PDA

View Full Version : SK4406 OSL-TOS også fra Cockpit


LN-KRF
24-07-2010, 19:12
Da kommer neste tråd om turen til TOS i sommer..

Også denne gang her så spurte jeg om å få observere fra cockpit å se den fantastiske innflygningen til TOS fra orkesterplass!
OG fikk ja denne gang også! (STOR TAKK TIL SAS PILOTENE!!)

Her kommer bildene og igjen, bildetekst over bildene..:)


Denne gang flyr vi fra OSL, og hadde lang bane og et 50 tonn tungt fly, som i dag var LNRNO, en Boeing 737-783. Denne gang ble det Flaps 1, 22K derate, 37 grader assumed temperature, og med denne vekta og været som var så ble det V1 på 118 VR på 119 og V2 på 125 knop. Så temmelig lett lasta idag.
http://farm5.static.flickr.com/4082/4823693285_b363b8c600_b.jpg


Squawk 6436 er satt opp til TOS, en OMORO1C departure, rwy 19L, initial climb på 7000 feet, og vi gir full gass!
http://farm5.static.flickr.com/4136/4824307258_fcdbcdd21b_b.jpg

Vi passerer fort 80 knots, og fyker opp til V1, og styrmannen roper ut "Rotate", å vi løfter snute, Positive Rate gis, og gear up kommandoen gies, og kapteinen drar seg opp til spaken og selecter gear up. Etter noen sekunder høres et skurr og hjulene er oppe og låst! http://farm5.static.flickr.com/4096/4823693651_ba806c69d7_b.jpg

Vi passerer fort FL70 og helt opp til FL190 der vi klareres opp til FL370 og DCT XELVI nå i første omgang.
http://farm5.static.flickr.com/4123/4824307606_020ec5d9db_b.jpg

Tiden flyr bokstavelig talt da man sitter up front og følger nøye med, så plutselig var det påtide å descente, å vi har fått klarering inn til Tromsø via LURAP1L STARen, som sier vi skal komme inn fra sør og nå ILS på 5000 fot. Denne gang var ILS ute av drift i Tromsø, å vi fikk en VOR LOC Approach rwy 01. Da vi hadde noen småproblemer med Autobrake før vi letta, bestemte kapteinen seg for å teste Autobrake i TOS, å den ble satt på 3 av 4 mulige effekter.http://farm5.static.flickr.com/4077/4823694081_003b7d8b61_b.jpg

Tromsø begynner og synes lenger frem, og vi er estabilished på VOR LOC rwy 01, pilot Flying kommanderer "Gear Down Flaps 15" og før jeg fikk fokusert så var spaken til hjula dratt ned og flaps var satt til 15 grader.
http://farm5.static.flickr.com/4143/4824307972_fc6aa29824_b.jpg

Hører i radioen en Corendeon 771 som fikk takeoff clearance, og rett etter snakker ATC til oss: Scandinavian 4406, youre number 1 behind a Boeing 737 just started rolling now. Han som har radioen svarer fort: Number 1 behind a 737 rolling now, Scandinavian 4406.
Etter noen sekunder roper ATC tilbake til oss: Scandinavian 4406, Wind is 020 at 13 knots, runway 01 cleared to land! Pilot Not Flying svarer kjapt tilbake: Cleared to land rwy 01 Scandinavian 4406 Og med det så ser jeg flyplassen rett under skyene. http://farm5.static.flickr.com/4114/4823694385_e024c1fb50_b.jpg

Styrmannen gjør last time corrections rett før touchdown på TOS
http://farm5.static.flickr.com/4137/4824308282_f88c1d923e_b.jpg

Etter en temmelig hard oppbremsing, og noen ekte nordnorske fraser under oppbremsing fra undertegnende er vi nå kommet oss på gate, og jeg kommer ut i den arktiske luften i Tromsø.
http://farm5.static.flickr.com/4073/4823694705_f2f426a918_b.jpg

Dett var dett for denne gang!

Takker igjen til pilotene som gjorde dette mulig, å håper på flere sånne turer med tid og år! Takk for meg igjen!

Even92LN
24-07-2010, 22:07
Fantastisk fine bilder her også :D

ATC-flyradar
25-07-2010, 10:24
Slike bilder og kommentarer liker jeg Kim Ruben :)

Henshaw
25-07-2010, 11:56
To fine bildeserier du har. Personlig kunne jeg ønsket å se noen bilder av det som er utenfor cockpiten også.

LN-KRF
25-07-2010, 13:32
Takker Henshaw, skal ta det til etteretning om dette skjer igjen..:) Er litt vanskelig å få bilder ut av cockpit da det er ting i veien hele tiden..:)

LN-ALX
25-07-2010, 15:44
Ja.. "takk til SAS ja"

Hadde SAS visst dette hadde du nok ikke fått lov....

Hermann SF
25-07-2010, 21:39
Interessant!:)