View Full Version : Flyskrekk
Northern
27-07-2010, 23:56
Noen som kan hjelpe meg med gode tips. Kona har bestilt tur til Hellas til helga, er skeptisk til å fly, samt usikkker på Norwegian. Har ikke lyst på noen hendelser i luften.
Noen gode tips utenom de vanlige rådene som ligger på nett?
Keypoint
28-07-2010, 00:03
Hei! Velkommen til forumet :)
Sjekk her i tråden til Polaris, du kan finne mange bra råd der!
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=43864
Nja, i tillegg til de rådene som har kommet der, er de tingene som hjalp meg mest:
*Å lære meg mye om flytypene. Ved å finne ut hvilket fly vi skulle fly (f.eks LN-KKJ) kunne jeg søke det opp på www.airfleets.net og se hvilket flyselskap som har eid det før, alder og så videre.
*Se alle flyene som flyr rutene sine hver dag på flightradar24.com uten problemer.
*Simplifisere flyene. Vite at det ikke nødvendigvis betyr fullstendig helvete selv om styringssystemene ikke fungerer eller en skrue er løs. Også simplifisere pilotenes arbeid (høhø, er jeg kanskje litt slem nå :colgate: )
*Vite alt om lydene under flighten. Hva er ristingen, hva er bråket, hva er skurringen, hvorfor rister det, hvorfor får flaps ut og slats inn - etc. Dermed gjenvinner man kontrollen, man føler mer kontroll. Du føler deg ikke som sild i ei tønne som flyter vilt og tilfeldig ned ei elv.
Og sist men ikke minst er det som har fungert mest for meg all den gode hjelpen jeg har fått her inne. Men det blir en annen sak, det må bare nevnes når det kan. En utrolig hyggelig samling folk som vil hjelpe, og mange har blitt venner av meg i "ettertid" :)
Ellers kommer det an på hvorfor hun er skeptisk til fly. Har hun klaustrofobi, er hun redd turbulens, liker hun ikke å miste kontrollen (altså at hun ikke liker tanken på at pilotene, ATC og mekanikerene har ansvaret for livet hennes i de timene dere er på flyet) - eller noe annet? Det kan være så mangt, og alle har "sin" løsning.
Et annet tips er å spørre om du kan sitte i cockpit.
Det er opp til kapteinen om du får lov eller ikke, og det har jo blitt strengere med tiden etter terror osv.
Første gang jeg fløy, var med Braathens, fikk jeg sitte foran i cockpit. Jeg var ganske redd for å fly, men etter den gangen har det gått som en drøm! :)
Ellers mange gode tips fra Polaris her!
Det enkleste og greieste er vel om hun tar et par halvlitere eller et glass vin før dere drar? Så lenge det kan begrenses til det da, hvis ikke blir det ihvertfall scener ombord, som du sa du ville slippe;)
pkselite
28-07-2010, 17:17
Det er viktig å huske at man ikke er alene ombord på flyet. Du har to piloter i cockpiten som har tatt en utvending sjekk av flyet før take off, sjekket alle systemer i henhold til diverse prosedyrer og er også mennesker med utdanning i sitt fag. De følger 110% med på all info som popper opp på deres skjermer og ville ikke ha flydd hadde de ikke ment at det var forsvarlig å gjøre så. Du har ATC's på bakken som konstant følger med på flyet og dets bevegelser, samtidig som de videreformidler viktig informasjon og guider flyet på en trygg måte fra og til rullebanen.
Man er aldri alene og det er et stort apparat av mennesker som jobber med kun et mål for øye: safety!
Angående førstepost ser jeg at du er usikker på Norwegian.
Det har du absolutt ikke noen grunn til, de er like sikre og trygge som andre flyselskaper som flyr i Europa, ellers hadde de ikke fått lov til å fly.
Sikkerhet kommer ALLTID først, og er besetningens høyeste prioritering.
Robin882
28-07-2010, 17:23
Ta å les litt om fly, hvordan de testes og hva slags harde ting de blir utsatt for, før produksjon. Fly er designet for å tåle mye hardere press enn hva som er normalt på en flygning. Ta også å les litt om statestikker å sånt. Å fly er idag veldig trygt. Det hender at det skjer ting, men det er 1 av kansje million flygninger. Det er kansje større sjans å vinne i lotto :lol:
Jeg leste en gang i et SAS eller Braathens blad, hvordan Boeing testet motorene sine, for å se om de tålte bird-strike ol. der stod det at de testet motorene med å kaste bildekk inni motoren mens den spant rundt på fult. Ingenting skjedde. Et bildekk er litt tyngre å fordøye enn en fugl. :)
Husker da jeg fløy til London for mange år siden da jeg var liten, så så jeg ut av vinduet at vingene gjynget opp og ned, og tenkte at dette ikke kunne være trygt. Noen år etter leste jeg at vingene på et fly skal gjynge opp og ned og at de er designet for å kunne bøyes ca 90grader før de sprekker. Det er vanvittig mye!!
Det er sikkert mye mer også som vil imponere deg om du leser litt rundt.
Om det er noe feil i det jeg skrev under så må dere gjerne rette meg.
Utflyttet
28-07-2010, 17:44
Det enkleste og greieste er vel om hun tar et par halvlitere eller et glass vin før dere drar? Så lenge det kan begrenses til det da, hvis ikke blir det ihvertfall scener ombord, som du sa du ville slippe;)
Av alle metoder tror jeg vi rangerer denne i lag med cognac/forkjølelse, dette har lite for seg, og det siste man trenger om man blir i overkant nervøs er å få evt uavnt oppførsel assosiert med alkohol.
Sånn reint teknisk er det lite i hente på å bedøve sansene for å komme seg igjennom en transportetappe, istedet for å jobbe med å mestre det som er den fundamentale skrekken.
-A
Å fly er jo det tryggeste måten å transporteres.
2 flygere og et helt crew som har store planer om å komme seg hjem. Og forventer ikke annet.
En hel gjeng med flygeledere som ser tusenvis av fly hver eneste dag. De færreste av dem opplever at et passasjerfly detter ned i løpet av en hel karriere.
105.000 flyginger hver dag. Hvorfor i all verden skulle det gå galt på din?
Når det gjelder alkohol så tror jeg et glass eller to helt klart hjelper på for å "virre" litt mer i tankene og ikke henge seg opp i feil detaljer. Det funker ihvertfall i vår familie
Kyrre
Safety Advisor i Avinor, flygeleder av profesjon. Pendler. Antall flyreiser i uka: 2 til 4. Ikke på noen måte bekymret for å omkomme i flystyrt.
Å fly er jo det tryggeste måten å transporteres.
Men her er noe av det viktigste "outsidere" burde forstå om flyskrekk: det hjelper ikke å bli fortalt at det er trygt. Det hjelper ikke å bli fortalt at det finnes regler, at folk har jobbet i år og dager uten å dævve, eller liknende. Flyskrekk er irrasjonell på den måten, (men samtidig rasjonell nok til å overvinnes.) Man burde forstå, ikke bli fortalt.
Jeg pleier å sammenlikne det litt med å lære seg matematikk. Greit at du lærer deg reglene for f.eks derivasjon, du trekker ned eksponentialen som produkt og trekker en fra eksponentialen. Men så lenge du ikke forstår hva du gjør, så hjelper det lite for det helheltige bildet.
For å virkelig komme over flyskrekken må man forstå, og tro på denne forståelsen. Det er derfor man ender opp med å si ting som at man er usikker på Norwegian (var jo det jeg også var ;) ): for man ikke tror fullstendig. Fordi man er usikker, man har ikke det hele bildet. Man forstår ikke helt. For å komme over driten skal man helst bygge opp et fundament fra bunnen av, så du ikke trenger å lage dårlige løgner for deg selv. "Det går bra, for det har jeg blitt fortalt. " Det hjelper ikke i det lange løp, og skaper oftere scener. Man kommer bare så langt med å ha blitt fortalt noe, for plutselig kommer angsten og spør "hvorfor kommer det til å gå bra?"
For eksempel fløy jeg nettopp hjem, på min flight ørtogførti siden jeg kom over flyskrekken i fjor. Får dessverre en del "setbacks" enda, every now and then, og denne gangen kom de da jeg gikk ned gaten til flyet. Stod i kø og så på flyet utenfra, og det kom en hel del irrasjonelle tanker om at halen kunne falle av, winglets som kanskje ikke satt helt godt fast, rudder-overflater som kanskje var litt slakk og så videre. Men fordi jeg har bygget en tro på fly helt fra bunnen av, kunne jeg avfeie disse teite tankene på en enkel og grei måte. Tok et oppgjør med meg selv hvor jeg fortalte at det både gikk an å styre fly selv om ting mangler, og at haler aldri pleier å falle av - samt at jeg trakk en hel del situasjoner og opplevelser jeg har fått det siste året med. Fra flyteknisk besøk til historier fra folk i luftfarten. Et hvert spørsmål angsten kom med, kunne jeg besvare. Dermed forsvant den av seg selv :) Full kontroll = ingen redsel.
