PDA

View Full Version : Flypioneren Thor Solberg

Fly high
02-08-2010, 21:16
Han hadde jo et selskap som het Thor Solberg Aviation, men var Solbergfly AS det nye navnet på selskapet, eller var det et annet selskap?

Solberg drev jo flyskole på Jarlsberg - var det Thor Solberg Aviation, mens rute- og taxiflygingen foregikk med Solbergfly? Eller?

Seabee
02-08-2010, 22:24
Hei!

Interessante spørsmål! Har alltid vært interessert i historien om Thor Solberg, men den som har mest peiling tror jeg er Rob Mulder... Se hans glimrende artikkel på:

http://www.europeanairlines.no/?p=241

Ifølge Rob startet Thor Solberg startet flyselskap i Bergen før andre verdenskrig, som het Thor Solbergs Flyveselskap AS. Under 2 verdenskrig startet Solberg en flyskole i New Jersey, USA. Tror dette selskapet het Thor Solberg Aviation Co., og utdannet et par tusen militære flygere under krigen. Etter 2. verdenskrig returnerte Solberg til Norge og gjenopprettet flyselskapet Thor Solberg Flyveselskap AS i Bergen. I tillegg opprettet han et kommersielt selskap på Fornebu; Thor Solberg Aviation AS, som drev med flysalg (var blant annet forhandler for Republic Aviation Corp. og Cessna tror jeg...). Tror Solberg fikk solid provisjon da Flyvåpnet anskaffet rund 200 F-84 Thunderjets tidlig på 1950-tallet. Og så importert Solberg også 10 Seabees til Norge i 1947.

Flyselskapet (Flatøy v/Bergen og Sola), Thor Solberg Flyselskap AS, gikk ikke så bra fordi det møtte mye politisk motstand i Bergen. Vestlandske Luftfartselskap AS (VLS) ble opprettet 1946/47 i Bergen og fikk tilnærmet enerett på ruteflyging fra Bergen. 1948-49 gav Solberg opp og flyttet tilbake til USA. Thor Solberg Aviation AS fortsatte imidlertid å eksistere på Fornebu - og er fortsatt et registrert selskap i Norge. Da VLS la inn årene i 1957/58 overtok Solbergfly AS i Bergen. Men når Solbergfly AS oppstod, er jeg usikker på. Det var vel rundt 1956 at Solberg også startet sin flyvirksomhet på Jarlsberg. Solberg opprettet også virksomhet i Sverige, under navnet Solbergfly AB.

I 1966 ble flyselskapet Westwing AS opprettet i Bergen, av bl.a. Per Hysing Dahl. Jeg tror Westwing overtok etter Solbergfly AS.

Alt dette raskt skriblet ned fra min hukommelse... Det burde skrives bok om hele Thor Solbergs liv...

Steinar
http://www.seabee.info

GF1
02-08-2010, 23:43
Han hadde jo et selskap som het Thor Solberg Aviation, men var Solbergfly AS det nye navnet på selskapet, eller var det et annet selskap?

Solberg drev jo flyskole på Jarlsberg - var det Thor Solberg Aviation, mens rute- og taxiflygingen foregikk med Solbergfly? Eller?

Thor Solberg Aviation ("TSA") var selskapet som solgte nye og brukte fly og flyutstyr (mest Cessna) og det var aldri noe flyselskap. Og det eksisterer vel fortsatt?

Se følgende om Solberg: http://kjevik.dk/no-solbergfly.htm

FBU 4EVER
03-08-2010, 11:55
Interessant fyr!
Hver gang vi flyr inn til EWR, så kan vi se en VOR på nav displayet. Den heter Solberg, og ligger der hvor Thor drev sin flyvirksomhet under krigen.

Seabee
03-08-2010, 14:10
Fra Store norske leksikon:

http://www.snl.no/.nbl_biografi/Thor_Solberg/utdypning

Thor Solberg – utdypning (NBL-artikkel)
Forfatter: Ulf Larsstuvold

Thor Solberg, Thor Simonsen Solberg, født 28. mars 1893, fødested Florø (nå Flora), Sogn og Fjordane, død 27. februar 1967, dødssted Somerville, New Jersey, USA. Norskamerikansk luftfartspioner. Foreldre: Byggmester og gårdbruker Simon Ludviksen Solberg (1857–1953) og Gunhilde Marie Thoresen Husefest (1865–1957). Gift 1) før 1925 med Ingrid; 2) 1942 med Lorraine Phyllis (27.9.1910–).

