PDA

View Full Version : Når flyttet SAS New York-flyvningene fra JFK til EWR?


Martin
24-07-2010, 00:32
Tittelen sier vel det meste.

sail4fun
24-07-2010, 13:46
'Jeg tror de flyttet i 1989 , når de skulle til sengs med CO.

LN-MOW
24-07-2010, 15:11
Det stemmer nok bra .. og det var ogsaa samtidig med innfasingen av 767, mener jeg aa huske.

dc-8-63
24-07-2010, 19:43
De ble flyttet litt over tid...i April 1989 startet FBU-EWR opp (tror ARN-EWR startet omtrent samtidig mulig en uke senere enn FBU) CPH-JFK fortsatte med DC-10 til ut paa hoesten engang naar SAS hadde faatt nok 767-300ER til aa flytte CPH avgangene ogsaa....Tror ikke DC-10 ble benyttet fast noengang til EWR...mulig noen "IRR" operasjoner (IRR = Irregularities(Mot Normalt)).

DCHalvorsen
22-08-2010, 09:20
Første flyvning mellom Oslo og Newark var 1. mai 1989. I Aftenposten blir den saken viet stor oppmerksomhet, også at jomfruturpasasjerene ville bli møtt av streikende piloter og mekanikere i selskapet Eastern Airways.

Disse hadde vært i streik i to måneder og var forbannet på eieren Frank Lorenzo. Samme mann eide også Continental som SAS nå hadde innledet samarbeid med. De streikende Eastern-arbeidern var for øvrig forbauset over at et så velrennomernt selskap som SAS nå skulle samarbeide med Continetal. I følge de streikende var Continental beryktet for dårlig sikkerhetskultur og og service.

LN-BEF
22-08-2010, 11:35
Vet noen om hvorfor de flyttet fra JFK til EWR?
Er ikke disse flyplassene bare et 'steinkast' fra hverandre?

LN-KOG
22-08-2010, 11:42
Som P.A. Viking skriver:
når de skulle til sengs med CO

SAS samarbeidet med Continental og Continental hadde en sterk base på Newark etter at de spiste PeoplExpress.

DCHalvorsen
22-08-2010, 12:13
I tillegg gjorde SAS et stort poeng ut av at den nye terminal C på Newark (ferdig i 1988, innredet for en milliard kroner) var rene himmelen i forhold til hva som møtte de reisende på JFK og la Guardia. Den lignet mer på innsiden av et nytt hotell, det var rullende fortau, grønne planter, selvbetjeningskafeer med italiensk, kinesisk og meksikansk mat, 35 butikker og "den høyeste tetthet av offentlige telefonbokser vi [Aftenpostens journalist] har sett noe sted!"

Kilde: Aftenposten 25. april 1989

LN-KGL
22-08-2010, 13:07
Og derfor benyttet SAS Terminal B. I den perioden jeg reisete ofte til EWR - 1997-2001 - var denne teminalen et nesten kontinuerlig anleggsområde med plywood både her og der for å styre passasjerstrømmen.

EB
22-08-2010, 15:36
SAS benyttet da lenge terminal C - som jo på den tiden var utrolig flott og lys. Etter at SAS flyttet til Newark fikk også resten av verden øynene opp for Newark - og i dag er vel de fleste selskap å finne på Newark.