Flyprat >
Reiseforum > Turkish Airlines - generelt (reise/poeng/setereservasjon m.v.)
View Full Version : Turkish Airlines - generelt (reise/poeng/setereservasjon m.v.)
Vegasbaby
26-07-2010, 11:20
Er det noen her som vet hvordan man reserverer seter med Turkish Airlines? Har nettopp booket en tur med dem til Istanbul i romjulen i år, men fikk verken mulighet til legge inn Eurobonusnr eller reservere sete under bookingen. Kunne godt tenke meg å forsøke å få tak i godseter ved nødutgangen!
Har søkt litt på flyertalks forum, men ikke funnet noe klart svar.
Vil det feks bli mulig å logge seg inn på bookingen på flyselskapets hjemmesider når det nærmer seg og da foreta setereservasjon?
Andre tips vedr Turkish og direkteruten til Istanbul mottas også med takk! Ser ut som en spennende rute!
vegasbaby
Du kan velge seter når du sjekker inn online. Online check in åpner 24t før avgang. Angående Eurobonus kan du evt ringe Turkish å be dem legge det til. Hvis du har bestilt gjennom reisebyrå må du ringe reisebyrået.
Vegasbaby
26-07-2010, 12:11
Du kan velge seter når du sjekker inn online. Online check in åpner 24t før avgang. Angående Eurobonus kan du evt ringe Turkish å be dem legge det til. Hvis du har bestilt gjennom reisebyrå må du ringe reisebyrået.
Takk for info!
Da jeg sjekka inn online på deres 777 Istanbul-London nylig var det ikke mulig å velge nødutgang-raden, vet ikke om dette gjelder 737/A320 også.
Så vidt jeg forstår en tråd på FT kan star alliance gull medlemmer reservere seter i Y en uke i forveien på europeiske ruter. Hvis du har dette, og har fått lagt inn eurobonuskortet på reisen.
Jeg skal på tur med TK got-ist-dxb snart, men eurobonus sølv er nok ikke mye hjelp da. Men, gleder meg til å prøve dem:)
Jeg skal på tur med TK got-ist-dxb snart, men eurobonus sølv er nok ikke mye hjelp da. Men, gleder meg til å prøve dem:)
Du får satse på Challenge Seating (http://www.skyhighairlines.com/Radio_Spots/Challenge.mp3) istedet, da .. ;)
Heisann!
Skal reise til Hong Kong onsdag med THY (Turkish Airlines), fra Oslo via Istanbul. Bestemt meg for å prøve den "nye" Comfort Class det skrytes mye av, og med en svært hyggelig pris var valget enkelt.
Men hvordan i huleste får jeg booket seter for meg og min reisemakker? Er EBG hos SAS, men når jeg går inn via dem står det at reservasjonsnummeret ikke eksisterer.. Går jeg inn hos Turkish sine sider kommer turen opp, men ingen setereservasjon. Heller ikke hos Checkmytrip kommer bookingen opp, noen med peiling på hvorfor?
Lite info på THY sine nettsider og greit å få noen gode seter på en lang tur..
Kim
Jeg lette etter det samme forrige gang jeg brukte dem til Bangkok.
Tror ikke de har setereservasjon på nett. Måtte til slutt ringe dem for å få seter.
De har et bra callsenter og snakker flytende engelsk.
Var null problem for meg i alle fall.
AirbusTrond
19-04-2012, 11:41
Heisann!
. Heller ikke hos Checkmytrip kommer bookingen opp, noen med peiling på hvorfor?
Kim
Er visst noe med at THY ikke bruker Amadeus (?) eller annet system.
Jeg mailet Turkish og ba om seter i god tid på forhånd. Det gikk greit, om enn noe tregt.
Tusen takk for hjelpen! Mail sendt til THY nå, så får vi håpe det ordner seg. :)
Kim
Jeg har hatt samme problem et par ganger med TK, de seater sine flighter 7 dager før avreise. Jeg ringte callsenter og fikk plasser på utreisen, men måtte ringe tilbake 7 dager før hjemreisen. Ikke noe probl. fikk også oppgradert til IST med EBS. TK opererer med sitt eget PNR på bill. Fikk et amadeus PNR og et til TK(booket via WIAS)
Chriscross
20-04-2012, 06:40
Heisann!
Skal reise til Hong Kong onsdag med THY (Turkish Airlines), fra Oslo via Istanbul. Bestemt meg for å prøve den "nye" Comfort Class det skrytes mye av, og med en svært hyggelig pris var valget enkelt.
Men hvordan i huleste får jeg booket seter for meg og min reisemakker? Er EBG hos SAS, men når jeg går inn via dem står det at reservasjonsnummeret ikke eksisterer.. Går jeg inn hos Turkish sine sider kommer turen opp, men ingen setereservasjon. Heller ikke hos Checkmytrip kommer bookingen opp, noen med peiling på hvorfor?
Kim
Er hyggelig pris ca 1000 euro?
Hei ChrisCross!
Prisen på denne turen var ved bestilling ca 8000 NOK i Comfort Class. Ser at samme reisen i dag koster 12,5K..
Så kan vel trygt si at prisen var hyggelig ja. :)
Sendte mail om setereservasjon i går formiddag, men ennå ikke hørt noe. Stort lasterom på 777 vel, så får pakke hengekøye.. hehe.
I følge punkt 3 på følgende web-side http://www.turkishairlines.com/en-no/travel-information/frequently-asked-questions/online-ticket så skal en kunne reservere seter 100 dager før en skal reise. Annen informasjon jeg har funnet på nettet, har operert med 90 dager, men forhåpentligvis er det 100 dager som er det korrekte.
Er det mindre enn 100 dager til avreise, så vil du kunne reservere seter i selve booking-prosessen. Dette virker både når du bestiller via TK sine sider eller om du f. eks. bestiller via Widerøe. Er det mer enn 100 dager til flyvningen, må en vente til denne grensen passeres og så f. eks. ringe TK. Da kan en samtidig legge inn bonus-nummer om det skulle være ønskelig.
Dette skal gjelde for innenlands business billetter og både økonomi og business internasjonalt. Av erfaring vet jeg at det fungerer for både business og premium economy (comfort class). Jeg kan dessverre ikke bekrefte at det virkelig gjelder for vanlig økonomi også, da jeg har til gode å fly i den klassen med TK.
Når det gjelder Comfort Class, CC, som OP skal prøve, så er det et meget godt produkt. Seatingen er 2-3-2 dvs. den samme som i business, men pitchen er selvsagt mindre. Setene minner ganske mye om SK sine business seter fra 10 år tilbake. Recline er ikke mye å skryte av, men det bød ikke på problemer for meg. Maten er, som nevnt i trip reports, meget god (forutsatt at de ikke går tom for det du vil ha, det skjedde på min siste tur i C). Merk at TK ikke serverer NF eller annen champagne i CC og at vin og annet drikke serveres i plast-glass! For meg føltes plast-glass som et stilbrudd. Underholdnings-systemet er også svært bra med et godt utvalg av filmer, musikk etc. Som EBG har du tilgang til den meget gode loungen i IST.
Merk for øvrig at etter overgangen til Open Gate i IST, så må en gjennom en sikkerhets-kontroll før en kommer inn i avgangs-terminalen og det er ingen Fast Track for C eller andre. Det har vært rapportert om lang ventetid, så være forberedt på at det kan ta noe tid. For min del, så har jeg vært igjennom på bare noen få minutter. En ulempe ved Open Gate er at du ikke lenger får utdelt barber-saker når du benytter deg av dusj-fasilitetene i loungen, så ta eventuelt med eget om du har behov for slikt. Opptjeningen med SK EB skal være 100% i CC. Selv så måtte jeg "krangle" en del for å få det da de prøvde å avspise meg med 25% opptjening. Pass også på å gå til gate i tide. Informasjonen på monitorene i loungen skifter direkte fra Wait in Loung til Boarding og det kan være et godt stykke å gå fra loungen og til din gate.
Takk for mange gode tips her DagS!
Under bookingen fikk vi ikke reservert seter, og når jeg snakket med Turkish etter bookingen fikk vi vite at det kun var 7 dager før avreise man åpnet for reservasjon på disse flightene.. (og ikke 100 dager som det står på nettsidene)
De la inn mitt EBG-kort på reservasjonen, men noe sete kunne de ikke hjelpe med den gangen. (ca 2 mnd siden) Har sendt dem mail igjen nå som tidligere fortalt, men ennå ikke noe svar. Tålmodighet er en dyd!. :)
Skal følge med på security og om det er "trangt" der, god informasjon å ta med seg!
Da er det bare å se frem til å besøke Asia`s perle da, og tror du jaggu ikke jeg rekker et par dager i Macau på vei hjem..? Blir litt Poker og gambling da gitt.. Skal til Las Vegas senere i sommer, så får prøve å vinne litt mynter for en gangs skyld, så man har noe å bruke der borte også.. hehe.
Takk for hjelpen!
Hei! Jeg får overhodet ikke til å forhåndsreservere seter på TK på CPH-IST-BKK v.v.
Noen som vet om det i det hele tatt er mulig på TK, eller om de ikke praktiserer forhåndsreservering av seter? Er m-cls, men med sk*s og sk*g. Sendte de en mail for noen uker siden, men de har enda ikke svart.. Håper noen har peiling! :)
Heisann!
Fløy selv med TK til Hong Kong i Comfort-class for noen uker siden og hadde samme problemet. Sendte dem mail men fikk aldri svar heller..
Så konklusjonen min ble at forhåndsreservasjon ikke går an dessverre.. Noen sier at man kan sette av seter i bestillingsprosessen, men det funket ikke for meg heller..
Kim
Jeg gikk rett og slett bort til skranken deres på OSL og fikk tildelt seter der.
AirbusTrond
27-05-2012, 21:34
Jeg sendte mail og fikk til svar at "Manuel seat selection begins 7 days before the flight . Please send me a email before then so that we can arrange the best flight for you!".
Det gjorde jeg så og så gikk det 4-5 dager før jeg fikk de setene jeg ønsket (hadde noen få alternativer) med ett viktig unntak.
Hei!
Prøver og finne ut hvem jeg kan kontakte, har sendt de mail uten svar.. Reiser med de nå i slutten av aug, CPH-IST-BKK! Noen som vet hvem jeg kan kontakte for og forhåndsreservere seter? Vet det er mulig, men finner ikke helt ut av det.. På mine sider hos TK er det ikke et alternativ engang!
:)
SudCaravelle
31-07-2012, 06:39
Jeg tror jeg bare hadde ring dem.
De selskapene som henger litt etter paa setevalg (som feks. Swiss og Icelandair) har jeg alltid faatt hjelp over telefon selv om det er litt 1990.
http://www.turkishairlines.com/en-int/corporate/turkish-airlines/contact/customer-relation-call-center/sales-office
Ringte TK ifjor for å reservere sete, det er det eneste som hjelper. Mail blir ikke lest.
AirbusTrond
31-07-2012, 11:51
Anbefaler å ringe en uke i forkant.
Her er svaret jeg fikk på mail i forkant av min reise i februar. Et par dager før reisen var seter tildelt, noe jeg også fikk på mail. Men på IST-BKK fikk jeg ikke ønsket sete, så tror trikset er å ringe 7-6 dager før:
Good day sir
Manuel seat selection begins 7 days before the flight . Please send me a email before then so that we can arrange the best flight for you!
Islending
31-07-2012, 19:06
Jeg tror jeg bare hadde ring dem.
De selskapene som henger litt etter paa setevalg (som feks. Swiss og Icelandair) har jeg alltid faatt hjelp over telefon selv om det er litt 1990.
http://www.turkishairlines.com/en-int/corporate/turkish-airlines/contact/customer-relation-call-center/sales-office
Icelandair går helt fint å velge sete online, og det har fungert bra i noen år allerede... I hvertfall hver gang jeg flyr med de.
Hos Swiss har jeg alltid brukt kontaktskjemaet på nettsiden, og fått reservert mine ønskede seter etter et par timer.
:)
Ringte de igår, og fikk rask hjelp av en hyggelig herremann som ordnet seter IST-BKK, og retur! :)
Nå kan man hvertfall reservere seter når man bestiller. Med Premium Economy.
Det kunne jeg allerede ifjor da jeg bestilte TK til SGN i Comfort Class :)
Jeg har flere ganger kjøpt vanlige økonomi billetter med dem, rett og slett fordi jeg synes de har en fullstendig overlegen økonomiklasse. Veldig nært opptil hva andre kaller business.
Setereservering derimot er tungt som allerede nevnt her.
Men jeg har alle gangene jeg har brukt dem ringt callsenteret til THY og hver eneste gang har de reservert seter for oss uten spørsmål. På langdistansedelen, vel og merke.
Har aldri opplevd at de ikke vil eller lignende. Men mener det må være nærmere enn 100 dager til avreise før man kan reservere.
AirbusTrond
24-09-2012, 09:44
Pussig nok fikk jeg velge "foretrukket sete" da jeg bestilte bonusbillett OSL-IST t/r med dem. Så får vi se om jeg får det setet jeg valgte.
Ringte Turkish i dag på 800 40 849 for å reserve seter OSL - IST - BKK i desember (J-class). Ettter litt venting ble jeg viderkoblet til en hyggelig konsulent i Tyrkia. Han bekreftet at seter kan reserveres maks 100 dager før avreise. Må derfor vente et par uker før returen kan reserveres. Fikk ikke reservert på OSL - IST, men la inn ønske om isle-seat. 2D i boks på IST - BKK:)
Dere som har sendt mail - er det ocihelp@thy.com dere har brukt? Den er jo ikke helt treffende, men var det nærmeste jeg fant. Har i hvert fall sendt til den, foreløpig uten svar.
Har aldri prøvd å sende dem mail, så det vet jeg ikke noe om.
Men som nevnt før så har vi har brukt Turkish mye gjennom årene og har alltid ringt dem på 800 40 849 for å reservere seter.
Har aldri vært med på at de ikke vil reservere seter for oss.
Ringte dem senest i går og reserverte seter nå i julen til Dubai.
Det virker helt fint. Så får man ikke svar på mail så er det problemfritt å ringe i alle fall.
Forutsatt at man er innenfor de 100/7 dagene før avreise som de opererer med. Vet ikke helt når det er 100 dager og når det er 7 dager. Det var for eksempel 100 dager før når vi skulle til BKK sist med dem, og 7 dager nå når vi skal fly dem til DXB. Samme flytype. Så akkurat den skjønner jeg ikke.
Kan det være styrt av reiselengde ?
Turen er i månedskiftet januar/ferbruar, så er godt innenfor 100 dager, får prøve å ringe om de ikke svarer innen et par dager. Takk for tipset.
Skal ut og reise med dem for første gang nå i hælja. OSL-IST-OSL. Reserverte seter ved booking, men søkte opp flytyper på seatguru nå.
Jeg reserverte 4C i TK1753 og ser at det er satt opp en 738 som i flg seatguru har C fra rad 1-5. Stemmer det? Frykter at jeg har blitt flyttet til 92B noe som er ukult på lang tur.
Skal ut og reise med dem for første gang nå i hælja. OSL-IST-OSL. Reserverte seter ved booking, men søkte opp flytyper på seatguru nå.
Jeg reserverte 4C i TK1753 og ser at det er satt opp en 738 som i flg seatguru har C fra rad 1-5. Stemmer det? Frykter at jeg har blitt flyttet til 92B noe som er ukult på lang tur.
TK har B738 med egen biz avd, så kan stemme bra med det du får opp.
TK har B738 med egen biz avd, så kan stemme bra med det du får opp.
Takker. Jeg får ringe dem og forsøke å få et annet sete.
SeatBelt
30-05-2013, 10:02
Setevalgene for min tur i høst på TK C skal nå være åpen, men jeg får delivery failed på begge de to mailadressene jeg har oppgitt. Noen som vet hvor jeg bør sende en mail? Merkelig opplegg, altså. Alt for ikke å ha et online-system!
Ringte og fikk hjelp til 2D OSL-IST-PVG i oktober, men jeg kan ikke se det under My Bookings. Noen som vet hvordan man få det bekreftet?
Ringte og fikk hjelp til 2D OSL-IST-PVG i oktober, men jeg kan ikke se det under My Bookings. Noen som vet hvordan man få det bekreftet?