Det høres kanskje omfattende ut å skape en slik fullendt forståelse (vel, man lærer aldri noe 100%, men...) og innsikt, nærmest en "tro" - men det krever egentlig utrolig lite. Man må bare ha lyst, så kommer det litt av seg selv. Men det er mulig jeg er sær siden jeg synes det er råartig å lære om luftfartsbransjen, kanskje det egentlig krever masse arbeid :p
På den andre siden er det ikke alle som har en "dyp" flyskrekk, for noen er det nok å bare få ei lyspære skrudd på i huet (f.eks via de tipsene jeg skrev lengre opp). Man må også her forstå hva man er redd, så man kan jobbe med akkurat det man er redd. Da går det kjapt og gjerne overraskende enkelt.
----
Forøvrig synes jeg ikke noe om hverken alkohol eller medikamentbruk når det kommer til angst og frykt, men man kjenner jo seg selv best.... Igjen, som nevnt: å komme seg over en frykt er å virkelig tro på noe. Ikke komme med dårlige løgner. Noen reagerer mer med alkohol, for andre fungerer det. Ikke bruk alkohol om en veit det skaper videre problemer, for det gjør det IALLEFALL på fly.
raskefot
29-07-2010, 01:32
Mange gode råd her, men jeg vil legge til at noe av det viktigste dere kan gjøre er å si ifra til kabinbesetningen når dere går ombord. Det er dessverre mange som synes det er pinlig å innrømme at man har flyskrekk og som derfor ikke sier noe til de som eventuelt kan hjelpe til med noe underveis på turen. Kombinert med alkohol kan det å tie om flyskrekk i verste fall gi utslag i slike episoder man jevnlig leser om i avisen.
Dere kan være helt sikre på at det er andre i kabinen som trolig er i samme situasjon, men som ikke tør innrømme det. Kabinbesetningen vil gjerne ha oversikt over det som er spesielt på turen (infants, passasjerer som trenger rullestol, barn som reiser alene osv), men også passasjerer som er redd for å fly. Så si ifra! Da gjør dere dere selv og kabinbesetningen en stor tjeneste ^_^
Som Polaris sier - flyskrekk er helt irrasjonell. Hodet sier at det er ingen fare, men resten av kroppen napper til og sier 'ikke tale om'! Og denne lammende foelelsen som resten av kroppen har over hodet gir irrasjonelle tanker og oppfoersel. Spesielt naar det hender noe utenom, eller som man oppfatter som utenom, det vanlige. No fun, trust me.
Forøvrig synes jeg ikke noe om hverken alkohol eller medikamentbruk når det kommer til angst og frykt, men man kjenner jo seg selv best.... Igjen, som nevnt: å komme seg over en frykt er å virkelig tro på noe. Ikke komme med dårlige løgner. Noen reagerer mer med alkohol, for andre fungerer det. Ikke bruk alkohol om en veit det skaper videre problemer, for det gjør det IALLEFALL på fly.
Ingen tvivl om at brug af alkohol og medikamenter ikke er den første løsning man skal forfalde til, men når det er sagt, så er det ikke en dårlig idé at tale med sin læge om problemet. Der er lige så mange grund til flyangst, som folk der har flyangst og i mange tilfælde er personerne ikke selv klar over hvad der reelt er grunden - og årsagen kan ligge langt fra hvor man tror den er.
Lægen kan hjælpe med at henvise til gode psykologer og hvis det skønnes rigtigt at udskrive de rette medikamenter, som er langt mere kontrollerede end brugen af alkohol.
Jeg har selv haft en periode hvor jeg havde flyangst - til trods for at jeg har fløjet 100-vis af gange tidligere uden at have oplevet problemer. Som LN-MOW skriver så er det helt irrationelt og kan have mange årsager.
Brug af medikamenter i korte perioder kan sagtens være en god løsning til at få nogle gode oplevelser ved at flyve, som igen kan være en forstærkende faktor til at kroppen fremover ikke er i helt så højt "alarmberedskab".
Mht. viden om at flyve, så er jeg selv et eksempel på en, der i forvejen havde rigtig meget viden om det og har haft utallige ture på flightdeck samt har mange piloter i min omgangkreds - for ikke at tale om en kone der selv flyver. Men når flyangst dukker op, så kan man bare ikke bruge det til ret meget - medmindre man er en af de heldige, hvor uvidenhed omkring det flyvetekniske er årsagen.
Brug af en dygtig psykolog og evt. i samarbejde med lægen at få de rigtige medikamenter, under kontrolleret form - samt ikke mindst opfølgning og plan for at kunne flyve uden brug af disse - er ikke nødvendigvis nogen dårlig løsning. Men der findes naturligvis mange andre metoder til at blive sin flyangst kvik - hvilket heldigvis er resultatet for langt de fleste, der arbejder aktivt med det.
Uanset så er det vigtigste, at man forsøger at arbejde med det, så man ikke begrænser sig selv pga. en irrationel angst. En angst man sagtens kan få gjort meget selvforstærkende og have sværere og sværere ved at komme ud af hvis man fastholder sig selv i den.
Jeg kan godt forstå dem som har flyskrekk, om vi analyserer hva vi egentlig gjør så er det:
Putter 200 stykker inn i ett metallrør, og stenger døra.
Fyller opp med 20 tonn drivstoff.
Tenner på, og tar røret opp i 41.000 fot.
Jo, jeg kan godt forstå dem som har flyskrekk, det er IKKE normalt å ikke være redd for dette :)
I det hjelpsomme hjørnet i dag ... ? :lol:
Han har brukt opp all hjelpa på meg.... :colgate: :p
kariiina90
20-06-2013, 13:57
Etter å ha lest litt her inne danner jeg meg et bilde av at dere er mange som kan en del om fly og andre er garva flyvere:)
Jeg lider av noe jeg ikke er alene om, nemlig flyskrekk. Om seks dager skal jeg fly på ferie til Gran Canaria og har allerede begynt å slite med natte søvnen. Lurer da på om noen her har noen tips og råd?
Min mistanke er at dette begynte etter en uheldig flytur i 10-11års alderen da jeg fløy propellfly fra Bergen til Haugesund for å besøke familie. Kom inn i et "lufttomt" rom og falt ned. Etter dette har jeg flydd 2-3 ganger per år.
Jeg velger selvfølgelig å fly siden jeg ønsker å reise og oppleve verden. For et halvt år siden omtrent var jeg i Mexico, og flyturen hjem var ingen god opplevelse. Det var turbulens hele veien fra vi mellomlandet i Miami og til vi kom til London. Med denne turen friskt i minne, er nervene for neste flytur i høyspenn.
Selv har jeg lest boken "det er ikke farlig å fly", denne hjalp noe. Under en flytur forsøker jeg å slappe av med en bok, musikk eller film. Forsøker å ikke høre etter alle lyder, og jeg vet jo at der er meget trygt å fly. Jeg velger alltid selskaper med omhu, og tørr ikke fly med hva som helst. Jeg er avhengig av å velge flysete, da vindu og så langt frem i flyet jeg kommer.
Håper noen her kan hjelpe meg med gode råd og ord!
Beste tips fra tiden da jeg slet med flyskrekk: moderere alkoholinntaket i dagene før avreise. :-)
Det er mange her som har slitt med dette - meg selv inkludert. Min flyskrekk ble 'slitt bort' etter høyt reisevolum, men kan fortsatt få et napp, spesielt his jeg er bakfull.
Alle er forskjellige, men jeg tror opplysning er mye av nøkkelen. Hodet kan si at flyvning er trygt, men magan skriker NEI så høyt den kan. Magen må overbevises.
Søk litt bakover i forumet, også gamle poster fra brukeren Polaris, som slet fryktelig med dette tidligere.
Flyskrekkurs er også en mulighet. Widerøe holder slike et par ganger i året rundt omkring i landet.
http://www.wideroe.no/kundeservice/flyskrekk-kurs
Som Polaris og så mange andre sier;
De fleste jeg har snakket med som har hatt flyskrekk har hatt stor glede av å forstå at en flytur er langt mer planlagt og beregnet enn det de på forhånd hadde trodd!
Beklager at jeg drar opp en gammel tråd, men nå er det snart tid for en flytur - og jeg har flyskrekk!
Har alltid vært svett og nervøs når jeg skal ut å fly og når flyet har begynt å taxe og jeg får øye på et Widerøe-fly f.eks, så har jeg alltid sagt til meg selv; "Jeg skal ALDRI fly et propellfly!". Men nå har jeg ikke noe valg i ferien, så da blir det en tur med Widerøe's Dash 8-100 :o
Så da kommer jo de store spørsmålene som jeg håper dere her inne kan svare på, som kanskje gjør at flyturen blir litt hyggeligere.
- Først av alt, er det lyder og andre ting som jeg kan "skvette" av som finnes på disse små flyene og ikke på et stort passasjerfly (som jeg er vant med)?
- Har lest litt rundt og ser at flere sier om de hadde hatt valget mellom et stort passasjerfly og en Dash 8-100, så hadde de lett valgt Dash'en. Flere som føler det samme? og hvorfor?
