View Full Version : Oslo–København–Vilnius–Tallinn–Oslo
FlightDeck
26-07-2010, 20:27
Oslo–København–Vilnius–Tallinn–Oslo
Reiserute:
6. juli 2010: SAS SK0455 Oslo (OSL)–København (CPH), Airbus A321-200
6. juli 2010: SAS SK1742 København (CPH)–Vilnius (VNO), Canadair Regional Jet 900
7. juli 2010: Estonian Air OV0774 Vilnius (VNO)–Tallinn (TLL), Boeing 737-500
7. juli 2010: Estonian Air OV0137 Tallinn (TLL)–Oslo (OSL), Boeing 737-500
En liten måned siden siste (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=68195) besøk i Vilnius, satte jeg igjen kursen mot den litauiske hovedstaden. På utreisen hadde reisebyrået valgt tradisjonelt med SAS via København, denne gangen i Economy Extra, mens hjemreisen ble mer utradisjonell med Estonian Air via Tallinn. Jeg prøver som vanlig å utfylle den rene deskriptive informasjonen om flyturene med opplysninger om flyselskaper, flytyper og flyplasser.
FlightDeck
26-07-2010, 20:27
6. juli 2010, kl. 09.15:
SAS Scandinavian Airlines
SK0455 Oslo (OSL)–København (CPH)
Economy Extra
Airbus A321-200
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/1-27.jpg
Det tok som vanlig ikke mer enn fem minutter å sjekke inn i SAS EuroBonus Gold-skranken og å gå gjennom SAS Fast Track. I SAS Scandinavian Lounge leste jeg et utvalg av dagens aviser, drakk en flaske Farris og en kopp med cappuccino. Det var såpass mye folk ved buffeen at jeg droppet loungefrokosten i dag.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/2-26.jpg
09.15-avgangen var som vanlig satt opp med en Airbus A321-200, og det ble en relativt lang gåtur mot utgang 48, der det ble et gjensyn med OY-KBL Gunnbjörn Viking, som jeg reiste med i motsatt retning i juni. Maskinen ble levert i november 2001 som den andre av åtte A321-maskiner i flåten. Jeg slo meg ned i sete 7A og fikk hele raden for meg selv. Det var ni rader Economy Extra med om lag 40 passasjerer, ellers var Economy fullsatt i dette 198 seter store flyet.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/3-27.jpg
Vi lettet fra 01L på rutetid og roterte sørover.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/4-27.jpg
I Economy Extra fikk vi servert en boks med yoghurt, jus, ost, ribbelrull og syltetøy, sammen med varme brødskiver (hvor ble det av rundstykkene?) liknende de som stekes i såkalt steinovn. Et greit måltid, men det er igjen grunn til å understreke at serveringen i Economy Extra på intraskandinaviske strekninger trenger en oppgradering. Hadde jeg fløyet Economy, kunne jeg fått en frokostpakke som sikkert hadde mettet mer.
Likevel fikk vi tilbud om vi ville ha flere brødskiver, som for øvrig smakte veldig bra. Det ble også tilbud om kaffe og te med senere påfyll. Besetningen var ganske effektiv, men jeg synes de kunne brukt den resterende tiden på en drikkerunde med mineralvann i stedet for å gjemme seg i galley.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/5-25.jpg
Toalettet foran i SAS’ A321-maskiner er like store som i Business på selskapets langdistansemaskiner, utstyrt med to vinduer.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/6-26.jpg
Frem til 2008 var det 184 seter i A321, med strømuttak på de 27 første radene. Disse radene hadde justerbare seter som kunne omgjøres til 2+3-konfigurasjon. 2+3-layouten ble imidlertid bare brukt på Europa-ruter og ikke på intraskandinavisk, som uansett fikk enklassekonseptet Scandinavian Direct like etter at "Big Europe"-flyene var lansert.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/39-8.jpg
Uansett, vi landet på rutetid, og det ble et nytt besøk i SAS Scandinavian Lounge, som bl.a. kunne by på danske smørbrød, kaffe og arbeid.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/7-27.jpg
Air Canada har gjenåpnet ruten mellom København og Toronto, med fem ukentlige avganger i sommerprogrammet og fire ukentlige i vinterprogrammet.
