View Full Version : Skandinaviske trafiktal for Juli 2010
Bll spotter
02-08-2010, 09:53
All time high i Billund. + 23,7%
http://www.bll.dk/Lufthavnsinfo/Om_lufthavnen/Statistikker/2010/Juli.aspx
Pæn fremgang i Aarhus Lufthavn. + 11,1%
http://www.aar.dk/default.asp?id=461
Også AAL kan vise meget pæne tal !
AAL har iøvrigt sat som mål at være lige så stor som BLL pr. 2014, så
må vi se om den holder vand ?
http://ekstrabladet.dk/ferie/article1384703.ece
OSL tal for juli er klar:
1.824.082 +8,5%
Beste julimåned siden åpning (http://www.osl.no/osl/omoss/_presse/_nyhetsarkiv?BESTE_JULIM%C3%85NED_SIDEN_%C3%85PNIN G&id=181-118294)
Igen pæn vækst for OSL-CPH ruten (+4,8%), mens OSL-AMS fortsat taber terræn (-1,1%).
AAL har iøvrigt sat som mål at være lige så stor som BLL pr. 2014, så
må vi se om den holder vand?
Det er altid godt at have ambitioner og høje målsætninger, men dette er jo helt urealistisk. Væksten på AAL de seneste par år er rent volume mæssigt drevet af indenrigstrafikken og her er det altså begrænset hvor store vækstmulighederne er fremadrettet. Så for at hale ind på BLL kræver det mæssiv/enorm stigning i udenrigstrafikken og det kan jeg ikke personligt se i forhold til de volumer som er nødvendige.
Igen pæn vækst for OSL-CPH ruten (+4,8%), mens OSL-AMS fortsat taber terræn (-1,1%).
Det bør velg også nevnes at veksten til ARN er nesten dobbel så stor som CPH med +8,6% :8:
Og siden OSL-CPH bare er +4,8%, så minker andelen som reiser til CPH (-3,7%).
Flott OSL, og bra vi fortsetter "frigjøringen"..;).
Litt interesant å se på topp 10 listen på OSL hvordan det er forskjell på destinasjonene nå i sommerferien kontra resten av året. På årsbasis ligger CPH ruten på en klar fjerde plass, mens den i juli går er størst (TRD er nr 2 også BGO nr 3). Mens ARN som er den 5. største destinasjonen på årsbasis, kun er 8. størst i november når man ser på topp 10 listen
Jeg vet ikke om tallknuserne har sett på det ennå, men andelen utenlandsreiser virker for meg større enn noen gang?!?
Tallknuseren har ikke kommentert det siden det er normalt i juli for OSL og i de siste fem-seks årene har det ligget mellom 60% og 62%, så også i år.
Flying-news
07-08-2010, 02:27
Kabinfaktoren går visst generelt opp, og det er jo en vinn-vinn situasjon for både miljøene og selskapene:
[...]Juli 2010 er med sine 1 824 082 passasjerer den beste julimåned siden åpningen oktober 1998. Dette er 8,5 % flere enn i juli 2009.[...].
[...]Antall flybevegelser har bare vokst med 5% i juli og med tanke på miljøet er dette en positiv utvikling, sier Informasjonssjef Jo Kobro. [...].
Siden PP spesielt nevnte OSL-AMS -1,1%, så la oss ta en titt på tallene og kanskje beregne en felles kabinfaktor på strekningen. Etter å ha sjekket libhomeradar/data.flight24.com om hvilke fly som fløy alle flightene i juli, så havnet jeg på totalt 62 895 seter. Med OSL rapportering av 53 923 passasjerer på strekningen i juli, så gir dette en kabinfaktor på 85,7%. Dette er nesten på SAS' IC-nivå i juli og de derav følgende problemer med overbooking. Det eneste flyselskapet som har redusert kapasitet i sommer er SAS, ved å kutte ut den eneste direkte flighten på lørdag. Kanskje var dette fordi en tjener mer på en SK7XXX-flight enn på SK821/SK822? Denne kapasitetsreduksjonen som SAS foretok for juli medførte litt over 1200 seter mindre. Noe annet en legger merke til er forskjellene i turn around-tider blant de tre aktørene med KLM som oppholder seg mellom 0:55 og 1:45 på OSL, mens SAS har et scheduled bakkeopphold på 0:50 på AMS og DY bare 0:30 (alle har mellom 1:45 og 1:50 i flytid).
