PDA

View Full Version : North Express


catocontrol
28-07-2010, 14:30
Nytt emne pga nytt navn.

Siste nytt fra Gøte Aspen(hentet fra Facebook (http://www.facebook.com/group.php?v=wall&gid=345120329020)):
Som en takk til alle dere supportere vil vi invitere en eller flere av dere med for å hente flyet i .....reisen dekkes av oss. Informasjon om utvelgelsen kommer snart.

Det er i morgen, 2 uker siden ht.no (http://www.ht.no/incoming/article374551.ece) skrev følgende:
Om to uker lanserer vi selskapet på nytt med vårt nye navn, nettsider, billettbestilling og nye ruter, sier Gøte Aspen, styreleder i det nyoppstartede flyselskapet North Express, som har base i Harstad.

Så da får vi bare vente i spenning

TCAS
28-07-2010, 17:46
Spennende å se hvem sitt AOC de skal fly under.

Tommy777
28-07-2010, 19:14
Synes navnet blir litt feil og høres rart ut. Mer grammatisk korrekt med Northern Express.

FlightDeck
28-07-2010, 19:16
Synes navnet blir litt feil og høres rart ut. Mer grammatisk korrekt med Northern Express.

Enig - men så har jo alt fra dette selskapet vært preget av skrivefeil og dårlig språk. Det begynte med "Nytt Norskt flyselskap", som dessuten brukte samme navn som Skandinavias nest største flyselskap.

Polaris
28-07-2010, 19:59
Man kan jo kanskje vente med surmulingen til de endelige, offisielle sidene kommer på plass? Synes forøvrig North Express er enklere å si enn Northern. Blir uansett enda enklere å si forkortelsen.... ;)

Tommy777
28-07-2010, 20:03
Det er ingen som surmuler her, frøken. Men det sier jo litt om nivået til selskapet når de ikke engang korrekturleser ting og sjekker om man kan bruke navn før man setter i gang.

I tillegg kan jo ting som høres bra ut (sånn som Norskt :P) bli til latter for engelsktalende kunder dersom navnet er grammatisk feil

TOS
28-07-2010, 20:21
Vi har et oljeselskap med base i Tromsø (?) som heter North Energy. Med North Express forstår jeg en ekspress som tar oss nordover (direction of travel, so to speak...), mens Northern Express kanskje vil forstås som en ekspress som kommer fra nord (geografisk tilhørighet, eller noe slikt...). Jeg har ikke gjort meg opp noen mening om dette, men i mine ører synes det som om begge kan fungere.

TCAS
30-07-2010, 11:16
Kom det noe info i går?

catocontrol
30-07-2010, 12:44
Neida, gjorde ikke det. Har satt en journalist på saken:)

Gandalf
30-07-2010, 16:13
Norsk flyselskap gir opp

Flyselskapet NorthExpress skulle bli Nord-Norges nye flyskap. Slik blir det ikke.

– Vi avvikler prosjektet, sier styreleder Gøte Aspen i NorthExpress til TV 2 Nyhetene.



Fra TV2 nyhetene (http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/norsk-flyselskap-gir-opp-3256848.html)

Mvh,

Skyhigh
30-07-2010, 16:14
De kommer ikke på vingene:

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/flyselskap-gir-opp-nordnorge-planer-3256848.html

edit: Rart med tanke på at de sa på hjemmesiden på FB så sent som den 21 Juli at det skulle trekkes ut en "fan" som skulle få være med å hente flyet.

Discus
30-07-2010, 16:27
De kommer ikke på vingene

Overrasket, nei. Mange gode unnskyldninger i artikkelen. Å legge skylda på WF og "monopolsituasjonen" for at det koster å fly i nord-norge, når man selv må kaste inn kortene pga. manglende finansiering er jo litt patetisk. Når skal folk innse at det koster å fly, og at man ikke kan fly til enhver avkrok i landet her for en pris på linje med et dagskort på t-banen i Oslo?