FlightDeck
26-07-2010, 20:28
6. juli 2010, kl. 12.15:
SAS Scandianvian Airlines
SK1742 København (CPH)–Vilnius (VNO)
Business
Canadair Regional Jet 900
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/8-25.jpg
SAS flyr tre ganger daglig mellom København og Vilnius, og jeg hadde billett på samme avgang som da jeg fløy ruten for en drøy måned siden, da i Economy. Dagens andre avgang var satt opp fra B6 i SAS-terminalen, operert av OY-KFE Ingemar Viking, en CRJ 900 levert til selskapet i april 2009.
Ved utgangen hadde det etablert seg en lang kø, med overraskende mange tyskere. Det var dansker, svensker og nordmenn i køen også, og jeg registrerte dessuten to amerikanere med ombordstigningskort fra Continental, som har code-share på ruten.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/9-25.jpg
Da det ble min tur laget maskinen et pip og en lapp med nytt sete tikket opp: 3F, og oppgradering fra Economy Extra til Business. Det ble med dette to passasjerer i Business, seks i Economy Extra og fullsatt i Economy.
Jeg var veldig fornøyd da jeg fløy i Business mellom Vilnius og København for en drøy måned siden. Dessverre skulle det igjen vise seg hvor mye besetningen betyr for servicenivået om bord. Forrige gang håndhilste purseren på meg og ønsket meg velkommen. Jeg ble tilbudt vann, jus eller champagne før avgang, i tillegg til et utvalg internasjonale tidsskrifter. Om bord fikk jeg gjentatte ganger tilbud om mer øl, kaffe og andre drikkevarer, samtidig som purseren spurte om jeg kanskje også ville ha whisky, cognac eller noe annet til kaffen. Brettet ble ikke stående et sekund for lenge på bordet. På denne flyvningen manglet alt dette: Hvordan kan servicenivået variere så mye?
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/10-24.jpg
Det eneste positive med dagens service var måltidet, som bestod av laks og sjømat med tilbehør, sammen med ost og rugbrød. Måltidet var svært velsmakende og rikelig for en flyvning på litt over en time. Drikken kom først fem minutter etter at maten var servert, og jeg ble ikke aktivt tilbudt påfyll. Jeg kunne selvsagt spørre om jeg ville ha noe, men på en reise i Business skal man slippe å føle at man er til bry. Det ble servert kaffe etter maten – men brettet ble stående litt for lenge.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/11-24.jpg
Distansen mellom København og Vilnius er 810 kilometer, og den norske kapteinen ga god informasjon før avgang og underveis. Flytiden endte på 1 time og 10 minutter. Vi parkerte ved en oppstillingsplass med busstilknytning, og jeg registrerte at et nytt SAS-crew stod klart. Kanskje dagens crew hadde lagt mange flyvninger bak seg og dermed ikke klarte å yte det lille ekstra på denne flyvningen? Uansett er det som flere har påpekt her på forumet relativt kort mellom himmel og helvete – det er ofte lite som skal til for at man enten blir veldig fornøyd eller veldig misfornøyd.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/12-23.jpg
I Vilnius bodde vi denne gangen på Holiday Inn, et hotell som fremstod ganske bra da jeg bodde der i 2004. Nå var det imidlertid både slitt og kjedelig – og jeg tilbrakte minimalt med tid der.
FlightDeck
26-07-2010, 20:28
7. juli 2010, kl. 13.25:
Estonian Air
OV0774 Vilnius (VNO)–Tallinn (TLL)
Travel Class
Boeing 737-500
Det var reisebyrået som hadde ordnet returreisen, og ifølge dem var SAS’ to ettermiddagsavganger utsolgt denne dagen. I stedet fikk jeg en reisebekreftelse med Estonian Air til Tallinn og videre til Oslo, noe som både kan være en interessant og effektiv reiserute. Dessverre inkluderte ruten et opphold på over fire timer i Tallinn, som på den ene siden er litt lenge på flyplassen og på den andre siden litt kort for å dra inn til byen.