Hadde samme problemstilling forrige uke, ville gjerne ha bekreftet mine reserverte seter i C på langsdistanse, men så det ikke noe sted på nett.
Ikke noen god løsning, men eneste jeg vet om er å ringe dem å få det bekreftet. Call senteret er ganske bra faktisk og 24 timer. Det tok meg noe sånt som 1 minutt totalt.
Hadde samme problemstilling forrige uke, ville gjerne ha bekreftet mine reserverte seter i C på langsdistanse, men så det ikke noe sted på nett.
Ikke noen god løsning, men eneste jeg vet om er å ringe dem å få det bekreftet. Call senteret er ganske bra faktisk og 24 timer. Det tok meg noe sånt som 1 minutt totalt.
Er du TK*G? Jeg hadde i hvert fall ikke samme opplevelse da jeg for et halvår siden (uten status), ringte dem to ganger - begge gangene var det lang ventetid med "We are Turkish Airlines"-sangen på repat, og dårlig engelsk når jeg kom gjennom. Fikk reservert seter, men jeg nynner fremdeles ufrivillig på Turkish Airlines-sangen iblant. :P
Er du TK*G? Jeg hadde i hvert fall ikke samme opplevelse da jeg for et halvår siden (uten status), ringte dem to ganger - begge gangene var det lang ventetid med "We are Turkish Airlines"-sangen på repat, og dårlig engelsk når jeg kom gjennom. Fikk reservert seter, men jeg nynner fremdeles ufrivillig på Turkish Airlines-sangen iblant. :P
Nei, er ikke TK*G, men kom rett igjennom.
Har ringt dem mange ganger før også, har flydd THY mye.
Men har egentlig aldri hatt problemer med å komme gjennom.
Ellers så er jeg enig i at "We are Turkish Airlines" ikke er noen høydare :D
Da var setene reservert til Novemberutflukten til BKK. Men undrer meg stadig over at dette ikke lar seg gjøre på nettsidene. Ringte 800 40 849 og traff en hyggelig dame i Istanbul som snakket svært godt engelsk. Men hørselen var det derimot værre med... Må nok lære meg ICAO-alfabetet. Men tror hvertfall jeg har fått reservert de ønskede setene.
Men så til saken (som kanskje burde vært i en annen tråd?). I følge Flightstats og SeatGuru skal returflighten min TK0069 07.12.13 være med 77W, mens damen i Istanbul hardnakket hevdet at flyet hadde 6 rader i C med 2+2+2 konfig. Denne konfigurasjonen tyder dessverre på A340. Noen som vet hvilken fly jeg kan forvente meg på denne strekningen?
(...) I følge Flightstats og SeatGuru skal returflighten min TK0069 07.12.13 være med 77W, mens damen i Istanbul hardnakket hevdet at flyet hadde 6 rader i C med 2+2+2 konfig. Denne konfigurasjonen tyder dessverre på A340. Noen som vet hvilken fly jeg kan forvente meg på denne strekningen?
TK er dårlige på å oppdatere både tidtabell og availability display i GDS med riktig flytype. Selv på deres egen nettside ser jeg at flighten din under flight details ligger med Aircraft: Boeing 777-300ER.
Seatmap derimot pleier å være oppdatert, i Amadeus ser jeg at flighten din har 2-2-2 konfig og med flytype 340 som du var inne på.
SM TK 0069/C/07DECBKKIST
SM TK 0069 C 07DEC BKKIST 340
C
0
0
123456
K +.....
J .+....
E .....+
D ..+..+
B +.....
A ++....
123456
0
. AVAILABLE <> WING F GEN FACI K GALLEY E EXIT C COT
+ OCCUPIED - LAST OFF H HANDICAP Q QUIET G GROUPS P PET
/ RESTRICTED B BULKHEAD V PREF.SEAT X BLOCKED L LEGROOM U UMNR
() SMOKING D DEPORTEE UP UP-DECK Z NO FILM I INFANT R REAR
Takk for info Eriksan, men håper du tar feil;) Det er nok mye som tyder på at det blir 340. Men det ser hverfall ut som setereservasjonen min på 3D har gått inn...
Har bestilt TK OSL IST CPT i oktober på united.com ( jada, du leste rett, med fullt overlegg :colgate: ).
Eneste handicap er at jeg ikke bestille seter der. Har TK ref, men kommer ingen vei... Tlf/mail ??
På TK kan man bare preseate 1 måned før avreise, også i business.
Er de ikke 90 dager før avreise? Mener at jeg gjorde det over telefon 2-3 måneder før avreise...
http://www.turkishairlines.com/en-int/corporate/customer-contact-center/ask-us/reservation-and-ticketing
"How do I select my seat during the online booking process?
On Turkish Airlines flights, on the confirmation page you will be displayed interactive seat map to make a seat preference 100 days prior to flight only in Business Class for domestic flights and in both Business and Economy Classes for international flights. You can make your seat selection according to your seat preferences."
Jeg har alltid ringt dem og bestilt seter på både Biz og økonomi.
Har aldri opplevd problemer, snarere tvert i mot. Mer medgjørlige enn de fleste.
Det skal dog sies at det sist jeg forsøkte var i Juli 2013. Da gikk det fint i alle fall.
jcnorway
03-05-2014, 12:17
Skal fly TK fra OSL til TLV i slutten av denne måneden. Ringte dem for å reservere seter da dette ikke kunne gjøres via reisebyrået billettene er bestilt gjennom.
Fikk beskjed på telefon at jeg først kunne reservere seter 6 dager før avgang..? Stemmer dette eller var jeg bare uheldig med agentrouletten? Er EBG og dette er også lagt inn på bestillingen. Irriterende at slikt ikke kan fikses online.
Dette funket bra for meg for et par måneder siden. Ringte ei lita uke før avreise - engelsken til funksjonæren var litt halvrusten, men det gikk veldig greit.
Jeg har ingen gullstatus, så jeg kan ikke si noe om dette gir noen ekstra muligheter!
jcnorway
03-05-2014, 13:32
Takk for info. Da antar jeg at grensen ligger på rundt 1 uke i forveien. Får prøve igjen da :)
Noen som vet hvor jeg kan velge sete?
Har bestilt Istanbul-Oslo med Turkish.
Edit: las annen plass på forumet at TK ikke åpner for setereservasjon før 1 uke før avreise
SudCaravelle
15-06-2014, 07:22
For turen hjem i sommer har jeg gjort det jeg sier til alle andre at de ikke skal gjøre: velge den billigste flighten.
Planen min var grei den – min yngste svigerinne blir sendt ned neste uke for å reise opp med fruen med de tre barna for å lette litt på en slik kjip tur.. Jeg stikker opp i slutten av Juli og da var planen og sitte sammen med familien.
Problemet (ikke utfordringen) er at Turkish (som var overlegent rimeligst) lar deg kun velge sete 7 dager før avreise og i dette tilfellet er det jo 3 avreisedatoer og det er en fin fare for at fruen blir sittende «alene» med en 4 åring, en 2 åring og ett spedbarn..
Noen ideer? Oppgradere hele bøtteballetten til Business er type 50.000 kroner som er litt vel ambisiøst..
SQ ordnet dette elegant for sommerferie II og sende til og med mail om at alle flightene er med bulkhead og babyseng.
geirfugl
15-06-2014, 18:54
Er det noen her som vet hvordan man reserverer seter med Turkish Airlines? Har nettopp booket en tur med dem til Istanbul i romjulen i år, men fikk verken mulighet til legge inn Eurobonusnr eller reservere sete under bookingen. Kunne godt tenke meg å forsøke å få tak i godseter ved nødutgangen!
Har søkt litt på flyertalks forum, men ikke funnet noe klart svar.
Vil det feks bli mulig å logge seg inn på bookingen på flyselskapets hjemmesider når det nærmer seg og da foreta setereservasjon?
Andre tips vedr Turkish og direkteruten til Istanbul mottas også med takk! Ser ut som en spennende rute!
vegasbaby
Seter ved nødutgang er ikke reserverbare hos TK,vet ikke hvorfor,men de vises som reserverte fram "første time",normalt er det enkelt å reservere alle andre seter mindre en 100 dager før avgang,nødutgang får du bare ikke reservere,jeg har fådt noen ganger,men da siden jeg IKKE hadde reservert sete.Jeg bruker TK til Oslo,minst en gang i måneden,de er nesten bestandig fullbooket,12.30 er kanskje litt bedre en 18.30,men nå bruker jeg stort sett 18.30,da.
Forresten tror jeg nok at de reseverer nødutganger for "venner og bekjente",men sånt skall man jo ikke si,da!!,kanskje kan status ved innsjekk også bety noe,ved bestilling gjør den IKKE det,rangeringen er formodentlig venner og bekjente,så status.
Du kan for øvrig ringe til TK og reservere,men tviler på at du får nødutgang da heller.
Vet ikke helt hva du mener med "spenende flyruter",denne er i og for seg,i likhet med resten av TKs ruter litt spenende siden det er meget vanskelig å vite hverken når den letter eller lander,regn meget god forbindelsestid hvis du skall videre,av mine minst 30 utenriks TK flighter i løpet av et år har 1 eller to vært helt uten forsinkelse,dvs en margin på 15 min fra eller til,ofte er det ikke mere en en halvtime eller så,men de er BESTANDIG forsinket,og i motsetning til andre selskaper "kjører de IKKE inn" forsinkelser.
geirfugl
15-06-2014, 19:01
På TK kan man bare preseate 1 måned før avreise, også i business.
Man kan velge sete ved bestilling,intill 100 dager før avreise,viss man har bestilt mere en 100 dager før blir det litt vanskelig,da er det best å ringe.Man kan imidlertid velge sete ved innsjekk intil 24 timer før avgang,og da TKs kunder stort sett ikke er "veldig proffe"/reisevante holder dette gjerne godt,men som sagt,-glem nødutgang.
For øvrig,det var 1292 bevegelser på IST sist torsdag, og de fleste (OSL-IST,nesten aldrig) avganger får ikke jetbridge,men bussgate,så det er revnende likegyldig om du sitter langt framme i flyet,selv med bare handbagasje tar passkontrolen såpass tid at dette er totalt ubetydelig,med C billett (hos TK)/eller TK E+ kan du gå i egen kø,der tar det imidlertid ofte lengre tid,siden det er en kontrolør,har du derimot diplomatpass er du heldig,de har en egen,og DER er det ALDRIG kø,og bestandig eget personale som under ingen omstendigheter lar andre slippe igjennom. Ettpar "mindre afrikanske land" selger sånne!!
Chriscross
23-08-2014, 16:31
Kan en kombinerer alle bookingklasser på inn og utreise med Turkish slik en kan f.eks med SAS. Tenkte å ta business ned til Dubai og økonomi på hjemturen.
Chriscross
28-08-2014, 20:53
Kan en kombinerer alle bookingklasser på inn og utreise med Turkish slik en kan f.eks med SAS. Tenkte å ta business ned til Dubai og økonomi på hjemturen.
Jeg får iallfall priset ut dette på ita, så da regner jeg med at wf hadde ordnet biffen.
Oppdatering fra i dag: Drar via IST til CPT 14.10 og ringte for seter.
Prøvde først 800 nummeret som ble sendt til et merkelig sted med recorded voice.
Deretter 64 nummeret til OSL/TK... Sendt rett til IST med beskjed om lang ventetid. Men det var kun 3 sekunders venting. :up:
Meget hyggelig dame som fikset alt OSL IST CPT IST OSL på 321 og 333. Noe merkelig men meget positivt, kunne velge nødutgang/bulkhead på tre flighter, på den fjerde var alt tatt....:D. Men grei toseter på 333.........
Chriscross
29-08-2014, 19:51
Oppdatering fra i dag: Drar via IST til CPT 14.10 og ringte for seter.
Prøvde først 800 nummeret som ble sendt til et merkelig sted med recorded voice.
Deretter 64 nummeret til OSL/TK... Sendt rett til IST med beskjed om lang ventetid. Men det var kun 3 sekunders venting. :up:
Meget hyggelig dame som fikset alt OSL IST CPT IST OSL på 321 og 333. Noe merkelig men meget positivt, kunne velge nødutgang/bulkhead på tre flighter, på den fjerde var alt tatt....:D. Men grei toseter på 333.........
Er dette innenfor en uke før avreise? Bestilte akkurat tur gjennom Wideroe med utreise 20 des, men ikke mulig velge sete.
Er det mer sannsynlig at en får velge sete på nett om en booker via thy dot com?
Dette er jo om ca 6 uker...Hadde planlagt noe tidligere reservasjon, men gikk i glemmeboka. Har lest her om 3 mnd ???
Har lenge tittet på weben TK men finner ingenting, heller ikke etter booking i dag finner jeg ingen av mine seter...
Tror tlf er eneste utvei... Prøv og ring 64 nummeret og spør. Da får du sikkert svar når du kan bestille.
Bare ha TK ref klar. Booket selv på united.com og de har sin egen ref, men finner TK sin der.
Betryggende for meg å booke der at på deres bekreftelse sier UA at dette blir 13.906 MP poeng. Reisebyråer tok samme pris, men booke hos UA var så enkelt ved at krdittkort og bonusnummer lå på file...
Chriscross
30-08-2014, 09:11
Får vel høre om wf chat finner tk ref.
Dette er jo om ca 6 uker...Hadde planlagt noe tidligere reservasjon, men gikk i glemmeboka. Har lest her om 3 mnd ??
Mener å huske det er 100 dager.
Chriscross
30-08-2014, 14:15
Booket billett for foreldrene mine på thy dot com nå for reise 20 des. Der stod det at sete ikke kunne velges før 21. Sep, mao 90 dager.
Chriscross, hold oss informert ;)
Oslo@thy.com ordnet seter til meg ca 2mnd før avreise.
Chriscross
31-08-2014, 17:44
Oslo@thy.com ordnet seter til meg ca 2mnd før avreise.
Skrev du på norsk til dem?
Husk at det er greit å ha setekartet printet ut foran seg og deretter be på tlf om de beste setene... Fine kart på seatguru... Jeg fikk hva jeg ville ha bortsett for en flight ...My bad, sikkert litt sent ute..
Skrev du på norsk til dem?
Skrev på norsk, og fikk svar på norsk.
Dette var business billetter, bestilt gjennom Lifemiles.
Chriscross
21-09-2014, 19:44
Widerøe fikset iallfall biffen i dag, 90 dager før utreise for seter både til Istanbul og videre til DXB. Så før vi se hva som kommer ut av e-post til Turkish på OSL for mine foreldres del.
Chriscross
22-09-2014, 19:56
Fikk svar fra Thy på OSL om at dette kunne jeg lett gjøre selv på hjemmesiden deres. :rolleyes:
Den tråden beviser vel at det en må ha litt mer en svart belte i flybooking for å finne det på den hjemmesiden... Om noen finner det håper jeg det legges ut her.
Så langt var det iallfall igjen lurt å booke på Wideroe.
Takk for update... Joda, mer en svart belte...;) . Men, etter å ha landet i går kveld ( LH fra FRA ) og så TK 738, lurer jeg litt på om de ofte endrer flytype til fra IST.
Så her er det viktig å være våken ved check-in... Hadde foreslått en tlf til IST like før. Det skal jeg. Vil informere senere.
SeatBelt
23-09-2014, 11:23
Jeg fikk hjelp fra OSLO@THY.COM til å bestille seter 100 dager før avreise, bare til info.
Raskt svar fra mail adressen. Prøver nå og endre litt t/r IST...
Jeg vil trolig bestille en tur med Turkish Airlines den. 4 januar fra Oslo. Den er satt opp med A-330, saa de forventer vel stor juleferietrafikk. Noen som vet om det finnes economy comfort paa denne flyningen?
Nei, det er kun på deres 777-300ER
Vær også klar over at Turkish har svart belte i flybytter.
Så det at det står oppført A330 nå betyr ikke nødvendigvis at det er det de komme med :)
peterfox
17-11-2014, 19:26
Hei
Er det I-klasse som booking klasse for busIness award hos TK også?
Har kjøpt billetter med Turkish fra Osl til Bkk via Istanbul på nettet gjennom Supersaver. Jeg reiser turistklasse og fikk tildelt setereservasjon for hele turen. Får satse på at de er gyldige. Blir litt i tvil når en leser om folks erfaringer her og hvordan noen jobber for å få reservert seter.
