View Full Version : Mediekrigen fortsetter
Dag Viking
23-07-2010, 07:16
Denne gangen er det Mats J som langer ut i media:
- Jeg vil ha lønnsom vekst. Vår konkurrent Norwegian ser ut til å prioritere ulønnsom vekst, noe jeg ser på resultatene, sier Jansson til DN, og legger til at han er overrasket over at journalister så ukritisk svelger et slik pr-budskap fra Kjos.
-SAS vurderer nå blant annet å gjenåpne ruten Oslo-New York.
Norge står for den største andelen av omsetningen i SAS, og det er pinlig at vi ikke har direkteruter ut fra Oslo, sier Jansson.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1941902.ece
Agurktider tydeligvis:D
AirbusTrond
23-07-2010, 07:34
Ser ut til at journalsitene hygger seg, i hvert fall. Dette er jo godt stoff, ikke bare for forumfolk. Det er ellers godt å høre at Mats J er enig med en del her inne når det gjelder punkt 2. Men "vurderer" har vi vel hørt noen ganger nå...
Begynner han å fable om direkte SAS IC ruter fra OSL også nå??:8:
sail4fun
23-07-2010, 08:15
... og når sjefen sier det så må det være sant...
Positivt med en ny offensiv tone fra sjefen.
Den er egnet til å gi ny optimisme for kunder , ansatte og eiere av selskapet.
IC fra Oslo og øking av IC flåten til 11-12 maskiner er jo interessant utvikling.
Måtte de bare skaffe seg A332 slik at det gir mulighet til åpning av noe tynnere IC ruter.
A332 vil nok være en bedre maskin på helårsbasis fra OSL til EWR kapasitetsmessig.
Ja, det var vel på tide med et tilsvar fra SAS.
Når det gjelder Oslo - New York, så håper jeg at SAS setter inn sine ressurser andre steder. Gjerne i København. På denne ruten trenger vi en operatør som kan gi et forutsigbart tilbud.
Man kan bare håpe at dette er mer seriøse uttallelser enn "vi relanserer service"...
En knallhard analyse hva går galt er alltid en fundamentum for forbedring. Likevel kommer dette forbedring ikke via media-intervju, men gjennom faktiske grep. Jansson kan snakke som mye han vil om hva er pinlig (faktisk er det en god del ting hos SAS).
Det hva virkelig teller er hva han klarer å forbedre. Talking is cheap...
FlightDeck
23-07-2010, 08:43
Man kan bare håpe at dette er mer seriøse uttallelser enn "vi relanserer service"...
En knallhard analyse hva går galt er alltid en fundamentum for forbedring. Likevel kommer dette forbedring ikke via media-intervju, men gjennom faktiske grep. Jansson kan snakke som mye han vil om hva er pinlig (faktisk er det en god del ting hos SAS).
Vel - nå mener jeg faktisk at Jansson også har gjort ganske mye, jeg ...
Er dette en taktisk utalelse nå som DY IC skal ut i markedet å hente penger? Ellers er det jo bra at det blir mere konkurranse for oss pax!
Tertit54
23-07-2010, 09:25
Selvsagt så skal SAS også fly IC fra OSL.
Tidligerer forsøk har strandet pga av dårlig økonomi, selv med smekkfulle fly og fullt opp med cargo, men med den "nye" kostandsstrukturern" så burde dette endelig være mulig å få til, uten å tape penger.
Vi sere nå effekten av alle de sparetiltakene som SAS har gjort de siste årene og selskapet tjener penger for første gang på mange år. Jeg tror på Mats J når han nevner OSL og IC:,
18 august kommer det nok nyheter det er vært å diskutere. Er det ikkke da SAS Q2 kommer?
FlightDeck
23-07-2010, 10:18
18 august kommer det nok nyheter det er vært å diskutere. Er det ikkke da SAS Q2 kommer?
Jo, da kommer underskuddsresultatet for 2. kvartal ... Men sikkert også noen signaler om fremtiden.