- Føler jeg ofte leser om at Widerøe-fly måtte nødlande pga det ene og det andre. Hva er sjansene for at det skjer noe alvorlig?
Setter stor pris på svar! :)
Det jeg umiddelbart kommer på for de som ikke er vant med propellfly er at det et minutt eller to etter avgang kan føles som om motorene nesten stopper opp. Det skyldes at vinkelen på propellene justeres, og dermed gir stor forskjell i motordur. Tilsvarende rett før landing, når propellene justeres igjen, vil det oppleves som motorene ruses veldig opp. Dette gjelder forøvrig de fleste propellfly.
Ellers er Dash et trygt og godt fly.
Først og fremst - have no fear .. (jada - lett å si.. ;) )
Det er jo alltid slik at jo mindre et fartøy er, jo 'bråere' manøvrerer det. Selv om dette i prinsippet ikke skal gjelde for passasjerfly, er det imidlertid en dyd av nødvendighet når man opererer på mindre flyplasser med mye terreng rundt.
Oppfartter ikke Dash'en som å ha spesielle 'lyder', men noen skvetter jo litt når hjulene kommer ut utenfor vinduet. Men de trenger man jo for å lande. ;)
Ta en liten prat med mannskapet når du går ombord, eller gjerne på gaten før de går ombord hvis du ser dem der. Så vil de gi deg litt ekstra oppmerksomhet og sørge for at du får svar på det du lurer på.
Hilsen fra WF'er og ex-flyskrekk'er ..
Takk for svar, folkens! Hjalp ihvertfall litt! Om flere har noe å bidra med, så kjør på :)
Hvordan går man frem når man skal fortelle personalet at man har flyskrekk? Ser ikke for meg at jeg tør å prikke flyvertinnen/verten på skuldern og si jeg har flyskrekk akkurat! :fly
Cloudius
21-07-2014, 20:06
Det er ikke uvanlig at passasjerer tar kontakt og forteller at de er ukomfortable med å fly, så den delen trenger du ikke å bekymre deg for.
Tror det kan være en god idè. Det hjelper ofte bare å få en liten samtale og vite litt konkret om turen.
Absolutt. Hvis du ønsker, kan du gjerne sende meg en pm med reisedetaljene dine, så kan jeg formidle det til inflight.
Widerøe arrangerer også flyskrekkurs, hvis det skulle være av interesse. Det er fortsatt ledige plasser på kursene på Værnes og Torp.
Har sett det eit par gangar med WF at folk har sagt frå at dei ikkje likar å flyge, då har personalet sett litt ekstra etter dei. Det er flinke folk ombord! Av lydar er det som andre har sagt meir merkbare endringar i motordur og ved landing kjenner ei av og litt litt "oppbremsing". Ut og inn med flaps høyest også. Om du er litt teknisk interessert, prøv å fylgje med på det som skjer og forstå oppgavet til lydane.
God tur!
Jeg er en av dem som heller velger Dash foran større fly.
Det er ikke det samme maset om bord, og man føler seg mer som en passasjer/kunde enn en sau i en dyretransport.
M.t.p. om det vil skje noe alvorlig, så er det mye større sjans for at noe skjer på vei til eller fra flyplassen.
Hvordan går man frem når man skal fortelle personalet at man har flyskrekk? Ser ikke for meg at jeg tør å prikke flyvertinnen/verten på skuldern og si jeg har flyskrekk akkurat! :fly
En måte å gjøre det på er å begynne med noe enklere, som å spørre om hvordan flyforholdene er forventet til å bli. Da er samtalen i gang og man kan bevege seg inn på flyskrekken.
God tur :)
Takk for alle gode svar og tips! Det begynner å hjelpe! :)
kjeandersen
22-07-2014, 21:23
Jeg har av en eller annen grunn blitt mer engstelig for å fly de siste åra. Noe som jeg ser på som helt urasjonelt av meg selv da jeg har lest meg opp utrolig masse om fly og hvordan de virker. Tilogmed brukt mange timer med dyre FSX addons for å lære meg systemer som ligger bak flygningen. Jeg tror mitt problem er at jeg må overlate kontrollen til andre. (jeg er den typen som altid kjører selv). Jeg sliter med den første halvdelen av turen sitter helt annspent frem til cruisen starter og slapper mer og mer av ettersom flygningen går. Jeg er overhode ikke bekymret for landingen ei heller turbulense. Men dette er vel sikkert pga alt jeg har lært meg om flyene. Det jeg har sett er beste hjelp for meg er rett å slett ha en god åpen tone med personalet ombord og prate med dem (de flyr jo trossalt 10 timer om dagen så de vet hva alle lyder er) og så lenge servering å salg blir gjort så er det jo ihvertfall trygt:) Alkohol vil jeg ikke anbefale det bare gjør det verre (synes jeg) men masse vann gjør godt for kroppen under flygning ;).
Kjetil
Hei!
Jeg er flyvertinne i SAS og vi får daglig henvendelser fra passasjerer som er redde for å fly. Hvis du ikke vil si det direkte når du går ombord, spør om hvordan været er forventet og at de skjønner fort hvordan det ligger an. Kan godt forstå at det er vanskelig å si det direkte til oss, men bare husk, dette er vi trenet på og vi vil så gjerne at alle skal ha en behagelig opplevelse ombord, så det er bare positivt om du sier ifra. Vi har en prosedyre som går ut på å briefe hele crewet om "spesielle" passasjerer ombord, om det så er barn som reiser alene, pet in cabin, rullestolbrukere og flyredde. Alle disse holder vi litt ekstra øye med. Det er veldig greit å få vite om det, da holder de ombord et ekstra øye med deg og vi får alltid tilbakemeldinger om at det har vært veldig greit. Du vil også slappe av mer etter å ha utvekslet noen ord med crewet ombord, helt sikkert.
Dette går så fint så!
God tur:-)
*lang melding*
Har selv drevet med FSX og i tillegg sett en haug med flyfilmer (justplane, pilot eye etc), men skrekken sitter fortsatt i meg, selvom jeg faktisk syntes det er interessant med fly :p
@Dreamy: Takk for god informasjon! Skal huske på det :)
Ser forøvrig ut til at det er meldt regn og torden på torsdag.. Gud bedre! :fly
Hei!
Dash-100 flyene bråker også veldig under take-off. Er ikke helt uvanlig at flyverten/flyvertinnna har sittet med ørepropper i ørene. Du kan jo "trøste" deg med at pilotene til Widerøe er veldig erfarne med å fly i dårlig vær.
Ønsker deg masse lykke til! :)
For meg hjalp det å se gjennom hele Air Crash Investigations / Mayday tv serien. Da ser man hvor mange tilfeldigheter som må slå til før de går galt. Nå liker jeg å fly. Å kjøre bil er mange ganger farligere og det tenker man ikke noe særlig på.
Her er tre videoer som forklarer hvordan man kan måle/sammenligne sannsynligheten for å dø, ved å bruke en enhet som kalles micromort.
http://www.youtube.com/watch?v=htraBtY9Hew (https://www.youtube.com/watch?v=htraBtY9Hew)
http://www.youtube.com/watch?v=VLmBJ4_5eG4
http://www.youtube.com/watch?v=w-CK8VxMz9g
Som du vil se er sannsynelighten for å dø i en flykrasj ekstremt liten.
Og for å sette det litt i perpektiv, og bruke statistikkspråk, så er det ikke nødvendig å bli engstelig for å havne i en flyulykke før du er truffet av lynet syv ganger.
http://www.nydailynews.com/news/national/common-plane-crashes-expert-weighs-deadly-week-article-1.1879212
Da var man tilbake fra tur - og jeg lever fortsatt! Litt kjedelig start på turen da aircondition hadde tatt kvelden så man ble møtt av et glovarmt fly. Men vel oppe i lufta ble det brukt luft fra motorene så lufta ble behagelig igjen. Turbulensen merka man godt i forhold til en større flytype :fly
Så jeg vil takke alle sammen som kom med hjelp og tips - det hjalp virkelig!
PS: Jeg velger lett Widerøe og deres små fly enn de store flyene any day! :up:
Bra jobba! :)
Aircondition får du ikke på bakken med mindre flyet kobles til kjøleaggregat. (Du seri såfall en tjukk slange som er koblet til flyet). Det finner du ikke mange av i Norge ... Derfor blir det slik når temperaturen er høy ...
Bra jobba! :)
Aircondition får du ikke på bakken med mindre flyet kobles til kjøleaggregat. (Du seri såfall en tjukk slange som er koblet til flyet). Det finner du ikke mange av i Norge ... Derfor blir det slik når temperaturen er høy ...
Jeg skrev feil, det var kjøleaggregatet som hadde tatt kvelden! Så istedenfor å vente på et nytt (og blitt veeeldig forsinket) så valgte kapteinen å bruke luft fra motoren når vi var oppe i lufta :)
En annen ting som gjorde meg litt nervøs.. Da vi var i cruise, ca halvveis, så kom det en slags pipelyd som nesten overdøvet propellene. Noen som vet hva det kan ha vært?
