotel
- Le Meridien
- Holiday Inn Munich City

Kempinski er for meg favoritten. Bodd der seks ganger. Super beliggenhet i sentrum (ingen vits å bo rett ved "festen"), topp standard, høy pengefaktor (mye å se på i lobbybaren), flott spa - men koster skjorten!

Palace er litt utenfor allfarvei, så ryker mye penger i taxi. Bra hotell, dog. Virkelig bra.

Le Meridien leverte helt greit. Beliggenhet ved jernbanestasjonen er ikke helt i smørøyet (Marienplatz). Fabelaktig concierge som hadde kontakter overalt.

Hilton og Holiday Inn ble utelukkende valgt pga uslåelig pris. Sistnevnte disket opp med bedbugs for en av mine medreisende.

Ellers:
Med så mange mannfolk må dere booke alt på forhånd. Bord på festen, adgang til nattklubber, gode restauranter etc. Å komme "dropp-inn" med så mange er oppskrift på "nein!", uavhengig av hvor pent du er kledd.

EvakCPH
10-11-2017, 17:50
Oktoberfest i München er på ingen måde en kliche!

Jeg har boet i byen, så jeg kender desværre ikke så meget til hotellerne, men kan heldigvis se at der er andre, der har erfaring med det.

Glæd dig til turen! Og ja, som det nævnes bør I reservere bord på forhånd eller berede jer på at møde op på pladsen klokken 7 om morgenen og stille jer i kø foran et telt. Jeg kan sige at det er prøvet og det er da også en oplevelse at stå i lederhosen, "træsko" og resten af klæderne og hælde bajer ned i svælget, inden solen endnu rigtig er stået op.