Thor Solberg var den første som fløy over Atlanteren fra USA til Norge; han grunnla egen flyskole i USA, startet datterselskaper i Norge og drev en betydelig handelsvirksomhet innen luftfart i 35 år.

Etter folkeskole og handelsskole drev han egen handelsbedrift med salg av rammer, bilder og speil i Bergen fra 1914, før han 1925 emigrerte til USA og startet egen butikk i samme bransje i New York. Han ble amerikansk statsborger 1931.

Solberg lærte å fly på Roosevelt Field, Long Island 1927. Året etter kjøpte han sitt første privatfly, og 1929 startet han egen bedrift i flybransjen i New Jersey og overlot driften av rammebutikken til butikksjefen. Han lærte instrumentflyging, og sammen med telegrafisten Carl O. Petersen forsøkte han i august 1932 å fly fra New York til Norge, men etter noen timer havarerte de i et kraftig uvær ved Newfoundland. Her ble de berget av lokale fiskere mens de fløt på en tom bensintank fra flyvraket.

Solberg gav seg ikke. Han fant et brukt erstatningsfly, et Loening amfibiefly, som fikk navnet Leiv Eiriksson. Sammen med telegrafisten Paul Oscanyon fløy han som førstemann fra USA til Norge via Grønland, Island og Shetland i tiden 18. juli – 16. august 1935. Selv om flyging over Atlanterhavet var blitt vanligere, utførte den nokså uerfarne Solberg en bragd i det spinkle, enmotors flyet. Han forærte flyet til Norsk Teknisk Museum 1937. Mange mente flyet hørte hjemme på museum før atlanterhavsflukten.

Berømmelsen medførte at Solberg fikk en rekke luftfartsagenturer, og 1938 startet han Thor Solbergs Flyveselskap i Bergen, som drev turistflyging på Vestlandet. Det første året hadde selskapet 3200 passasjerer og fløy 19 ambulanseturer før den annen verdenskrig stoppet virksomheten. Solberg fortsatte forretningsdriften i USA med sin egen flyplass i Somerville mens Norge var okkupert. Samtidig hjalp han det norske eksilflyvåpenet, som var under oppbygging i Canada. Han donerte selv to fly til mekanikernes flyklubb i Little Norway i Toronto 1942. Hans opprinnelige flyselskap i New Jersey utdannet 1942–45 i alt 2150 flygere på kontrakt for det amerikanske forsvaret og hadde 1940–57 rundt 5000 sivile elever.

Etter krigen forsøkte Solberg forgjeves å gjenopplive flyselskapet i Bergen, mens virksomheten i USA gikk strålende og ble utvidet med bilsalg i tillegg til flysalg. 1950 oppfordret Luftforsvaret ham til å starte agenturforretning for amerikansk flyutstyr og motorer som Norge skulle motta i våpenhjelp fra USA. Det ble starten på en rekke stråselskaper i Norge, som formelt ble kontrollert av broren Lars Solberg i Bergen.

Thor Solberg Aviation Co. flyttet 1957 fra Oslo/Fornebu til Jarlsberg flyplass ved Tønsberg, hvor en integrert flyskole etter amerikansk modell ble åpnet. Skolen hadde opptil 8 fly og utdannet frem til 1966 vel 250 elever. Fra 1958 hadde Solberg også datterselskaper i Sverige. Han forsøkte seg med ruteflyging, både på Jarlsberg og på Hamar, uten å lykkes.

Selv om Solberg konstant var på farten for å selge fly og utstyr, fortsatte han som aktiv flyger. Sommeren 1955 fløy han med Louise Boyd, kjent fra letingen etter Roald Amundsen 1928, i et småfly fra Oslo over Nordpolen. Han fløy selv over Atlanteren til Norge på ny i et tomotors Cessnafly 1956 og 1966, den siste turen i en alder av 73 år.

1966 solgte han Solbergflys vestlandsavdeling i Bergen med fire sjøfly til Westwing, mens skolen på Jarlsberg ble nedlagt like før han døde.