Sannsynligvis et segl som ikke er helt tett, enten ved dør eller nødutgang. Dette kan skje f.eks. hvis gummien blir for tørr og stivner litt. Ikke noe farlig ettersom trykkforskjellen gjør at de ikke kan åpnes.
Tornerose
21-09-2014, 14:30
Jeg får ikke lov til å starte nytt tema så jeg drar opp denne tråden igjen og håper det er greit.
Flyskrekk har gjort at jeg ikke har flydd på over 4 år, men nå er jeg klar til å gi det et nytt forsøk. Jeg har gått på kurs og vet at alt er trygt, men angsten er utrolig kraftig og starter mange dager (måneder) før avreise. Jeg har fått sitte med pilotene flere ganger og det er utrolig beroligende hvor rolige de er der foran. Den ene gangen slo de også av autopilot for å vise. :)
Det jeg synes er vanskeligst med flyskrekk er at man ikke kan avbryte hvis man først prøver. Med f.eks. angst for edderkopper kan man jo velge å avbryte "tilvenningen", men det får man ikke gjort mens man er oppe i lufta.
Jeg har forsøkt å lete meg frem til museum som kan ha "hele fly" utstilt slik at det er mulig å kjenne på angsten i kabinen. Jeg har forsøkt å ta kontakt med både SAS og Norwegian om det vil være til bry for dem om jeg booker en billett, sjekker inn, men velger å gå av før dørene stenges. Dette for å jobbe med angsten. Har dessverre ikke fått noen svar og jeg har ikke lyst til å gjøre at et fly blir forsinket...
Har bestilt to langflyvninger som jeg skal klare å gjennomføre, men det hadde vært greit å jobbe slik at jeg kan få tilbake godfølelsen med ferie...
Noen som har tips til hvordan jeg kan få trent på dette?
Har selv ikke noen tips, men som LN-MOW sier her, Widerøe holder fortsatt noen kurs i høst...
Flyskrekkurs er også en mulighet. Widerøe holder slike et par ganger i året rundt omkring i landet.
Har bestilt to langflyvninger som jeg skal klare å gjennomføre, men det hadde vært greit å jobbe slik at jeg kan få tilbake godfølelsen med ferie...
Det er kanskje lurt å begynne med korte flyturer før du tar lange? Anbefaler deg å ta en kort liten flytur til Bergen eller et annet sted med kort flytid før du går på langdistanseflyvninger.
Lykke til! :)
Tornerose
21-09-2014, 19:33
Har selv ikke noen tips, men som LN-MOW sier her, Widerøe holder fortsatt noen kurs i høst...
Jeg har tatt kurs og dette hjelper godt på kunnskapen, men jeg tror det eneste som hjelper egentlig er trening. Men hadde håpet at jeg kunne startet treningen på bakken:p.
Scandinavian
21-09-2014, 19:35
Flymuseet i Bodø har et fly og en kabinseksjon du kan gå inn i, men da må du kanskje fly først? ;) Teknisk museeum i Oslo har jo en Caravelle. Kanskje de kan gå med på noe?
Tornerose
21-09-2014, 19:35
Det er kanskje lurt å begynne med korte flyturer før du tar lange? Anbefaler deg å ta en kort liten flytur til Bergen eller et annet sted med kort flytid før du går på langdistanseflyvninger.
Lykke til! :)
Jeg skal se om jeg får det til, for jeg er jo egentlig ening med deg. Men så er det det med å fly bare for å fly... Er ikke helt klar for det ;)
Hvis ikke så er det en kortflyvning før langflyvningen :colgate:. Oslo - København - San Francisco...
Tornerose
21-09-2014, 19:39
Flymuseet i Bodø har et fly og en kabinseksjon du kan gå inn i, men da må du kanskje fly først? ;) Teknisk museeum i Oslo har jo en Caravelle. Kanskje de kan gå med på noe?
Ja jeg har sett på dette i Bodø, men det er en litt lang kjøretur i bil... :cool:
Skal undersøke med Teknisk museum, var ikke klar over at de hadde fly der.
Vi var innom sasmuseet på OSL og de sa at de hadde blitt tilbudt et fly fra sas (husker ikke modell) men så hadde de ikke fått plass til det. Litt synd da det hadde vært super trening for slike som meg:D
Ja jeg har sett på dette i Bodø, men det er en litt lang kjøretur i bil... :cool:
Skal undersøke med Teknisk museum, var ikke klar over at de hadde fly der.
Vi var innom sasmuseet på OSL og de sa at de hadde blitt tilbudt et fly fra sas (husker ikke modell) men så hadde de ikke fått plass til det. Litt synd da det hadde vært super trening for slike som meg:D
SAS-museet skulle egentlig få en MD80 fra SAS, men det ble det altså ikke noe av, dessverre!
Store kostnader inne i bildet....
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=120801
Kabinsjef@DY
21-09-2014, 20:07
Jeg får ikke lov til å starte nytt tema så jeg drar opp denne tråden igjen og håper det er greit.
Flyskrekk har gjort at jeg ikke har flydd på over 4 år, men nå er jeg klar til å gi det et nytt forsøk. Jeg har gått på kurs og vet at alt er trygt, men angsten er utrolig kraftig og starter mange dager (måneder) før avreise. Jeg har fått sitte med pilotene flere ganger og det er utrolig beroligende hvor rolige de er der foran. Den ene gangen slo de også av autopilot for å vise. :)
Det jeg synes er vanskeligst med flyskrekk er at man ikke kan avbryte hvis man først prøver. Med f.eks. angst for edderkopper kan man jo velge å avbryte "tilvenningen", men det får man ikke gjort mens man er oppe i lufta.
Jeg har forsøkt å lete meg frem til museum som kan ha "hele fly" utstilt slik at det er mulig å kjenne på angsten i kabinen. Jeg har forsøkt å ta kontakt med både SAS og Norwegian om det vil være til bry for dem om jeg booker en billett, sjekker inn, men velger å gå av før dørene stenges. Dette for å jobbe med angsten. Har dessverre ikke fått noen svar og jeg har ikke lyst til å gjøre at et fly blir forsinket...
Mitt absolutt beste råd til deg som har flyskrekk, ta kontakt med en av oss i bessetningen når du kommer ombord. Jeg kan bare snakke for mitt eget selskap (Norwegian), vi har god kultur for å ta godt vare på passasjerer som har ubehageligheter med å fly, og jeg kan forsikre deg om at du vil bli tatt godt imot hos oss :-) Det viktisgste å vite er at du absolutt ikke er alene, det sies at det i snitt er rundt 60% av alle passasjerene ombord kjenner ubehag ved det å fly, så det er ingenting å være flau over, det er en fobi på samme måte som frykt for edderkopper, høydeskrekk etc. Flyskrekk kurs fungerer veldig godt for enkelte, men har også hørt fra passasjerer jeg har snakket med at det har gjort frykten større. Jeg tror det beste som sagt er å ha det som vane å kontakte bessetning ombord, da vil de følge deg opp underveis og være tilgjengelig om du skulle ha noen spørsmål underveis, og flyr du med "riktig" kabinsjef så skal du ikke se bort ifra at du får gratis kaffe også…. ;-) Beste ønsker, send meg gjerne en personlig melding om du har noen spørsmål eller behøver noen beroligende ord i forkant av flyvning :-)
Hilsen John (Kabinsjef @ DY)
Tornerose
21-09-2014, 20:15
Mitt absolutt beste råd til deg som har flyskrekk, ta kontakt med en av oss i bessetningen når du kommer ombord. Jeg kan bare snakke for mitt eget selskap (Norwegian), vi har god kultur for å ta godt vare på passasjerer som har ubehageligheter med å fly, og jeg kan forsikre deg om at du vil bli tatt godt imot hos oss :-) Det viktisgste å vite er at du absolutt ikke er alene, det sies at det i snitt er rundt 60% av alle passasjerene ombord kjenner ubehag ved det å fly, så det er ingenting å være flau over, det er en fobi på samme måte som frykt for edderkopper, høydeskrekk etc. Flyskrekk kurs fungerer veldig godt for enkelte, men har også hørt fra passasjerer jeg har snakket med at det har gjort frykten større. Jeg tror det beste som sagt er å ha det som vane å kontakte bessetning ombord, da vil de følge deg opp underveis og være tilgjengelig om du skulle ha noen spørsmål underveis, og flyr du med "riktig" kabinsjef så skal du ikke se bort ifra at du får gratis kaffe også…. ;-) Beste ønsker, send meg gjerne en personlig melding om du har noen spørsmål eller behøver noen beroligende ord i forkant av flyvning :-)
Hilsen John (Kabinsjef @ DY)
Takk for hyggelig svar John. Jeg har fikk stor hjelp av kabinansatte de siste årene jeg fløy, de siste gangene måtte jeg nesten bæres inn i kabinen. Jeg trenger stort sett ikke si fra da frykten lyser av meg:drunk:. Det hadde vært fint hvis man kunne bestilt flyvning etter hvem som var kabinsjef, da hadde vi kanskje møttes snart... :D
De fleste selskaper er veldig bevisste på slikt. Det er bare å si ifra.