Hei
Er det I-klasse som booking klasse for busIness award hos TK også?
Ja, det stemmer.
peterfox
18-11-2014, 10:54
Kjenner du til om det er noe YQ charges på TK?
Kjenner du til om det er noe YQ charges på TK?
Nei, det husker jeg ikke dessverre.
Chriscross
11-12-2014, 15:27
Noen som vet hva som typisk serveres på flyvningene fra Oslo til Istanbul i økonomi? Sitter og vurderer om jeg skal bestille barnemat eller ikke, men serveres det pasta funker jo det. Vil ikke redusere vår 1% kjangse for en oppgardering ved å bestille barnemat om det ikke er nødvendig.
AirbusTrond
11-12-2014, 15:37
Dette er to år siden.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=110076&highlight=Istanbul
geirfugl
11-12-2014, 18:42
Jeg riser ofte mellom IST og OSL,det er gjerne valg mellom køfte og pasta i Y,dog IKKE bestandig.Du har for øvrig ikke 1 pct sjangse til upgrade,men ca 0.001,med mindre du har gull eller bedre hos TK,jeg har "bedre" og 1 pct sjangse,med mindre flyet er betydelig overbooket,og selv da oppgraderer TK helt tilfeldig.Har opplevd å ikke få med topp status,mens helt stausløse som kommer seinere til gaten får.TK har betydelige YQ,bonusbiletter i Y koster omentrent det samme som billigste revenue og anbefales ikke.
For "tilleg/skatter" hos TK,jeg bestilte en bonusbilett i C, LIS-IST-(SO)- NRT-IST-LISi går,totale skatter ca 550 Euro,som ikke er veldig langt under hva jeg kunne fådt en billett i Y for på samme strekningen.
Samtidig,i C, ADB-IST-OSL.enveis,ca tilsvarende Nok 700,billigste billett her ligger på under 2000 Nok T/R.
petter380
11-12-2014, 22:15
Jeg riser ofte mellom IST og OSL,det er gjerne valg mellom køfte og pasta i Y,dog IKKE bestandig.Du har for øvrig ikke 1 pct sjangse til upgrade,men ca 0.001,med mindre du har gull eller bedre hos TK,jeg har "bedre" og 1 pct sjangse,med mindre flyet er betydelig overbooket,og selv da oppgraderer TK helt tilfeldig.Har opplevd å ikke få med topp status,mens helt stausløse som kommer seinere til gaten får. (...)
Hei,
Jeg har ikke blitt oppgradert på OSL-IST strekket, derimot IST-PEK senest i august til sete 1A i en flott B77W (er EBG og hadde Y+ billett, og de hadde mange å velge av...). Maten ombord er nesten grunn nok til å velge TK, og det lille som trekker ned er tilfeldigheten av flytyper på rutene, ekstremt med folk på IST nesten hele døgnet, spesielt rundt midnatt, og lite informasjon fra de fremme (irriterer nok ikke mange, men så er ikke alle flynerds heller :) )
geirfugl
12-12-2014, 02:25
Hei,
Jeg har ikke blitt oppgradert på OSL-IST strekket, derimot IST-PEK senest i august til sete 1A i en flott B77W (er EBG og hadde Y+ billett, og de hadde mange å velge av...). Maten ombord er nesten grunn nok til å velge TK, og det lille som trekker ned er tilfeldigheten av flytyper på rutene, ekstremt med folk på IST nesten hele døgnet, spesielt rundt midnatt, og lite informasjon fra de fremme (irriterer nok ikke mange, men så er ikke alle flynerds heller :) )
Gratulerer,da var du heldig,jeg har blitt opgradert en gang,er E+ hos TK,da pga overbooking i Y.Tror ikke TK overhodet oppgraderer folk bortsett fra ved overbooking,da,og jeg reiser mye med TK,både kort og langt og i alle klasser!!
Du kjenner ikke tilfeldigvis noen langt oppe i TK systemet ?,hvet at de som gjør det blir regelmessig oppgradert,det er sånt det er her i Tyrkia!
Jeg enig i at de har bra mat hos TK,vinen derimot er så som så,og servicen er ofte helt forferdelig.
Chriscross
16-12-2014, 19:16
I går bestilte jeg barnemat gjennom Widereo på turen vår til Dubai. I dag er vi flyttet fra rad 9 og 8 til 27, og Wideroe klarte ikke flytte oss. Vet noen om det er barnematen som kan trigge at vi ble flyttet? Har sendt e-psot og bedt om å bli flyttet til de gamle setene våre. Noen som har blitt "tvangsflyttet" bakover I flyet når de reiser med barn hos TK?
Edit: Krøp til korset og ringte Turkish på norsk nummer nederst på siden. Fikk svar etter 3 min og ser på expertflier at vi nå har fått de ønskede setene.
Ligger på en solseng i Thailand etter en tur med TK fra Oslo i økonomi. Eviglang og kaotisk innsjekk i Istanbull. 10 minutter busstur til flyet. En time forsinket avgang i en velbrukt A343. Ødelagt låsemekanisme på seteryggen, underholdningssystem som ikke fungerte og utrolig treig servering. Fire timer fra avgang til lysene ble slukket. Men fram kom vi.
Chriscross
28-12-2014, 18:43
Nok en TK-oppdatering her. Forledrene mine mistet connection i IST selv om de i utgangspunktet hadde 3 t. Flyet var forsinket 2 t fra Oslo pga av at vannet hadde frosset. De hadde fortsatt god tid da de ankom ISt. Imildertid var inngangen til transfer sperret med bånd og alle ble geleidet til "domestic". De måtte da gjennom sikkerhetskontroll og passkontroll på nytt, samt løpe gjennom halve flyplassen. Da de kom frem stod det fortsatt "gate closing", men alle hadde forsvunnet med bussen ut til flyet. Ble en lang kø for transfer hotell uten noe "star gold" service. Fikk Double Tree hotell og samme flight neste dag. Uansett utrolig at TK klarer å geleide en A330 full av tranferpassasjerer feil fire dager før jul... Om andre kommer i samme situasjon er kan en gå 20 m tilbake der det er heiser som fører opp til internasjonal transfer (om du ankommer fra bussgate).
Chriscross
30-12-2014, 08:36
Noen som har tips til hvor en finner star gold skranke i Ist når en misser transfer? Kan en ringe vanlig Tk nummer for å bli routet om? Foreldre er minst tre timer sene fra dxb. Har funnet alternativer fra Ist for dem, men de må ha noen som gidder booke om. Billett booket direkte med tk.
Vi reiser på wf billettenummer. Kan wf hjelpe om vi får problemer?
Nok en TK-oppdatering her. Forledrene mine mistet connection i IST selv om de i utgangspunktet hadde 3 t. Flyet var forsinket 2 t fra Oslo pga av at vannet hadde frosset. De hadde fortsatt god tid da de ankom ISt. Imildertid var inngangen til transfer sperret med bånd og alle ble geleidet til "domestic". De måtte da gjennom sikkerhetskontroll og passkontroll på nytt, samt løpe gjennom halve flyplassen. Da de kom frem stod det fortsatt "gate closing", men alle hadde forsvunnet med bussen ut til flyet. Ble en lang kø for transfer hotell uten noe "star gold" service. Fikk Double Tree hotell og samme flight neste dag. Uansett utrolig at TK klarer å geleide en A330 full av tranferpassasjerer feil fire dager før jul... Om andre kommer i samme situasjon er kan en gå 20 m tilbake der det er heiser som fører opp til internasjonal transfer (om du ankommer fra bussgate).
Har opplevd både og med TK. De er stort sett (kraftig) forsinket fra OSL til IST, de må være elendig på tournaround? Nå i jula mistet vi forbindelsen til AYT, men var booket om til en senere avgang og ingen krise. I februar i år skulle vi OSL-IST-BKK og ble kraftig forsinket fra OSL. Men ved landing i IST ble vi hentet av en TK representant og geleidet rundt hele flyplassen og videre forbindelse til BKK ventet på oss. Det hører med i historien at vi stort sett flyr C og er TK Elite/SK Diamond. TK BUsiness må vel når det gjelder mat og seter være noe av det beste i Europa?? Hadde regulariteten vært noe bedre så hadde det vært helt topp! Prismessig er de også veldig bra, betaler ca. 11 000 i C OSL - BKK t/r.
Et spørsmål fra en kollega av meg. Han skal reise til India (tror det er Dehle) på lørdag med Turkish. Han lurer på om det finnes noe muligheter for å kjøpe oppgraderinger hos dem ala det SAS tilbyr gjennom OT. Så langt som jeg har sjekket har jeg ikke funnet noe om det, men jeg har ikke lett så veldig grundig. Er det noen av dere som vet noe om dette?
Chriscross
02-01-2015, 07:24
Har ikke funnet noen mulighet for dette. Det er flere lounger i ist, googler du finner du sikkert noen en kan kjøpe seg inn i. Prioritypass og Diners har begge loungemuligheter. Maten i eco er veldig god, og de serverer ferskpresset appelsinjuice.
geirfugl
02-01-2015, 12:53
Et spørsmål fra en kollega av meg. Han skal reise til India (tror det er Dehle) på lørdag med Turkish. Han lurer på om det finnes noe muligheter for å kjøpe oppgraderinger hos dem ala det SAS tilbyr gjennom OT. Så langt som jeg har sjekket har jeg ikke funnet noe om det, men jeg har ikke lett så veldig grundig. Er det noen av dere som vet noe om dette?
TK tilbyr betalt oppgradering ved innsjekk,det er vanligvis ganske rimelig,har selv oppgradert fra IAD for 500 usd,tror jeg har sett ned i 300 til DEL på FT.TK tilbyr IKKE "oppgradering ala OT".
Takk for tilbakemeldinger. Jeg har brakt dette videre til min kollega så får vi se om han har hellet med seg og får kjøpt en oppgradering til en fornuftig pris.
Jeg ser forresten at TK1752 i dag går med en A330. Er det vanlig at slike en slik maskin brukes til Oslo?
AirbusTrond
03-01-2015, 13:18
Jeg ser forresten at TK1752 i dag går med en A330. Er det vanlig at slike en slik maskin brukes til Oslo?
Ifølge en annen tråd er det ikke helt uvanlig, og det skjedde visst før jul et par dager og nå ifm retur etter nyttår også et par dager. Ellers i type høst- og vinterferier, trolig. Ganske moro! :) Turkish er for øvrig såpass god på mat og drikke (begge klasser) at de kommer høyt opp på lista også neste gang, selv om jeg fortrekker å variere litt.
Insomnia4u
16-01-2015, 15:57
Noen som vet om det er mulig å sjekke inn/Bag-Drop på CPH med TK kvelden før? Er Aviator som har handlingen. Har et tidlig fly ut.
Chriscross
16-01-2015, 16:44
Da vi fløy TK fra CPH før jul så det veldig ut som at alle check in for hvert selskap ble åpnet/lukket for hver flight. Imildertid har vel TK en sen kveldsavgang fra CPH, så mulig det kan gå an å levere bagasjen når check in er åpen for denne flighten.
Insomnia4u
16-01-2015, 18:57
Da vi fløy TK fra CPH før jul så det veldig ut som at alle check in for hvert selskap ble åpnet/lukket for hver flight. Imildertid har vel TK en sen kveldsavgang fra CPH, så mulig det kan gå an å levere bagasjen når check in er åpen for denne flighten.
Normalt er det vel 2-4t før som er standarden, men ser en på f.eks transit kan en jo sjekke inn ca 22t før. Vet at baggasjen kan ligge på CPH over natt.
Har gullkort+fast track, så kan jo være det ikke er så lang kø på 07.00 flyet. Men er de minuttene om morgenen som er fin å få med seg da :)
henrikvd
10-03-2015, 11:28
Hvis jeg flyr med Widerøe (TRF-BGO), kan jeg da opptjene poeng hos Turkish sitt Miles and Smiles? Eller må jeg fly f.eks. SAS? Widerøe er jo ikke listet opp blant partnerene på http://www.turkishairlines.com/en-int/miles-and-smiles/partners/when-you-fly .
Hvis jeg flyr med Widerøe (TRF-BGO), kan jeg da opptjene poeng hos Turkish sitt Miles and Smiles? Eller må jeg fly f.eks. SAS? Widerøe er jo ikke listet opp blant partnerene på http://www.turkishairlines.com/en-int/miles-and-smiles/partners/when-you-fly .
Nei, det kan du ikke. WF er ikke medlem i Star Alliance, og som du selv sier, ikke listet som "egen" partner.
henrikvd
10-03-2015, 11:45
Skjønner. Jeg skal fly OSL-IST-TAS t/r med TK i økonomi i sommer.
Jeg er EBD og miles&smiles gull. For å få sistnevnte kort fysisk så må jeg enten møte opp på trykkeriet på IST, eller fly en *A flygning.
Eneste flygning jeg har med *A før sommeren gir 3750 poeng (OSL-KEF i SK+).
Vil det være verdt det å registrere de 3750 poengene hos Miles&smiles for å få et fysisk kort før avreise med TK i sommer?
Jeg tenker spesielt på om det å ha et slikt fysisk kort vil øke sannsynligheten for oppgradering, i forhold til å kun ha fysisk EBD-kort ?
Jeg er EBD og miles&smiles gull. For å få sistnevnte kort fysisk så må jeg enten møte opp på trykkeriet på IST, eller fly en *A flygning.
Vil det være verdt det å registrere de 3750 poengene hos Miles&smiles for å få et fysisk kort før avreise med TK i sommer?
Jeg tenker spesielt på om det å ha et slikt fysisk kort vil øke sannsynligheten for oppgradering, i forhold til å kun ha fysisk EBD-kort ?
Jeg vil ikke tro at det vil øke sannsynligheten for oppgradering ved å ha det fysiske kortet, gitt at du registrerer ditt TK elite kort for reisen. Hvis ikke, ville jeg hentet ditt TK kort på flyplassen på utreisen hvis du har god tid og krysset fingrene for en oppgradering på IST-TAS og returen.
Insomnia4u
10-03-2015, 16:20
Jeg vil ikke tro at det vil øke sannsynligheten for oppgradering ved å ha det fysiske kortet, gitt at du registrerer ditt TK elite kort for reisen. Hvis ikke, ville jeg hentet ditt TK kort på flyplassen på utreisen hvis du har god tid og krysset fingrene for en oppgradering på IST-TAS og returen.
Har flydd endel strekk med TK Gold, aldri blitt oppgradert. Men er du i loungen på IST kan du jo spørre fint om de kan blokkere setet ditt ved siden av deg. Fungerte iallefall fint for meg :)
geirfugl
10-03-2015, 22:54
NEI,det vil det ikke.Forøvrig er flyene til TKs "Stan" destinasjoner smekkfulle,fordi det stort sett bare er TK (bortsett fran "Stan" selskaper som gidder å fly dit.TK er ikke veldig rause med oppgraderinger,jeg flyr med TK hver eneste måned,ofte flere ganger og er E+,har fådt 1 oppgradering på tre år,og da var flyet overbooket,så oppgradering fordi du er E tror jeg du kan glemme.
henrikvd
10-03-2015, 23:07
Tusen takk for flere gode og informative svar fra erfarne reisevante. :-)
Da blir det nok til at jeg flyr på eurobonus og tar en tur innom trykkeriet på IST på vei ut.
henrikvd
13-03-2015, 16:01
Problem solved!
Denne dumpet ned i postkassen i dag [emoji1]
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/03/13/985a329fbf58ac654d4a5a65bac40284.jpg
OSL-IST kjøres med A319 og A321? Er vel mer behagelig med 321, eller tar jeg feil.
The Viking
14-05-2015, 14:58
OSL-IST kjøres med A319 og A321? Er vel mer behagelig med 321, eller tar jeg feil.
I følge seatguru er det bedre pitch i 319...
Noen som vet hvor lenge før avgang check-in åpner på OSL??
SAS_flyer
22-05-2015, 19:03
Sjekket inn drøje tre timer før torsdag.
Sjekket inn drøje tre timer før torsdag.