Thor Solberg var en godlynt kremmer, preget av initiativ og virkelyst og med “talegaver som en bergenser kunne misunne ham”, som John Lotsberg uttrykte det.

Steinar
http://www.seabee.info

Fly high
05-08-2010, 15:22
Takk til alle for gode innspill! Noen av linkene kjente jeg til fra før, mens noe er nytt. Det virker som det er litt avvik i informasjonen hos enkelte kilder angående bl.a. selskapsnavn osv., men jeg skal kikke litt nærmere på det.

Jeg skal lage en liten presentasjon om TS på flystevnet på Jarlsberg 15. august, siden det dagen etter er 75 år siden han fløy fra New York til Bergen med Loening'en som nå står på Norsk teknisk museum. Da er det jo greit å ta med litt om Solbergs aktivitet på Jarlsberg også.

Enig med Steinar - det skulle vært skrevet en bok om TS. Og Rob Mulder er jo godt i gang - svært bra og innholdsrik start i alle fall! :)

GF1
05-08-2010, 16:43
Sitat: "mens skolen på Jarlsberg ble nedlagt like før han døde."

Det riktige er at skolen ble overtatt av Skaunfelt, som allerede drev Vestfoldfly/Den norske Luftfartsskole på Torp.

Se http://kjevik.dk/no-vestfoldfly.htm

Fly high
05-08-2010, 18:18
Ifølge Wikipedia - om NorskAirs historie (http://en.wikipedia.org/wiki/Norsk_Air) står det blant annet følgende:

Vestfoldfly was established in 1961 by Øyvind Skaunfelt. He had been working at Thor Solberg's aviation school at Tønsberg Airport, Jarlsberg, and Solberg offered Skaunfelt to purchase his school and airplanes when he retired. Two years earlier, Sandefjord Airport, Torp had opened a civilian sector and Skaunfelt decided to establish his company there.

Jeg tolker det som at Skaunfelt valgte å fortsette virksomheten på Torp? (forutsatt at Wikipedias informasjon er korrekt selvsagt)

Fly high
06-08-2010, 18:09
Til spørsmålet om navnet på selskapet:
Blant papirer på Jarlsberg ligger det en reklameplakat for flyskolen som forteller at "AS Solbergfly driver flyskole på Jarlsberg ...".

Og GF1, du har rett i at TSA AS eksisterer fortsatt. Det er det selskapet som står som eier av Jarlsberg.

Ellers ble det ifølge min kilde (som kjenner historikken godt) aldri inngått noen avtale mellom Solberg og Skaunfelt om overtakelse på Jarlsberg.

ENGM RAMP
19-08-2010, 01:31
Hver gang vi flyr inn til EWR, så kan vi se en VOR på nav displayet. Den heter Solberg, og ligger der hvor Thor drev sin flyvirksomhet under krigen.

Er det på samme sted hvor flystripen ligger som jeg ikke husker navnet på, hvor det er butikk, kafe og masse norske minner? Der var jeg nemlig høsten 2003 sammen med min fader og broder og de var jo sååå glade for norsk besøk der :)

Et virkelig hyggelig sted å komme til er det!

GF1
19-08-2010, 09:12
Ellers ble det ifølge min kilde (som kjenner historikken godt) aldri inngått noen avtale mellom Solberg og Skaunfelt om overtakelse på Jarlsberg.

Jeg henviser til hva som står på om Skaunfelts skolevirksomhet på Jarlsberg i mine gamle historiske sitater, http://kjevik.dk/no-vestfoldfly.htm

Fly-Nytt nr.3 1967

Vestfoldfly og Den Norske Luftfartsskole, Sandefjord, Skaunfelts to selskaper, har leid Jarlsberg flyplass med verksted og elevinternat for tre år, og selskapene har opsjon fra Thor Solberg Aviation A/S på kjøp av anlegget når leietiden er ute. Samtidig har Skaunfelt overtatt syv av flyene fra Solbergflys flyskole.....

Den Norske Luftfartsskole har for tiden to kull på 30 elever på henholdsvis Torp og Jarlsberg, og disse skal føres fram til B-sertifikat."

Men kjøp av anlegget etter tre år ble det aldri noe av, nei.