Var selv hardt angrepet av flyskrekk ... Jeg slet det ganske enkelt bort. Fløy ofte og etterhvert ble det bedre og bedre. Ble som regel dratt med av dårlige venner. Kan fortsatt kjenne et 'stikk', men det går over.
Klarer du turen, anbefaler jeg en tur til Seattle. Du kan prøvesitte fly så mye du vil, både på Museum Of Flight og på museets restaurasjonssenter på Everett. På Everett kan du også se dem skru sammen widebody'ene til Boeing.
Tornerose
21-09-2014, 22:23
De fleste selskaper er veldig bevisste på slikt. Det er bare å si ifra.
Var selv hardt angrepet av flyskrekk ... Jeg slet det ganske enkelt bort. Fløy ofte og etterhvert ble det bedre og bedre. Ble som regel dratt med av dårlige venner. Kan fortsatt kjenne et 'stikk', men det går over.
Klarer du turen, anbefaler jeg en tur til Seattle. Du kan prøvesitte fly så mye du vil, både på Museum Of Flight og på museets restaurasjonssenter på Everett. På Everett kan du også se dem skru sammen widebody'ene til Boeing.
Så godt å høre at du er bedre. Jeg var også bedre før, men så kom angsten med superkraft få dager før familietur til USA, den ble avlyst...
Seattle er en by jeg alltid har drømt om å se, ikke pga. fly, men det hadde jo vært en god bonus! Har billetter til 2 turer over dammen og klarer jeg det burde jo Seattle gå bra og! ;)
Jeg er på Osl en gang i uka og titter på take-off og landing, det hjelper. Får ikke angst av det lenger nå og mens jeg står der får jeg jo lyst til å fly... Tenk alt man kan oppleve, verden blir så liten når man kan fly ;)
Det er ikke noe logikk forbundet med dette. Det er bare noe man må overvinne. Hodet sier en ting, magen skriker forbannelser. Du må la hodet forstå at den er sjef.
Tornerose
21-09-2014, 23:07
Det er ikke noe logikk forbundet med dette. Det er bare noe man må overvinne. Hodet sier en ting, magen skriker forbannelser. Du må la hodet forstå at den er sjef.
Ja jeg vet, jeg sender jo resten av familien med fly. Magen skriker høyt og kraftig, men jeg vet jeg skal klare det:cool:
Første gang jeg skulle ut å fly. I 2003 tror jeg det var. Livredd er ordet. Heldigvis har jeg alltid vært en person som enten har funnet info fra Internett eller fra bøker.Det at jeg fant ut av ting ''tvært'' hjalp mye. Jeg ville forstå lyder og alt det som gjorde meg redd. Flyskrekken har nok ikke sluppet taket helt her enda, men det går stort sett greit å ut å fly enten det er til utlandet eller i Norge.
''Failure is simply the opportunity to begin again, this time more intelligently''- Henry Ford
Kjipt med flyskrekk, men egen erfaring med andre fobier er bare å gi gass, blir sakte men sikkert bedre når man innser at det egentlig ikke er farlig. Hender man får tilbakeslag, men på sikt blir det meste bedre.
Lykke til!
Tornerose
22-09-2014, 11:24
Takk for svar. Ja jeg vet at fobier må behandles med tilnærming, det som gjør flyskrekk så ekstremt er at man ikke har noen måte å avbryte på. Dessverre har min fobi utviklet seg til ekstrem angst, derfor har jeg ikke flydd på mange år. Jeg har lest mye, og "spottet" på Osl noe som gjør meg tryggere. Angsten kommer ikke lenger av å se flyene ta av. Dette forumet er også genialt, man får jo nesten lyst til å fly av å se alle flotte bilder og lese historier!
Huttetu.. nå skal jeg snart ut å fly igjen. Trodde jeg var kvitt flyskrekken, men nå merker jeg at den kommer snikende.
Skal ut å fly med et 737-600 med en flytid på nesten 3 timer. Og når jeg ser bilder av den lille saken der så begynner jeg jo å lure på om den når frem den lange veien :rolleyes:
Tenker spesielt på returflighten, da snur flyet på bare 1 time. Klarer virkelig 'grisen' å fly 6 timer i strekk med 1 times pause? Joda, såklart gjør den det. Ifølge flightradar så gjør den ihvertfall det :p
Håper noen kan forklare meg at det faktisk er trygt!
Vanlig snutid på innlandet er 25 minutter, så det er rikelig tid der du skal. De er ikke så gode på kort snutid ved Middelhavet, men det har med arbeidstempoet å gjøre.
Et fly tjener ikke penger mens det står på bakken, så derfor vil man ha så høy utnyttelse som mulig. En 737-600 har ca 2500km rekkevidde ... det skulle holde deg gående en fire timers tid .. ;)
737-600 er min favoritt i SAS-flåten. En solid arbeidshest i luften. God tur.
Vanlig snutid på innlandet er 25 minutter, så det er rikelig tid der du skal. De er ikke så gode på kort snutid ved Middelhavet, men det har med arbeidstempoet å gjøre.
Et fly tjener ikke penger mens det står på bakken, så derfor vil man ha så høy utnyttelse som mulig. En 737-600 har ca 2500km rekkevidde ... det skulle holde deg gående en fire timers tid .. ;)
Ifølge Google Maps er det 2503km fra Gardermoen til Split. Fikk litt panikk når jeg så du skrev det har 2500km rekkevidde. Men innså jo at avstanden var med bil :D
Men da krysser jeg fingrene for at dette går bra :up:
737-600 er min favoritt i SAS-flåten. En solid arbeidshest i luften. God tur.
Betryggende å høre! Takk for det :)
Tornerose
26-07-2015, 21:40
Huttetu.. nå skal jeg snart ut å fly igjen. Trodde jeg var kvitt flyskrekken, men nå merker jeg at den kommer snikende.
Skal ut å fly med et 737-600 med en flytid på nesten 3 timer. Og når jeg ser bilder av den lille saken der så begynner jeg jo å lure på om den når frem den lange veien :rolleyes:
Tenker spesielt på returflighten, da snur flyet på bare 1 time. Klarer virkelig 'grisen' å fly 6 timer i strekk med 1 times pause? Joda, såklart gjør den det. Ifølge flightradar så gjør den ihvertfall det :p
Håper noen kan forklare meg at det faktisk er trygt!
Jeg har nettopp vært på tur (har ekstrem flyangst) og jeg fikk veldig mye hjelp av personalet. Jeg fikk komme fram til pilotene og spurte mine vanlige "dumme" spørsmål. Da var jeg mer mentalt forberedt. Hvis du ønsker hjelp for flyskrekken kan jeg varmt anbefale flyskrekk-kurset som SAS har. Kursholderen er fantastisk! Masse lykke til og kos deg på tur:)
Jeg har nettopp vært på tur (har ekstrem flyangst) og jeg fikk veldig mye hjelp av personalet. Jeg fikk komme fram til pilotene og spurte mine vanlige "dumme" spørsmål. Da var jeg mer mentalt forberedt. Hvis du ønsker hjelp for flyskrekken kan jeg varmt anbefale flyskrekk-kurset som SAS har. Kursholderen er fantastisk! Masse lykke til og kos deg på tur:)
Takk for tips! Heldigvis flyr jeg veldig sjeldent, så flyskrekk-kurs er nok ikke noe for meg (men hvem vet i fremtiden?). Får heller bare manne meg opp de få timene jeg flyr i året :fly
Ifølge Google Maps er det 2503km fra Gardermoen til Split. Fikk litt panikk når jeg så du skrev det har 2500km rekkevidde. Men innså jo at avstanden var med bil :D
Det er litt kortere med fly. ;)
http://gc.kls2.com/cgi-bin/gc?PATH=osl-spu&RANGE=&PATH-COLOR=&PATH-UNITS=km&PATH-MINIMUM=&SPEED-GROUND=&SPEED-UNITS=kts&RANGE-STYLE=best&RANGE-COLOR=&MAP-STYLE=
Widerøe holder også flyskrekkurs. Du kan lese mer her:
Ta en klonk whiskey eller to, hjelper ekstremt godt på flyskrekken, liker ikke å fly selv, men har nå hatt 12 fine turer det siste året.
Hei!
Jeg har tilegnet meg flyskrekk etter en ubehagelig flytur i februar hvor det var kraftig turbulens under takeoff og ingen beskjed fra pilotene verken før, under eller etter at det pågikk. Der og da opplevde jeg det som veldig skummelt, begynte å gråte og var veldig redd. I etterkant av hendelsen ble det glemt, og jeg trodde ikke at jeg hadde blitt påvirket av hendelsen, før jeg neste gang skulle ut å fly. Hadde veldig angst, og den virker å øke med hver flytur. Har nå flydd 8 ganger siden da, og min siste flytur var veldig vanskelig.
