PDA

View Full Version : Airbus vs. boeing 757.


Twin Otter
23-07-2010, 11:26
Har Airbus en reell konkurrent til Boeings 757 når det gjelder et fly i samme størrelse med samme rekkevidde med tanke på ETOPS osv. Kan Airbus 321 konkurrere med 757 med eventuelle justeringer?

Grunnen jeg spør er SAS sine planer om flåtefornyelse samt diverse rykter om OSL-EWR skal startes opp igjen.

Twin Otter
23-07-2010, 11:43
Sidespørsmål: Hadde en 737-900ER (ETOPS) fungert for SAS IC?

73H
23-07-2010, 11:49
Kort og greit: nei ... og nei... :)

Twin Otter
23-07-2010, 12:31
Kort og greit: nei ... og nei... :)

Kort og greit: Hvorfor ikke?

Blubird
23-07-2010, 12:33
Etterspørselen etter B757 forsvant og programmet ble lagt ned. I ettertid har som kjent maskinen fått nye bruksområder. Hadde Boeing og Airbus sett for seg dette, kunne situasjonen kanskje vært annerledes i dag?

sk931
23-07-2010, 12:51
Tror næppe at SAS vil kaster sig ud i et ny projekt med transatlant trafik fra OSL med en ny fly type.
Skulle OSL få en sådan rute bliver den med A330.
Som jeg ser det vil det være koplet tåbeligt at fase en ny type f.ex B737 ind i flåden. A321 er nok ikke den mest velegnede, selv med forbedringer. Kan forestille mig at der skal en tank mere i den, og det vil jo gå ud over evt cargo kapasitet. Så konklusionen er at en evt. opstart med SAS fra OSL til USA bliver med A330.
Har godt set MJ`s udtalelser om en sådan rute, og det kunne jo være godt med en sådan rute, MEN ruten er altså dækket ind med vore STAR ALLIANCE partners US og CO..
Det er en ny situation om DY kommer ind på en USA rute, hvilket jeg har min tvivl om...DY kan nok ikke få den bedste økonomi på en evt USA rute...Der er jo stor forskel på at operere OSL-DXB med B737 og til USA med A330....De er nødt til at have nye piloter..Så indtil videre tror jeg ikke på DY til USA....CO og US må være de bedste til prisen
HIlsen
Ole

Dag Viking
23-07-2010, 12:52
Vi kan vel regne med at neste generasjon narrowbody fra både A og B vil være i stand til å fly litt lenger enn 752W gjør i dag, slik at både transcon i USA og Europa til østlige og nordlige deler av USA går uten fuelstopp. En rekkevidde på 8500km burde dekke mye, og 9000km enda mer.

FlyHi
23-07-2010, 12:58
Hvis SAS skal ud på markedet og kigge på nye fly, så kunne A332 vel være en oplagt kandidat, hvis man også vil starte IC fra OSL.

Blubird
23-07-2010, 13:00
I samme åndedrag, som et sidespor til trådemnet, kan man jo se på den generelle globale utviklingen opp mot henholdsvis Airbus og Boeing sine spådommer.
Hvis jeg husker riktig er det Boeing, med sine spådommer om flere direkteruter med mindre materiell, som ser ut til å trekke det lengste strået?
Correct me if I'm wrong...

Utflyttet
23-07-2010, 13:13
I samme åndedrag, som et sidespor til trådemnet, kan man jo se på den generelle globale utviklingen opp mot henholdsvis Airbus og Boeing sine spådommer.
Hvis jeg husker riktig er det Boeing, med sine spådommer om flere direkteruter med mindre materiell, som ser ut til å trekke det lengste strået?
Correct me if I'm wrong...

Kort summert har de begge rett, akkurat som både LCC'er og de gamle har lviets rett. Det er forskjellige marked. I Midtøsten og Asia er det mye folk som skal flyttes, her vil nok store fly ha livets rett.

-A

Someone
23-07-2010, 13:32
Sidespørsmål: Hadde en 737-900ER (ETOPS) fungert for SAS IC?