Uansett, jeg møtte opp på Vilnius-flyplassen halvannen time før avgangstid og sjekket inn gjennom den ene Estonian Air-skranken. Jeg fikk beskjed om at bagasjen ble sendt til Oslo, men at jeg måtte hente ombordstigningskort for Oslo-flyvningen i Tallinn. Kofferten ble ikke merket med prioritering, til tross for at dette loves på EuroBonus-sidene til Estonian Air.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/13-23.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/14-23.jpg
Denne gangen fikk jeg ikke invitasjon til fast track, noe som var helt uproblematisk ettersom jeg nær sagt var den eneste passasjeren på hele flyplassen. Jeg fikk imidlertid invitasjon til loungen, som jeg for så vidt fikk et positivt inntrykk av da jeg var på flyplassen en måned tidligere. Det er imidlertid neppe verdt å betale 18 Euro for å sitte i den, om man ikke har statuskort eller reiser i business class.
Estonian Air flyr mellom Vilnius og Tallinn som en del av ruten fra Tallinn til Amsterdam, med routingen Tallinn–Vilnius–Amsterdam–Vilnius–Tallinn, seks ganger i uken. Dermed blir det en morgenavgang kl. 05.30 fra Tallinn til Vilnius og en tidlig ettermiddagsavgang kl. 13.25 fra Vilnius til Tallinn.
Jeg fikk med meg ankomsten til Boeing 737-500-maskinen idet jeg gikk fra loungen til gaten. Maskinen kjørte inn til terminalen og ble koblet til en utgang med brotilknytning. Det var kanskje 50 passasjerer som gikk av, og fem minutter før avgangstid fikk 21 nye passasjerer gå om bord.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/16-21.jpg
Jeg hadde fått tildelt sete 4A, men setet var allerede okkupert av en familie og jeg slo meg i stedet ned på 7A. Maskinen ble med dette litt over halvfull, med to passasjerer i Premier Class, som er Estonian Airs business class. I tillegg satt to Estonian Air-piloter i denne klassen.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/18-21.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/19-20.jpg
På vei mot rullebanen passerte vi som sist et utvalg 737-maskiner fra nedlagte selskaper, bl.a. to Boeing 737 fra Kaliningrad-baserte KD Avia, maskiner fra det russiske lavprisselskapet SkyExpress og en maskin uten både hale og motorer fra Ukraine International.
Det stod også 'aktive' maskiner parkert, bl.a. en Fokker 50 fra airBaltic som igjen har åpnet et større antall direkteruter fra Vilnius. En av disse nye rutene var Vilnius–Oslo, men denne ble bare fløyet to ganger før den ble lagt ned i mai i år. I 2008 hadde selskapet om lag 20 ruter fra Vilnius med egne Litauen-registrere maskiner, men året etter var bare København, Riga og Tallinn igjen på rutekartet.