Jeg skal i februar 2016 reise på utveksling til Australia alene, og har nå et fryktelig behov for å bli kvitt flyskrekken i forkant av denne reisen. Kommer kanskje til å fly mellom 6 og 8 ganger før den tid, men det vil kun være innenlandsreiser på max 2,5 timer. I mitt syke hode er innenlandsreiser "tryggere", og jo kortere reisen er jo bedre, selv om takeoff, landing og turbulens er det som er verst.
Det jeg lurer på er egentlig hvilke selskap som flyr til Brisbane i Australia? Er det mulig å fly fra Oslo til Brisbane med kun 1 mellomlanding? Hvilke selskap er "tryggest", "best"? Hva bør jeg forberede meg på? Har aldri reist utenfor Europa før, er det noe jeg bør tenke på ift det? Hvor store fly er det som flyr slike strekninger?
Ellers tar jeg gjerne imot tips til å mestre flyskrekken generelt sett. Klarer å tenke rasjonelt her og nå, og forstår at det er trygt å fly og at ulykker er sjelden, men når angsten inntreffer er logikk forsvunnet..
Kunne det vært en idè å lære seg mer om fly og hvordan de fungerer?
Håper noen har svar :-)
Flyskrekk er vel noe som kan klassifiseres som rasjonelt urasjonelt....
Jeg ville tatt kontakt med SAS og/eller Widerøe som holder kurs for folk med flyskrekk. Har hørt de fleste fungerer etter slike kurs.
Er klar over at det finnes flyskrekkurs, men de arrangeres ikke der jeg bor (Tromsø), og det blir for dyrt for meg å betale 4000 for kurs + flybillett til der hvor kurset avholdes..
Takk for svar uannsett :-)
jameson82
12-08-2015, 15:39
1 stopp Oslo-Brisbane begrenser seg vel til Araber selskapene Emirates og Qatar. Begge er i verdensklasse da det gjelder kvalitet og trygghet. God tur :)
Regner med at du har lest gjennom både denne tråden og denne?
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=43864
Knowledge is power. Spør om å få stikke hodet inn i cockpit og si du har flyskrekk, Ikke noe flaut - det gjelder flere enn du aner. De fleste crew vil være veldig forståelsesfulle og hjelpsomme.
Du kan fly til Brisbane med en mellomlanding med Thai og Emirates. Begge selskapene er trygge og har god service. Jeg ville ikke bekymre meg så mye om flyselskap. Selv ikke de mest beryktede indonesiske og kongolesiske innenriksselskapene detter ned som nedfallsfrukt. Det kan være greit å legge seg på minnet at de som sitter foran også har familier de vil hjem til. :)
men når angsten inntreffer er logikk forsvunnet..
Kjenner den .. Hodet sier at alt er i orden mens magen oppfører seg som en spinnvill toåring og skriker 'IKKE FAEN!' Magen må overvinnes, og kunnskap er et godt verktøy.
Selv var jeg tungt angrepet etter et par friske opplevelser i ungdommen. Men jeg ble dratt med på tur av 'dårlige kamerater' og etterhvert ble flyskrekken mindre og mindre. Jeg kan fortsett oppleve at det 'hugger', men da trekker jeg pusten dypt, teller til 737, og da er jeg stort sett i vater igjen.
Anita, det er noen som har regnet ut at det 5 ganger større sjanse for at det skal skje noe alvorlig (dødsulykke) på den korte turen hjemmefra til
flyplassen enn på selve flyturen, så rasjonelt sett så burde du være mye mer bekymret for hvordan du skal komme deg til flyplassen enn til Australia.
W
Tenker som deg at kunnskap er makt. Man er jo ikke i teorien redd for det å fly, men for at det skal skje noe. Jeg er jo ikke redd for å sitte i flyet, har verken klaustrofobi eller synes det er kjedelig å fly. Har alltid med meg bøker og liker egentlig den rolige atmosfæren uten telefonmas o.l., men er veldig redd for å dø.. og av en eller annen grunn er fly og død blitt nærmest synonymer i mitt hode..
Har mange gode flyopplevelser fra tidligere, og har alltid vært glad i å reise, så er veldig frustrerende å oppleve å ha blitt "en av de med flyskrekk"..
Takker for råd, og veldig godt å høre at det er mulig å fly kun med 1 mellomlanding, jeg trodde kanskje det måtte være to.
Har lest gjennom begge trådene, og syns det er mye nyttig info, men ønsker også å vite mer om hvordan det er å fly så langt, og kanskje også hvilken mellomlanding som er best, og eller bare alt som kan oppdrives av kunnskap.. Lurer også på hvordan det er å fly store fly, er det mindre lyder? Mer behagelig? ..
Anita, det er noen som har regnet ut at det 5 ganger større sjanse for at det skal skje noe alvorlig (dødsulykke) på den korte turen hjemmefra til
flyplassen enn på selve flyturen, så rasjonelt sett så burde du være mye mer bekymret for hvordan du skal komme deg til flyplassen enn til Australia.
W
Dette er vel strengt tatt noe alle vet, inkludert meg selv. Jeg er veldig klar over hvor liten sjanse det er for flyet skal styrte, og forstår at bare det å gå ut døra hjemme innebærer høyere risiko for å dø..
Angst er irrasjonell frykt, som betyr at man frykter noe som ofte er usannsynlig. Det handler om redsel grunnet i manglende kontroll, og derfor er jeg ikke bekymret når jeg kjører til flyplassen, fordi jeg selv kontrollerer bilen, mens man i et fly overlater all kontroll til andre mennesker, mennesker man ikke kjenner..
Forstår at det for folk uten flyskrekk kan virke som hjelpsomt å fortelle om risiko ved bilkjøring, men det er ikke alltid logiske argumenter fungerer mot frykt..
Angst er irrasjonell frykt, som betyr at man frykter noe som ofte er usannsynlig. Det handler om redsel grunnet i manglende kontroll, og derfor er jeg ikke bekymret når jeg kjører til flyplassen, fordi jeg selv kontrollerer bilen, mens man i et fly overlater all kontroll til andre mennesker, mennesker man ikke kjenner..
Forstår at det for folk uten flyskrekk kan virke som hjelpsomt å fortelle om risiko ved bilkjøring, men det er ikke alltid logiske argumenter fungerer mot frykt..
Jeg ser den, men du gir jo fra deg kontrollen på bussen, i taxien og på toget også, så jeg tror nok det er noe med selve flyet du føler deg usikker på.
W
Jeg ser den, men du gir jo fra deg kontrollen på bussen, i taxien og på toget også, så jeg tror nok det er noe med selve flyet du føler deg usikker på.
W
Ja, tror kanskje det handler om at man ikke bare kan forlate et fly. Tar man buss eller taxi kan man liksom velge når man skal gå av, eller forlate dersom man blir engstelig. Mens når man flyr så må man liksom sitte der i x antall timer, noe som særlig gjør lange flyturer utfordrende..
Ingen vits å prøve å forklare. Logikk er fullstendig fraværende,
Tornerose
12-08-2015, 17:47
Jeg har latt være å fly i flere pr pga flyskrekk. I våres gikk jeg på flyskrekkurs og har etter det vært to ganger til USA. Det er hard jobbing for å håndtere angsten både før og under turen. Jeg har stor hjelp av å få prate med pilotene før take off. Da spør jeg om alt jeg lurer om på turen og det er beroligende. Jeg liker bedre lange turer både fordi fly er større men også fordi angsten slipper underveis. Masse lykke til!
RescueMe
12-08-2015, 18:29
Dette treffer alle ja. Selv var jeg i mine yngre år av typen som gledet meg til en flytur på vestlandet, litt berg og dalbane var bare moro tenkte jeg da. Med årene har ting endret seg litt, selv om ting er under kontroll.
En ting som jeg personlig har hatt stor nytte av er muligheten til å ha støydempende hodetelefoner på under take off og landing. Da slipper jeg å fundere på hva alle lydene kommer av.
petter380
12-08-2015, 19:56
Hei!
Jeg har tilegnet meg flyskrekk etter en ubehagelig flytur i februar hvor det var kraftig turbulens under takeoff og ingen beskjed fra pilotene verken før, under eller etter at det pågikk. Der og da opplevde jeg det som veldig skummelt, begynte å gråte og var veldig redd. I etterkant av hendelsen ble det glemt, og jeg trodde ikke at jeg hadde blitt påvirket av hendelsen, før jeg neste gang skulle ut å fly. Hadde veldig angst, og den virker å øke med hver flytur. Har nå flydd 8 ganger siden da, og min siste flytur var veldig vanskelig.
Jeg skal i februar 2016 reise på utveksling til Australia alene, og har nå et fryktelig behov for å bli kvitt flyskrekken i forkant av denne reisen. Kommer kanskje til å fly mellom 6 og 8 ganger før den tid, men det vil kun være innenlandsreiser på max 2,5 timer. I mitt syke hode er innenlandsreiser "tryggere", og jo kortere reisen er jo bedre, selv om takeoff, landing og turbulens er det som er verst.