I mine øjne er det helt rigtigt af SAS at satse på at flyve 1-2 IC destinationer fra OSL, hvor EWR helt naturligt skal være den ene. Samtidigt med dette skal selskabets hovedhub(i dette tilfælde CPH) styrkes på IC udbud. Dermed får man skabt noget loyalitet fra OSL pax som kan flyve direkte ud af OSL til EWR. Når de så skal til andre IC destinationer som ikke flyves fra OSL, men fra eks. CPH, så vil der være større sandsynlighed for at bruge SK, end at de flyver via HEL, AMS etc.
Det her drejer sig helt tydeligvis om at vinde nordmændenes hjerter, og loyalitet, tilbage. Og samtidig vil det jo være en fin måde at drille Kjos på .
Bare for ordens skyld: Jeg regner med at de samme "reglene" gjelder for uttalelser fra SAS-sjefen som fra DY-sjefen - man skal ikke rakke ned på konkurrenten, men snakke om sine egne planer. I intervjuet med Jansson går ca 1/3 av hovedintervjuet med til å kritisere DY og deres ekspansjonsplaner. Riktignok ikke så populistiske utspill som Kjos kom med, men likefullt kritikk av egen konkurrent.
Forøvrig så har vi vel hørt at det skal komme IC fra OSL tidligere, så vi får vel vente å se. Det har nok utvilsomt skjedd noe med kostnadene til SAS så kanskje er det et mer troverdig utspill nå enn tidligere, men det passer jo også veldig flott i forhold til DYs annonserte planer (som vel foreløpig er bare annonserte planer, riktignok). Hva angår IC fra OSL så sier jo også Jansson det mange her inne tidligere har påpekt, men som som oftest er blitt avfeid av enkelte debattanter som irrelevant; nemlig at Norge står for den største andelen av omsetning i SAS-konsernet (og Jansson sier at det er pinlig at de ikke flyr direkte fra Norge....).
Det andre nye som også nevnes i en egen sak er mulig salg/børsnotering av SAS Eurobonus.
Jeg skulle gjerne sett et SAS som har materiell og produksjon tilpasset den delen av hjemmemarkedet som er størst og der inntjeningen har vært høyest, men nå har de hatt sjansen i så mange år uten å gjøre noe som helst så dette utspillet er jeg redd virker mot sin hensikt.
Er det nok GB med serverplass så utfordrer jeg noen på forumet til å lage en oversikt over uttalelser fra SAS som omhandler ekspansjon på IC generelt..
Skål dere:)!
Dag Viking
23-07-2010, 11:23
Bare for ordens skyld (og i all hovedsak ment for dere som fremholdt dette argumentet hva angår Kjos): Jeg regner med at de samme "reglene" gjelder for uttalelser fra SAS-sjefen som fra DY-sjefen - man skal ikke rakke ned på konkurrenten, men snakke om sine egne planer. I intervjuet med Jansson går ca 1/3 av hovedintervjuet med til å kritisere DY og deres ekspansjonsplaner. Riktignok ikke så populistiske utspill som Kjos kom med, men likefullt kritikk av egen konkurrent.
Det står litt mer i dagens papiravis, som SAS leverte ved gaten på OSL i dag ;).
Jeg er enig med deg TOS, og synes ikke at det å rakke ned på konkurrenten i media stiller SAS i et godt lys.
Men, hvis man leser litt mellom linjene, så kan det se ut som om kommentarene til MJ kommer som svar på spørsmål.
Jeg har inntrykk av at Kjos kommer med kommentarer om SAS litt mer uprovosert enn hans svenske motpart.
Dessuten er MJ sine svar litt mer seriøse enn "XX flyr med søppel"
Det står litt mer i dagens papiravis, som SAS leverte ved gaten på OSL i dag ;).
Jeg er enig med deg TOS, og synes ikke at det å rakke ned på konkurrenten i media stiller SAS i et godt lys.
Men, hvis man leser litt mellom linjene, så kan det se ut som om kommentarene til MJ kommer som svar på spørsmål.
Jeg har inntrykk av at Kjos kommer med kommentarer om SAS litt mer uprovosert enn hans svenske motpart.
Dessuten er MJ sine svar litt mer seriøse enn "XX flyr med søppel"
Jeg leser i papiravisen som ble levert i min egen postkasse....;) Men det er flott at SAS deler ut gratis DN.
