PDA

View Full Version : Feilprising i ITA Software?

A346
03-08-2010, 09:53
Finner særdeles lave priser i first med Turkish i ITA software, men finner (dessverre) ikke disse billettene til salgs på Turkish sine egne sider eller andre steder.

Er det vanlig at ITA viser en helt riv ruskende gal pris?

LN-AØR
03-08-2010, 10:28
Helt vanlig at ITA viser priser som er høyere eller lavere enn det du kanskje finner selv. Grunnen kan være mange, bla. valutakurser, periodisk oppdatering av priser mot flyselskapenes real time og at reisebyråer opererer med andre avtaler, bookingklasser og priser enn det ITA viser. Selv sjekker jeg alltid med ITA før jeg bruker finn.no, wideroe.no, momondo.no eller selskapenes egne hjemmesider.

A346
03-08-2010, 10:41
Prisen ITA viser er drøye 5500,- NOK på strekningen OSL-BKK med avreise i november. Hadde vært en grei pris for en first billett i 77W! Klarer noen å finne disse billettene til salgs for den prisen, ja send meg gjerne en PM!!

FlyHi
03-08-2010, 10:44
Helt vanlig at ITA viser priser som er høyere eller lavere enn det du kanskje finner selv. Grunnen kan være mange, bla. valutakurser, periodisk oppdatering av priser mot flyselskapenes real time og at reisebyråer opererer med andre avtaler, bookingklasser og priser enn det ITA viser. Selv sjekker jeg alltid med ITA før jeg bruker finn.no, wideroe.no, momondo.no eller selskapenes egne hjemmesider.

Lidt OT

Men lad mig også lige anbefale dig vores side til prissammenligning: http://www.viviro.com

P.t. er det dog udelukkende "danske" rejsebureauer og flyselskaber den er optimeret til, men inden længe er vi klar med en norsk version også. Til forskel fra f.eks. Momondo er det også muligt at søge på børnepriser - ligesom vi ikke cacher priserne. Desuden er billigste bestillingsgebyr inkluderet i priserne.

LN-AØR
03-08-2010, 10:45
Prisen ITA viser er drøye 5500,- NOK på strekningen OSL-BKK med avreise i november. Hadde vært en grei pris for en first billett i 77W! Klarer noen å finne disse billettene til salgs for den prisen, ja send meg gjerne en PM!!
Hvilke datoer er det snakk om?

Discus
03-08-2010, 10:58
Er det vanlig at ITA viser en helt riv ruskende gal pris?

Noen småting som kan slå inn:
1) med/uten tax/fueltillegg kan lure deg
2) ...og ikke mist "point of sales"
3) noen billetter har restriksjoner av typen "only in connection with a Transatlantic flight" o.l.

Ser ikke ut som det var tilfelle her for jeg fant prisen, ja 5600 kr, "TK OSLhttp://matrix.itasoftware.com/cvg/images/plain-arrow.gifBKK PPXDC12M fare (rules) , psgr type ADT"

...og så gjelder det også å lese billettreglene:
Rule application: ECONOMY CLASS FARE

A346
03-08-2010, 11:02
Hvilke datoer er det snakk om?

Gjør søk for hele november med 8-9 overnattinger og prisen er 5657 hele perioden - i first!

A346
03-08-2010, 11:06
Ser ikke ut som det var tilfelle her for jeg fant prisen, ja 5600 kr, "TK OSLhttp://matrix.itasoftware.com/cvg/images/plain-arrow.gifBKK PPXDC12M fare (rules) , psgr type ADT"

...og så gjelder det også å lese billettreglene:

Den så jeg ikke før nå, nei. Som jeg trodde er det tydeligvis en feil siden den står som "first class" i den første oversikten man ser.

A346
03-08-2010, 11:08
Lidt OT

Men lad mig også lige anbefale dig vores side til prissammenligning: http://www.viviro.com

Ny side for meg. Gleder meg til den kommer også på norsk, men skulle ønske meg at den i tillegg til flightnr også viser aktuell flytype.

Discus
03-08-2010, 11:51
Den så jeg ikke før nå, nei. Som jeg trodde er det tydeligvis en feil siden den står som "first class" i den første oversikten man ser.

Er ofte kluss med tekster som vises på websider (særlig når det gjelder sære bookingklasser). Eks. er "S" business-billett hos Delta, men Economy hos KL (hvis jeg ikke husker feil). Når man da booker en DL-billett på en KL-maskin kommer itinerary opp med "economy" på klm.com, selv om det er en business-billett for de en eller annen har brukt KLs oversettingtabell.

Verden er ikke perfekt, særlig ikke datamaskiner.

FlyHi
03-08-2010, 12:27
Ny side for meg. Gleder meg til den kommer også på norsk, men skulle ønske meg at den i tillegg til flightnr også viser aktuell flytype.

Flytype er på ønskelisten, men desværre har vi problemer med at kunne vise det fra alle udbydere grundet begrænsninger i de data vi modtager, men vi arbejder på en løsning.

Launch i andre lande samt tilføjelse af flere udbydere i prissammenligningen har dog højere prioritet p.t.

Chriscross
03-08-2010, 21:32
Tipper bookingklasse er A som er den nye premium eco klassen. Samme problem med Air France.

Generelt mye feil i ita, det kommer f.eks gjerne opp first class med air baltic til 180 nok i europa...

SpotOn
05-10-2010, 12:10
Morsomt med ITAsoftware er at det kommer en del intereressante routinger til ikke altfor skremmende priser. Men er det slik at jeg bare kan ta en dump av itinerary og fare rules fra ITAsoftware og så sende dette over til f.eks WIAS og vips så kan de grave finne samme routing til en pris som ikke avviker veldig fra det ITAsoftware kommer opp med (selvfølgelig under forutsetning av at bookingklasser etc er riktig)?

Chriscross
05-10-2010, 16:58
Morsomt med ITAsoftware er at det kommer en del intereressante routinger til ikke altfor skremmende priser. Men er det slik at jeg bare kan ta en dump av itinerary og fare rules fra ITAsoftware og så sende dette over til f.eks WIAS og vips så kan de grave finne samme routing til en pris som ikke avviker veldig fra det ITAsoftware kommer opp med (selvfølgelig under forutsetning av at bookingklasser etc er riktig)?

Du kan forsøke å legge inn reiseruten på multicity hos Wideroe (pass på å velg de samme flightnumrene som du fant på ita). Dette fungerer av og til. Et alternativ er Xpedia (uk eller com) og multicitysearch der. Som regel har dette fungert for meg, men ikke alltid.