LN-KRF
24-07-2010, 18:38
God kveld folkens!
Hadde en svært hyggelig ferie oppe i Nord Norge, og da jeg skulle hje fra TOS, så spurte jeg pilotene om mulighet å obserervere fra cockpit, på vei nedover, og etter en liten snakk med den andre kapteinen, så var det ordna å jeg fikk en opplevelsesrik tur nedover, og fikk lært veldig mye!
Gjør oppmerksom på at bildene er uredigerte, og rett fra minnebrikken.
Her kommer bildene! (bildetekst OVER bildene)
Her er vi akkurat starta motorne og satt takeoff flaps, som til min store overraskelse var 25 grader flaps, på en 53 tonn tung B737-705, som i dag var LN-TUH, Vi hadde 24K rating, og 33 grader assumed temperature som ga oss en V1 på 108, VR på 112 og en V2 på 118 knop, som var temmelig lite synes jeg da, men med våt bane og ganske så mye thrust, så tok det ikke mange 100 meterne før vi var i lufta!
http://farm5.static.flickr.com/4136/4823622203_cc1f183c4e_b.jpg
Her står vi å holder litt på rwy 01 på TOS.
http://farm5.static.flickr.com/4099/4824236262_df4fb01992_b.jpg
Her ligger vi og cruiser på FL400 = 40 000fot = 12 000 meter, flott utsikt herfra! http://farm5.static.flickr.com/4100/4824236580_6a28bc6fd2_b.jpg
Ett annet lite oversiktsbilde fra kontoret, som etter kapteinen var det beste i verden!http://farm5.static.flickr.com/4081/4823622539_901d1eddb1_b.jpg
Da har vi forlatt vår cruisehøyde på 40 000 fot, og er på vei ned til FL120 = 12 000 fot på vei ned til OSL.http://farm5.static.flickr.com/4082/4824236944_0264013e1c_b.jpg
Her har vi Overhead Panel, der alle knappene i taket er..:) Mye å holde styr på!http://farm5.static.flickr.com/4076/4824237114_e598492e98_b.jpg
Her er vi starta en knapp høyresving for å Intercepte LOC rwy 01R på OSL denne flotte sommerkvelden! Flaps 5 er selected og vi gjør oss klar for å senke landing gear, og sette flyet nedpå rullebanen
http://farm5.static.flickr.com/4079/4823623097_05bfecdde3_b.jpg
Gear down er valgt og flaps er kjørt til 30 grader som er landingflaps i dag, som dere kan se har vi en VREF på 121 knop, som er temmelig lett.
http://farm5.static.flickr.com/4121/4824237644_bc2581d0bf_b.jpg
50....40...30...20...10..Spoilers up! Vi er nede på OSL, og vi landa ON TIME som vi alltids gjør med SAS, taxet inn til Gate 18, og rett ut i varmen etter å ha forlatt TOS i 8 grader og regn!
http://farm5.static.flickr.com/4121/4824237964_5a2699c323_b.jpg
Vil takke de to kapteinene i SAS som lot dette gjennomføres, og at det var mulig! En god slutt på sommerferien!
Takk for meg!
Hadde en svært hyggelig ferie oppe i Nord Norge, og da jeg skulle hje fra TOS, så spurte jeg pilotene om mulighet å obserervere fra cockpit, på vei nedover, og etter en liten snakk med den andre kapteinen, så var det ordna å jeg fikk en opplevelsesrik tur nedover, og fikk lært veldig mye!
Gjør oppmerksom på at bildene er uredigerte, og rett fra minnebrikken.
Her kommer bildene! (bildetekst OVER bildene)
Her er vi akkurat starta motorne og satt takeoff flaps, som til min store overraskelse var 25 grader flaps, på en 53 tonn tung B737-705, som i dag var LN-TUH, Vi hadde 24K rating, og 33 grader assumed temperature som ga oss en V1 på 108, VR på 112 og en V2 på 118 knop, som var temmelig lite synes jeg da, men med våt bane og ganske så mye thrust, så tok det ikke mange 100 meterne før vi var i lufta!
http://farm5.static.flickr.com/4136/4823622203_cc1f183c4e_b.jpg
Her står vi å holder litt på rwy 01 på TOS.
http://farm5.static.flickr.com/4099/4824236262_df4fb01992_b.jpg
Her ligger vi og cruiser på FL400 = 40 000fot = 12 000 meter, flott utsikt herfra! http://farm5.static.flickr.com/4100/4824236580_6a28bc6fd2_b.jpg
Ett annet lite oversiktsbilde fra kontoret, som etter kapteinen var det beste i verden!http://farm5.static.flickr.com/4081/4823622539_901d1eddb1_b.jpg
Da har vi forlatt vår cruisehøyde på 40 000 fot, og er på vei ned til FL120 = 12 000 fot på vei ned til OSL.http://farm5.static.flickr.com/4082/4824236944_0264013e1c_b.jpg
Her har vi Overhead Panel, der alle knappene i taket er..:) Mye å holde styr på!http://farm5.static.flickr.com/4076/4824237114_e598492e98_b.jpg
Her er vi starta en knapp høyresving for å Intercepte LOC rwy 01R på OSL denne flotte sommerkvelden! Flaps 5 er selected og vi gjør oss klar for å senke landing gear, og sette flyet nedpå rullebanen
http://farm5.static.flickr.com/4079/4823623097_05bfecdde3_b.jpg
Gear down er valgt og flaps er kjørt til 30 grader som er landingflaps i dag, som dere kan se har vi en VREF på 121 knop, som er temmelig lett.
http://farm5.static.flickr.com/4121/4824237644_bc2581d0bf_b.jpg
50....40...30...20...10..Spoilers up! Vi er nede på OSL, og vi landa ON TIME som vi alltids gjør med SAS, taxet inn til Gate 18, og rett ut i varmen etter å ha forlatt TOS i 8 grader og regn!
http://farm5.static.flickr.com/4121/4824237964_5a2699c323_b.jpg
Vil takke de to kapteinene i SAS som lot dette gjennomføres, og at det var mulig! En god slutt på sommerferien!
Takk for meg!