PDA

View Full Version : SK 910 - 30.07.10 - Hvilken flytype?


ILS2
30-07-2010, 02:04
Flyr EWR-CPH i morgen. Da jeg foretok online check-in, hadde jeg fått 14A tildelt automatisk, men uten å kunne se resten av kabinen (ingen mulighet for å endre). Det stod imidlertid at "denne delen av flyet har 28 seter", noe som vel skulle bety en A340-300? Det er vel den som har ekstra Business-kabin? Trodde disse som regel kun gikk til/fra Asia, men Business-kabinen har vært utsolgt i lange tider, i følge Expertflyer, så mulig de har satt inn større materiell?

Noen som ev. kan bekrefte hvilken flytype jeg kan forvente? Større Business-kabin gir større sjanse for op-up ;)

Someone
30-07-2010, 02:09
14A err eco extra, både på 330 og 340. Og 330 har 28 seter i extra, så er det du skal fly

ILS2
30-07-2010, 02:16
I følge SeatGuru har 330 35 seter i Extra, mens 340 har 28. Nå er det ikke alltid at SeatGuru har full oversikt, men det er derfor jeg lurer. At rad 14 er Eco Extra på begge flytyper, er jeg klar over.

Sakset fra setevalg:
Sete reservasjon

Din flygning

SK910

Flytype : A343

Totalt antall seter i denne delen av flyet : 28

EWR - CPH
Passasjer Sete
XX XXXXX XXXXXXXXX 14A - Vindu

LN-MOW
30-07-2010, 03:38
For å fjerne enhver tvil - det er 340 LN-RKF som skal gå SK910 fredag. Og ja - det skulle egentlig vært en 330.

Twin Otter
30-07-2010, 03:45
Fire hårfønere i stedet for to det...

Martin
30-07-2010, 03:47
Fire hårfønere i stedet for to det...

Nei: Fire hårfønere istedenfor to motorer ;)

Twin Otter
30-07-2010, 04:02
Åh. Ok. Da har jeg misforstått litt. Men men.

ILS2
30-07-2010, 20:23
Da var jeg på EWR. SK910 er visst overbooket med så mange som 40(!) pax idag. Tipper Euro-en sitter løst når det nærmer seg avgangstid :)

sk931
30-07-2010, 20:43
Så vidt jeg husker, er det en A330....Der er visse tekniske problemer med A340 flåden..
Hilsen
Ole

Dreyer
30-07-2010, 20:50
Man kan også bruke "Er flyet i rute" funksjon til Widerøe der de flyr på samme sted som SAS flyr til/fra.

http://wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=650&I=4389&A=CPH&language=NO&time=tomorrow&airlines=SK

Glenn
30-07-2010, 22:00
Man kan også bruke "Er flyet i rute" funksjon til Widerøe der de flyr på samme sted som SAS flyr til/fra.

http://wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=650&I=4389&A=CPH&language=NO&time=tomorrow&airlines=SK

Går an å finne reg på alle flyplasser SAS flyr fra og til, du bytter bare f.eks OSL med BKK i URL-adressen, og vips, så får du opp alle ankomster og avganger SAS har der. ;)

http://wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=650&I=4389&A=BKK&language=NO&time=tomorrow&airlines=SK

wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=650&I=4389&A-BKK&language=NO&time=tomorrow&airlines=SK


Widerøe flyr jo ikke til BKK...:colgate:

Dere må bruke den URL'en jeg la til her, går ikke med f.eks http://wideroe.no/flyirute/bangkok ..

Dreyer
30-07-2010, 22:23
Haha, digg!

LN-MOW
30-07-2010, 22:29
Da var jeg på EWR. SK910 er visst overbooket med så mange som 40(!) pax idag. Tipper Euro-en sitter løst når det nærmer seg avgangstid :)

Ser ut som det er gått ut en del allerede. Dette var ikke pent ... Glad jeg ikke er SM på den kjerra der, gitt ...

FlightDeck
31-07-2010, 09:33
Da var jeg på EWR. SK910 er visst overbooket med så mange som 40(!) pax idag. Tipper Euro-en sitter løst når det nærmer seg avgangstid :)

Hvordan er du mulig med så mange passasjerer overbooket?!