Oki, takker :-)
Skuggenheimer
12-06-2015, 19:35
Trigget av ganske rimelig biz bill fra OSL til MNL via IST(19laken t/r)slo jeg til. Reiste på tirsdag. Pga now radar trøbbel og sen gitt slottid inn til IST så hadde vi 45min på oss til å nå flyet. Jeg ante en viss uro da vi ikke bare parkerte på fjernpark men ble oppstillt utenfor en fjerntliggende tech hangar. Ataturk er en flyplass med for mange fly(det var kaos utenfor techhangaren).
Det sto personell og tok oss imot og ropte "Manila, Manila" og vi 5 som skulle dit ble satt i en buss og løpt gjennom terminalen incl security og busset ut igjen til TK084(A343). Var rett før kl 01 og jeg spurte ansvarshavende om bagasje da vi alle vet at short connection kan medføre tap av bagasje. Han sa at det ikke var noe problem da det var kort mellom vårt ankommende fly og i det flyet vi nå satt. I tillegg ble jeg beroliget av at kapteinen sa vi ble litt forsinket pga mye cargo samt sent ankommet bagasje. Da i tillegg et cabinmedlem ble sykt og måtte erstattes(ytterligere 1 time forsinket)tenkte jeg at nå er ihvertfall bagasjen ombord.
Fremme i MNL får alle sin bagasje unntatt oss 5 fra OSL. Der fyllte de ut et uleselig "property irregularity report"(manuelt selvsagt da dette er i den 3 verden). Jeg spurte når bagasjen kom og da ville den komme ved nest flight(dvs lørdag, i skrivende stund er det imrg). Jeg spurte så, iom at Turkish har lassevis av flyvninger til Singapore, Bangkok, Beijing etc med samarbeidende alliancepartnere cidere til Manila, om det var mulig å få sendt det via en av de nevnte stedene. Det gikk trolig ikke fikk jeg beskjed om. Måtte uansett kontakte handling manager på et gitt tlf nr(han var aldri å treffe).
Så hva gjør man ankommende i MNL med etpar sokker og ei ekstra t skjorte. Man spør ihvertfall, utifra prinsipp, om det er noe cash å få til nødvendige effekter for da flere dagers opphold uten bagasje. Den samme ukontaktbare manageren kunne kontaktes og han skulle avgjøre om vi hadde rett på kompensasjon. Jeg understreker her at mye på filipinene er ikke som hjemme hos oss og handlingselskapet til Turkish kan stinke balle for alt det jeg vet(jeg kjenner hittil en liten eim).
Jeg har helt ærlig gitt opp men skal ta en tur ned til Naia på lørdag kveld for å se om bagasjen har kommet da. Får jeg den da skal jeg si meg nesten ferdig med saken bortsett fra at jeg skal skrive et brev til Turkish i Norge om opplevelsen og ut av prinsipp få erstattet mine utlegg til nye klær, toalettsaker etc(har for engang skyld tatt vare på kvitto). Hvis den ikke ankommer da må jeg personlig oppsøke handlingmanageren i hans hjem å høre hva som skjer og hvorfor det i 2015 ikke er mulig å få noen kolli overført til et annet fly og til slutt destinasjonen før etter 4 dager.
Ihvertfall er det siste gang jeg reiser med selskap som ikke har daglig el flere avganger til et sted..
Noen tips om hva jeg ut av prinsipp kan gjøre? Vær så snill ikke si reis frem og tilbake til flyplassen i Manila. Det er by du helst ikke vil kjøre for mye frem og tilbake i:-)
henrikvd
12-06-2015, 20:44
Trigget av ganske rimelig biz bill fra OSL til MNL via IST(19laken t/r)slo jeg til. Reiste på tirsdag. Pga now radar trøbbel og sen gitt slottid inn til IST så hadde vi 45min på oss til å nå flyet. Jeg ante en viss uro da vi ikke bare parkerte på fjernpark men ble oppstillt utenfor en fjerntliggende tech hangar. Ataturk er en flyplass med for mange fly(det var kaos utenfor techhangaren).
Det sto personell og tok oss imot og ropte "Manila, Manila" og vi 5 som skulle dit ble satt i en buss og løpt gjennom terminalen incl security og busset ut igjen til TK084(A343). Var rett før kl 01 og jeg spurte ansvarshavende om bagasje da vi alle vet at short connection kan medføre tap av bagasje. Han sa at det ikke var noe problem da det var kort mellom vårt ankommende fly og i det flyet vi nå satt. I tillegg ble jeg beroliget av at kapteinen sa vi ble litt forsinket pga mye cargo samt sent ankommet bagasje. Da i tillegg et cabinmedlem ble sykt og måtte erstattes(ytterligere 1 time forsinket)tenkte jeg at nå er ihvertfall bagasjen ombord.
Fremme i MNL får alle sin bagasje unntatt oss 5 fra OSL. Der fyllte de ut et uleselig "property irregularity report"(manuelt selvsagt da dette er i den 3 verden). Jeg spurte når bagasjen kom og da ville den komme ved nest flight(dvs lørdag, i skrivende stund er det imrg). Jeg spurte så, iom at Turkish har lassevis av flyvninger til Singapore, Bangkok, Beijing etc med samarbeidende alliancepartnere cidere til Manila, om det var mulig å få sendt det via en av de nevnte stedene. Det gikk trolig ikke fikk jeg beskjed om. Måtte uansett kontakte handling manager på et gitt tlf nr(han var aldri å treffe).
Så hva gjør man ankommende i MNL med etpar sokker og ei ekstra t skjorte. Man spør ihvertfall, utifra prinsipp, om det er noe cash å få til nødvendige effekter for da flere dagers opphold uten bagasje. Den samme ukontaktbare manageren kunne kontaktes og han skulle avgjøre om vi hadde rett på kompensasjon. Jeg understreker her at mye på filipinene er ikke som hjemme hos oss og handlingselskapet til Turkish kan stinke balle for alt det jeg vet(jeg kjenner hittil en liten eim).
Jeg har helt ærlig gitt opp men skal ta en tur ned til Naia på lørdag kveld for å se om bagasjen har kommet da. Får jeg den da skal jeg si meg nesten ferdig med saken bortsett fra at jeg skal skrive et brev til Turkish i Norge om opplevelsen og ut av prinsipp få erstattet mine utlegg til nye klær, toalettsaker etc(har for engang skyld tatt vare på kvitto). Hvis den ikke ankommer da må jeg personlig oppsøke handlingmanageren i hans hjem å høre hva som skjer og hvorfor det i 2015 ikke er mulig å få noen kolli overført til et annet fly og til slutt destinasjonen før etter 4 dager.
Ihvertfall er det siste gang jeg reiser med selskap som ikke har daglig el flere avganger til et sted..
Noen tips om hva jeg ut av prinsipp kan gjøre? Vær så snill ikke si reis frem og tilbake til flyplassen i Manila. Det er by du helst ikke vil kjøre for mye frem og tilbake i:-)
Ikke stress med bagasjen. Kjøpe nye klær og nødvendig utstyr og lever kvittering til forsikringsselskap i ettertid. Hvis du ikke har noe viktig I bagasjen, og hvis de ikke skulle kjøre den til overnattingssted, hent bagasjen på returen.
Jeg hadde en lignende opplevelse i ADD i fjor sommer... Ikke for å være kjip men bagen kom ALDRIG. :( Jeg dro rett på kjøpesenteret og handlet det jeg trengte+ny koffort så klart. :) De fleste reiseforsikringer dekker sånt opptil 2000 kr.
geirfugl
13-06-2015, 01:01
Ikke gjør noe som helst,TK erstatter ingen ting.Jeg har fått beskjed om å anlegge sak i Tyrkia ifb med forhold hvor de helt klart er erstatningspliktig.TK opfatter faktisk dette som et konkuransefortrinn ifht europeiske selskaper,og de har de jo for så vidt rett i.
Boeing_fan
13-06-2015, 01:54
Det sto personell og tok oss imot og ropte "Manila, Manila" og vi 5 som skulle dit ble satt i en buss og løpt gjennom terminalen incl security og busset ut igjen til TK084(A343). .
Ingen morsom opplevelse. Befant meg selv faktisk på akkurat samme avgang som deg på tirsdag (TK1754), men satt i ECO. En litt kaotisk situasjon. Mange stressede mennesker, halvparten av passasjerene reiste seg før flyet hadde stanset (skulle tro de fløy for første gang...), kabinpersonalet prøvde å få folk til å sette seg ned igjen, men snakket til dels for døve ører. Hun ene jeg kunne se så rimelig oppgitt ut.
Skulle videre til Varna klokka 01:00, og for oss ventet ingen buss. Måtte løpe som en gal gjennom hele IST, men klarte å komme meg på neste fly på hengende håret. Push back for vår del skjedde bare 10 min etter rutetid. Kofferten kom selvsagt som ventet ikke frem til VAR, men den kom med neste fly tolv timer senere, og fikk den levert på døra et døgn forsinket. Så alt i alt har jeg vel selv ikke så mye å utsette på TK.
Er det noen triks for å legge inn eurobonusnummer på Turkish ved innsjekk?
Flyr ut fra Oslo i morgen tidlig og ser ikke at mitt bonusnummer ligge i appen.
Det ble også lagt inn ved booking..
Har Turkish noe seatblock funksjonalitet for *G?
SAS_flyer
21-06-2015, 17:47
Kan legges inn EB på online check in mener jeg. :-)
Kan legges inn EB på online check in mener jeg. :-)
Det ville den ikke når jeg sjekket inn. Fikk bare opp feilmelding. Har de en skranke jeg kan få fikset dette på osl i kveld?
Hadde vært greit å få det i orden med en gang..
SAS_flyer
21-06-2015, 23:09
Husk å legge inn nummer med tre bokstaver først. Hender man sliter ja.
Booket nettopp billetter igjennom TK sin nettside og fikk til min store overraskelse følgende beskjed gjeldende bagasje : Free Baggaga Allowance, 40 kg max. Dette gjelder for alle fire flightene.
Det må jeg si er ganske så ivrig tatt i betraktning at vi flyr i henholdsvis Eco Promo (W) og Eco Flex (Y).
Trodde TK som de fleste andre hadde baggasje på rundt 20 kg.
@kekker Normalen er 20 kg, men Turkish har en rekke unntak i flere land for å kunne hevde seg i konkurranse med andre selskap. Og det har slått heldig ut for oss som reiser ut fra Norge. Har du Star Gold i tillegg bør bagasjekvoten vært stor nok for de fleste....
"For flights from Jakarta and Norway the free baggage allowance is 40 kg total for the Business Class travelers and 30 kg for the Economy Class travelers.
For flights from Egypt to Turkey and from Turkey to Egypt, the free baggage allowances is 50 Kg for both Economy class travellers and Business class travellers.
Free baggage allowance from Germany to Turkey and Beyond Turkey for Economy Class is 30 kg and for Business Class 40 kg.
For flights from Ireland the free baggage allowance is 30 kg. for the economy class and 40 kg. for the Business Class travelers
For flights originating in Ireland (first flight of the journey is from Ireland), free baggage allowance is 30kg for economy class and 40kg for business class. For flights not originating in Ireland, free baggage allowance can differ. Please contact your local sales office for more details.
For flights from Edinburgh (first flight of the journey is from Edinburg) to Asia, Middle East and Africa, the free baggage allowance is 40 kg for the Economy Class travelers and 50 kg for the Business Class travelers."
Vurderer Turkish til Bangkok i desember. Bra kombinasjon av pris, reisetid og avgangstidspunkt. Sikter meg inn på avgang 20.10 fra Istanbul. Noe som vet hvilke maskiner de nå bruker på den avgangen, de flyr vel denne ruta tre ganger i døgnet. Har brukt dem en gang før, da med avgang rundt midnatt fra Istanbul, da var den en gammel og særdeles velbrukt A340 som tok turen.
Chr1st1an
20-10-2015, 14:14
Skal fly Osl-Ist i julen med A321 og 737-900 med TK.
Noen som har anbefaling til hvilken side man burde sitte på, og hvilken rad?
Seatguru ga meg ikke så gode svar.
Skal fly Osl-Ist i julen med A321 og 737-900 med TK.
Noen som har anbefaling til hvilken side man burde sitte på, og hvilken rad?
Seatguru ga meg ikke så gode svar.
De swapper fly hele tiden, alt fra 738, 739, A320/321.... Vanskelig å vite før dagen er der...
Prøver å bestille en billett med Turkish Airlines, men vil gjerne registrere eurobonusnummeret mitt. Fikk det til tidligere i år, men ikke denne gangen.
Noen som vet?
KristianSk
24-10-2015, 08:01
Du kan registrere bonuskort ved innsjekk (på flyplassen) så det er egentlig ikke så viktig. Jeg dobbeltsjekker uansett alltid med innsjekk at bonuskort er riktig lagt inn når jeg flyr med partnere, feil skjer...
Vurderer Turkish til Bangkok i desember. Bra kombinasjon av pris, reisetid og avgangstidspunkt. Sikter meg inn på avgang 20.10 fra Istanbul. Noe som vet hvilke maskiner de nå bruker på den avgangen, de flyr vel denne ruta tre ganger i døgnet. Har brukt dem en gang før, da med avgang rundt midnatt fra Istanbul, da var den en gammel og særdeles velbrukt A340 som tok turen.
Har flydd denne ruta noen ganger og det er helt bingo i forhold til flytyper. Har hatt A332, A333, A343 og 777 leaset fra Jet Airways. Mulig disse 777'ene er borte nå. På de 2 siste flightene i april var det A333, med fresh ny business class med flate seter og dyne[emoji3]
Takk for tilbakemelding. Billetten kjøpt. På reservasjonen står det A333. Så gjenstår det å se hva en ender opp med!
Takk for tilbakemelding. Billetten kjøpt. På reservasjonen står det A333. Så gjenstår det å se hva en ender opp med!
Vurderer hjemreise med TK selv, og etter å ha sjekka flightradar og div sider, så ser det ut som det er 330 som er i bruk der. Enda ikke sett noe T7 i det siste. Både TK 64 og TK 68 har gått med 330 de siste mnd etter det jeg har sett.
Hadde i mars 2016 lenge oppsatt 333 til DEL i C. Nå satt opp med T7... Men det endrer seg kanskje tilbake til 333 ?
Har kontakt med en topp dame på TK Oslo og hun hjelper alltid med seter, men kun 3 mnd før...
jcnorway
09-11-2015, 12:49
Holder på å gjøre litt research for en potensiell familietur med to voksne og 1 barn i mars 2016 fra Oslo til Taipei.
Finner priser med TK med ok tider for totalt ca 50 000 kr for 2 voksne og 1 barn i C. Er dette normalpris? Har aldri sett noen kampanjer som inkluderer TPE tidligere, så antar at dette er ganske normal pris? Sammenlignet med f.eks. EK og TG så ligger TK fort 20-25 000 lavere, så i forhold til pris taler veldig mye for at man går for TK.
Ser det er satt opp 777ER på ruten mellom IST og TPE - og TK har vel en 2+3+2 konfig i C så det hadde sånn sett passet greit og tatt de 3 setene i midten for vår del.
Noen innspill på prispunkt, evnt sammenligninger mellom TK, EK og TG i forhold til det å reise med en 3-åring og C-produktet generelt?
Chriscross
09-11-2015, 17:58
Siden det nå er tre flighter ist-osl er vel faren for å måtte tilbringe en natt i ist betydelig mindre enn tidligere ved irr-ops.
Har vel tidligere i denne tråden nevnt at en flyplassansatt klarte å tvinge en hel forsinket a330 fra osl til ankomst og ikke "transfer" så les skilt og finn en heis eller noe om noen blokkerer trappen. Neppe billig for tk... Faren min var fasinert over hvor lite serviceminded de var på flyplassen.
Mange steder får en jo ekstra service med barn, og mulig en får det hos tk også. 3-seter må jo være gull med en liten en.
geirfugl
19-11-2015, 19:45
TK har så vidt jeg hvet bare tre-fire 340 igjen, disse fases ut nå. De andre C kabinene er alle full flatt, dog har noen tre seter i midten. Tror en brukes på den nye ruten til Atlanta og en til Sør Afrika. Vær forsiktig med småting, det er ikke oppevaringsplass og briller o.l har en lei tendens til å falle ned under stolen, da trengs det tekniker for å få det ut. Fascinerende å se hvor enkel en slik stol egentlig er under polstringa, imidlertid.
