View Full Version : Mexicana
Iflg en tråd på A.net er Mexicana tæt på konkurs...Flere af deres A319 er
beslaglagt i Canada pga manglende betaling.
http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/4882051/
hilsen
Ole
CMA informs that flights MX881 Montreal – México City and MX871 Calgary – México City were canceled as a direct result of grounding actions requested by a creditor to Canadian authorities in order to clarify the ongoing rumors about CMA’s debt fulfillments.
http://www.mexicana.com/cs/Satellite?Level=1&pagename=MexicanaG5_US_EN%2FPage%2FPrincipalPageCo mposition_US_EN&assetId=1143494208252&URLTemplate=/cs/Satellite?pagename=MexicanaG5/MexContainer_C/LandingBank_News&idContainer=1243462914943&ChannelID=1201111972289&siteID=1143494205438&IdNews=1280334488393
Ja, det ser skidt ud. Har fløjet med Mexicana flere gange, hvilket har været aldeles udemærket. Håber de klarer den...
Og apropos ......
The Federal Aviation Administration Friday blocked Mexican airlines from establishing new new service to the U.S., saying the country was not complying with International Civil Aviation Organization standards.
Following an assessment of Mexico's civil aviation authority, the FAA decided to downgrade Mexico from a Category 1 to Category 2. The rating allows Mexican airlines to continue existing flights to the U.S. but not establish new service.
http://blog.seattlepi.com/aerospace/archives/216356.asp?source=rss
Og de ansatte har nå fått et valg. Enten så kuttes lønningene med 40% eller så får de ta over eierskapet selv
http://www.businesstraveller.com/news/mexicanaa-s-financial-situation-a-no-longer-sus
The airline has registered losses of US$350 million from 2007 to date, and says it has now presented its pilots’ and flight attendants’ unions with two alternatives: effectively cuts in wages of around 40 per cent, or the sale of the airline to the unions for a token sum of $1 peso.
Høres ikke bra ut. Kortvarig medlemskap i OneWorld også hvis de går dukken. De har jo bare vært med i 7 mnd.
De har innført en del rutejusteringer m.v. - mer info på http://www.mexicana.com
Og Mexicana har nå bedt om Chapter 15 (en slags variant av Chapter 11) kreditorbeskyttelse i USA
Tommy777
04-08-2010, 03:24
Mexicana Wards Off Repo Men After Bankruptcy Filing
http://online.wsj.com/article/BT-CO-20100803-712792.html
Og her er de skikkelig på vei mot stupet og seneste nytt er at Mexicana har sluttet å selge billetter
http://www.reuters.com/article/idINN0426297320100805?loomia_ow=t0:s0:a49:g43:r1:c 0.371429:b36270314:z0
Debt-ridden Mexicana de Aviacion, which filed for creditor protection in Mexico and the United States this week, suspended ticket sales on Wednesday as its operating troubles deepened.
Da ser det ihvertfall ut som om de ansatte slipper å gå ned 40% i lønn, noe som de nekter.........de vil istedet gå ned 100% :rolleyes:
Skulle tro det var bedre å gå ned 40% istedet for 100% men der tok jeg feil ja.
Synd for Mexicana, får håpe de klarer seg :)
http://farm5.static.flickr.com/4085/4846528665_5fd4829f4c_z.jpg
Her er et av flyene (A319 XA-MXG) som er tatt tilbake av Air Canada inneparkert i Calgary
Skulle tro det var bedre å gå ned 40% istedet for 100% men der tok jeg feil ja.
Synd for Mexicana, får håpe de klarer seg :)
Tja, nogle gange er det måske en fordel at gå 100% ned og finde et andet job fremfor at få et lønniveau der ligger under hvad man kan leve for.
Lønniveauet i Mexico er vel i forvejen ikke særligt højt.
Hvis et selskab ikke kan løbe rundt med et rimeligt lønniveau, så er det vel i virkeligheden bedre for alle at det lukker ned - fremfor at de ansatte skal subsidiere billige flybilletter.
Men synd for de ansatte og kedeligt at se, at et ellers godt selskab har så store problemer. Har altid været glad for at flyve med Mexicana...
Tja, nogle gange er det måske en fordel at gå 100% ned og finde et andet job fremfor at få et lønniveau der ligger under hvad man kan leve for.
Lønniveauet i Mexico er vel i forvejen ikke særligt højt.
Hvis et selskab ikke kan løbe rundt med et rimeligt lønniveau, så er det vel i virkeligheden bedre for alle at det lukker ned - fremfor at de ansatte skal subsidiere billige flybilletter.
Men synd for de ansatte og kedeligt at se, at et ellers godt selskab har så store problemer. Har altid været glad for at flyve med Mexicana...
Riktignok på a.net, men der var det noen som hadde laget en oversikt over lønnsnivået i Mexicana i forhold til endel av konkurentene, og pilotene lå vel 185% høyere, men lønninger for enkelte på over 1,5 MNOK.....og det lever man ganske greit for i Mexico
Riktignok på a.net, men der var det noen som hadde laget en oversikt over lønnsnivået i Mexicana i forhold til endel av konkurentene, og pilotene lå vel 185% høyere, men lønninger for enkelte på over 1,5 MNOK.....og det lever man ganske greit for i Mexico
Må indrømme at jeg har meget svært ved at tro på at en pilot i Mexicana tjener så meget meget og også at Mexicana's lønniveau skulle være så meget højere end hos AeroMexico. Men når det er sagt, så er Mexicana vel det selskab i Mexico, der har de højeste lønninger og bedste vilkår.