Nei, hverken den eller noen 32x varienter klarer å fly økonomisk Oslo-USA. Dvs skal den klare det, må det hives ut alt for mange seter til at det blir lønnsomt. Således er 757 det minste flyet som klarer å fly Oslo-USA lønnsomt (ser man bort ifra rene biz-maskiner)

Og ser man på den andre siden, 90% av rutene som tradisjonelt har blitt fløyet av 757, klarer man å dekke med 321 og 737. De siste 10% er det da stort sett snakk om transatlantisk samt en og annen "hot & high" rute. Det er også en av grunnene til at det per dags dato ikke finnes noen direkte 757 erstatter i markedet. Enten må man gå ned et hakk til 321 eller 737, eller så må man gå opp til de mindre wide bodiene

Blubird
23-07-2010, 13:46
I Midtøsten og Asia er det mye folk som skal flyttes, her vil nok store fly ha livets rett.

-A

Store befolkningstall, ja, men man ser jo de samme trendene der. Eksempelvis merkbart mindre bruk av heavy innenriks i Japan. India fylles også opp av narrowbodies.

EKGH
23-07-2010, 16:56
Kort og greit: Hvorfor ikke?

...Novair a321 ETOPS

- old thread -
"A321-200 har en rekkevidde på 4900 km og distansen LPA-REC er 4510 km. Med andre ord skal det ikke være mye motvind før det blir en våt affære.
Alle tre Novair A321 er av typen -231 (MTOW 93,5 tonn, 24% større drivstofftank enn -100 og IAE V2533-A5)."
__________________
Kurt
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=27166&highlight=novair+321+etops

,

LN-MOW
23-07-2010, 17:00
Airbus jobber faktisk med en upgrade til A321 som vil gi den omtrent samme performance som en 757. Så langt har vel ingen 'bitt på' men jeg er sikekr på at det sitter en del på gjerdet og følger nøye med.

Airbus is confident that performance upgrades in the pipeline for its single-aisle family will give its largest model, the A321, a sufficient range boost for a genuine shot at the huge Boeing 757-200 replacement market.
The airframer's chief operating officer customers John Leahy believes that the new "sharklet" winglets, which on the A321 provide a 3.7% reduction in fuel burn and around 220km (120nm) more range from 2012, means there are "great opportunities to replace the 757-200".

http://www.flightglobal.com/articles/2010/05/18/341909/sharklet-a321-targets-757-replacement-market.html

Someone
23-07-2010, 17:27
Airbus jobber faktisk med en upgrade til A321 som vil gi den omtrent samme performance som en 757. Så langt har vel ingen 'bitt på' men jeg er sikekr på at det sitter en del på gjerdet og følger nøye med.


Er det ikke den Finnair har bestilt noen av? Og denne er i stor grad en god 757 erstatter, men ikke når det kommer til transatlantisk

VC-10
23-07-2010, 19:19
Hvordan var det med B757 igjen? Den var vel heller ikke tiltenkt noen rolle som ETOPS-maskin i utgangspunktet, men den har vel i utgangspunktet større range. Har man måttet innstallere ekstra drivstofftanker i dem for ETOPS-operasjoner?

LN-MOW
23-07-2010, 19:21
Nei, den opererer med standard tank. Boeing hadde vel en 'ER' på tegnebrettet, men den kom aldri i produksjon.

LN-KGL
23-07-2010, 21:40
En del av dere her var med på Scanair-turen til MAN i 2002, og blant deltakerne hadde vi et eget tegn for når et visst fly landet var i ferd med å lande - fem fingre opp - det var en 757. På lik linje som OSL er 737-heaven, så var MAN 757-heaven i 2002. Nå er det gått åtte år siden den gang og det nå nesten ikke flere igjen av 757ene for de forskjellige charterselskapene. Foruten et par nye 757er som Thomas Cook flyr med er det Jet2 som har noen relativt gamle 757er igjen. Alt det som for åtte år siden gikk med 757 er i dag erstattet med A321. Selv BA har nå sluttet helt med 757 på MAN, men G-EUX_ er titt og ofte innom.

Dette viser at A321 faktisk har allerde erstattet mange 752 her i Europa, og selv Finnair som har beholdt sine 752er til nå har bestemt å erstatte disse mer A321. Med andre ord 757 er i ferd med å dø som passasjerfly her i Europa, og det er bare på andre siden av dammen at de benyttes - enten til TCON eller TATL. Jeg tror denne point-to-point TATL vil dø ut med 757, og kanskje siste operatør blir COA/UAL?