TK har så vidt jeg hvet bare tre-fire 340 igjen, disse fases ut nå. De andre C kabinene er alle full flatt, dog har noen tre seter i midten. Tror en brukes på den nye ruten til Atlanta og en til Sør Afrika.
ATL åpner ikke før 16. mai og skal flys med 777-300ER. Men Cape Town er riktig.
Kanskje ikke helt innenfor denne tråden, men ser nå på FR24 at Turkish i dag, 23 nov, er på vei til Osl med Airbus 333. Er det virkelig behov for så stort materiell på denne ruta?
Kanskje ikke helt innenfor denne tråden, men ser nå på FR24 at Turkish i dag, 23 nov, er på vei til Osl med Airbus 333. Er det virkelig behov for så stort materiell på denne ruta?
Ikke så ofte om vinteren, men om sommeren er setter de A330 inn på endel av avgangene.
De har jo nå 3x daglig OSL-IST så de har jo en betydelig del av markedet sør og østover
jcnorway
02-12-2015, 23:48
Da blir det tur med TK påsken neste år. Får passe på å ringe dem 100 (?) dager før avreise for å få holdt av en av 3-seterne i C på 777-300ER :p
Bestilte forøvrig gjennom Finn.no som sendte meg videre til Reisefeber. Fikk en pris der som lå 2500 kr lavere enn om jeg hadde bestilt direkte på TK's nettsider.
jcnorway
11-12-2015, 22:10
Noen som vet hva slags opplegg Turkish har for barn (3 år) i longhaul C med tanke på mat og menyer? Er det slik at man er nødt til å legge inn forespørsel om spesialmåltid (Children's Meal) eller mekker kokkene ombord noe barnevennlig mat når de ser at det sitter en 3-åring i C?
Fotingen er ikke veldig kresen på mat, men er usikker på om superfancy mat faller helt i smak.
Chriscross
12-12-2015, 08:35
Ikke prøvd i C, men i Y bestilte vi barnemeny og fikk pasta/kjøttboller pluss sjokoladedessert.
jcnorway
12-12-2015, 08:45
Da er request på special meal (barnemeny) lagt til. Får rapportere når den tid kommer om hva som dukker opp :)
geirfugl
17-12-2015, 00:43
Kokkene om bord mekker ingen ting, de er pønt :-)
jcnorway
22-12-2015, 17:30
Har forsøkt i hele dag å få noen på callsenteret til å reservere seter men de har et tilfelle av SAS-IT. Fikk først beskjed om at jeg kunne ringe tilbake om 4-5 timer da systemet var nede. Ringte igjen etter 5 timer og fikk beskjed om at det om 1 time ville være klart. Ringte nå og fikk beskjed om å prøve igjen om 2 timer. Og sånn går nå dagene :p
Ringte nå og fikk beskjed om å prøve igjen om 2 timer
Nå fungerer det. Og takk for påminnelsen om å reservere seter :D
jcnorway
22-12-2015, 20:47
Ja, ser ut som de har fått sparket igang maskineriet igjen.
Må innrømme at å ringe TK for å gjøre noe så enkelt som å reservere seter er rimelig retro. Utrolig at slikt ikke kan ordnes online. I stedet har man en drøss med folk på callsenter som er satt til å følge ferdige manus på hva de skal si og spørre om i en bestemt rekkefølge. Må passe på å ikke spørre om noe utenom manus for da sliter de :p
Ringe dem en siste gang imorgen for å få fikset seter på siste leg (IST-OSL). Glær mæ!
Ja, enig der. Og at de i tillegg ikke kunne finne booking ved hjelp av PNR? Måtte ha billettnummer. Det måtte litt overtalelse til for å få ham til å godta at det nummeret begynte med "117" og ikke "235".
jcnorway
30-12-2015, 13:41
Noen som vet hva flytype "32B" skal bety når dette oppgis som flytype mellom OSL-IST?
Ser at IST-OSL for vår del er oppsatt med flytype "321-232". Så da må vel "32B" bety "320-200"? Eller betyr det "enten 321 eller 320 - vi har ikke bestemt oss"? :p
Noen som vet hva flytype "32B" skal bety når dette oppgis som flytype mellom OSL-IST?
Ser at IST-OSL for vår del er oppsatt med flytype "321-232". Så da må vel "32B" bety "320-200"? Eller betyr det "enten 321 eller 320 - vi har ikke bestemt oss"? :p
2 klasse A321, tror jeg. Dvs, skikkelige business seter og kokkeluer. Det betyr i hvert fall 32B i USA
...og husk nå å ta med rikelig av Japp til Sparkende Foting!!! Ikke noe tull
2 klasse A321, tror jeg. Dvs, skikkelige business seter og kokkeluer. Det betyr i hvert fall 32B i USA
Her er det snakk om en internkode for Turkish og således ikke noen bestemt standardkode. Det samme gjelder 32B når det er snakk om AA sine
JC ring Oslo kontoret og snakk med Buket ;)
jcnorway
30-12-2015, 21:12
JC ring Oslo kontoret og snakk med Buket ;)
Har ringt det norske 815-nr opptil flere ganger tidligere og valgt at jeg vil bli betjent på norsk. Har aldri opplevd at noen har tatt telefonen på "Oslo-kontoret" og alltid havnet i den internasjonale køen hvor alt foregår på gebrokkent engelsk. Hvis det finnes noen lur måte å ringe Oslo-kontoret til TK på så fortell gjerne hvordan. På meg virker det som det aldri er noen som betjener den norske køen. Har ringt både hverdager, helg, dagtid og kveldstid.
jcnorway
11-01-2016, 09:34
Noen som kan svare på om e-ticket generelt er et statisk dokument?
Har fått schedule change på returen fra TPE til IST, men verre enn at avgangstiden er 40 min. tidligere enn først oppsatt. Når jeg logger meg inn hos TK og ser på e-ticket så står den gamle avgangstiden fortsatt der. Så kan virke som endringer ikke gjenspeiles i det dokumentet, men usikker på om dette er slik e-ticket fungerer, eller om dette bare er et resultat at TK's IT-systemer fra tidlig 90-tall...
Noen som kan svare på om e-ticket generelt er et statisk dokument?
Ganske statisk, så reflekterer ikke nødvendig vis automatisk en endring med en gang (litt systemavhengig). Det er nok noen jobber som kjøres nå og da som går gjennom slike ting og korrigerer, evt. legger det på en kø for menneskelig korreksjon.
Hvordan kan jeg se bookingklasse før bestilling? Gjelder booking på turkishairlines.com
geirfugl
14-02-2016, 11:19
Du ser bookingklasse på den siste sida før bestilling. Går du inn på MS kan du se hvilke klasser som gir 25, 50 og 100 % miles med Miles and Smiles.
Turkish er greit så lenge alt funker som det skal. Men pådrar du deg en forsinkelse og for eksempel mister det flyet du skal ha videre fra Istanbul er helvete løs. Har prøvd akkurat det. Ikke å anbefale. Neppe Turkish flere ganger for min del.
Du ser bookingklasse på den siste sida før bestilling. Går du inn på MS kan du se hvilke klasser som gir 25, 50 og 100 % miles med Miles and Smiles.
Hvor? Ser at man kan velge mellom "Economy Promotion", "Economy Semi-Flexible", "Economy Flexible", "Business Semi-Flexible", men finner ikke nøyaktig bookingklasse ("bokstav").
Edit: Kommer i det minste opp på siden etter man har lagt inn passasjerinformasjon
Turkish er greit så lenge alt funker som det skal. Men pådrar du deg en forsinkelse og for eksempel mister det flyet du skal ha videre fra Istanbul er helvete løs. Har prøvd akkurat det. Ikke å anbefale. Neppe Turkish flere ganger for min del.
Hva skjedde?
jcnorway
01-03-2016, 15:39
Hei.
Postet det samme spørsmålet på "søsterforumet" til Flyprat, men kan jo stille det også her så får vi se hvor man først får svar ;)
Er det noen her som har erfaringer med Turkish sine 777ER i C? De har 2+3+2 fra rad 1-7, hvorav rad 5-7 ligger i en "mini-kabin".
Vi er tre som skal på tur og har foreløpig fått reservert de 3 midtsetene på rad 2. Spørsmålet er om mini-kabinen lenger bak er å foretrekke eller om det er vel så greit på rad 2? Noen som har egne erfaringer på dette?
jcnorway
17-03-2016, 11:05
Fant en oppdatert liste på a.net som lister opp flåten til TK - som også inkluderer deres interne kode. Så her finner man svar på hvilke individer som f.eks. har kode 32B eller 32M :)
AC REG / TYPE / CODE / MSN / SEATS
TC-JDMA340-311343115270
TC-JDNA340-313340180270
TC-JIHA340-313340270270
TC-JIIA340-313340331270
TC-JNAA330-203332697250
TC-JNBA330-203332704250
TC-JNCA330-203332742250
TC-JNDA330-203332754250
TC-JNEA330-203332774250
TC-JNFA330-20333R463281
TC-JNGA330-20333R504281
TC-JILA330-20333J882220
TC-JIMA330-20333J901220
TC-JINA330-20333J932220
TC-JIOA330-22333P869279
TC-JIPA330-22333P876223
TC-JIRA330-22333A949223
TC-JISA330-22333A961223
TC-JITA330-22333A977223
TC-JIVA330-22333A1213223
TC-JIYA330-22333A1221223
TC-JIZA330-22333A1118223
TC-LNAA330-22333T874269
TC-LNBA330-22333T939269
TC-JNHA330-3433331150289
TC-JNIA330-3433331160289
TC-JNJA330-3433331170289
TC-JNKA330-3433331172289
TC-JNLA330-3433331204289
TC-JNMA330-3433331212289
TC-JNNA330-3433331228289
TC-JNOA330-3433331298289
TC-JNPA330-3433331307289
TC-JNRA330-3433331311289
TC-JNSA330-3033331458289
TC-JNTA330-3033331476289
TC-JNZA330-3033331487289
TC-JOAA330-3033331501289
TC-JOBA330-3033331514289
TC-JODA330-3033331529289
TC-JOEA330-3033331571289
TC-JOFA330-3033331616289
TC-JOGA330-3033331620289
TC-JOHA330-3033331622289
TC-JOIA330-3033331629289
TC-JOJA330-3033331640289
TC-JOKA330-3033331642289
TC-JOLA-330-3033331644289
TC-LNCA-330-3033331696289
TC-JOMA330-30233L1499291
TC-JDOA330-243F33X1004Freighter
TC-JDPA330-243F33Y1092Freighter
TC-JDRA330-243F33Y1344Freighter
TC-JDSA330-243F33Y1418Freighter
TC-JCIA330-243F33Y1442Freighter
TC-JOUA330-243F33Y1550Freighter
TC-JLMA319-1323192738132
TC-JLNA319-1323192739132
TC-JLOA319-1323192631132
TC-JLPA319-1323192655132
TC-JLRA319-1323193142132
TC-JLSA319-1323164629132
TC-JLTA319-1323164665132
TC-JLUA319-1323164695132
TC-JLVA319-1323164755132
TC-JLYA319-1323164774132
TC-JLZA319-1323164790132
TC-JUAA319-13231H2404132
TC-JUBA319-13231H2414132
TC-JUDA319-13231H2452132
TC-JPAA320-2323202609159
TC-JPBA320-2323202626159
TC-JPCA320-2323202928159
TC-JPDA320-2323202934159
TC-JPEA320-2323202941159
TC-JPFA320-2323202984159
TC-JPGA320-2323203010159
TC-JPHA320-2323203185159
TC-JPIA320-2323203208159
TC-JPJA320-2323203239159
TC-JPKA320-2323203257159
TC-JPLA320-2323203303159
TC-JPMA320-2323203341159
TC-JPNA320-2323203558159
TC-JPOA320-2323203567159
TC-JPPA320-2323203603159
TC-JPRA320-2323203654159
TC-JPSA320-2323203718159
TC-JPTA320-2323203719159
TC-JPUA320-21432C3896150
TC-JPVA320-21432C3931150
TC-JPYA320-21432C3949150
TC-JAIA320-23232G3259150
TC-JBIA320-23232G3308150
TC-JUEA320-23232A2156162
TC-JUFA320-23232A2164162
TC-JUGA320-23232P2395162
TC-JUIA320-23232P2401162
TC-JUJA320-23232D2522150
TC-JUKA320-23232A2602162
TC-JRAA321-2313212823194
TC-JRBA321-2313212868194
TC-JRCA321-2313212999194
TC-JRDA321-2313213015194
TC-JREA321-2313213126194
TC-JRFA321-2313213207194
TC-JRGA321-2313213283194
TC-JRHA321-2313213350194
TC-JRIA321-2313213405194
TC-JRJA321-2313213429194
TC-JRKA321-2313213525194
TC-JRLA321-2313213539194
TC-JRMA321-23132R4643180
TC-JRNA321-23132R4654180
TC-JROA321-23132R4682180
TC-JRPA321-23132R4698180
TC-JRRA321-23132R4706180
TC-JRSA321-23132R4761180
TC-JRTA321-23132R4779180
TC-JRUA321-23132R4788180
TC-JRVA321-23132R5077180
TC-JRYA321-23132R5083180
TC-JRZA321-23132R5118180
TC-JSAA321-23132R5154180
TC-JSBA321-23132R5205180
TC-JSCA321-23132R5254180
TC-JSDA321-23132R5388180
TC-JSEA321-23132R5450180
TC-JSFA321-23132R5465180
TC-JSGA321-23132R5490180
TC-JSHA321-23132R5546180
TC-JSIA321-23132R5584180
TC-JSJA321-23132R5633180
TC-JSKA321-23132R5663180
TC-JSLA321-23132R5667180
TC-JSMA321-23132R5689180
TC-JSNA321-23132M6508178
TC-JSOA321-23132M6563178
TC-JSPA321-23132M6599178
TC-JSRA321-23132M6652178
TC-JSSA321-23132M6657178
TC-JSTA321-23132M6657178
TC-JSUA321-23132M6709178
TC-JSVA321-23132M6751178
TC-JSYA321-23132M6758178
TC-JSZA321-23132M6766178
TC-JTAA321-23132M6781178
TC-JTDA321-23132M6822178
TC-JTEA321-23132M6869178
TC-JMMA321-23132B2916178
TC-JMNA321-23132B2919151
TC-JMHA321-23132N3637178
TC-JMIA321-23132N3673178
TC-JMJA321-23132N3688178
TC-JMKA321-23132N3738178
TC-JMLA321-23132J3382194
TC-JFCB737-800W78G29765165
TC-JFDB737-800W78G29766165
TC-JFEB737-800W78G29767165
TC-JFFB737-800W78G29768165
TC-JFGB737-800W78G29769165
TC-JFHB737-800W73829770165
TC-JFIB737-800W73829771165
TC-JFJB737-800W73829772165
TC-JFKB737-800W73829773165
TC-JFLB737-800W78G29774165
TC-JFMB737-800W78G29775165
TC-JFNB737-800W73829776165
TC-JFOB737-800W73829777165
TC-JFPB737-800W78G29778165
TC-JFRB737-800W73829779165
TC-JFTB737-800W73829780165
TC-JFUB737-800W73829781165
TC-JFVB737-800W78G29782165
TC-JFYB737-800W78G29783165
TC-JFZB737-800W73829784165
TC-JGAB737-800W73829785165
TC-JGBB737-800W73829786165
TC-JGCB737-800W73829787165
TC-JGDB737-800W73829788165
TC-JGFB737-800W73829790165
TC-JGGB737-800W78G34405165
TC-JGHB737-800W73834406165
TC-JGIB737-800W73834407165
TC-JGJB737-800W73834408165
TC-JGKB737-800W78G34409165
TC-JGLB737-800W73834410165
TC-JGMB737-800W78G34411165
TC-JGNB737-800W73834412165
TC-JGOB737-800W73834413165
TC-JGPB737-800W73834414165
TC-JGRB737-800W73834415165
TC-JGSB737-800W78G34416165
TC-JGTB737-800W78G34417165
TC-JGUB737-800W78G34418165
TC-JGVB737-800W78G34419165
TC-JGYB737-800WSFP78G35738165
TC-JGZB737-800WSFP78G35739165
TC-JHAB737-800WSFP73835740165
TC-JHBB737-800WSFP73835741165
TC-JHCB737-800WSFP73835742165
TC-JHDB737-800WSFP73835743165
TC-JHEB737-800WSFP73835744165
TC-JHFB737-800WSFP73835745165
TC-JHKB737-800WSFP78D40975151
TC-JHLB737-800WSFP78D40976151
TC-JHMB737-800WSFP78D40980151
TC-JHNB737-800WSFP78D40981151
TC-JHOB737-800WSFP78D40987151
TC-JHPB737-800WSFP78D42000151
TC-JHRB737-800WSFP78D40989151
TC-JHSB737-800WSFP78D40991151
TC-JHTB737-800WSFP78D42001151
TC-JHUB737-800WSFP78D42002151
TC-JHVB737-800WSFP78D40992151
TC-JHYB737-800WSFP78D42003151
TC-JHZB737-800WSFP78D42004151
TC-JVAB737-800WSFP78D40988151
TC-JVBB737-800WSFP78D40990151
TC-JVCB737-800WSFP78D42005151
TC-JVDB737-800WSFP78D42007151
TC-JVEB737-800WSFP78D42006151
TC-JVFB737-800WSFP78D42008151
TC-JVGB737-800WSFP78D42009151
TC-JVHB737-800WSFP78D60012151
TC-J V IB737-800WSFP78D60013151
TC-J V JB737-800WSFP78D60015151
TC-JYAB737-900ER79B40973151
TC-JYBB737-900ER79B40974151
TC-JYCB737-900ER79B40977151
TC-JYDB737-900ER79B40978151
TC-JYEB737-900ER79B40979151
TC-JYFB737-900ER79B40982151
TC-JYGB737-900ER79B40983151
TC-JYHB737-900ER79B40984151
TC-JYIB737-900ER79B40985151
TC-JYJB737-900ER79B40986151
TC-JYLB737-900ER79D42010169
TC-JYMB737-900ER79D42011169
TC-JYNB737-900ER79D42012169
TC-JYOB737-900ER79D42013169
TC-JYPB737-900ER79D42014169
TC-JKKB737-700W73W34298124
TC-JKOB737-700W73W34300124
TC-JJEB777-300ER77C40707337
TC-JJFB777-300ER77C40708337
TC-JJGB777-300ER77C40791349
TC-JJHB777-300ER77C40792337
TC-JJIB777-300ER77C40709337
TC-JJJB777-300ER77C40710337
TC-JJKB777-300ER77C40711337
TC-JJLB777-300ER77B40793349
TC-JJMB777-300ER77C40794337
TC-JJNB777-300ER77B40795349
TC-JJOB777-300ER77C40796337
TC-JJPB777-300ER77C40797337
TC-JJRB777-300ER77B44116349
TC-JJSB777-300ER77B44117349
TC-JJTB777-300ER77B44118349
TC-JJUB777-300ER77B60401349
TC-JJVB777-300ER77E44119349
TC-JJYB777-300ER77E44120349
TC-JJZB777-300ER77E44122349
TC-LJAB777-300ER77E44121349
TC-LJBB777-300ER77E44124349
TC-LJCB777-300ER77E44123349
TC-LJDB777-300ER77E44125349
TC-LJEB777-300ER77E44126349
Hei og hå
Satt og søkte på flighter hjem fra Amsterdam eller Paris. Ser det kommer opp alternativ med Turkish via IST...