Men hvis det skulle være sandt at differencen er så stor, så er den bedste løsning nok også at lukke det ned og starte på en frisk - for i Mexico lever man ikke bare godt, men ekstremt godt - for sådan en løn - og det er langt over det rimelige.
Nu har sådanne - udokumenterede - lønsammenligninger det jo ofte med at have til formål at tjene en af parterne - ligesom der også oftest er stor forskel på hvad der sammenlignes på, så jeg tager det med et gran salt...
Må indrømme at jeg har meget svært ved at tro på at en pilot i Mexicana tjener så meget meget og også at Mexicana's lønniveau skulle være så meget højere end hos AeroMexico.
Dette var i forhold til Volaris og Clicks, eller hva nå de Mexikanske LCCene heter
Bør vel nevnes at Click er en del av av Mexicana.
Dette var i forhold til Volaris og Clicks, eller hva nå de Mexikanske LCCene heter
Tjae - så skulle det ikke undre - ihvertfald ikke ift Volaris. Desværre ser man jo verden over at LCC's skal presse alle ned i løn og arbejdsforhold fremfor at man tog udgangspunkt i den etablere branche og fik alle op i levestandard. Synd med den udvikling at laveste fællesnævner skal sætte standarden.
Men hvis niveauet er 1,5 mio kr. for en pilot, så er der da noget at give af. Mexicana skal vel ikke helt ned på niveau med de billigste LCC's.
OT:
Har forøvrigt prøvet Volaris for nogle år siden - og ombord var det ganske ok - uden at være typisk LCC. Der var gratis drikke og snacks ombord. Men Toluca lufthavnen som vi fløj fra er nok noget at det mest forfærdlige jeg har oplevet - mindede mest af alt bare om en lagerbygning uden faciliteter. Det er grund nok til ikke at flyve med dem igen ;)
ENGM RAMP
05-08-2010, 13:06
Faktisk så kan en kollega fortelle at når han var i Mexico for 10 år siden, så ble han fortalt av folk der at luftfartsansatte faktisk var svært godt lønnet, og at en kvinne på innsjekk der tjente like mye som man gjorde på innsjekk i Norge.....
Faktisk så kan en kollega fortelle at når han var i Mexico for 10 år siden, så ble han fortalt av folk der at luftfartsansatte faktisk var svært godt lønnet, og at en kvinne på innsjekk der tjente like mye som man gjorde på innsjekk i Norge.....
Så er det nok også det bedste om selskabet lukkede og startede på en frisk. Men stadig med rimelige lønninger. Ingen grund til at lefle for laveste fællesnævner - det får man alligevel ikke de bedste folk af...
Ingen grund til at lefle for laveste fællesnævner - det får man alligevel ikke de bedste folk af...
Ikke bare lønn, men også mange andre faktorer spiller inn når en velger arbeidsgiver.
Blir derfor feil å si at man automatisk ikke får de beste folk dersom man betaler det du kaller laveste fellesnevner.
Den feita dama har ennå ikke sunget, og nyeste nå er at de ansatte har gått med på å utsette lønnsutbetalinger i 2 måneder....dog så løser ikke det noen av deres strukturelle problemer
http://www.flightglobal.com/articles/2010/08/11/346043/mexicanas-staff-agrees-to-two-month-wage-freeze.html
Troubled Mexicana has secured a commitment from its unions to defer wages for two months as it seeks a cash infusion to keep operating in creditor protection
Mexicana bought by consortium and union
Troubled airline Mexicana has been bought by a Mexican consortium and its pilots’ union.
Tenedora K, a newly-formed group of business people, has bought a 95% stake in Nuevo Grupo Aeronautico which controls Mexicana as well as its profit making domestic airlines Click and Link.
The pilots’ union holds the remaining five per cent of the company.
Mexican hotel operator Grupo Posadas sold its 30% stake in Nuevo Grupo Aeronautico on Friday and the new deal was struck on Saturday.
http://www.travelmole.com/stories/1143834.php?mpnlog=1&m_id=s~bs~s~s~_r
Og da var det stopp ..... vi får se om de klarer å komme tilbake.
http://www.google.com/hostednews/ap/article/ALeqM5gXbVHpRUFKUwwkvX4-bLionSS0tgD9HS2LHO0
Debt-ridden carrier Mexicana airline is halting all operations as of midnight Friday as it seeks to restructure costs, Mexico's transportation secretary said.
The country's biggest airline was forced to shut down because it does not have enough money to keep flying, Juan Francisco Molinar Horcasitas told reporters.
But Mexicana da Aviacion "is in a process that should lead to restructuring," he said.
Det er jo nok tvivlsom om der igen bliver plads til et selskab som Mexicana...trist at se et selskab med næsten 90 års operationer gå ned på den måde...
Om så Aeromexico kommer til at overtage deres ruter ,der kan kun tiden vise..
Så "hasta la vista" til mexicansk luftfart
Hilsen
Ole
Det var da som svarte - jeg som skal på spottertur til Madrid til uka og hadde gledet meg til endelig å se Mexicana :(
Men - værre er det med dem som er strandet rundt omkring. Håper det finnes en løsning for dem!
Og 12 år etterpå, gir tilslutt fagforeningen opp å starte opp selskapet :)
CH-Aviation: Mexicana's pilot union ends fight to revive airline