På flyplassen kom jeg også over Litauens tre aktive flyselskaper: flyLAL Charters, etterfølgeren etter flyLAL som gikk konkurs i 2009 etter å ha blitt privatisert, med en flåte på en Boeing 757-200 og fem 737-300. Selskapet har nylig endret navn til Small Planet Airlines. Det andre charterselskapet er Aurela med to 737-300 og en 757-200, og det tredje er ruteflyselskapet Star1 med en Boeing 737-700 i flåten.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/17-21.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/22-16.jpg
Det regnet tungt, men ES-ABL, som er selskapets eneste 737-500 i de offisielle Estonian Air-fargene, kom seg raskt opp på marshøyde. Maskinen ble bygget i 1998 og levert til Maersk Air før det gikk til CSA i 2004 og til Estonian Air i 2007.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/24-14.jpg
Interiøret var relativt slitt og lite tiltalende, med blå setetrekk med umoderne border. Inntrykket ble selvsagt ikke bedre av at det lå aviser, tepper og puter strødd over hele kabinen.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/20-20.jpg
Estonian Air kunne på denne flyvningen by på gratis kaffe, te og vann, sammen med en liten sjokolade. Passasjerer hadde også mulighet til å handle fra menyen, men denne begrenset seg til diverse drikke og snacks.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/21-18.jpg
Distansen mellom Vilnius og Tallinn er 532 kilometer og flytiden ble beregnet til 50 minutter. Det ble en hendelsesløs tur, uten den store utsikten, men jeg registrerte at besetningen var smilende og serviceinnstilte til tross for at de hadde en lang flyvning bak seg.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/25-14.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/26-12.jpg
Vi landet på rutetid i Tallinn og passerte en Airbus A319-100 fra Wind Jet og en Embraer 145 fra LOT.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/29-12.jpg
Vi gikk i land gjennom utgang 5, som er en spesialdesignet Estonian Air-utgang.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/28-12.jpg
Selskapet har nylig gjennomført en avstemning av nye uniformer og alle alternativer var utstilt ved utgang 5.
FlightDeck
26-07-2010, 20:29
7. juli 2010, kl. 18.35:
Estonian Air
OV0137 Tallinn (TLL)–Oslo (OSL)
Travel Class
Boeing 737-500
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/34-10.jpg
Jeg hadde i utgangspunktet lyst til å ta bussen inn til byen for et par timer i den flotte gamlebyen. Likevel regnet det så kraftig at jeg heller satte meg ned på en kafé i avgangshallen, spiste en salat og arbeidet. Deretter gikk jeg bort til en ubemannet transferskranke, med et skilt som antydet at man enten måtte hente ombordstigningskort for transfer ved innsjekk eller ringe et internnummer. Jeg fant ingen telefoner annet enn bak skranken og valgte å gå til landsiden, der jeg enkelt snappet opp et ombordstigningskort i den køfrie skranken merket Estonian Air EuroBonus Gold. Sikkerhetskontrollen var køfri, så detouren var egentlig uproblematisk.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/31-12.jpg
På flyplassen i Riga har airBaltic tatt over flyplassloungen Solo Club og endret navn til airBaltic Business Lounge. Estonian Air har ikke fått til det samme i Tallinn, der loungen heter Linda Lounge.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/32-11.jpg
Loungen har to etasjer, skandinavisk interiør og tilbyr snacks, mineralvann og et begrenset utvalg alkohol. Ikke noe mat, med andre ord. Jeg gikk i loungen litt over to timer før avgangstid. Det var da bare noen få personer i loungen, men den fylte seg imidlertid raskt opp med mange Lufthansa-passasjerer.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/30-13.jpg
Jeg fikk en god arbeidsøkt sammen med tre glass med estisk øl.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/27-11.jpg
Estonian Airs flyflåte består av tre Boeing 737-500, to Boeing 737-300 og to Saab 340. Av en eller annen grunn har 737-maskiner gått inn og ut Estonian Air-flåten de siste årene, regner med at dårlig økonomi kan forklare hvorfor. 737-500-maskinen som fløy meg til Tallinn skulle videre til Brüssel, med bakkestopp på fire timer.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/33-10.jpg