Jeg er helt klart enig i at svarene til Jansson er noe mer seriøse enn "XX flyr med søppel". Nå tror jeg, basert på min lesing av Aftenposten-artikkelen som hadde intervjuet med Kjos at Kjos sine uttalelser også kommer som svar på spørsmål, så jeg tror ikke i så måte at Janssons uttalelser er noe "bedre" (men som sagt, noe mer seriøse, kanskje).
Jeg skulle gjerne sett et SAS som har materiell og produksjon tilpasset den delen av hjemmemarkedet som er størst og der inntjeningen har vært høyest, men nå har de hatt sjansen i så mange år uten å gjøre noe som helst så dette utspillet er jeg redd virker mot sin hensikt.
Er det nok GB med serverplass så utfordrer jeg noen på forumet til å lage en oversikt over uttalelser fra SAS som omhandler ekspansjon på IC generelt..
Skål dere:)!
Jeg tror nok utspillet om IC fra OSL må ses i forhold til DYs planer (samt at det føyer seg pent inn i rekken av tidligere utspill i samme gate - som du trekker frem SQ321).....:)
Men, for all del, om SAS starter IC fra OSL så er jo det flott (så lenge det ikke bare er for å stenge for andre konkurrenter). Det andre spørsmålet i så måte er selvsagt - hvorfor EWR? Er det en så stor destinasjon at den kan serves av både CO og SK?
Det andre spørsmålet i så måte er selvsagt - hvorfor EWR? Er det en så stor destinasjon at den kan serves av både CO og SK?
Jamen det giver da helt sig selv, NY er en stor business og leisure destination, og samtidig har CO et stort netværk ud af EWR - så den bør da være oplagt.
Dag Viking
23-07-2010, 11:47
Og hvis SAS klarer å vinne tilbake en del av markedet som de har tapt til KL, spesielt fra BGO, TRD og SVG til NYC, og få mange nordmenn til å reise via OSL og videre til EWR med SAS, så burde markedet være til stede. Jeg tror ikke det skal så mye til før nordmenn nok en gang velger å fly med SAS. Folk har kort hukommelse, og velger som regel det enkleste og billigste.
Flaskehalsen i så måte er jo transfer utland-innland på vei hjem.
Jamen det giver da helt sig selv, NY er en stor business og leisure destination, og samtidig har CO et stort netværk ud af EWR - så den bør da være oplagt.
Mitt poeng var altså at EWR er en av IC-ruten vi allerede har direkte ut fra OSL, den serves av en av SAS sine partnere (og som da sikrer tilgang til COs store nettverk), osv. Dvs. at SAS evt vil åpne e IC-rute fra OSL og som fra dag 1 vil være nærmest i direkte konkurranse med CO (jeg regner med at CO som er eneste aktør på ruten har lagt avgangstidene til det som passer kundene best). Selv om SAS har kuttet kostnader så var vel EWR en av destinasjonen de betjente fra OSL, og som de ikke klarte å få lønnsomt uten konkurranse. Nå ville det evt blitt med konkurranse, men som en litt mer effektiv aktør. Det er et åpent spørsmål om fortegnet blir positivt, men jeg antar at SAS tenker på slike ting.
Dag Viking har vel et poeng: Om SAS kan ta tilbake en tilstrekkelig stor andel av kundene som i dag flyr via CDG/AMS/LHR o.l. til New York, så kan det kanskje være OK.
Dag Viking
23-07-2010, 12:18
Mitt poeng var altså at EWR er den ene IC-ruten vi har direkte ut fra OSL,
Litt OT, men både US sin PHL, TG sin BKK og PK sin rute kan vel alle kalles IC?
Litt OT, men både US sin PHL, TG sin BKK og PK sin rute kan vel alle kalles IC?
Helt klart. Skulle stått "en av..." :) My bad. Rettet nå.
Morsomme uttalelser fra Mats og jeg er glad for at SAS endelig setter litt handling bak ordene. Det er mye som vil skje i høst og vinter.