Det jeg lurer på er egentlig hvilke selskap som flyr til Brisbane i Australia? Er det mulig å fly fra Oslo til Brisbane med kun 1 mellomlanding? Hvilke selskap er "tryggest", "best"? Hva bør jeg forberede meg på? Har aldri reist utenfor Europa før, er det noe jeg bør tenke på ift det? Hvor store fly er det som flyr slike strekninger?
Ellers tar jeg gjerne imot tips til å mestre flyskrekken generelt sett. Klarer å tenke rasjonelt her og nå, og forstår at det er trygt å fly og at ulykker er sjelden, men når angsten inntreffer er logikk forsvunnet..
Kunne det vært en idè å lære seg mer om fly og hvordan de fungerer?
Håper noen har svar :-)
Hei Anita, og velkommen til forumet!
Som LN-MOW sier, knowledge is power. "The best way I have found to conquer my fears is to learn more about them. (…) Once I understood more about what I was afraid of, it became easier to get past the fear".
Tro det eller ei, jeg har en slags flyskrekk. For å fikse dette tar jeg flere avgjørelser som andre gjerne ler av. Eksempelvis, som jeg skriver her (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=132251) og andre trip reports som jeg har skrevet, tar jeg valg basert på en blanding av
* Antall mellomlandinger
* Flytype
* Flyselskap
Jeg skal faktisk ut på nok en lang tur nå på fredag. Etter nøye planlegging (Excel er hjelpsomt, hehe) valgte jeg følgende routing: OSL-FRA-BOG-LIM-EWR-OSL, hvor målet er LIM. Jeg valgte altså å fly en mellomlanding ekstra (BOG-LIM), og betalte ekstra for dette (ikke helt logisk). Grunnen er enkel: jeg får en flytype over Atlanteren som jeg verdsetter mer enn flytypen på direkte flyvningen. A340-serien fly prioriterer jeg enkelt og greit, spesielt -600 varianten hvor hovedgrunnen er nok at flyet har 4-motorer og jeg følger meg tryggere over havet. I linken ovenfor beskriver jeg turen jeg tok med A340-500 på verdens lengste kommersielle rute. Kanskje ikke like rart å ta den turen "for løye" for en med litt flyskrekk? :) Hva andre syns gir jeg f**n i.
Etter å ha studert i YVR skjønte jeg fort at siste flight på en 3-flight tur betyr svært lite, fordi da er man ganske sliten og sovner som regel. Dermed er jeg ikke særlig bekymret for BOG-LIM strekket. På vei hjem ble det kjappest vei via kysten nordover og SAS siste strekket - hvor alle flyr har nettopp vært inne på sjekk (og flyr ca. over KEF) = maksimere trygghetsfølelsen / minimerer redselen. Logisk? Tja… :P
En annet triks er å sitte ved vinduet og se hva som skjer med vingen osv. - ikke steng deg inne. Nyt utsikten, vi er heldige som har muligheten til å fly. Videre, lær deg lydene som flyet lager. Dess større fly, dess mer lyd lager f.eks. når hjulene "trekkes opp" i flyet. Når man vet det, og forventer det, er det ikke skummelt.
For deg som ikke har reist mye utenfor Europa har jeg dermed følgende råd: Ikke la pris styre deg. Jeg syns det er helt latterlig idiotisk når folk klager over flyskrekk og flyr via CPH når de skal til LHR fra destinasjoner som har direkte avgang(er). Hvorfor pine seg selv? Ikke verdt det, man lever tross alt en gang. Som student har du også mega fleksibilitet, og kan fly når det er billigst - selv på de ikke billigste rutene. Som regel avganger mellom mandag-onsdag.
Du sa du bodde i TOS. Du må nok ned til OSL først, og fra der er som andre har nevnt 1-stop via BKK med Thai og DXB med Emirates. Flyr du Emirates får du på DXB-BNE strekket A380, som jeg syns er verdens beste fly (se nicket mitt), på EK434. Et tips, skal du hjem en i løpet av 5-7 måneder er det alltid best å bestille tur-retur. En vei er som regel dyrere, selv om prisen på en vei med Emirates til < 8000 er fullt overkommelig i min verden. Ja, du må vente litt i DXB, men det er bare morsomt, spesielt for deg som ikke har vært så mye i den store verdenen. Embrace it, du vokser på det ;)
Hilsen Petter som har flydd rundt jorden mer enn tre ganger, hvert år, de siste tre årene, selv med mild flyskrekk :)
Hei Anita, og velkommen til forumet!
Som LN-MOW sier, knowledge is power. "The best way I have found to conquer my fears is to learn more about them. (…) Once I understood more about what I was afraid of, it became easier to get past the fear".
Tro det eller ei, jeg har en slags flyskrekk. For å fikse dette tar jeg flere avgjørelser som andre gjerne ler av. Eksempelvis, som jeg skriver her (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=132251) og andre trip reports som jeg har skrevet, tar jeg valg basert på en blanding av
* Antall mellomlandinger
* Flytype
* Flyselskap
Jeg skal faktisk ut på nok en lang tur nå på fredag. Etter nøye planlegging (Excel er hjelpsomt, hehe) valgte jeg følgende routing: OSL-FRA-BOG-LIM-EWR-OSL, hvor målet er LIM. Jeg valgte altså å fly en mellomlanding ekstra (BOG-LIM), og betalte ekstra for dette (ikke helt logisk). Grunnen er enkel: jeg får en flytype over Atlanteren som jeg verdsetter mer enn flytypen på direkte flyvningen. A340-serien fly prioriterer jeg enkelt og greit, spesielt -600 varianten hvor hovedgrunnen er nok at flyet har 4-motorer og jeg følger meg tryggere over havet. I linken ovenfor beskriver jeg turen jeg tok med A340-500 på verdens lengste kommersielle rute. Kanskje ikke like rart å ta den turen "for løye" for en med litt flyskrekk? :) Hva andre syns gir jeg f**n i.
Etter å ha studert i YVR skjønte jeg fort at siste flight på en 3-flight tur betyr svært lite, fordi da er man ganske sliten og sovner som regel. Dermed er jeg ikke særlig bekymret for BOG-LIM strekket. På vei hjem ble det kjappest vei via kysten nordover og SAS siste strekket - hvor alle flyr har nettopp vært inne på sjekk (og flyr ca. over KEF) = maksimere trygghetsfølelsen / minimerer redselen. Logisk? Tja… :P
En annet triks er å sitte ved vinduet og se hva som skjer med vingen osv. - ikke steng deg inne. Nyt utsikten, vi er heldige som har muligheten til å fly. Videre, lær deg lydene som flyet lager. Dess større fly, dess mer lyd lager f.eks. når hjulene "trekkes opp" i flyet. Når man vet det, og forventer det, er det ikke skummelt.
For deg som ikke har reist mye utenfor Europa har jeg dermed følgende råd: Ikke la pris styre deg. Jeg syns det er helt latterlig idiotisk når folk klager over flyskrekk og flyr via CPH når de skal til LHR fra destinasjoner som har direkte avgang(er). Hvorfor pine seg selv? Ikke verdt det, man lever tross alt en gang. Som student har du også mega fleksibilitet, og kan fly når det er billigst - selv på de ikke billigste rutene. Som regel avganger mellom mandag-onsdag.
Du sa du bodde i TOS. Du må nok ned til OSL først, og fra der er som andre har nevnt 1-stop via BKK med Thai og DXB med Emirates. Flyr du Emirates får du på DXB-BNE strekket A380, som jeg syns er verdens beste fly (se nicket mitt), på EK434. Et tips, skal du hjem en i løpet av 5-7 måneder er det alltid best å bestille tur-retur. En vei er som regel dyrere, selv om prisen på en vei med Emirates til < 8000 er fullt overkommelig i min verden. Ja, du må vente litt i DXB, men det er bare morsomt, spesielt for deg som ikke har vært så mye i den store verdenen. Embrace it, du vokser på det ;)
Hilsen Petter som har flydd rundt jorden mer enn tre ganger, hvert år, de siste tre årene, selv med mild flyskrekk :)
Tusen takk for dette lange og utfyllende svaret! Jeg vet ikke om alt snakk om flytyper gjør meg mer eller mindre stresset, men synes likevel det var veldig informativt, og har sterkt behov for å opprette en tro på at flyet jeg ender opp med å fly er trygt. Betaler også gjerne mer for å være sikker på at jeg slipper unna med minst mellomlandinger o.l. Kommer sikkert tilbake til deg når jeg skal planlegge reisen og bestille, virker som du har gode kommentarer å komme med ;-)
Litt selvmotsigende dette at en som trives med å sette utfor stupbratte fjellsider, er ukomfortabel med å fly ... men som sagt - ingenting er logisk.
Selv får jeg noia av å sitte i skiheis ....