Thomas
31-07-2010, 09:35
Det står svart på hvitt at de har byttet fra en A333 vs A343 så der har du vips 20 seter mindre..

FlightDeck
31-07-2010, 10:20
Det står svart på hvitt at de har byttet fra en A333 vs A343 så der har du vips 20 seter mindre..

Ja, men her var det jo snakk om 20 til ...

Thomas
31-07-2010, 10:26
Vet det, men når man overbooker en 737-800 med 8-10 er det ikke avskrekkende at en A340 er overbooket med "20".. ;)

FlightDeck
31-07-2010, 11:11
Vet det, men når man overbooker en 737-800 med 8-10 er det ikke avskrekkende at en A340 er overbooket med "20".. ;)

Enig i det, men konsekvensene er vel litt større for langdistanseflyvninger med begrenset frekvens. Dessuten er vel oppmøteprosenten bedre på langdistanseflyvninger, uten at jeg vet det sikkert.

Farmer
31-07-2010, 11:39
Enig i det, men konsekvensene er vel litt større for langdistanseflyvninger med begrenset frekvens. Dessuten er vel oppmøteprosenten bedre på langdistanseflyvninger, uten at jeg vet det sikkert.

Det finnes meget godt statistikkgrunnlag for dette med planlagt overbooking, som "alle" flyselskap bedriver. Ved at revenue managers gjør dette, bidras det til at flyene stort sett fylles bedre opp og økonomien per avgang som er full blir bedre. Men, noen ganger få ganger slår ikke de statistiske prognoser til, og hvis man i tillegg får inn en flymaskin med faerre seter, så blir det noen utfordringer for de som har handling på flyplassen på denne avgangen.

Discus
31-07-2010, 11:47
Det at det er så mange kan også skyldes andre forhold, eks. pax som er reroutet eller har blitt forsinket inn til andre avganger (stått over fra gårsdagen/skulle vært med CO/skulle vært med fra ARN osv).

Enig i det, men konsekvensene er vel litt større for langdistanseflyvninger med begrenset frekvens. Dessuten er vel oppmøteprosenten bedre på langdistanseflyvninger, uten at jeg vet det sikkert.

Tok ORD-ARN en gang for et par år siden - iflg. stasjonssjefen der var det ikke unormalt med over 20 no-show. Vi var den dagen overbooket med 28 pax og tok av med tre ledige seter uten at noen var kastet av.

FlyHi
31-07-2010, 13:05
Det at det er så mange kan også skyldes andre forhold, eks. pax som er reroutet eller har blitt forsinket inn til andre avganger (stått over fra gårsdagen/skulle vært med CO/skulle vært med fra ARN osv).



Tok ORD-ARN en gang for et par år siden - iflg. stasjonssjefen der var det ikke unormalt med over 20 no-show. Vi var den dagen overbooket med 28 pax og tok av med tre ledige seter uten at noen var kastet av.

Specielt på IC med meget stor feed ind til f.eks. ORD, så er det helt normalt at der er en del som er forsinkede m.v. ind til ORD. Derfor er der disse også overbooket med flere pax end på Europa-flyvninger. I langt de fleste tilfælde bliver der plads til alle pax, men det er klart når der indsættes et mindre fly, så kan det give problemer.

Det skulle dog ikke undre mig at det antal der bliver off-loadet/re-routed passer meget godt med differencen mellem 333 og 343 og at alle/de fleste ville være kommet med hvis flytypen ikke var skiftet.

tafpl
31-07-2010, 21:26
SAS regner med rundt 4 % no-show, som er gjennomsnittet.

Opplevde også selv at LH i fjor sommer overbokket mange av sine avganger til SFO/LAX med 20-40 pax, men jeg så aldri noen som måtte stå igjen.

40 pax ikke så mye sammenlignet med Thai, som var overbokket med 180+ før i sommer (OSL-BKK).

Heldigvis kom de med 747 istedenfor 340...;)

ILS2
04-08-2010, 12:30
Enden på visen var at det var en A340-300. Endte derfor opp i C-kabinen i stedet for Y+.

Når det gjelder overbookingen, ble minst 10 pax rerouted via FRA med LH og CO, men mulig det var flere. Kompensasjonsvoucherne satt i hvert fall løst :)