De to øvrige 737-500-maskinene i flåten var parkert ved siden av hverandre og satt opp på ruter til Oslo og København. Jeg hadde håpet på å fly tidligere LN-BRN som nå har Tallinn 2011-dekor, men endte i stedet opp med den helhvite ES-ABP, som ble levert i april i år. Maskinen har antakelig det mest freshe interiøret i flåten, med hattehyller som er restylet til 737NG-design. Maskinen ble bygget i 1995 for Luxair og gikk videre til British Airways i 2000.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/35-10.jpg
Overraskende nok var setene trukket om til de stadig umoderne Estonian Air-trekkene, som fremstod enda mer umoderne i en ellers ganske fresh kabin.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/38-8.jpg
Distansen til Oslo er 771 kilometer med rute like over Stockholm og en flytid på 1 time og 15 minutter. Det var ikke noe gardin i flyet, men det satt tre passasjerer i Premium Class og ellers var det om lag 70 prosent fullt i Travel Class.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/23-15.jpg
Selv om rutekartet i Estonian Airs magasin ”In time” gir inntrykk av et relativt stort nettverk, er antallet avganger på rutene helt begrenset. Oslo, Amsterdam, Kuressaare, Moskva, København og Stockholm går en–to ganger daglig. Dublin, Berlin, Hamburg, Brussel, Kiev, London-Gatwick, Milano, Paris og St. Petersburg to–tre ganger ukentlig, mens Athen, Barcelona, Nice og Roma går en gang i uken. Ruten til Hamburg går via Berlin, så man kan faktisk fly tysk innenriks med Estonian Air.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/37-8.jpg
Estonian Air har satt i gang et program bestående av ti konkrete tiltak for å forbedre selskapet. Det første tiltaket var innføring av gratis servering, riktignok helt enkel – og på dagens flyvning fikk vi tilbud om kaffe, te eller vann, samt en liten kake. Det andre tiltaket er nye uniformer, mens det tredje tiltaket var den dedikerte Estonian Air-gaten det var bilde av lenger opp i rapporten. Spør du meg stikker selskapets problemer langt dypere enn hva disse tiltakene kan gjøre noe med.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/36-9.jpg
Ellers ble det en rolig tur med hyggelig besetning, og med ferdig møteserie brukte jeg tiden på studere selskapets inflightmagasin og forundre meg over selskapets flåte, rutenett og profil. Billetten kostet ca. 700 kr. og jeg fikk utrolig nok full EuroBonus-opptjening, med 385 grunnpoeng for Vilnius–Tallinn og 750 grunnpoeng for Tallinn–Oslo. Det virker som om Estonian Air bare gir 25 prosent opptjening i det som er den billigste billetten på den aktuelle ruten, mens det blir full opptjening med en gang man har kommet et hakk lenger opp.
FlightDeck
26-07-2010, 20:30
Konklusjon:
SAS var som vanlig veldig bra på bakken både på Gardermoen og Kastrup, mens servicenivået i luften var dårligere enn det jeg er vant til. Estonian Air er et merkelig selskap og det er helt åpenbart at noe må gjøres om ikke airBaltic skal bli større enn dem i Tallinn.
Tidligere rapporter:
Oslo-København-Vilnius-København-Oslo-København-Oslo-Bergen-Oslo-Bergen-Trondheim-Tromsø-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=68195)
Oslo-London-Dublin-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=66251)
Rygge-Wroclaw-Torp (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=65133)
Oslo-København-Barcelona-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?p=491797)
Oslo-Alicante-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=60236)
Oslo-München-Newark-Boston-Newark-Düsseldorf-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=59199)
Oslo-Zürich-München-Zürich-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=57008)
Oslo-Frankfurt-Dubai-München-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?p=451812)
Oslo-Stockholm-Istanbul-Izmir-Istanbul-London-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=52694)
Oslo-Wien-Kiev-Wien-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=50013)
Oslo-Frankfurt-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=45791) Oslo-Stockholm-Düsseldorf-Wroclaw-Barcelona/Girona-Wroclaw-Frankfurt-Stockholm-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=45424) Oslo-Wroclaw-London-London-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=42147) Oslo-København-Hamburg-Zürich-Manchester-Zürich-Hamburg-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=41856) Manchester-Helsinki-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=41114) London-Warszawa-Wroclaw-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=40239) Manchester-København-Bergen-Oslo-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=39305) Manchester-Dublin-Wroclaw-Edinburgh (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=39036) Manchester-København-Bergen-København-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=38786) Manchester-Frankfurt-Oslo-München-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=38199)