Mats har gjort veldig mye som ikke er synlig utenfra, og dette vil vi nå begynne å se fruktene av. Organisasjonen er nå langt slankere og SAS står nå godt rustet til å ta aggressive tak i markedet.
Når det gjelder kommentarene om DY .. vel - det bør være lov å kommentere konkurrentens utspill så lenge man holder det over beltestedet. Og Mats er ingen medienisse - han bare er ikke slik ....
Når det gjelder kommentarene om DY .. vel - det bør være lov å kommentere konkurrentens utspill så lenge man holder det over beltestedet. Og Mats er ingen medienisse - han bare er ikke slik ....
Ja, da er jo alt greit...
Morsomme uttalelser fra Mats og jeg er glad for at SAS endelig setter litt handling bak ordene. Det er mye som vil skje i høst og vinter.
Det er vel ennå ikke satt handling bak ordene? Hva har skjedd offisielt til nå?
Jeg for min del holder ikke pusten i påvente av at DY og SK eventuelt skal IC-fly fra Oslo. Mulig det er pessisisme, eller kanskje bare en sunn porsjon realisme. Flyruter har blitt lovet tidligere, uten at lovnadene alltid har blitt fulgt opp.
Det er vel ennå ikke satt handling bak ordene? Hva har skjedd offisielt til nå?
Vi ser konturene .. En A340 er tilbake - og som nevnt, det letes etter mer kapasitet ..
Boeingflyer
23-07-2010, 19:06
Mitt poeng var altså at EWR er en av IC-ruten vi allerede har direkte ut fra OSL, den serves av en av SAS sine partnere
SEA ville vært en glimrende dest. fra OSL :up:
Fysikeren
23-07-2010, 19:16
SEA er vel netop en destination der egner til godt til CPH med tanke på Microsoft? De har ret mange ansatte i begge ender, mener jeg ;)
Lars
SEA ville vært en glimrende dest. fra OSL :up:
SEA er vel netop en destination der egner til godt til CPH med tanke på Microsoft? De har ret mange ansatte i begge ender, mener jeg ;)
Lars
Nå tror jeg det er ganske mange andre ruter enn en tidligere ulønnsom rute til Seattle, SAS heller burde starte hvis de skal starte opp en ny IC-rute, enten det nå er fra CPH, OSL eller ARN:rolleyes:
Syns jeg hører en representant for SAS komme med stort sett det samme utspillet om IC fra Osl ca en gang i året. I 2007/2008 var det snakk om Bangkok og New York eller Chicago fra 2009/2010. I fjor var vel sjefen for den norske delen av SAS i dagsrevyen og pratet om oppstart i 2010/2011. Da ble vel i allefall Bangkok og Boston nevnt om jeg ikke husker feil. Er det i det hele tatt noe troverdighet i dette? Eller er det kun for å gi journalistene noe å skrive med varme ord om SAS for?
Med tanke på disse tidligere utspillene, og spareplaner er jeg usikker på hvor mye jeg tør å tro på dette, uansett hvor mye jeg ønsker tilbake den gamle "flaggruta" til New York fra Osl. Dessuten, hvorfor kommer de med dette nå, når Norwegian lufter sine planer, og Osl for første gang på mange år har klart å tiltrekke seg flere interkontinentale ruter?... Er de ute etter å starte opp, spise opp konkurrentene, for så å lede folk om til huben i CPH? Eller ønsker virkelig SAS å kunne tilby i allefall den gamle New York ruta, kanskje i samband med en rute til? Håper i såfall på det siste. Det ville i allefall vært leit om Continental, US og Thai ble nødt til å gi opp Osl på grunn av skittent spill! Personlig vil jeg ikke vurdere seriøsiteten i dette før SAS evt. anskaffer seg flere a330, og da helst av den mindre typen.
Mats har gjort veldig mye som ikke er synlig utenfra, og dette vil vi nå begynne å se fruktene av. Organisasjonen er nå langt slankere og SAS står nå godt rustet til å ta aggressive tak i markedet.
Er det ikke litt synd at det har ikke blitt mere forandringer som ble synligere for kunden? Dette er jo en k.o. argument.