At bedrifter i landsdelen ikke vil gå inn i prosjektet på et tidlig tidspunkt er jo egentlig bare fornuftig dersom det er snakk om å gå inn med økonomiske virkemidler.

LN-AØR
30-07-2010, 16:35
Ikke overraskende. Luktet Krabi Air på lang vei da planene ble annonsert...

Polaris
30-07-2010, 16:48
For noen er det kanskje ikke overraskende, for andre er det faktisk overraskende....

Glenn
30-07-2010, 16:52
Meget synd for landsdelen. Nå trekker SAS seg ut fra Bardufoss etter sommeren, og North Express forsvinner.

Triste nyheter i dag.

LN-FAB
30-07-2010, 19:58
Åj.... Det hadde jeg ikke trodd... :( Det var meget synd for oss her i nord.

TCAS
30-07-2010, 22:56
Jeg synes det har vært flere ting som har skurret hele veien, så jeg er ikke overrasket. Noen få av de punktene jeg har bitt meg merke i:

1 - Nyheten om selskapet kom ut for tidlig, mens gründerne fortsatt var ansatt i Luftfartstilsynet. De uttalte selv at det ikke var helt planlagt, og det tok dem nok litt på senga.

2 - Startet med et navn de håpet vil dra nytte av Norwegian-effekten, men måtte deretter bytte navn fordi Kjos raslet med sablene.

3 - Midlertidige dummy-websider og pressemelding med mengder av skrivefeil. Sidene ble etterhvert lagt ned og selskapet skulle bruke litt mer tid, men de sa de snart skulle komme med mer informasjon. Oppstart før sommeren skulle likevel være innen rekkevidde.

4 - De skulle fly fra flyplasser som ikke er optimalt for flytypen, med 2 stk i kabinen (selv om kravet bare er 1 stk), og de skulle satse på service, mat og Starbucks-kaffe. Hvordan skulle de egentlig klare å tilby billige billetter med et slikt tilbud og med flere ansatte enn strengt tatt nødvendig, ut fra flyplasser som ville gi flymaskinen vektbegrensninger og dermed begrenset muligheten til å ta av med en full flymaskin som jo er det som genererer penger?

5 - De skulle skaffe seg ATR 42-500 med relativt gode ytelser, men gikk etterhvert ned til ATR 42-300(?) med dårligere ytelser, som mest sannsynlig ville gi enda større begrensninger f.eks. på Stokmarknes Skagen.

6 - Nettopp Stokmarknes Skagen ble fremhevet som en av plassene for oppstart. De siste ukene ble den imidlertid nevnt (på Facebook) som en plass de skulle fly fra når flyplassen ble utvidet.

7 - De satset på investorer som de ikke engang tok kontakt med. De uttalte selv at de "hadde hørt fra andre" at investoren/selskapet de hadde håpet å få med på laget, ikke ønsket å være med i prosjektet. Det er vel ikke akkurat slik man starter butikk og forsøker å skaffe seg investorer?

8 - Først var det behov for 20-25 millioner. Senere (i mai) ble det senket til minimum 10 millioner. Gründerne skulle selv spytte inn 250.000 om jeg ikke husker feil. De reduserte altså planene ganske tidlig i fasen.

9 - Hvor mange vil egentlig være villige til å spytte inn penger i et helt nytt flyselskap som starter opp med 1 stk flymaskin og dermed gjør seg selv veldig sårbar ved tekniske- og værmessige uregelmessigheter? Krohn Air i Molde er et unntak, men der er forutsetningene helt annerledes. Gründeren bruker sine egne penger og han er en drevet forretningsmann.

Utad har det virket som planene har endret seg seg hver gang de har snakket med media, og at de kanskje har spilt med litt for åpne kort i media. De burde hatt alt på plass før de gikk ut. En bedre mediastrategi ville nok gjort at de fremstod litt mindre amatørmessige enn de sikkert er i virkeligheten.