Kapasitetsfordelingen i juli var følgende:
- KL 63%
- SK 24%
- DY 13%
FlightDeck
10-08-2010, 12:24
11,9 % vekst for Bergen, 42,5 % vekst for Molde, 44 % for Bardufoss, 26,6 % for Harstad/Narvik.
Trafikktall for alle Avinor-flyplassene:
http://www.avinor.no/tridionimages/2010_Trafikkstatistikk_07_uten%20koblinger%20(2)_t cm181-118482.xls. Trykk "Pax Jul 2010".
Passasjerrekord i juli
Til sammen 3 649 849 passasjerer reiste til eller fra en av Avinors lufthavner i løpet av juli. Dette er en økning på 7,6 prosent i forhold til juli i fjor, og tallene er bedre enn for tilsvarende måned i 2008, som var rekordåret for norsk luftfart. Utlandstrafikken økte mest, med 11,2 prosent sammenlignet med juli i fjor.
Passasjerveksten på innland var også betydelig. Den gikk opp 4,9 prosent i forhold til samme måned i fjor.
Oslo Lufthavn Gardermoen, hadde en samlet passasjervekst på 8,6 prosent i juli, hvor veksten på innland og utland var omtrent like stor, henholdsvis 8,2 og 8,8 prosent. Med over 1,8 millioner reisende i juli, opplevde lufthavnen sine beste juli-tall noensinne. Ved de andre store lufthavnene kan Bergen lufthavn, Flesland, notere seg for den største veksten med 11, 8 prosent. Så hadde Tromsø lufthavn, Langnes, en vekst på 5,5 prosent, Bodø lufthavn, 4,7 prosent, Trondheim lufthavn, Værnes, 4,5 prosent og Stavanger lufthavn 1,3 prosent.
De mellomstore lufthavnene hadde en samlet vekst på 11,4 prosent, og de regionale lufthavnene hadde en nedgang på 4 prosent.
Antall flybevegelser har i juli økt med 2,1 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Størst var veksten på utland, med 9,4 prosent.
Så langt i år har 22 340 525 passasjerer reist til og fra Avinors lufthavner.
Statistikken for hver enkelt lufthavn kan leses ved å åpne vedlegget til saken på Avinor.no.
Hentet fra: http://www.avinor.no/avinor/presse/_nyhetsarkiv?PASSASJERREKORD_I_JULI&id=181-118483
FlightDeck
10-08-2010, 12:30
Har DOT fløyet fullt program i sommer med to daglige på Oslo-Fagernes, eller har det vært lavere frekvens? Bare 120 passasjerer gjennom flyplassen i juli.
jikswoboB
10-08-2010, 13:25
Swedavia dröjer med att publicera statistiken för svenska flygplatser, men SvD skrev redan i helgen att utlandstrafiken på ARN växte med 11 procent under juli. Det är med andra ord en ordentlig framgång att vänta när talen för ARN släpps.
Har DOT fløyet fullt program i sommer med to daglige på Oslo-Fagernes, eller har det vært lavere frekvens? Bare 120 passasjerer gjennom flyplassen i juli.
DOT hadde 70 bevegelser mellom OSL og VDB i juli.
jikswoboB
10-08-2010, 20:30
ARN hade 1 483 016 passagerare i juli. Det är 9,7 procent fler än i juli 2009.
Utrikesflyget hade 1 246 406 resenärer eller +10,6 procent.
236 610 passagerare flög inrikes vilket är 5,5 procent fler än för ett år sen.
Källa: Swedavia.se
Det er verdt å nevne at Norwegian for første gang er større enn SAS på OSL i juli. Norwegian og SAS hadde hhv. 40 % og 34 % av passasjerene. Hittil i år har SAS 39 % og Norwegian 38 %.