...det er jo ikke akkurat en snarvei, men det er ledig for 27k Life Miles i C, og de flyr A330 ned til IST og A320 videre til Oslo.
Er det noen som vet om A320'ene har fine seter, slik som A321? Eller om de har kjipe seter, slik som 737'ene?
Ekstra fett hadde det jo vært om jeg kunne fått denne for EB poeng, men det skal vel litt til at de vil sende meg via #instabul
EDIT: Glemte å søke opp denne tråden. Så sorry. Litt hissig på grøten. Svaret ser ut til å være at det er 2+2.
Hei og hå
Satt og søkte på flighter hjem fra Amsterdam eller Paris. Ser det kommer opp alternativ med Turkish via IST...
...det er jo ikke akkurat en snarvei, men det er ledig for 27k Life Miles i C, og de flyr A330 ned til IST og A320 videre til Oslo.
Er det noen som vet om A320'ene har fine seter, slik som A321? Eller om de har kjipe seter, slik som 737'ene?
Ekstra fett hadde det jo vært om jeg kunne fått denne for EB poeng, men det skal vel litt til at de vil sende meg via #instabul
EDIT: Glemte å søke opp denne tråden. Så sorry. Litt hissig på grøten. Svaret ser ut til å være at det er 2+2.
Er ikke skråsikker på om alle A320 har 2+2. Har flydd både A321 og 738, og har opplevd både 2+2 og 3+3 på begge. Husker ikke helt på A320... Eneste narrowbody som er safe på 2+2 er 739.
Er ikke skråsikker på om alle A320 har 2+2. Har flydd både A321 og 738, og har opplevd både 2+2 og 3+3 på begge. Husker ikke helt på A320... Eneste narrowbody som er safe på 2+2 er 739.
Oj oj... takk skal du ha.
Får stappe meg selv ned i tenkeurna
Det virker som at TK endelig har fått setereservasjon på nett (http://www.turkishairlines.com/en-int/online-services/seat-selection).
Jeg får imidlertid en intetsigende feilmelding når jeg prøver med en TK-booking jeg har
geirfugl
20-08-2016, 18:33
Personlig får jeg opp følgende, "there are no available seats remaining on this flight", på samtlige 4 legs, 1 i Y og 3 i C.... :-) Har flere bookninger, har også en mistanke om at dette kommer opp også for disse...
nick5000
06-09-2016, 15:40
TK sier jeg må kontakte reisebyrå for setereservasjon, reiser om en uke. Orbitz sier år de ikke kan reservere sete. Reiser i C.
Det er alltid noe surr med TK synes jeg! Men er jo billig så der er vel det man må tåle.
edit: har nå prøvd også å ringe orbitz, det gikk ikke, hun så setene og prøvde å requeste, men det gikk ikke, etter 20 min på tlf.
Så altså ikke mulig å få sete fra TK før 24 timer før avgang ved online checkin.
Kontakt OSLO@THY.COM.. Så vidt jeg vet har de kontor på OSL. Hyggelige folk.
De fikser så lenge det er innen 3. mnd til avreise.. For meg to ganger booket hos UA ( jada de tilbyr TK vanlige billetter og Star Award ;) ) og direkte kjøpt hos dem.
Har fått reservert seter både på mailadressen som SQ777 oppgir, og på tlf 800 40 849. Så nettopp en annonse et eller annet sted (eller mail?) om at seter nå også endelig kan reserveres på nettet.
Sent from my iPad using Tapatalk
nick5000
06-09-2016, 23:41
takk, jeg prøver oslo. har mailet med stockholm@thy.com og de sier det ikke er mulig. men de er også hyggelig og tipset om at jeg kunne si til travel agenten:
I can see they are using Sabre system and it is a special command to enter seating for Turkish Airlines flights.
I think they need support,
As I have worked in Sabre I recommend them to use input.;
Flight 1,
3RQST1/2D-1
Flight 2,
3RQST2/3D-1
Etc…
If they don’t manage you have to do it on our website 24 hrs before departure.
edit: OSLO@thy.com klarte det!
Heisann!
Skal ut med THY fra OSL til IST neste lørdag kveld.
Flyr i economy, og jeg er EBD (*gold), min kone er EBG og datter EBS. Har vi tilgang til Fasttrack på Gardermoen da??
Vanligvis kommer jeg alltid i connection, denne gang kommer vi fra "hallen"...
Noen som vet?
Kim
Det burde dere. Jeg (EBG) fikk med venn (EBS) gjennom fasttrack i sommer med TK. Fløy økonomi.
Sendte mail til Oslo-mailen som står lenger oppe her, og utmerket service!
De svarte i løpet av 30 min, og var meget behjelpelig med absolutt alt! :)
Kim
Chriscross
04-11-2016, 09:21
Rotet litt rundt I denne tråden uten å finne fasiten. Er 32B utsytrt med skikkelig business seter, eller er det vanlige seter med blokkert midtsete? 32b er vel en typebetegnelse TK broker på den ene konfigurasjonen av Airbus 321.
Ny sikkerhetsvideo med YouTube-stjerna Zach King.
https://www.youtube.com/watch?v=9NqSg4dSBvI&feature=youtu.be
TK Miles&Smiles er ganske snille med å gi miles i desember.
Miles for en tur gis tilsvarende award-uttak av samme rute, samme klasse i limited capacity.
Du får status miles som for vanlig rute, bonus miles på resten.
http://www.turkishairlines.com/en-no/corporate/news/news/award-ticket-for-your-first-flight
http://www.turkishairlines.com/en-int/miles-and-smiles/awards/turkish-airlines-capacity-controlled-award-ticket-table
Eksempel: OSL-IST-IAH Business 01DEC – 04DEC 12 900 NOK:
22 000 – 26 000 status miles (varierer med din M&S status)
+ 68 000 – 64 000 bonus miles.
I begge tilfeller totalt 90 000 miles, nok til Oslo-Cape Town retur i Business.
Gjelder alle turer booket på turkishairlines.com med M&S nummer registrert.
Flyvninger må være gjennomført innen 27. desember.
SudCaravelle
22-06-2017, 19:53
Måtte gi Turkish en sjanse til da de var latterlig billigere og du "sparer" nesten to hotelldøgn i Dubai.
Noen som kjenner til dette de skrøt av med setereservasjon mot penger? Jeg får det ille til online. Der står det en dato type fem uker før avgang.
Noe annet man bør vite med tre barn og EBG med disse gutta?
SC
Måtte gi Turkish en sjanse til da de var latterlig billigere og du "sparer" nesten to hotelldøgn i Dubai.
Noen som kjenner til dette de skrøt av med setereservasjon mot penger? Jeg får det ille til online. Der står det en dato type fem uker før avgang.
Noe annet man bør vite med tre barn og EBG med disse gutta?
SC
Du booker seter online som en del av bookingprosessen?
Jeg har fløyet flere long haul med TK og er innmari fornøyd. Har dem til HKG igjen om 3 uker og booket seter sammen med billett.
Husk å alltid velge kebab med smørstekt ris som hovedrett. God tur
SudCaravelle
23-06-2017, 02:53
Du booker seter online som en del av bookingprosessen?
Nei desverre, det var det jeg håpet på denne gangen, men det kom bare opp at du kan velge fem uker før eller lignende.
Nei desverre, det var det jeg håpet på denne gangen, men det kom bare opp at du kan velge fem uker før eller lignende.
Jøss. Business, sant?
Jeg har alltid kunnet velge ved booking.
Vi er 4 som reiser, 2 voksne og 2 barn (4 og 7 år), fikk reservert sete for oss voksne, men ikke for barna. får da håpe de får sitte ved siden av oss ;-)
Hvordan er TK sin A330 vs B777.
Flydd med B777.
SudCaravelle
27-06-2017, 09:11
Jøss. Business, sant?
Jeg har alltid kunnet velge ved booking.
Nei, ikke business med familie på fem og ingen mulighet for å trekke fra påcregnskapet. ;)
Nei, ikke business med familie på fem og ingen mulighet for å trekke fra påcregnskapet. ;)
He he... "skjønner ikke hva du snakker om" ;)
Hvordan er TK sin A330 vs B777.
Flydd med B777.
A330-300 er tipp topp, A330-200 not so much....
-300 har flate seter i 2-2-2 konfigurasjon, mens -200 har 2-2-2 i angled lie flat og kabinen er i en gyselig fersken farge...
Har fått epost med melding 4 x 400 Euro i erstatning fra sentral kundeservice etter kraftig forsinkelse. Fikk der beskjed om å kontakte salgskontoret i Oslo for å få det ordnet. Har sendt epost og purret etter en uke, men ikke fått svar. De tar heller ikke telefonen, sier det er opptatt og at jeg må ringe senere uansett hvilken "extension line" jeg velger. Noen tips til hva jeg kan gjøre?
Lykke til med å komme i kontakt med dem. Flyr ikke med dem mer grunnet den elendige kundeservicen!
Sent from my iPhone using Tapatalk
De var egentlig kjappe og greie på sentral kundeservice. Prøvde de på nytt via hjemmesiden, samt på Twitter - om hjelp til å komme i kontakt med lokal kundeservice.
De har kontor i avgangshallen på OSL åpent i forbindelse med deres to avganger om dagen ( 11.40 og 17.25 )
Jeg vet at de har kontoret sitt der, men det får da være måte på å gjøre seg utilgjengelig.
Auda, glemte å legge til OSLO@thy.com som har fungert perfekt for meg. I tillegg har jeg en super person der. Vil ikke oppgi navnet.
Også 800 40 849. Samtidig flyR vi kun TK til Asia om dagen, dersom de flyr dit vi vil. Neste først MNL og så CMB.
Strålende fornøyd med både Y og C. Selvfølgelig er IST kantina også en god grunn. Sorry TG og SQ.Poengene ramler også inn på UA MP.:up:
Har prøvd den epostadressen flere ganger. Fikk svar på Twitter og det ser ut som om jeg faktisk må ta turen til OSL for å få ordnet dette.
Har prøvd den epostadressen flere ganger. Fikk svar på Twitter og det ser ut som om jeg faktisk må ta turen til OSL for å få ordnet dette.
Til gjengjeld får du da snakket med et menneske. Det er det ikke alltid du får pr telefon hehe.
Fløy 4 legs med dem i forrige uke. La merke til at mannen med kokkehatt var vekke fra Oslo ruten. Samme var kebaben.
På IST-MUC var kokkemannen der. Men ikke på IST-TLV.
Savnet kokkemann og kebab. Veldig.
#realproblems
Har fått epost med melding 4 x 400 Euro i erstatning fra sentral kundeservice etter kraftig forsinkelse. Fikk der beskjed om å kontakte salgskontoret i Oslo for å få det ordnet. Har sendt epost og purret etter en uke, men ikke fått svar. De tar heller ikke telefonen, sier det er opptatt og at jeg må ringe senere uansett hvilken "extension line" jeg velger. Noen tips til hva jeg kan gjøre?
Kontakt billettkontoret deres på Gardermoen, og hør om de kan bistå.
Kontakt billettkontoret deres på Gardermoen, og hør om de kan bistå.
Jeg måtte faktisk kjøre fra Asker til Gardermoen og fikk bra hjelp der, men de kunne ikke forklare hvorfor de ikke hadde svart på mine tre eposter. Telefonnummeret på hjemmesiden deres var til en avdeling i Oslo (hvor ingen tok telefonen).
Hei.
Er det noen med erfaring med business class hos Turkish Air? Skal til Thailand, og har funnet billetter i biz til 13.000kr t/r, men er veldig usikker på deres produkt.
Står mellom Turkish og Emirates (16.000kr t/r)
Håper noen vil fortelle :-)
allby998
17-11-2017, 09:55
Hei evenes:
På hos Turkish, de har ganske godt tjeneste og mat, men jeg syns grunnen for du kan får det kr 3000 billigere er at på segmenter mellom Oslo og Istanbul, de bruker ganske liten fly som A321, og du får ikke 180 grad flat bed, og fra Istanbul, de bruker A330 eller B777 som jeg er sikker på de har flat bed.
Men med litt ekstra penger, du kan fly med luksus hele veien til BKK, med OSLO- DUBAI - BKK, de bruker B777 fra Oslo til Dubai og A380 eller B777 til BKK, det er også mulig til tar OSLO-DUBAI-HONG KONG-BKK som du kan besøker en ekstra by. Den ting Turkish ikke har er bar in Business hvor du har en lounge og bestiller drikker i himmelen, men med business du får ikke tar dusj i himmelen.
Hvis du vil tjener Eurobonus poeng, du kan får ganske mye med Turkish som Star Alliance, for eksempler, poeng du tjent fra denne turen kan blir brukt til en retur tur inne Europa på økonomi klasse med SAS eller andre som Lufthansa.For Emirates du kan også tjener poeng til Emirates Skywards eller beste til Alaska MVP.
Begge flyselskap har ganske stor og fancy lounge på hjemme lufthavn hvor de server mye mat og du kan tar dusj og har en private rom som kaller de day-bed til sover og slapper av, jeg syns på Dubai, du kan får gratis message på lounge også.