Doncaster/Sheffield-Wroclaw-East Midlands (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=37528)
Oslo-London City Airport-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=37267) Oslo-Manchester-København-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36936) Oslo-Wroclaw-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36399)
Oslo-London City Airport-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36021)
Oslo-Riga-Istanbul-Riga-Berlin-Poznan-Torp (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=34555) Oslo-København-Manchester-København-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33427)
Oslo-Bergen-Oslo-Stockholm-Helsinki-Göteborg-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33116) Oslo-København-München-Lyon-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32644)
Oslo-Bristol-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32326)
Oslo-Barcelona-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=31103)
Bergen-København-London-Bergen (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=30879)
Rygge-Istanbul-Rygge (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=29456)
Bergen-Paris-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=29172) Bergen-Oslo-Stockholm-Chicago-San Francisco-Denver-Chicago-Stockholm-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=28583)
Bergen-Molde-Trondheim-Bergen (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=27901) Oslo-Madrid-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26052) Bergen-Oslo-Bodø-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=25466) Bergen-Torp-London Stansted-Torp (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=23008) Oslo-Helsinki-Hong Kong-Helsinki-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26188)
I mine øyne kan dine rapporter sammenlignes med SAS' produkt: Gjennomgående solid - man vet hva man får.
Jeg ser at det har blitt en del Business (riktignok op-up her) og Economy Extra-reising på deg. Snuser du kanskje på Pandion-status? ;)
Nok en flott rapport. Men enig angående OV, det virker ikke helt som det er noen plan
Som vanlig flott rapport. :) Aldri flydd Estonian, men det så ut til å være triste greier ...
SeatBelt
27-07-2010, 08:49
Flott rapport å kose seg med en stille morgen! Ser ut til at SAS nok en gang leverer på Economy Extra/Business, og jeg blir mer og mer fristet til å bruke poengene på en oppgradering.
Jeg vil imidlertid helst slippe en tur med den ukrainske maskinen som sto parkert der!
Flying-news
28-07-2010, 14:10
Flott rapport! Ikke nøl med å ta flere bilder neste gang:P Får håpe Estonian kommer seg litt iløpet av årene. Liveryen til Estonian synes jeg hvertfall er bedre enn AirBaltic's!
FlightDeck
29-07-2010, 10:47
Takk for tilbakemeldingene!
Jeg ser at det har blitt en del Business (riktignok op-up her) og Economy Extra-reising på deg. Snuser du kanskje på Pandion-status? ;)
Nei, noe Pandion-status er ikke i min rekkevidde. Ser heller ikke helt hvilke store fordeler et slikt kort gir, dessverre, og dessuten ønsker jeg ikke et liv der jeg må reise så masse.
Ikke nøl med å ta flere bilder neste gang:P
Jeg har alltid bilder i rapportene mine, men jeg legger til bilder basert på regelen "et motiv = et bilde". På airliners.net kan det virke som om poenget er å legge ut flest mulige bilder - uansett om motivene er de samme. Da synes jeg rapportene blir lite leservennlige.
Veldig fin rapport med varierte og gode bilder, ja. Spennende å se! Men jeg er enig i at denne rapporten ikke er veldig god reklame for Estonian. Triste greier.
Billedfilosofien din er god. Man får velge ut det beste bildet man har av et motiv. Det er jo noen som sier at forskjellen på en god og dårlig fotograf er at den gode ikke legger ut alle bildene sine :-)
Takk for nok en flott rapport FlightDeck :)
Svært interessant å se beskrivelse fra Estonian, selv om opplevelsen ikke kan karakteriseres som en høydare utifra bilder/tekst.
Oppgradering slår jo sjeldent feil !
Hvordan er forøvrig benplassen fremme i SK sine Airbus 321 med disse tynne setene ? Holder du en knapp på MD - 82 i forhold ?
Benplassen var fantastisk med de gamle setene, men har ikke fått gleden av å fly denne typen på mange år.