Litt overrasket over at trafikken mellom TOS og OSL går ned, men det har kan vel tilskrives forbedret tilbud direkte fra TOS til andre flyplasser i og utenfor landet. På den andre siden har jo DY forbedret tilbudet sitt mellom TOS og OSL. Som en veldig liten parentes i statistikken har jeg sjøl for første gang reist utenlands fra TOS via en annen norsk flyplass enn OSL denne sommeren.
FlightDeck
10-08-2010, 23:01
DOT hadde 70 bevegelser mellom OSL og VDB i juli.
Om DOT hadde 70 avganger mellom Oslo og Fagernes i juli, operert med 33-seters Saab 340, var 2310 seter totalt tilgjengelig. Ettersom 120 passasjerer ankom eller fløy fra Fagernes i juli, hadde selskapet en kabinfaktor på 5,1 prosent i gjennomsnitt, altså 1,7 passasjerer per avgang.
Litt overrasket over at trafikken mellom TOS og OSL går ned, men det har kan vel tilskrives forbedret tilbud direkte fra TOS til andre flyplasser i og utenfor landet. På den andre siden har jo DY forbedret tilbudet sitt mellom TOS og OSL. Som en veldig liten parentes i statistikken har jeg sjøl for første gang reist utenlands fra TOS via en annen norsk flyplass enn OSL denne sommeren.
Tipper DY til Bergen har stukket av med en god del tidligere OSL-transferpassasjerer, f.eks. Og BT-ruta til Riga går visst bedre enn noen gang.
Om DOT hadde 70 avganger mellom Oslo og Fagernes i juli, operert med 33-seters Saab 340, var 2310 seter totalt tilgjengelig. Ettersom 120 passasjerer ankom eller fløy fra Fagernes i juli, hadde selskapet en kabinfaktor på 5,1 prosent i gjennomsnitt, altså 1,7 passasjerer per avgang.
Jeg tror det er omtrent det belegget de har i gjennomsnitt. Må være verdensrekord i lav kabinfaktor. Hadde vært bedre å sette opp gratis taxi for alle som reiser fra Fagernes til Oslo.
Er det mulig? Kan ikke være mye butikk i den ruta der!
Det er helt hinsides all fornuft. Det må være en eller annen politiker eller byråkraft fra Fagernes som sitter og trekker i noen tråder her.
Det er helt hinsides all fornuft. Det må være en eller annen politiker eller byråkraft fra Fagernes som sitter og trekker i noen tråder her.
Dette er en såkalt FOT-rute og et helt vanlig eksempel på norsk distriktspolitikk.
Dette er en såkalt FOT-rute og et helt vanlig eksempel på norsk distriktspolitikk.
Jeg er klar over hva slags rute Gardermoen - Fagernes er, men å kalle den "helt vanlig" er vel å ta i. Personlig synes jeg det uholdbart å bruke skattepenger på å opprettholde en flyrute med så få daglige reisende på en strekning på 18 mil på østlandet med helt greie veier etter norsk standard.
Uansett, tilbake til topic.
ARN hade 1 483 016 passagerare i juli. Det är 9,7 procent fler än i juli 2009.
Utrikesflyget hade 1 246 406 resenärer eller +10,6 procent.
236 610 passagerare flög inrikes vilket är 5,5 procent fler än för ett år sen.
Källa: Swedavia.se
Så Arlanda hadde faktisk større vekst enn Gardermoen i juli? Imponerende.
Herlov, da fallt du i prosentfella (+9,7% på et lite tall < +8,5% av et en del større tall) - i rene passasjerer så øket OSL avstanden til ARN 11 667 passajerer i juli i år forhold til i fjor. Avstanden er nå bare for denne måneden 341 066 passasjerer og så høy har den aldri vært før.
ARN begynner å ligne mer og mer på CPH og hadde i juli en utenriksandel på 84,1% (da er det bare 6% opp til normalleiet til CPH). Den høyere innenriksveksten på Bromma i forhold til Arlanda har stoppet opp og begge flyplasser ligger nå på +5% på innenrikspassasjerer.
Herlov, da fallt du i prosentfella (+9,7% på et lite tall < +8,5% av et en del større tall) - i rene passasjerer så øket OSL avstanden til ARN 11 667 passajerer i juli i år forhold til i fjor. Avstanden er nå bare for denne måneden 341 066 passasjerer og så høy har den aldri vært før.