Og hva med dette flyet de har skaffe seg og som de har uttalt er lakkert? Ble det noen gang lakkert? Er det i så fall noen som klarer å oppdrive et bilde til historiebøkene?

Jeg mener dette beviser at piloter bør gjøre det de er flinke til: å fly flyet, ikke starte flyselskap :) Kjos er unntaket, men han har også en helt annen bakgrunn.

LN-MOW
30-07-2010, 23:08
Egentlig koker vel det hele ned til to ord: Manglende passasjervolum ......

Som min gamle venn, kaptein Roy, CEO i Africa One sa for noen år siden da han dro igang med DC10-ops fra Uganda:
- African travel is growing and growing rapidly and experience has shown once you open a route people start travelling that route.

Han tok fryktelig feil ...

TOS
30-07-2010, 23:11
Egentlig koker vel det hele ned til to ord: Manglende passasjervolum ......

Som min gamle venn, kaptein Roy, CEO i Africa One sa for noen år siden da han dro igang med DC10-ops fra Uganda:
- African travel is growing and growing rapidly and experience has shown once you open a route people start travelling that route.

Han tok fryktelig feil ...

Høres ut som han har lest om "Say's law" - tilbudet skaper sin egen etterspørsel. Det er nok ikke alltid slik, nei....;)

LN-TIB
30-07-2010, 23:43
fyllepåtekst

Farmer
31-07-2010, 00:03
Kanskje ikke så uventet dette.
Passasjergrunnlaget er jo ikke det helt store, og ettersom det ikke var så mye nytt dette selskapet kunne tilby skulle det mye til for å kunne selge inn dette til investorene.
Nå var det vel aldri 100% offentliggjort helt eksakt hvilke ruter de skulle fly, men så lenge det var fra flyplasser som normalt har såpass lite passasjergrunnlag at Staten er inne med anbudsruter der, så skal det mye til for å kunne komme inn i tillegg til eksisterende operasjoner og kunne få en god økonomi ut av dette.

catocontrol
31-07-2010, 12:42
Flyene skulle leies inn fra et Finsk selskap, som også har fly i beredskap.

Basen skulle(som sagt i media) være på Bardufoss, med antagelige stopp på Evenes, Bodø, og Trondheim)

Flying-news
31-07-2010, 13:31
Du har vel et poeng her ;) du får ta kontakt for å få detaljene ;)

Må si det er litt synd dette her med North Express... men må nok si meg enig i at de har virket litt amatørmessige ja.. men man skal huske på at dette ikke dumme folk da! Nå husker jeg ikke hva alle, tror det var 4 grundere, jobbet med, men de var vel piloter og folk innen Avinor eller Luftfartstilsynet tror jeg. Med andre, gode jobber hele gjengen, og dermed god utdanning osv... Det jeg vil frem til: disse folkene bør vel ha hatt riktig på enkelte ting? Så man kan jo håpe på at noen andre overtar selskapet, og total-relanserer hele ideen... For selskapet er jo ikke lagt ned! Jeg har uansett troen på et delvis Nord-Norge uten monopol! ;) Og ønsker gjerne flere selskaper velkommen innen/til Norge ( dog så lenge det ikke kommer på bekostning av noen andre). :)

LN-MOW
31-07-2010, 14:44
Det er noe magisk med flybransjen, som gjoer at det alltid kommer nye folk til beredt til aa tape store penger .... Husk Sir Richards vise ord ...

Isbamse
04-08-2010, 10:09
Jeg kan faktisk være enig i at det er et problem at WF så til de grader eier kortbanenettet, noe som skaper høye barrierer for nykommere. Men det forhindrer ikke at nykommerne må gjøre jobben skikkelig mht kapital og kunnskap om markedet de skal inn i. De selskapene som har vært inne i Nord-Norge på dette nettet før (Arctic, Kato, Coast) bar alle preg av at de ikke satset skikkelig; de fikk bare noen få fragmenterte ruter. Særlig Kato og Arctic ga litt hobbyinntrykk, sett fra utsiden.