Jeg vil anbefaler Turkish hvis du vil sparer penger og vil får status med Star Alliance som gir deg Lounge tillgang når du reiser med økonomi billetter.
Eller du kan prøver luksus hele veien til BKK med Emirates med litt ekstra penger, og tjener poeng til andre programme.
Håper det her hjelper, og norsk min er kanskje litt rar.
Hvis du er intereser, kan jo kjekker min blog på AlbertAviation.com hvor jeg skriver om ting som det her, og spører med på sosial media hvis du lurer på noen.
Mvh Albert
Har ikke reist med Emirates, men har god erfaring med Turkish i business class, og da særlig på long halt. Er derfor usikker på om Emirates er verd 3.000 mer en Turkish. Jeg har i alle fall ingen betenkligheter med å velge Turkish i business på long hault. 3000 er jo litt, som kan gi mye morro til andre ting.
Jeg hadde valgt Turkish fremfor Emirates hver gang. Selv om prisen hadde vært lik.
Istanbul er fjong flyplass med én super lounge. Mat og service ombord er mye (!) bedre enn hos Emirates. Loungen og connection i DXB... det er bare for stort og upersonlig.
I tillegg liker jeg et kort og et langt leg. Da er det lettere å sove og komme uthvilt frem.
Jeg velger bare EK/QR om de er svært mye rimeligere enn andre.
Men respekterer så klart at andre er uenige med meg :)
TK er mer enn bra nok i lufta i C, men de har skuffet meg ved forsinkelser og kanselleringer, og ikke minst i etterkant av slike hendelser.
Spørsmål:
Kan noen kalkulere hvor mange Eurobonus poeng en opparbeider seg på reise Kristiansand - Oslo - Istanbul - Houston retur i J klasse hvis en har gullkort ?
Bizflyer
07-04-2018, 14:32
Spørsmål:
Kan noen kalkulere hvor mange Eurobonus poeng en opparbeider seg på reise Kristiansand - Oslo - Istanbul - Houston retur i J klasse hvis en har gullkort ?
KRS-OSL 936 poeng
OSL-IST 1600 poeng
IST-IAH 6400 poeng
Og så det samme hjem igjen. J klasse gir bare 100% opptjening på Turkish
Har min første reise med Turkish om to uker.
Da jeg må reise via Istanbul, men overnatting til US spanderer Turkish overnattingen. Noen som vet hvordan dette foregår. Når får jeg vite hvor jeg skal bo, og er det OK hotell ?
Jeg flyr i bussniss hele veien og har Eurobonus gullkort.
I tillegg hadde det vært av interesse å få tilbakemeldinger på hva som før dere til å like Turkish foran andre mer kjente selskap - hva må jeg passe på, og hva må jeg få med meg. Er det noen "perks" jeg må spørre etter ?
Alle tips og triks mottas med takk
Har hatt samme opplegget en gang, og da ble vi innlosjert på et helt OK hotell i nærheten av flyplassen. Shuttle med minibuss frem og tilbake. Husker dessverre ikke når og hvordan vi fikk beskjed om dette... men det dukker vel opp noe på mail.
Ellers er vel Turkish kjent for god mat og at de (noen ganger) også har «ordentlig» business på short haul. Og av og til uforutsett equipment change. Men nicket ditt avslører at du muligens ikke er ukjent med den slags... Servicen kan være litt så som så, men stort sett hyggelig crew. Men av og til noen kvinnelige cc som kan frembringe assosiasjoner til Øst Europa... Men du får sikkert en fin tur!
Har min første reise med Turkish om to uker.
Da jeg må reise via Istanbul, men overnatting til US spanderer Turkish overnattingen. Noen som vet hvordan dette foregår. Når får jeg vite hvor jeg skal bo, og er det OK hotell ?
Jeg flyr i bussniss hele veien og har Eurobonus gullkort.
I tillegg hadde det vært av interesse å få tilbakemeldinger på hva som før dere til å like Turkish foran andre mer kjente selskap - hva må jeg passe på, og hva må jeg få med meg. Er det noen "perks" jeg må spørre etter ?
Alle tips og triks mottas med takk
Miniguide Transfer IST
Før avreise ordne e-Visa (https://www.evisa.gov.tr/en/) for Tyrkia. Ved ankomst passkontroll IST gå helt til høyre for Fast Track Immigration. Eventuell innsjekket bagasje forblir i transit.
Passér Customs exit og ta til høyre. Følg den gule stripen på gulvet helt til TK Hotel Desk ved Starbucks. Hele flyplassen ligger på Google Street View (https://goo.gl/maps/uZxTtL39tQt).
Gi dem dine boardingkort og pass. Spander gjerne et lite smil (de må behandle utrolig mye kranglete pax). Vent 25 minutter.
TK arrival lounge ligger ved siden av Starbucks (sjekk åpningstider lounge). Hopp på en minibuss. Kjør 8-40 minutter til hotellet.
Det er normalt fine hotell for både Economy og Business, XX*G påvirker ikke valget.
De siste to jeg hadde var Crowne Plaza Istanbul – Florya (rett under innflyvning 35L) og Renaissance Polat. Begge top-notch og under 10 minutter fra IST.
Du får et tidspunkt for pick-up, normalt over 3 timer før avgang. Dersom det eller hotellets egen Shuttle bus ikke passer deg, bestill en Uber.
Hotellfrokosten vil alltid være bedre enn noe du kan finne på flyplassen.
Merk at Istanbul har et seriøst trafikkproblem i rush.
Ved ankomst flyplass hopp av ved den siste døra til terminalen (helt til venstre) for Fast Track security inn i bygget.
Fortsett videre helt til venstre for TK lounge som har egen passkontroll og security for Business og TK*G+. Bruk VPN om du benytter lounge WiFi.
Om du vil oppbevare carry-on låst, så er det vanligvis ledige skap nede. Der kan du også gå ut når du skal til gate.
IST er en flyplass som helt tydelig opererer på bristepunktet av kapasitet. Ved remote apron har Business Class egen buss.
Noen betraktninger om den sagnomsuste loungen på IST:
Noe av poenget med en lounge for meg er å finne ro og mindre mennesker enn ute i terminalen, ikke binge på middelmådig gratis mat og drikke.
Således minimerer jeg tiden på IST og synes f.eks. gullstua på OSL er et mye hyggeligere sted.
Forstår ikke folks fascinasjon med denne loungen, tror det er noe som imponerer pga. størrelsen og variasjon i lokalet de første gangene,
men fader kjapt når du er ofte innom der. Jeg tar MUC/FRA/ZRH alle dager i uken over Istanbul.
Det er alltid fullt i rush, bråkete, maten er serieprodusert med identisk meny, parketten er sliten, knirker og ser stygg ut, de er trege på rydding, vinduene har ikke vore vasket på mange måneder, vinen er dårlig, ingen stille områder/pulter å jobbe ved, få strømuttak, personalet vanligvis sløve i snuta og gate ligger alltid langt unna.
Men de har god kaffe, Internet og oliven med mandel.
Lufthansa Group har mer orden på sakene (selvsagt), leverer jevnere service både i lufta og på bakken, og er proffe ved IRROPS.
Trives også mye bedre på MUC/FRA/ZRH enn IST. De bakkeansatte i Turkish oppleves som ganske likegyldige og slepphendte, tror det er en kulturell forskjell.
Samme med TK customer service (huff). På sikkerhet føler jeg meg trygg hos Turkish.
Velger alltid Lufthansa Group over Turkish dersom de opererer samme rute.
https://www.turkishairlines.com/en-no/flights/hotel-service/
Mange takk for god informasjon.
I følge denne tråden:
https://www.flyertalk.com/forum/premium-fare-deals/1903449-tk-business-hel-mia-942-o-w.html#post29633702
Kan du fly Turkish fra Helsinki til Miami for EUR962 i business t/r.
Har ikke forsøkt å booke selv men det burde være en fin MR
SudCaravelle
13-04-2018, 11:14
Vi har valgt Turkish et par ganger til Dubai nå kun på grunn av pris (og bitte litt at det er Star Alliance) og må si at jeg er ikke sånn veldig imponert.
Istanbul synes jeg er en litt guffen flyplass (spesielt utenfor loungen) og loungen er "artig" men gjør ikke at det er noe som helst verdt å fly via IST av den grunn.
Jeg må også si (uten å være politisk ukorrekt) at OSL-IST og IST-OSL flightene til tider virker som de er mer eller mindre UDI og det blir derfor temmelig kaotisk om bord, og mange som ikke har flydd før og er i utgangspunktet ganske frustrerte.
Men.. økonomisk er de uslåelige for oss fem til og fra Dubai. Vi sparer fort borti 10.000 kroner mot Lufthansa og ikke minst kan du være litt dansk og tynet mest mulig ut av hotellutgiftene med å komme tidlig inn om morgen og forlate hotellet seeeent om kvelden.
Med EK "mister" du to hotelldøgn ved å lande sent på kvelden og må dra grytidlig om morgenen.
Så - hadde jeg vært milliardærer (faktisk) så hadde jeg nok aldri fløyet Turkish så sant jeg ikke skulle kun til IST i C på A330.
Vi har valgt Turkish et par ganger til Dubai nå kun på grunn av pris (og bitte litt at det er Star Alliance) og må si at jeg er ikke sånn veldig imponert.
Istanbul synes jeg er en litt guffen flyplass (spesielt utenfor loungen) og loungen er "artig" men gjør ikke at det er noe som helst verdt å fly via IST av den grunn.
Jeg må også si (uten å være politisk ukorrekt) at OSL-IST og IST-OSL flightene til tider virker som de er mer eller mindre UDI og det blir derfor temmelig kaotisk om bord, og mange som ikke har flydd før og er i utgangspunktet ganske frustrerte.
Men.. økonomisk er de uslåelige for oss fem til og fra Dubai. Vi sparer fort borti 10.000 kroner mot Lufthansa og ikke minst kan du være litt dansk og tynet mest mulig ut av hotellutgiftene med å komme tidlig inn om morgen og forlate hotellet seeeent om kvelden.
Med EK "mister" du to hotelldøgn ved å lande sent på kvelden og må dra grytidlig om morgenen.
Så - hadde jeg vært milliardærer (faktisk) så hadde jeg nok aldri fløyet Turkish så sant jeg ikke skulle kun til IST i C på A330.
Snedig. Så forskjellige kan man altså være. :)
Jeg rater ikke TK som en 7-star airline altså. Men jeg synes de har sabla god mat. Også på OSL-IST (eller på MUC, FRA, CDG og TLV for den saks skyld). Loungen er litt crowded men flyplassen på IST er liksom helt ok.
Setene er jo helt uslåelige på shorthaul. Supre pre-departure juice greier har de også
Hadde lett valgt dem foran Lufthansa, selv om Lufthansa kostet mer
SudCaravelle
13-04-2018, 15:56
Snedig. Så forskjellige kan man altså være. :)
Jeg rater ikke TK som en 7-star airline altså. Men jeg synes de har sabla god mat. Også på OSL-IST (eller på MUC, FRA, CDG og TLV for den saks skyld). Loungen er litt crowded men flyplassen på IST er liksom helt ok.
Setene er jo helt uslåelige på shorthaul. Supre pre-departure juice greier har de også
Hadde lett valgt dem foran Lufthansa, selv om Lufthansa kostet mer
Jeg mistenker at du igjen refererer til business class? Det blir nok ikke helt det samme, og litt mindre innslag av UDI. Folk flest flyr Monkey.
Ja ja - trur dette blir bra - jeg melder opp min opplevelse når turen er ferdig.
Jeg mistenker at du igjen refererer til business class? Det blir nok ikke helt det samme, og litt mindre innslag av UDI. Folk flest flyr Monkey.
Strengt tatt er folk flest fra Kina. Men ja. Har ikke prøvd dem i economy
SudCaravelle
23-04-2018, 08:50
Og gjerrigknarken booker Turkish igjen..
Vi skal en tur med alle arvingene til Dubai i desember og vi havnet på hyggelige 7.000 mindre enn favoritten Lufthansa og i dette tilfelle ett helt døgn ekstra på hotellet (som på Jumeirah tilsvarer nye 11.000 kroner i besparelse)
Spørsmålet er da..
* Sparer 2000 kroner på å booke via Tripmonster kontra turkish.com - noen grunn til å ikke gjøre det?
* Ser at bookingklasse W dukker opp - dette gir null poeng? Hva kan man gjøre for å får seg en høyere bookingklasse? Det er jo fint lite valg.
* Ser på Tripmonster at jeg kan gjøre en eller flere av billettene "fleksible" - vil det da gi an annen bookingklasse - eller er det Tripmonster (eller lignende som tar støyten"?
Deres SC
SudCaravelle
24-04-2018, 08:57
Og gjerrigknarken booker Turkish igjen..
Vi skal en tur med alle arvingene til Dubai i desember og vi havnet på hyggelige 7.000 mindre enn favoritten Lufthansa og i dette tilfelle ett helt døgn ekstra på hotellet (som på Jumeirah tilsvarer nye 11.000 kroner i besparelse)
Spørsmålet er da..
* Sparer 2000 kroner på å booke via Tripmonster kontra turkish.com - noen grunn til å ikke gjøre det?
* Ser at bookingklasse W dukker opp - dette gir null poeng? Hva kan man gjøre for å får seg en høyere bookingklasse? Det er jo fint lite valg.
* Ser på Tripmonster at jeg kan gjøre en eller flere av billettene "fleksible" - vil det da gi an annen bookingklasse - eller er det Tripmonster (eller lignende som tar støyten"?
Deres SC
Jeg "bumper" denne som det heter..
Lurer mest på dette:
Chriscross
24-04-2018, 20:58
Har du sjekket kredittkortgebyr, seteresevasjonsgebyr etc med Tripmonster? Synes det alltid dukker opp noe ekstra under bestilling når ting er billigere enn på flyselskapets egne sider.
Som så ofte ellers er det helt greit så lenge alt funker, både med folk og fly. Det er når ting blir ugreit at du begynner å angre på de kronene du "sparte".
SudCaravelle
26-04-2018, 12:09
Som så ofte ellers er det helt greit så lenge alt funker, både med folk og fly. Det er når ting blir ugreit at du begynner å angre på de kronene du "sparte".
Det er 2000 kroner forskjell..
Men etter en lengre korrespondanse med Tripmoneter kundeservice så skjønner jeg at man kjøper ikke flybilletter av dem... for en gjeng.
Til info til andre så gir "flexible billetter" betalt som tillegg host Tripmonster, ikke noen annen booking klasse.
Ingenting med navnet "Tripmonster" som får en liten bjelle til å ringe før du bestiller..?
Noen med et bud på hvor lenge TK varer? Med halvert lira og økende fuelpris må det gjøre litt vondt.
Jeg ville vært litt tilbakeholden med bookinger her nå.
-eggs
Noen med et bud på hvor lenge TK varer? Med halvert lira og økende fuelpris må det gjøre litt vondt.
-eggs
TK går foreløpig OK, så tror ikke det er noen veldig akutt fare der. De er jo også delvis statseid. De er jo også gjort det brukbart de siste årene og som man ser ellers kan jo flyselskap gå årevis med underskudd før det er game over [emoji6]
Og bruker man kredittkort er det jo sjeldent noe stress
Chriscross
14-08-2018, 19:22
Litt OT, men er det noe kupp å gjøre på reiser med TK fra Ist nå som liraen faller? Hvordan er RTW prisen nå i C?
-eggs
Også har de vel mye av inntektene sine i fremmed valuta.
De har også en relativt stor andel expat-piloter som nå har fått halvert, en fra før av lav, lønn. Det kombinert med med et land som blir mer og mer ustabilt ville i alle fall fått meg til å finne noe annet. Tror det blir trangt i utgangsdøren snart.
-eggs
Turkish Airlines tjener da penger, med en betydelig bedre margin enn Lufthansa Group for samme periode.
H1 2018 hadde Lufthansa Group 67 mill. pax og TK 35 mill.
Turkish Airlines posted USD 258 million Operating Net Profit in the first half of 2018.