Jeg forsatt venter på de store service-offensiven, på den store frekvens-offensiven og på den store innovasjons-offensiven fra SAS.
Dette er disse 3 ting som jeg forventer fra SAS:
Å være service-leader
Å være nettverk-leader i og til/fra Norden
Å være den desidert mest innovative selskap
Rett nå har de bare slanked og spart seg nesten til helvete.
Men, for oss kunder kom altfor få positive forandringer. Dette må bli bedre snart!
Er det ikke litt synd at det har ikke blitt mere forandringer som ble synligere for kunden? Dette er jo en k.o. argument.
Helt klart et godt argument, men for å få til positive endringer for kunden, må det til endringer internt først. Og det ble da også gjort klart da CORE ble satt igang.
Så etter den sure svie, kommer nå den søte kløe. :up:
Utflyttet
23-07-2010, 19:46
For min del er vel et av ønskene å få på plass SIN på rutekartet igjen, selv om dette nok ikke er sannsynlig, gitt at det ser ut til å være mye basert på samarbeide via TG i BKK.
-A
Tja, SAS har ingen minutt å miste. FR, EZY og AB vil betydelig mate seg inn i SAS sitt hjemme-marked i neste året. Alrede med vinter-halvåret øker alle tre aktører sitt præsens i Norden.
Og også SK sine allianse-partnere blir temmelig urolig at det kommer endelig forbedringer i onboard-produkt. Bare tenk det om den store service-forskellen en kunde opplever mellom LH, SQ og SK... Her må det skje noe ganske snart...
Fly high
23-07-2010, 20:35
Her i forumet heter han bare "sjefen" og Mats. Klarere kan det vel ikke sies ...;)
Her i forumet heter han bare "sjefen" og Mats. Klarere kan det vel ikke sies ...;)
at dette forum er ikke saerlig uavhengig, eller hva mener du?!? :headbang
Don't get it ..... han har uansett ingen innflytelse her og jeg har heller ingen problemer med å dele ut pepper til SAS eller hvem som helst annen der det er fortjent.
sail4fun
23-07-2010, 20:51
Kjoser'n er litt goslig det også ...
Nå tror jeg det er ganske mange andre ruter enn en tidligere ulønnsom rute til Seattle, SAS heller burde starte hvis de skal starte opp en ny IC-rute, enten det nå er fra CPH, OSL eller ARN:rolleyes:
Bare for ordens skyld: Det meste av IC har vel gått med underskudd tidligere, så om SEA ruten gikk med underskudd i sin tid er vel ikke et argument for å ikke starte den opp igjen. Jansson hevder jo, og støttes av flere her inne, at kostnadene er en helt annen nå. Det betyr mao at selv om SEA var ulønnsom så er det ikke sikkert samme rute ville vært ulønnsom nå.
Vi ser konturene .. En A340 er tilbake - og som nevnt, det letes etter mer kapasitet ..
Det er mullig jeg blander sammen, men jeg synes å ha hørt også tidligere at man i SAS lette etter mer kapasitet på IC uten at det ble noe action. Sist jeg kan huske det var vel et par år siden, om jeg husker sånn høvelig rett.
Basse-HAU
23-07-2010, 21:44
Tja, spørs vel om MS bruker så mye $ på fly, når de sikkert har utallig teknisk utsyr til å ha videokonferanse via sine kontorer, selv om de også må ut å fly av og til....
OSL-EWR burde være en fin destinasjon for en A332 til å begynne med, slik at de får avlastet de "overfulle" flyene ifra CPH og ARN, og hindret lekkasjen til KL/AF. TG har vel en A332 stående ledig, mente jeg å lese en plass.
Noen har ikke direkte rute til CPH ifra hjemflyplass, men er i kjøreavstand til en flyplass som har direkte rute til AMS, som gjør tingen litt enklere. Også mange rederier som ligger på vestlandet foretrekker ofte KLM/AF når de skal ut i verden, ofte pga ruter direkte til AMS i "nærheten" og deretter videre ut i verden. Så en SIN eller PEK rute ifra OSL hadde vel ikke gjort noe :YES.