Skal man drive kortbaneselskap i Nord-Norge tror jeg ikke det er noen vei utenom å satse skikkelig med nok kapital til å kunne ta store deler av nettverket i et helt område. På den annen side, dette kan lett bli et Catch22, fordi man risikerer å satse og tape anbudet og dermed sitte igjen med et komplett flyselskap uten noe å gjøre.

North skulle jo fly kommersielt, men også der måtte de satset mer solid enn bare et fly og et par ruter.

Olebno
04-08-2010, 10:15
Guard Air var også ute og prøvde seg på Bodø-Røst.

tiemand
04-08-2010, 10:20
Samt Arctic Air og Kato Air (andre destinasjoner)

Polaris
03-10-2010, 23:38
Hører rykter om at selskapet ikke nødvendigvis har trukket sitt siste pust enda..... ;)

TCAS
04-10-2010, 09:08
Old news :) http://forum.scanair.no/showthread.php?t=71289

laurenz
04-10-2010, 09:11
Vel... old news... jo, det er jo over en måned gammal der de påstå om en ny avgjørelse innen en ukes tid. Kan vi da slå fast at prosjektet er død og begravet?

Polaris
04-10-2010, 09:11
Njet njet, dette er noe annet enn det. Man hadde da ikke skrevet her om det var old news, hadde man? ;)

TCAS
04-10-2010, 09:15
På Facebook-siden skrev Aspen følgende den 13.august: "Vi håper, og nå kan det se ut som om det er søringer som redder selskapet...paradoks. Vi krysser fingrene og er glad noen ser nytten av oss og prosjektet.....God helg!"

catocontrol
04-10-2010, 11:00
Jeg spurte dem via Facebook, om hva som skjer. Innlegget ble slettet noen timer senere!

THS
04-10-2010, 11:23
Fra å gå stort ut med "direkteruter" til Oslo fra bl.a. Skagen, noe jeg forøvrig har tro på er mulig, til å skulle fly BDU-EVE-BOO-TRD hvor de får kraftig konkurranse fra Widerøe og SAS, er det noe som sier meg at dette er useriøse aktører eller i beste fall amatører. Merkelig nok skrinla de planene om Skagen-Brønnøysund-Oslo nesten i det øyeblikket Widerøe annonserte sin nye direkterute fra Brønnøysund til Oslo. Så har de vel også unnskyldt seg med at Skagen har for kort rullebane. Det burde de faktisk vært klar over i utgangspunktet :)

grindstein
04-10-2010, 18:05
Dem var klar over banen på Skagen. Så meningen i utgangspunktet var å selge 27 seter utifra Skagen, dra innom BNN for å fylle opp med pax og fuel, får så å sette kursen til OSL. Dermed kom de under vektbegrensinga denne flytypen har på SKN.

Er nok ikke helt umulig at dem ikke ser mulighet til å kunne fly SKN-OSL direkte da det ville blitt svært få seter som kunne selges da de ville trenge betydelig mere fuel, og dermed har mindre margin på vekbegrensinga de ville hatt med en ATR maskin.

LN-AØR
04-10-2010, 18:10
Fra første dag har dette prosjektet virket useriøst. Jeg har ihvertfall ikke tro på at det blir noen oppstart.

THS
04-10-2010, 19:23
Skal dette bli en suksess tror jeg man må starte ruter til Oslo fra kortbaneflyplasser som f.eks. Røssvoll, Stokka, Leknes og Skagen og da med mellomlanding i første omgang en eller annen plass for fueling og oppfylling av seter hvis man velger å fly med ATR. Ruter fra større flyplasser som allerede er godt betjente har jeg ingen tro på i det hele tatt.

Tommy777
04-10-2010, 19:29
Klarer liksom ikke helt å se hva denne forretningsmodellen skal dekke.

