View Full Version : Dy nødlandet I Istanbul
Norwegian-fly nødlandet i Istanbul
http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/norwegianfly-noedlandet-i-istanbul-3255179.html
Er vel en -800 dette?
DY1886 was flown on 2010-07-26 by LN-NOJ (B738)
Da er det vel slutt på "søppeldebatten" i denne omgang..
Dag Viking
27-07-2010, 10:16
Da er det vel slutt på "søppeldebatten" i denne omgang..
Røyklukt i kabinen har lite med snittalder på fly å gjøre, og enda mindre med forurensingen som Kjos siktet til.
Passasjerene har klaget på for dårlig oppfølging og informasjon fra Norwegians side
Dette er derimot en gjenganger når det gjelder uregelmessigheter og DY i samme setning.
sail4fun
27-07-2010, 10:40
Au, har CA glemt vekslepengene i ovnen nå da ;)
Tally-Ho
27-07-2010, 10:52
Røyklukt i kabinen har lite med snittalder på fly å gjøre, og enda mindre med forurensingen som Kjos siktet til.
Dette er derimot en gjenganger når det gjelder uregelmessigheter og DY i samme setning.
----
Dette er en SIKKERHETSLANDING, og ingen NØDLANDING.
Enig at DY har hatt en del utfordringer med hensyn til å ivareta pax ved delays, men akkurat i Tyrkia har man et generelt problem som heller ingen andre kan se bort fra, man skal f.eks. ha GENERAL DECLARATION for pax, og de er vel underlagt visumregler...?
Dette antar jeg vanskeliggjør det å få pax på hotell ved forsinkelser etc.
Tally-Ho
FBU 4EVER
27-07-2010, 12:48
----
Dette er en SIKKERHETSLANDING, og ingen NØDLANDING.
Riktig!
....man skal f.eks. ha GENERAL DECLARATION for pax, og de er vel underlagt visumregler...?Dette antar jeg vanskeliggjør det å få pax på hotell ved forsinkelser etc.Tally-Ho
Man behøver ingen visum til Tyrkia, og Gen. Dec. papirer skal alltid finnes i Ship's Library. Ergo ingen faktor i denne saken.
Man behøver ingen visum til Tyrkia, og Gen. Dec. papirer skal alltid finnes i Ship's Library. Ergo ingen faktor i denne saken.
Her tar du feil, nordmenn skal ha visum til Tyrkia og dette kjøpes ved ankomst - deretter gyldig 30 dager.
Timatic says;
National Norway (NO) /Destination Turkey (TR)
Turkey (TR)
Passport required.
- Passport and/or passport replacing documents must be valid
for the period of intended stay.
Visa required.
Visa Issuance:
- On arrival: if required, visa can be obtained provided
holding normal passports:
- for a max. stay of 1 month with multiple entries, being
nationals of Norway. Fee: between EUR 10.- and 20.- or USD
Så, JO - det er en faktor.
Visa Issuance:
- On arrival: if required, visa can be obtained provided
holding normal passports:
- for a max. stay of 1 month with multiple entries, being
nationals of Norway. Fee: between EUR 10.- and 20.- or USD
Kom ikke flyet fra Tyrkia? Og de ombord allerede burde ha et visum?
Dessuten, det tyrkiske visumet er noe man kjøper på ankomst, så den "turistskatten" burde det ikke være noe problem med
FBU 4EVER
27-07-2010, 13:07
Nytt for meg. Jeg har aldri behøvd noe visum i Tyrkia, hverken som crew eller turist. I dette tilfellet er det vel som en bagatell å regne.
Kom ikke flyet fra Tyrkia? Og de ombord allerede burde ha et visum?
Jo, det gjorde dét, men har ikke flyet i teorien "forlatt" Tyrkia så lenge det hadde flydd i halvannen time før det landet i IST?
Nytt for meg. Jeg har aldri behøvd noe visum i Tyrkia, hverken som crew eller turist. I dette tilfellet er det vel som en bagatell å regne.
Har du et annet statsborgerskap enn norsk? Nordmenn har måttet skaffe seg visum for innreise til Tyrkia siden 2002.
Har du et annet statsborgerskap enn norsk? Nordmenn har måttet skaffe seg visum for innreise til Tyrkia siden 2002.
...eller at han var der før 2002?
Minner meg om naboen, som syntes det var rart at vi ikke måtte ha visum når vi var i USA nylig, for det måtte han når han var der - i 1986.. :rolleyes:
Det er kun hvis ikke reiseoperatøren har inkludert "visumet" i sin totalpris at man må betale selv på flyplassen, ellers går det automatisk og man viser bare passet og får en lapp og stempel i passet.
Tally-Ho
27-07-2010, 16:45
---
Jeg mener at firmaet vårt kom ut med en info. der man påminnet om de "særskilte" visumreglene til Tyrkia. Så vidt jeg har skjønt ordnes dette av charterselskapene ved pakkereiser, ellers på en kjapp måte ved ankomst. Men helt sikker er jeg altså ikke her...
Gen.Dec. følger alltid med i våre (Thomas Cook's) dokumenter ved avgang fra hjemmebase, men jeg kunne tenke meg at det kunne bli spørsmål om disse hvis de ikke lenger forefinnes ombord, f.eks etter en divertion fra en tyrkisk flyplass (der papirene allerede er avlevert) til en annen, ved f.eks en sikkerhetslanding...
Tyrkia er litt "sært" ved uforutsette ankomster, det vet jeg av erfaring, men alt løser seg jo...
Tally-Ho