Angst er morsom på den måten.. Jeg er psykologstudent, og man skulle jo kanskje tro at man da var littegranne immun ihvertfall, men slik er det ikke.. hehe.
petter380
12-08-2015, 21:35
Tusen takk for dette lange og utfyllende svaret! Jeg vet ikke om alt snakk om flytyper gjør meg mer eller mindre stresset, men synes likevel det var veldig informativt, og har sterkt behov for å opprette en tro på at flyet jeg ender opp med å fly er trygt. Betaler også gjerne mer for å være sikker på at jeg slipper unna med minst mellomlandinger o.l. Kommer sikkert tilbake til deg når jeg skal planlegge reisen og bestille, virker som du har gode kommentarer å komme med ;-)
Bare hyggelig, hører fra deg :)
Litt selvmotsigende dette at en som trives med å sette utfor stupbratte fjellsider, er ukomfortabel med å fly ... men som sagt - ingenting er logisk.
Selv får jeg noia av å sitte i skiheis ....
Hehe, sant det Andreas. Så fremt det er nysnø er det bare himmelsk, ellers setter jeg ikke utfor (eller jo, hvis det er prepararet og jeg har Super-G skiene på meg (ikke pudderplankene)). Jeg tror det er det nærmeste man kommer følelsen av å ha vinger, spør du meg. Som Hans Gmoser sa:
A person should have wings to carry them where their dreams go, but sometimes a pair of skis makes a good substitute.
Hei, fikk lyst til å komme med et skudd i mørket innen temaet "knowledge is power". Youtube er en kilde til mye rart, og her er lenker til to 10min-ish lange videoer som dokumenterer litt rundt planlegging og gjennomføring av long haul-flyvning sett fra flyvernes side. Det kan hende at det blir vel teknisk og ikke gir deg stort i det hele tatt, men det er kanskje verdt et forsøk?
Her er et utdrag fra en film om Air Canada's rute over Nordpolen i deres Boeing 777, et veldig typisk langdistansefly: https://www.youtube.com/watch?v=unYKJgUYmi8
Og her har du Norwegian med sin 787 til Los Angeles, mye det samme: https://www.youtube.com/watch?v=Nt5GY66e7wQ
Hei, fikk lyst til å komme med et skudd i mørket innen temaet "knowledge is power". Youtube er en kilde til mye rart, og her er lenker til to 10min-ish lange videoer som dokumenterer litt rundt planlegging og gjennomføring av long haul-flyvning sett fra flyvernes side. Det kan hende at det blir vel teknisk og ikke gir deg stort i det hele tatt, men det er kanskje verdt et forsøk?
Her er et utdrag fra en film om Air Canada's rute over Nordpolen i deres Boeing 777, et veldig typisk langdistansefly: https://www.youtube.com/watch?v=unYKJgUYmi8
Og her har du Norwegian med sin 787 til Los Angeles, mye det samme: https://www.youtube.com/watch?v=Nt5GY66e7wQ
Takk for videoene. Det var faktisk en veldig god idè. :-)
Da vil jeg absolutt anbefale denne videoen, hvor man ser hvor kjølig og rutinert man håndterer å 'miste' en motor.
https://www.youtube.com/watch?v=rEf35NtlBLg
For aa komme inn paa litt av "de andre" forbedelsene - fra en som reiser alltfor mye lange distanser. Dette blir en veldig lang tur og jeg ville tenke paa aa bryte opp reisen med en dag (23 timer) hvile underveis, det behoever ikke aa fordyre flybilletten og noen av flyselskapene vil enten gi deg en hotel overnatting eller ha et veldig godt tilbud. Det aa faa en god natts soevn etter 10-12 timer i et flysete samt aa kunne slappe av ved et svoemmebaseng noen timer (om det er mulig aa slappe av) vil hjelpe paa. Ofte blir stress, bekymringer veldig forsterket naar man blir sliten og det blir man etter mange timer i en flykabin hvor miljoet rundt deg er anderledes enn det kroppen vant med. Tynnere, toerrere luft etc.
Uten aa gaa inn paa spesifikk flytype - saa oppfoerer store Wide Body (bredbuk) fly seg anderledes enn hva du er vant med, de stiger saktere, det er andre lyder (det kan nesten hoeres ut som motorene stopper naar man har avsluttet oppstigningen som ogsaa tar lengre tid). Ogsaa paa grunn av stoerrelsen kan ombordstigningen foeles anderledes, mens en normalt gaar forbi Cockpit doeren som ofte er aapen under ombordstigning innenlands i Norge, vil du normalt oppleve at du kommer inn i flyet minst en kabin unna Cockpit og du ikke ser piloter eller cockpit - saa det er anderledes og det er det viktig aa vaere forberedt paa.
Da vil jeg absolutt anbefale denne videoen, hvor man ser hvor kjølig og rutinert man håndterer å 'miste' en motor.
https://www.youtube.com/watch?v=rEf35NtlBLg
Veldig bra! Tusen takk :-) Litt redd for å søke selv på youtube, vil ikke komme over noe som har motsatt virkning.. Dette er hvertfall nyttig for min del!
For aa komme inn paa litt av "de andre" forbedelsene - fra en som reiser alltfor mye lange distanser. Dette blir en veldig lang tur og jeg ville tenke paa aa bryte opp reisen med en dag (23 timer) hvile underveis, det behoever ikke aa fordyre flybilletten og noen av flyselskapene vil enten gi deg en hotel overnatting eller ha et veldig godt tilbud. Det aa faa en god natts soevn etter 10-12 timer i et flysete samt aa kunne slappe av ved et svoemmebaseng noen timer (om det er mulig aa slappe av) vil hjelpe paa. Ofte blir stress, bekymringer veldig forsterket naar man blir sliten og det blir man etter mange timer i en flykabin hvor miljoet rundt deg er anderledes enn det kroppen vant med. Tynnere, toerrere luft etc.
Uten aa gaa inn paa spesifikk flytype - saa oppfoerer store Wide Body (bredbuk) fly seg anderledes enn hva du er vant med, de stiger saktere, det er andre lyder (det kan nesten hoeres ut som motorene stopper naar man har avsluttet oppstigningen som ogsaa tar lengre tid). Ogsaa paa grunn av stoerrelsen kan ombordstigningen foeles anderledes, mens en normalt gaar forbi Cockpit doeren som ofte er aapen under ombordstigning innenlands i Norge, vil du normalt oppleve at du kommer inn i flyet minst en kabin unna Cockpit og du ikke ser piloter eller cockpit - saa det er anderledes og det er det viktig aa vaere forberedt paa.
Tusen takk for veldig god informasjon og råd. Det er veldig nyttig og jeg kommer absolutt til å vurdere en overnatting. Videre synes jeg det var svært bra å få høre dette om forskjellen mellom små og større fly. Akkurat slik type informasjon jeg føler at jeg trenger. Håper å ikke bli "overrasket" av noe når jeg sitter der.
Her er en "flyskrekkfilm" fra SAS
https://www.youtube.com/watch?v=SWU70iRwH18
Etter jeg har klagd over flyskrekk i denne tråden tidligere, føler jeg at jeg endelig har kommet over kneika! Kom nettopp hjem fra ferie i Kroatia og nå ble det til at jeg faktisk gledet meg til flyturen. Dette var også første gang jeg lot være å drikke alkohol før turen og det følte jeg hjalp for min del, da jeg ble mye roligere. Selvom flyturen til ble ganske forsinket pga datatrøbbel på OSL fikk jeg plass på flyet, satt meg ned og tok det helt med ro. Koste meg med å filme takeoff'en og en flaske vann :fly
Hjemturen igår ble også forsinket pga tordenvær i sør-Europa, så ble sittende å vente inne i flyet i nesten 1 time. Men likevel lot jeg meg ikke stresse. Under climb og cruise så jeg lynet overalt nesten, men istedenfor å la meg skremme nøt jeg heller de fine lys-glimtene. Hvor ofte får man liksom oppleve lyn ovenifra? ;)
Et triks jeg lærte meg når turbulensen kom (noe den gjorde opptil flere ganger på hjemturen) var bare å lene seg tilbake i stolen og heller "bli med" på turbulensen istedenfor å kjempe mot den. Kjemper man imot blir man bare stressa. Lukk heller øynene og se for deg at du kjører på en humpete vei med bil.
Mvh en som har slitt med flyskrekk :fly
Tornerose
27-08-2015, 16:55
Uten aa gaa inn paa spesifikk flytype - saa oppfoerer store Wide Body (bredbuk) fly seg anderledes enn hva du er vant med, de stiger saktere, det er andre lyder (det kan nesten hoeres ut som motorene stopper naar man har avsluttet oppstigningen som ogsaa tar lengre tid). Ogsaa paa grunn av stoerrelsen kan ombordstigningen foeles anderledes, mens en normalt gaar forbi Cockpit doeren som ofte er aapen under ombordstigning innenlands i Norge, vil du normalt oppleve at du kommer inn i flyet minst en kabin unna Cockpit og du ikke ser piloter eller cockpit - saa det er anderledes og det er det viktig aa vaere forberedt paa.[/QUOTE]
Så rart hvordan dette kan oppleves så forskjellig. Jeg hater å fly "små" fly, men trives ok etter en stund i de store. I A320 hørte jeg alle lyder bedre. Merket når hjulene gikk opp og ned, øking og senking av fart - alt ble så nært. I de store flyene a340 og a747-400 merket jeg ingen ting.