Dersom det blir mellomlanding, har man jo det tilbudet allerede via Widerøe.

Så bortsett fra bedre priser, er det jo lite nytt man bringer til bordet

LN-GBM
04-10-2010, 22:14
Mitt inntrykk av dette selskapet er basert på den kommunikasjonen som selskapet har hatt med publikum, og det jeg har sett virker veldig useriøst. Det er mye som går på hva man sier, men det er også viktig hvordan det sies, og her føler jeg at de har sviktet.

Som jeg postet tidligere med tanke på selskapets nyhetsformidling:
Høres ut som en overivrig tenåring som har sluppet løs på facebook mens foreldrene ikke er hjemme... tihihi.....
Det virker som om de kunne spart seg for mye bry med å ha bearbeidet det hele bedre i forkant, sett på hva som faktisk er mulig, for så å legge dette frem for investorer og publikum. Hvis de først har begynt å vingle mellom flere ideer, uten å si sikkert hva det er man går for, så tror jeg folk oppfatter selskapet deretter. Men hva vet jeg som sofa-ceo? Skepsis skal være sunt er det noen som sier...

grindstein
04-10-2010, 23:33
Bare en tanke jeg gjør meg i denne saken. Hva om dem hadde fått tak i et par Dash8-100 maskiner framfor de store ATR maskinene. Vell og merke om de hadde klart å få påplass pengene da. Da ville dem kunnet oppererer utifra kortbanenettet, og fly inn til større plasser. SKN-TRD for eksempel.

Noen som vet om en Dash8-100 kan fly SKN-OSL direkte foresten?

Flying-news
04-10-2010, 23:48
Klarer liksom ikke helt å se hva denne forretningsmodellen skal dekke. Dersom det blir mellomlanding, har man jo det tilbudet allerede via Widerøe.
Så bortsett fra bedre priser, er det jo lite nytt man bringer til bordet

Ja, synes du er inne på noe der.

Som jeg har nevnt tidligere: for at dette i det hele tatt skal bli sannsynlig, bør hele ideen, etter min mening, "relanseres". Videre mener jeg at det meste bør være på plass før man i det hele tatt går ut i media, og når man først har lyset på seg, bør man si ting på en konkret og seriøs måte.

LN-AØR
05-10-2010, 11:16
Noen som vet om en Dash8-100 kan fly SKN-OSL direkte foresten?Det skal nok gå med god margin ja...

Discus
05-10-2010, 21:18
Det skal nok gå med god margin ja...

Det går, men ikke med god margin, med mindre man tenker på et tomt fly.

Med motvind på SKN kan man ta av med full vekt. Hvis været i tillegg er slik at man ikke trenger alternativ til OSL så går det akkurat med fullt fly. Forutsetning er at det ikke er motvind sørover...

Ikke en ideel operasjon for å tjene penger med andre ord.

(Kilde - sete 0A)

grindstein
05-10-2010, 23:12
Takk Discus. Det kan muligens forklare WIF sin kalde tanker for en slik rute tiltross for at det er dukumentert at en slik rute er levedyktig. Men jeg er fortsatt overbevist om at eierene nede i Stockholm har sagt hva de synes om en slik rute da den vil kuppe pax ifra SAS på EVE og BOO. Hva med en 300 maskin og 1199 meters bane. Hvordan stiller det seg?

LN-TIB
05-10-2010, 23:43
300 funker fint på 1199 baner.

grindstein
06-10-2010, 00:01
At den funker fint 1199bane er jeg klar over. Men her tenkte jeg mere på range/vekt og performenc på en såpass kort bane på en såpass lang rute som SKN-OSL ville være.

Discus
06-10-2010, 12:54
At den funker fint 1199bane er jeg klar over. Men her tenkte jeg mere på range/vekt og performenc på en såpass kort bane på en såpass lang rute som SKN-OSL ville være.


Og svaret er iflg. de som kan dette: "banen må forlenges dersom man skal operere SKN-OSL med en -300".