ARN begynner å ligne mer og mer på CPH og hadde i juli en utenriksandel på 84,1% (da er det bare 6% opp til normalleiet til CPH). Den høyere innenriksveksten på Bromma i forhold til Arlanda har stoppet opp og begge flyplasser ligger nå på +5% på innenrikspassasjerer.
Jepp, jeg burde nok skrevet "prosentvis vekst". ^_^
Jepp, jeg burde nok skrevet "prosentvis vekst". ^_^
Det er også verdt å huske på at Arlanda hadde 14 % nedgang i juli 2009, mens OSL bare hadde -5 %. Hvis vi sammenlikner med toppåret 2008, har OSL en vekst på 3,0 % og ARN beskjedne 0,4 %.
Det er også verdt å huske på at Arlanda hadde 14 % nedgang i juli 2009, mens OSL bare hadde -5 %. Hvis vi sammenlikner med toppåret 2008, har OSL en vekst på 3,0 % og ARN beskjedne 0,4 %.
Vet ikke hvor du har funnet tallet -14%, men dette er ikke. Riktig tall er -8,5%, og det var den måned med tredjeminste nedgang for ARN i 2009 (bare i november og desember i fjor var det bedre). Og riktig tall for OSL -5,2% fra juli 2008 til juli 2009.
Så er CPH tallene for klar og det blev en rekordmåned - all time high for en måned og første gang nogensinde over 2,2 mio pax.
2.217.290 +11,3%
+11,3% tilsvarer en vækst på 225.955 pax.
Juli gav passagerrekord i Københavns Lufthavn (http://www.cph.dk/CPH/DK/INVESTOR/Trafik/2010/Juli.htm)
Den som lengter lenge lengter aldri forgjeves heter det - gratulerer CPH
Ser også at transfer/transitt-andelen i juli i år er akkurat identisk med tilsvarende tall i 2009. +26,3% på innenlands er fantastisk, og nok en gang viser det seg at konkurranse virker.
Vet ikke hvor du har funnet tallet -14%, men dette er ikke. Riktig tall er -8,5%, og det var den måned med tredjeminste nedgang for ARN i 2009 (bare i november og desember i fjor var det bedre). Og riktig tall for OSL -5,2% fra juli 2008 til juli 2009.
Beklager, my bad. Jeg brukte statistikken på Swedavias hjemmesider, men ser nå at jeg må ha gjort en feil.
Den som lengter lenge lengter aldri forgjeves heter det - gratulerer CPH
Ser også at transfer/transitt-andelen i juli i år er akkurat identisk med tilsvarende tall i 2009. +26,3% på innenlands er fantastisk, og nok en gang viser det seg at konkurranse virker.
Ja transfer sted med 11,7%, hvilket jo gør at andelen i forhold til sidste vil være tilnærmelsesvis identisk.
Ellers var den samlede vækst inden for udenrigstrafikken 10,1%.
Så er CPH tallene for klar og det blev en rekordmåned - all time high for en måned og første gang nogensinde over 2,2 mio pax.
2.217.290 +11,3%
+11,3% tilsvarer en vækst på 225.955 pax.
Juli gav passagerrekord i Københavns Lufthavn (http://www.cph.dk/CPH/DK/INVESTOR/Trafik/2010/Juli.htm)
Fantastisk vekst på CPH, ARN og OSL!:DEN:SWE:nor
Beklager, my bad. Jeg brukte statistikken på Swedavias hjemmesider, men ser nå at jeg må ha gjort en feil.
Aha, du prøvde deg på 200901-200907 Toffen :D
Top-10 destinationer fra CPH i juli måned:
1) OSL: 93.515 +4,1%
2) LHR: 86.054 +10,4%
3) AAL: 76.785 +18,3%
4) ARN: 75.035 +12,0%
5) CDG: 66.761 +4,0%
6) AMS: 66.275 +10,5%
7) FRA: 57.287 +10,9%
8) BCN: 56.474 +32,4%
9) HEL: 53.238 +3,9%
10) ZRH: 49.546 +3,0%
Fornuftig udvikling for de fleste af disse destinationer...
sail4fun
12-08-2010, 12:42
Top-10 destinationer fra CPH i juli måned:
Fornuftig udvikling for de fleste af disse destinationer...