EBITDAR margin improved by 1,5 percentage points to 21,5 percent. This value is the highest first half EBITDAR value that Turkish Airlines, that continues to be one of the most profitable airlines in the sector, has so far achieved. Load Factor climbed 4,3 percentage points to 80.4%, recording the highest load factor in Turkish Airlines history.
http://investor.turkishairlines.com/documents/ThyInvestorRelations/IR_PRESENTATION_2Q2018_SON.pdf
Og:
As I posted on another thread, Turkey is not Egypt or Thailand where international tickets were priced in local currency. With the exception of Northern Cyprus, all tickets in Turkey have been priced in $ or EUR for at least 36 years, so other than possibly buying a ticket at the exact correct time in relation to a drop, and in Turkey, there was no cost saving to be had. Domestic tickets are another thing as there were/are some great deals to be had as those ARE denominated in TL, but have been raising fast..
https://www.flyertalk.com/forum/turkish-airlines-miles-smiles-641/
Heisann!
Var nede via IST med Turkish i går, og der var det Business as usual.
Det eneste vi merket var at de hadde gjort om i butikkene og på tax-free slik at alle priser nå var i EURO, ikke i lokal valuta. Alle som betalte gjorde dette i EUR, unntatt de som var smart nok til å spørre... Jeg spurte om å få betalt i Lira (de har ikke lov til å nekte dette) og sparte mye penger i forhold til prisen i EUR de hadde satt. (Lite tips til dere som skal lande der)
Ombord i flyene var det smekkfullt og det var ikke noe der som minnet om krise. Fri bar ombord, gratis mat og hodetelefoner til alle, og til og med en amenity-pack i eco med ørepropper, strømper og øyemaske.
Kim
SudCaravelle
25-05-2022, 11:17
Har en nydelig George Costanza setting her nå med Turkish hvor jeg nekter å gi opp. De knuste en av koffertene mine under påskeferien. Registrere skaden på OSL var meget bra og enkel, men etter dette så kjører de en ufattelig spennende utmattelses statistikk.
De vil ha noen enorme mengder dokumentasjon og når de får det så skal de ha andre formater, via andre kanaler osv. De popper opp i mail nummer 32 at de trenger en annen skaderapport, bilder av skader osv. Da de ikke kunne få mer ut av meg og de nesten ga opp ,fant de ut nå etter noen måneder at de trenger kopi av passene til alle de reisende i følget.. De gir seg pokker ikke og det gjør ikke jeg heller. Jeg skal faktisk ha denne kofferten.
Jeg er nå på det (barnslige VG) nivået at orlyden i mailene er at «dere skjønner at vi aldir mer kommer til å fly Turkish hvis dere ikke gir opp».
Jeg har gitt opp en gang før og det var med Lufthansa for 14 år siden. SAS gjør jo dette 100 ganger enklere.
SudCaravelle
10-06-2022, 11:00
Har en nydelig George Costanza setting her nå med Turkish hvor jeg nekter å gi opp. De knuste en av koffertene mine under påskeferien. Registrere skaden på OSL var meget bra og enkel, men etter dette så kjører de en ufattelig spennende utmattelses statistikk.
De vil ha noen enorme mengder dokumentasjon og når de får det så skal de ha andre formater, via andre kanaler osv. De popper opp i mail nummer 32 at de trenger en annen skaderapport, bilder av skader osv. Da de ikke kunne få mer ut av meg og de nesten ga opp ,fant de ut nå etter noen måneder at de trenger kopi av passene til alle de reisende i følget.. De gir seg pokker ikke og det gjør ikke jeg heller. Jeg skal faktisk ha denne kofferten.
Jeg er nå på det (barnslige VG) nivået at orlyden i mailene er at «dere skjønner at vi aldir mer kommer til å fly Turkish hvis dere ikke gir opp».
Jeg har gitt opp en gang før og det var med Lufthansa for 14 år siden. SAS gjør jo dette 100 ganger enklere.
Bare en liten update.
Holder på ennå og går uansett i minus på denne kofferten med tiden jeg bruker - nå er det bare prinsipp.
Oslo kontoret deres nekter totalt å ta tak i saken da de "kun" er salg. Joda, jeg ser den - men salg går ofte litt ned når man får en leverandør opp i halsen.
Det har gått en 15-16 mail siden sist hvor de kommer med nye dokumentkrav hver gang, Nå vil de blant annet ha nye bilder av kofferten som SAS handling på OSL bekreftet i skaderapporten at den var beyond repair. Jeg fant heldigvis et tilfeldig bilde av den knuste kofferten og sendte dette. Etter det ble det 10 dager stillhet og jeg purrer ca annenhver dag.
I dag ringte jeg dem og møter først en skikkelig uhyggelig tyrker som la på og deretter en sopp som satt meg lenge på hold (garantert for å plage). Han ga totalt beng i den veslige verdens forhold til reising og etter å vært guffen i 10 minutter ba meg klage på hjemmesiden som er mer eller mindre umlig så sant du ikke er advokat med spesialisering i dokumentasjon og IT ekspert.
Sånn.. Da fikk jeg blåst ut.
trondove
11-08-2022, 10:17
Skal til San Francisco i september, desidert beste pris var med Turkish i business. Men, det er selvsagt en hake (bortsett fra at man reiser feil vei i timesvis :-) ) 9 timer lay-over i Istanbul fra 2300 til 0800. Ser at Turkish kan tilby overnatting på hotel eller i lounge, men finner ikke noe sted å forhåndsbestille dette. Noen som har erfaring med hvordan dette fungerer?
If your travel plans meet this criteria, please apply to our Hotel Desk at Istanbul Airport.
https://www.turkishairlines.com/en-us/flights/hotel-service/
Så det ser ikke ut som det kan forhåndsbestilles
Bare en liten update.
Holder på ennå og går uansett i minus på denne kofferten med tiden jeg bruker - nå er det bare prinsipp.
Oslo kontoret deres nekter totalt å ta tak i saken da de "kun" er salg. Joda, jeg ser den - men salg går ofte litt ned når man får en leverandør opp i halsen.
Det har gått en 15-16 mail siden sist hvor de kommer med nye dokumentkrav hver gang, Nå vil de blant annet ha nye bilder av kofferten som SAS handling på OSL bekreftet i skaderapporten at den var beyond repair. Jeg fant heldigvis et tilfeldig bilde av den knuste kofferten og sendte dette. Etter det ble det 10 dager stillhet og jeg purrer ca annenhver dag.
I dag ringte jeg dem og møter først en skikkelig uhyggelig tyrker som la på og deretter en sopp som satt meg lenge på hold (garantert for å plage). Han ga totalt beng i den veslige verdens forhold til reising og etter å vært guffen i 10 minutter ba meg klage på hjemmesiden som er mer eller mindre umlig så sant du ikke er advokat med spesialisering i dokumentasjon og IT ekspert.
Sånn.. Da fikk jeg blåst ut.
Hvordan endte denne saken tilslutt?
SudCaravelle
11-08-2022, 11:54
Hvordan endte denne saken tilslutt?
Artig at du spør.. 20 juli etter ca 25 meldinger/mail frem og tilbake kom det en kryptisk melding om at jeg kunne få 190 USD. Denne tok jeg og etter da en tre fire runder med å få dette betalt ut så var pengene på bok nå i beynnelsen av august.
Så da ble det 1900 kroner for en koffert som kostet 3800 ny, og vi kjøpte en tilsvarende til 5.200.
Egentlig helt sjuk prosess og 100% basert på at man skal gi opp. Regner med at de på kundeservice i Istanbul ikke koster allverden i drift. Det tok tre og en halv måned.
trondove
11-08-2022, 13:10
Takk, da får jeg ta det når jeg ankommer.
Booket tur til Danang i Vietnam med Turkish via SGN, hvor siste leg da flys av Vietnam Airlines
Noen som har peiling på hvordan det blir med vanlige *G fordeler på flyplassen i Danang og lounge i SGN?
Booket via Berg-Hansen og sparte 750 kr per billett, og ser de har tilleggsprodukter man kan kjøpe hvis det ikke er inkludert:
Travel serv fast tract (NOK 111)
Travel serv priority check in (NOK 111)
Travel serv priority boarding (NOK 111)
Travel serv priority bag tag (NOK 111)
edit: Får heller ikke velge sete gratis, og det er samme problem om jeg logger meg på Turkish sine sider. Stod at FF # manglet selv om jeg la det til i bookingen hos Berg-Hansen. Det lagres, men blir borte når jeg kommer tilbake til siden igjen og det koster fortsatt 15 USD per leg. Har ikke Turkish gratis setereservasjon for *G?
Er fleksible økonomi-billetter, så vurderer om de bør avbestilles og bookes direkte for mindre styr :)
Har booket star alliance award hos SAS, med Turkish på deler av returen
Hvordan får man sjekket setereservasjonen? Får ikke tilgang til "manage my booking" med verken ref-nummer eller billettnummer
(Forøvrig, ingen *G fordeler på legget med Vietnam Airlines, og på returen mente VA at vi hadde for kort transfer i SGN. Heldigvis hadde vi møtt opp lang tid i forveien for å dumpe bagasjen, så de booket om til tidligere flight :) )
Har booket star alliance award hos SAS, med Turkish på deler av returen
Hvordan får man sjekket setereservasjonen? Får ikke tilgang til "manage my booking" med verken ref-nummer eller billettnummer
(Forøvrig, ingen *G fordeler på legget med Vietnam Airlines, og på returen mente VA at vi hadde for kort transfer i SGN. Heldigvis hadde vi møtt opp lang tid i forveien for å dumpe bagasjen, så de booket om til tidligere flight :) )
Kontakta SAS för att få bokningskod för Turkish (chatten brukar fungerar fint och kan också hjälpa till med seating på TK). Öppna annars sedan bokningen via Turkish mobilapp. Notera att SAS biljettnummer som startar med 117- måste också matas in (self explanatory)...
(Forøvrig, ingen *G fordeler på legget med Vietnam Airlines
Hvorfor skulle du få *G fordeler på et selskap i som er med i Skyteam?
Siden det var gjennomgående billett solgt via Turkish nettside så kunne det jo teoretisk være noe samarbeid, hence spørsmålet :)
Fikk valgt seter i mobilappen nå, prøvde først på nett som kun ga feilmelding om at salgskanalen ikke var støttet
Prøver å finne ut check-in deadlines på CUN med Turkish, men syns de har dårlig info.
Er det 60 min? Har de egen for business/*G? Har de fast track? Har de lounge?
"Counter check-in closes 45 minutes before departure for domestic flights and 60 minutes before departure for international flights. This time may vary at some stations (e.g., 120 minutes before flights from Caracas)."
Eneste jeg kan finne er at de ikke har self-service check-in kiosk, og ifølge staralliance.com er det ikke gold track eller lounge (men det kan jo fortsatt være vouchers o.l.)
https://www.turkishairlines.com/en-int/any-questions/check-in/
https://www.turkishairlines.com/en-int/any-questions/check-in/airport-check-in-options/
Midtiblinken
20-12-2023, 23:51
Mexico og Caribbean bruker 60-90 minutter før avgang at gate stenger. Sannsynligvis kontrakt ansatte, jeg ville være ute i god tid. Lounger finnes i de fleste terminaler, men de har nok ikke egen.
Kan melde om at det omtrent var ingen der når vi ankom 2.5 time før rutetid (0950), antagelig delvis fordi flyet kommer fra Mexico City. Innsjekk stengte visst en time før. Ingen fast track, men generelt lite folk på flyplassen. Fikk bruke Mera lounge
Prøver å finne ut check-in deadlines på CUN med Turkish, men syns de har dårlig info.
Er det 60 min? Har de egen for business/*G? Har de fast track? Har de lounge?
"Counter check-in closes 45 minutes before departure for domestic flights and 60 minutes before departure for international flights. This time may vary at some stations (e.g., 120 minutes before flights from Caracas)."
Eneste jeg kan finne er at de ikke har self-service check-in kiosk, og ifølge staralliance.com er det ikke gold track eller lounge (men det kan jo fortsatt være vouchers o.l.)
https://www.turkishairlines.com/en-int/any-questions/check-in/
https://www.turkishairlines.com/en-int/any-questions/check-in/airport-check-in-options/
Ville vært der senest 2 timer før avgang og kanskje litt før også. En del sånne steder vet man jo aldri hvor lang tid ting tar. Plutselig skal de sjekke inn kyr og høns (ok da veldig overdrevent, men du skjønner hvor jeg vil hen - en del steder vil rett og slett folk sjekke inn tonnevis med pappesker og alskens annet søl og så forstår de ikke hvorfor de blir avvist )
Leser Smiles&More har hatt en relativt heftig endring i poengskalaen for uttak av poengreiser nylig.
Turkish utelukker comeback for premium economy, som de forsøkte for noen år siden. Nesten rart hvordan dette har vært en suksess for de fleste som har innført dette, men ikke hos Turkish.
https://airwaysmag.com/turkish-airlines-premium-economy/
Turkish Airlines Rules Out Reintroduction of Premium Economy
Turkish utelukker comeback for premium economy, som de forsøkte for noen år siden. Nesten rart hvordan dette har vært en suksess for de fleste som har innført dette, men ikke hos Turkish.
Spørs om «markedet for dette produktet» er like høyt hos Turkish som hos andre. De som er villige til å betale litt ekstra går vel heller til andre selskaper fremfor Turkish. Turkish har tilsynelatende etablert seg som det billigste tilbudet enten det er økonomi- eller businessklasse, og leverer etter sigende brukbart på begge deler. En del vil ha det billigst mulig samma søren, og de som er villig til å betale mer kjøper kanskje heller en billig businessbillett fremfor en premium økonomi?
Så lenge ting funker er ikke Turkish så halvgæernt, men nåde deg om du vil ha noe kundeservice. Du må en tur innom forværelset til Erdogan før de gidder å svare deg.
Spørs om «markedet for dette produktet» er like høyt hos Turkish som hos andre. De som er villige til å betale litt ekstra går vel heller til andre selskaper fremfor Turkish. Turkish har tilsynelatende etablert seg som det billigste tilbudet enten det er økonomi- eller businessklasse, og leverer etter sigende brukbart på begge deler. En del vil ha det billigst mulig samma søren, og de som er villig til å betale mer kjøper kanskje heller en billig businessbillett fremfor en premium økonomi?
Så lenge ting funker er ikke Turkish så halvgæernt, men nåde deg om du vil ha noe kundeservice. Du må en tur innom forværelset til Erdogan før de gidder å svare deg.
Enig, kundeservice om du klager paa noe er elendig. Jeg skal fly med dem i neste uke for foerste gang paa lenge. Jeg forsoekte med en Star Alliance Upgrade, men strekningen var ikke gyldig for det. Kan jo hoere ved innsjekk om det ikke er altfor dyrt aa oppgradere.
Etter å ha flydd Turkish noen ganger med statusmatch fra SAS gull så er jeg jo egentlig litt usikker på hvor bra Miles and Smiles programmet egentlig er. Det virker som man kan velge de fleste seter gratis som gull, men man får ikke valgt feks nødutgang eller første rad i eco gratis. Det virker ikke å være noen form for softblock for gullmedlemmer (men så er vel man litt for godt vant fra SAS). Tidvis usikker på hvor bra priboarding egentlig funker her, joda de har en egen kø for gullmedlemmer og business, men virker ofte mange som steller seg der. Fasttrack i IST er greit og loungen er bra men ofte overfylt.
Tidligere rapportert om på Flyertalk at de ofte oppgraderer gull, men ikke skjedd meg noen ganger hittil (ikke egentlig en perk men ja)
Fint med 400 megabyte gratis nett da på eco! Ellers er deler av rutenettverket tørlagt feks til og fra Irak sa dem at det var pga irakisk regelverk (noe jeg tror er bullshit). Dette er ikke annonsert noe sted hvilke ruter som er tørrlagt på deres nettsider, men en del ruter til og fra Midtøsten er nok det og også sett at Dakar faktisk er det og av alle steder (også her har Turkish unnskyldt seg med sengalesisk regelverk, men Air France etc serverer voksendrikke dit).
Joda ser den at det er forbudt til Saudi hvor det er ulovlig med alkohol i saudisk luftrom at all. Irak har jo forbudt alkohol bortsett fra kurdiske områder, feks kontraktsloungen i Erbil hadde øl. Så ja er litt inkonsekvens over hele linja si.