PDA

View Full Version : Hvilken allianse passer for DY?


BSSW
27-07-2010, 12:28
Kan det hende at DY finner på det samme?
Ikke med det første i hvert fall ;)

----
Mod note: splittet fra "Air Berlin til OneWorld"

Flying-news
27-07-2010, 14:58
Woah, that was unexpected.... Kjempe bra da at de har knyttet seg til allianse. Kan det hende at DY finner på det samme?

Tror ikke det blir noe allianse på DY med det første akkurat, men det er vel en mulighet for codeshare (i begrenset grad). Da må det isåfall være med noen som har fokus på et annet marked enn DY, feks Flydubai. DY flyr jo til DXB, og derfra kunne Flydubai drevet med codeshare innen midtøsten. Ikke det at jeg tror at dette vil bli noe realitet heller, og håper forsåvidt ikke på det heller. Men som sagt, bare et eksempel...

Flying-news
27-07-2010, 15:00
Kjempe bra da at de har knyttet seg til allianse. Kan det hende at DY finner på det samme?

For å dra den litt lengre enn bare spekulasjoner, hvilken allianse tror dere passer best for DY? Selv mener jeg iallefall at Star Alliance ikke engang bør nevnes... Det hadde jo tatt seg ut om DY og SK endte opp i samme allianse! :P

LN-MOW
27-07-2010, 16:47
DY har ikke allianse-kvaliteter. De står foran enorme investeringer hvis det skulle bli aktuelt å i det hele tatt vurdere det.

En annen ting er muligheten for en 'mini-allianse' med begrenset samarbeid med enkelte andre selskaper, men også der vil de stå foran store utfordringer - ikke minst på it- og systemsiden.

FlightDeck
27-07-2010, 19:38
En allianse passer dårlig med strategien om ytterligere kostnadskutt hos Norwegian, presentert i forbindelse med resultatene for 2. kvartal.

TOS
27-07-2010, 20:12
En allianse passer dårlig med strategien om ytterligere kostnadskutt hos Norwegian, presentert i forbindelse med resultatene for 2. kvartal.

Nå har ikke jeg fulgt med på DYs presentasjoner, men man kan vel kutte kostnader og forbedre produktet på samme tid? SAS har i lang tid kuttet kostnader, men er jo fortsatt med i en allianse. Det er vel ikke bare kostnader forbundet med slikt medlemskap, men jeg forstår jo at det ikke er helt rett frem å involvere seg i slike allianser.

BU662
27-07-2010, 20:26
Kort svar: Ingen.

DY er i en vekstfase som man kan forlike med FR og U2 i sine respektiv beste dager. Da lager man ingen allianser, da fokusserer man fullt på å utnytte de sjanser som marked tilbyr. Og det finnes seg forsatt en god del muligheter for ekspansjon i Skandinavia.

FlyTAP
27-07-2010, 22:18
DY har eller har vel hatt en avtale av en eller annen type med Finnair? Kunne DY bli en regional partner i en allianse (altså ikke fullverdig medlem, men en fot innafor?)?

BU9001/V2.0
28-07-2010, 01:35
Bislett Alliansen? LOL

Bizflyer
28-07-2010, 03:23
LCC selskapene har vel aldri hatt noen allianse tilknytninger, og derfor tror jeg ikke DY får noen heller. Med mindre "alle" LCC selskapene slår seg sammen i en egen LCC allianse.

Men halvparten av argumentene for LCC er vel at de kan kjøre billige priser fordi de ikke har noen ekstra kostnader knyttet til bonusprogrammer?

BF:fly

LN-MOW
28-07-2010, 03:27
Det er mange såkalte LCC'er som har bonusprogrammer .. bl.a. the mother of them all .. Southwest. Et bonusprogram skal imidlertid være en inntektsgenerator - ikke en utgiftspost.

Tommy777
28-07-2010, 07:20
Kort svar: Ingen.

DY er i en vekstfase som man kan forlike med FR og U2 i sine respektiv beste dager. Da lager man ingen allianser, da fokusserer man fullt på å utnytte de sjanser som marked tilbyr. Og det finnes seg forsatt en god del muligheter for ekspansjon i Skandinavia.

Enig, men de du nevner flyr kun paa kortdistanse. Dersom det er hold i at DY har tenkt aa proeve seg langt, vil de staa foran en meget stor utfordring dersom de ikke faar til samarbeide med lokale selskaper i USA og Thailand for aa sende Paxen videre.

Uten codeshare eller enda naermere samarbeide, har jeg overhodet ikke tro paa at DY vil faa til noen som helst satsing langt.

Tommy777
28-07-2010, 07:22
Det er mange såkalte LCC'er som har bonusprogrammer .. bl.a. the mother of them all .. Southwest. Et bonusprogram skal imidlertid være en inntektsgenerator - ikke en utgiftspost.

Det er en myte at bonusprogrammer koster penger. Det er kun Mette Ostergaard som tror det :P

Flying-news
28-07-2010, 15:36
Dersom det er hold i at DY har tenkt aa proeve seg langt, vil de staa foran en meget stor utfordring dersom de ikke faar til samarbeide med lokale selskaper i USA og Thailand for aa sende Paxen videre.

Enig med deg her! Om jeg ikke husker helt feil, var også Feelair inne på noe her. Fra JFK var det snakk om codesharing med enten Virgin America eller JetBlue.