PP, hvordan er utvikling på IC destinasjonen ?
Top-10 destinationer fra CPH i juli måned:
1) OSL: 93.515 +4,1%
Lurer på hvorfor OSL og CPH har forskjellige tall for antall passasjerer mellom de to flyplasser? OSL rapporterer 1 258 mindre passasjerer antall passasjerer (92 257 mot 93 515). Er dette bare et engangstilfelle eller er det en systemisk feil?
Lurer på hvorfor OSL og CPH har forskjellige tall for antall passasjerer mellom de to flyplasser? OSL rapporterer 1 258 mindre passasjerer antall passasjerer (92 257 mot 93 515). Er dette bare et engangstilfelle eller er det en systemisk feil?
Det er vel som med alle andre tall fra CPH - de er veldig oppblåst. :-)
Neida, det skyldes nok bare at tallene hentes fra to ulike databaser. Det kan være bittesmå forskjeller i rapporteringsrutiner. Jeg vet ikke hva som inngår i CPHs tall, men OSL har f.eks. ikke med infants i tallene.
Altså en systemisk forskjell i rapporteringen mellom OSL og CPH og mellom de to byene utgjør dette nesten 1,5% i juli. Kanskje det da også burde vært en tilsvarende reduksjon over hele fjæla i tallene til CPH slik at en kan sammenligne epler og epler? Hva med ARN? Swedavia viser ikke sine topp 10 fra ARN, og da kan vi ikke kontrollere disse mot rapportene fra OSL og CPH.
Kombinerer tallene passasjerer som ankommer og reiser? Det er jo muligens en del som tar båten til København for helgetur og flyr tilbake?
Kombinerer tallene passasjerer som ankommer og reiser? Det er jo muligens en del som tar båten til København for helgetur og flyr tilbake?
Tallene skal på begge flyplasser være summen av inbound og outbound pax - altså skal de to tallene være identisk hvis begge benytter samme regime.
jikswoboB
12-08-2010, 15:42
Tallene skal på begge flyplasser være summen av inbound og outbound pax - altså skal de to tallene være identisk hvis begge benytter samme regime.
Om den ena flygplatsen räknar med transitpassagerare och den andra inte gör det blir det en avvikelse. CPH tar med transitpassagerare i statistiken vilket jag har för mig varken OSL eller ARN gör. Vet inte vilka flighter det skulle kunna röra sig om, men PIAs triangel Pakistan-OSL/CPH skulle kanske kunna vara en sån...?
Om den ena flygplatsen räknar med transitpassagerare och den andra inte gör det blir det en avvikelse. CPH tar med transitpassagerare i statistiken vilket jag har för mig varken OSL eller ARN gör. Vet inte vilka flighter det skulle kunna röra sig om, men PIAs triangel Pakistan-OSL/CPH skulle kanske kunna vara en sån...?
I OSLs julitall for OSL-CPH inngår 1268 transittpassasjerer fra PIA.
1268 og 1258 ligner veldig mye på hverandre - dobbel boksføring av transittpassasjerer på CPH?
1268 og 1258 ligner veldig mye på hverandre - dobbel boksføring av transittpassasjerer på CPH?
Ser nesten sånn ut. Men det betyr vel isåfall at det kun er OSL-CPH som er feil hos CPH, (+ eventuelle andre transitruter hvis det er noen) og ikke nødvendigvis 1,5% feil på totalen.....med andre ord en ikke-signifikant avvik/feil
Bll spotter
12-08-2010, 16:27
Lurer på hvorfor OSL og CPH har forskjellige tall for antall passasjerer mellom de to flyplasser? OSL rapporterer 1 258 mindre passasjerer antall passasjerer (92 257 mot 93 515). Er dette bare et engangstilfelle eller er det en systemisk feil?
De stemmer heller ikke overens på AAL
AAL opgiver dem til 75.902
CPH siger 76.785 altså 883 pax i forskel. Mon ikke der er en logisk forklaring på dette?