LN-MOW
23-07-2010, 21:58
Det er riktig det, og det er nisjemarkedene som vil beholde 757 lengst. 757 er ikke lenger tilgjengelig, men A321 er, og siden man i Europa ikke har behov for den ekstra range som 757 gir, er A321 eller 739ER et godt alternativ. Nå ser man riktignok at 739ER heller ikke har slått helt an i dette markedet, men det har muligens litt med tilgjengelighet å gjøre.

Men å si at 757 kun benyttes til TCON eller TATL herfra er en drøy generalisering. 757 brukes på mange ruter med høyt volum. Og veldig ofte på ruter som tidligere ble operert av widebodies - som ble flyttet til TATL da finanskrisen satte inn og innenlandsbookingene droppet. Så det er fortsatt vanlig å finne 757 på rurter som Overalt-Florida, EWR-IAH, DFW-ORD osv osv ...

Men man ser også f.eks. CO sette mer og mer 739ER inn på tidligere 757-ruter, som f.eks. IAH-SEA-ANC.

De siste 757-operatørene blir et par nordamerikanske charteroperatører .. ;)

LN-KGL
23-07-2010, 22:04
De siste 757-operatørene blir et par nordamerikanske charteroperatører .. ;)

Slike som flyr slike med ryggsekk og kamuflasjeklær tenker du MOW?

Og når det gjelder de som prøvde seg på 739ER i Europa, så gikk begge disse konk (Futura og XL i UK).

Tally-Ho
27-07-2010, 18:49
...Novair a321 ETOPS

- old thread -
"A321-200 har en rekkevidde på 4900 km og distansen LPA-REC er 4510 km. Med andre ord skal det ikke være mye motvind før det blir en våt affære.
Alle tre Novair A321 er av typen -231 (MTOW 93,5 tonn, 24% større drivstofftank enn -100 og IAE V2533-A5)."
__________________
Kurt
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=27166&highlight=novair+321+etops

,

Er Novair's A321 ETOPS-godkjente?
A321 er egentlig bare en forlenget A320, med samme vinger, og samme motorer (men som man kan ta noe mer kraft ut av), flyet har en optimal cruisehøyde som ligger noe lavere enn A320, A330 og sikkert tilsvarende maskiner fra Boeing, og kommer derfor ofte ikke over CB'er men må fly rundt.
Man kan utstyre A321 med inntil 2 ekstra fueltanker, men selv da er det ikke særlig egnet til longhauls, og var vel egentlig aldri designet for slik operasjon.

Thomas Cook har erfart at ved kraftig motvind kan det knipe å få en maskin til å fly HEL - LPA (5,5 timer), og snakker man om over 6 timer er den etter min mening uegnet, tatt i betraktning at man jo også skal tilfredsstille fuelkrav utover til å fly til dest.

A332 (A330-200) har derimot all den endurance man behøver, og mere til, men da snakker man andre vekter og avgiftsklasser (heavy).

Tally-Ho

LN-MOW
27-07-2010, 19:00
Er Novair's A321 ETOPS-godkjente?


Ja, det er de.

LN-KRF
14-05-2013, 21:45
Ser at denne tråden er 3 år gammel men alikvel, velger å svare her :)

Men nå er vel IAE motorene en smule kraftigere enn CFM56 motorene, IAE-V2500-A5 er jo kraftige klosser som har en del mer kraft og er litt mere fuelvennelig i forhold til CFM56 motorene på A319/320/321 :)

jalig
15-05-2013, 18:46
Denne diskusjonen har jeg jo sett opp og ned i mange andre flyforum.

Det som det ofte starter med er at en person syns at en A321 ligner på en 757 og da bør det jo automatisk følge at de har eller burda ha samme egenskaper.

Men flyene er jo ganske vidt forskjellige. 757 er jo i høy grad owerpowered, mens motsatte gjelder for luftbussen.

Sannsynligheten for at produksjonen av en 757 lignende maskin skal taes opp er vel relativt liten. Da de områder hvor den har monopol er sære nisjeruter over atlanterdammen.