View Full Version : Mitt første bilde som flyspotter
TobyAllan
03-08-2010, 21:28
Hei er ny på dette forum, og ny i foto verdenen også, har kjøpt meg ett brukt speilrefleks kamera ett Canon eos 350D med masse utstyr, fra en kompis, jeg har prøvet at gjøre dette bilde litt penere i ett program som hetter Paint.net, men vil gjerne vite hva i andre synes om kvaliteten på dette bilde, tar gjerne mot all kritikk, da det bare kan gjøre meg til en bedre fotograf :)
Hilsen Toby Allan / Torben Iversen
Twin Otter
03-08-2010, 21:45
Jeg synes dette er en bra debut sålangt jeg Toby! Det eneste jeg syntes var at det var litt mørkt. Er det kanskje fordi det er tatt om kvelden?
Velkommen til forumet er du også!
TobyAllan
03-08-2010, 22:02
Hei og takk for de pene ord, ja bildet er tatt igår på gardermoen, der var litt skyer, og første gang jeg tar bilder i RAW format, samtidig er det første gang at jeg bruker AV innstillinger på mitt kamera, jeg har ikke så mye kjennskap ennå, har inntil nu bare brukt automodus, men en annen flyspotter som var til stede hjalp litt med at justere kameraet til det som han hadde lært seg :)
Så får se hva fremtiden byder, sikkert en masse fine bilder :)
Hilsen Torben/Toby
ENGM 911
03-08-2010, 22:15
Hei, og takk for sist. Flyet sto litt for langt unna for objektivet ditt, samt at det var en tanke motlys. Mye å tenke på, men ta ett skritt om gangen. Begynn med det enkle, solen alltid i ryggen. Ber deg lese http://forum.scanair.no/showthread.php?t=62794 Her er det endel nyttig info.
viking1965
03-08-2010, 22:23
Hei og gratulerer med nytt kamera og (masse)utstyr!:)
Et par tips:
Siden bildet generelt har en overvekt av blåtoner (fargestikk,color cast) betyr det enten 1) kameraet har stått på "auto" mht hvitbalanse og har tolket fargetemperaturen feil, eller 2) du har selv manuelt forandret denne slik at settingen ikke samsvarer med fargetemperaturen i lyset (dette kan du teste ut selv ved å ta noen bilder med forskjellig setting på hvitbalansen).
Har ikke selv brukt Paint.net, men alle redigeringsprogrammer kan enkelt justere dette slik at fargen blir riktig (bildet blir nok litt mørkt pga feil setting).
Utover det ser bildet relativt bra ut mht generell skarphet, men det blir kanskje litt for mye i bildet utover selve hovedmotivet?. Tenker spesielt på bakgrunnen med tanken/bilen som fremstår like klart som resten.
Når du knipser med blenderprioritet(Av) kan du med fordel på denne type bilder justere blenderen til et lavere tall for å kaste bakgrunnen "ut av fokus".
:)
Hei, er ikke ekspert på bilder men husk at når du laster opp vedlegg til forumet så blir bildet resizet og komprimert - dette kan gå utover kvaliteten. For å unngå det må du benytte flickr, photobucket eller en annen bilde-server.
putzmeister
04-08-2010, 12:50
Hei og velkommen til oss. Pent bilde, blir morsomt å se fler bilder fra deg. Stå på:D
TobyAllan
04-08-2010, 16:40
Hei takker for de mange gode råd som jeg har fått, og en spesiel takk til ENGM911 for hjelpen med kameraet på gardermoen, nu har jeg brukt en hel dag på at "leke" med mitt bilde program, og syns at jeg har fått litt mer kontroll på bildene nu, og som Viking1965 skrev var det mye blått i bildet, det fant jeg også en løsning på, jeg har laget ett fotoalbum på min profil hvor jeg har lagt opp 4 bilder, som jeg har prøvet at redigere etter beste evne :)
Har lagt ved ett bilde her som er synes jeg mye bedre enn det andre bilde :)
Hilsen Torben/Toby
Flying-news
12-08-2010, 23:23
Bildet av WF så bra ut! Grattis med kamera.
Hei, er ikke ekspert på bilder men husk at når du laster opp vedlegg til forumet så blir bildet resizet og komprimert - dette kan gå utover kvaliteten. For å unngå det må du benytte flickr, photobucket eller en annen bilde-server.
Alle de tjenestene du nevner komprimerer bildet litt. Men enkelte mindre enn andre...
Wishmaster
14-08-2010, 14:56
Det var jo 2 fine bilder, men likte ikke watermarks på WF's DH8-300.
Den var litt malplassert. Syns forøvrig at folk som skriver navnet sitt på bildene er greit (copyright er OK, men ...), men i mange tilfeller blir navnet fremhevet meget tydelig, og ødelegger settingen med det.
Så, godt at du bruker watermark, bare bruk det helst i et stille hjørne der watermarken ikke erter opp bildet. :)