Men flere huber er vel ikke å foretrekke, men så lenge de har 2 huber ifra før, så hvorfor ikke noe IC ifra OSL også, så lenge det er lønsomt.... Ellers må de få mer direkte feed ifra mindre flyplasser direkte til CPH, om en skal klare å holde på kundene sine. For SAS har vel ett bra produkt på IC, og prisene er konkuranse dyktige??
sail4fun
23-07-2010, 21:44
2 år siden, hva skjedde da .., vel håper de treffer hoppkanten denne gangen.
Don't get it ..... han har uansett ingen innflytelse her og jeg har heller ingen problemer med å dele ut pepper til SAS eller hvem som helst annen der det er fortjent.
Det Fly High er inne på har kanskje litt sammenheng med det jeg forsøkte å antyde litt lenger opp i tråden - Jansson er seriøs, og Kjos opererer under beltestedet.
Jeg synes kanskje ikke hverken Kamarks eller Janssons utspill er helt sturent (men som nevnt kanskje et lite hakk bedre intervjuet med Kjos - som til hans forsvar ikke sa at SAS fløy med søppel, men at "Vi har en veldig forurensende flypark, i likhet med Afrika. Jeg kaller det søppel i luften". Deretter trakk han frem at "SAS kjører med gamle fly i hele Skandinavia, hvor det er samme avgiftssystem som i Norge. Hjemmemarkedet er blitt en dumpingplass!"). Det er nok øyet som ser, men når man ser det med SAS-øyne så er det ikke unaturlig at man ser mer positivt på uttalelsene til egen sjef, og er mer negativ til uttalelser som er kritisk til egen arbeidsgiver.
Jeg har full forståelse for at de som er tilknyttet SAS-konsernet synes det kan være vanskelig å kritisere egen arbeidsgiver for åpen mikrofon, og det er derfor jeg synes det er litt kjekt å vite "hvor folk kommer fra...".
Tja, spørs vel om MS bruker så mye $ på fly, når de sikkert har utallig teknisk utsyr til å ha videokonferanse via sine kontorer, selv om de også må ut å fly av og til....
De flyr nok endel. Kjenner en som tidligere jobbet for Microsoft i Norge/Europe og da hadde vedkommende Pandionkort hos SAS
TG har vel en A332 stående ledig, mente jeg å lese en plass.
Du blander ikke nå med de 333 som skal til TG og som står i Bordeaux og venter på seter?
Det betyr mao at selv om SEA var ulønnsom så er det ikke sikkert samme rute ville vært ulønnsom nå.
Støttes. Grunnen til at mye av IC gikk med underskudd, var overhang og regnemetoder. Ting er iferd med å endre seg.
Imidlertid tviler jeg på at SEA står på kartet foreløpig.
You have no idea ....... MS har/hadde 10-15 business class-reisende i snitt hver dag hele året til Europa. Mesteparten av disse til PAR, og disse har nå AF med glede overtatt.
Basse-HAU
23-07-2010, 22:11
Lars
De flyr nok endel. Kjenner en som tidligere jobbet for Microsoft i Norge/Europe og da hadde vedkommende Pandionkort hos SAS
Du blander ikke nå med de 333 som skal til TG og som står i Bordeaux og venter på seter?
Det stemmer, leste det sto en stored 332, airbus sin MRTT var det, blanda det med TG sine 333, som sikkert er de som venter på seter.
Basse-HAU
23-07-2010, 22:14
You have no idea ....... MS har/hadde 10-15 business class-reisende i snitt hver dag hele året til Europa. Mesteparten av disse til PAR, og disse har nå AF med glede overtatt.
:wow: såpass, ja de er jo ett stort konsern, men 15 stk til Europa, vil ikke alltid si 15 med SAS til OSL/CPH....
Nei - men i en periode hadde SAS denne kontrakten og de fløy via CPH til CDG eller hvor-de-nå-skulle ... men ett av problemene var at SAS solgte seg så billig at det ikke ble mye igjen ..
Tja... Er vel bare ett felles-koordinert reklamestunt.......:D
FBU 4EVER
24-07-2010, 10:39
Nei - men i en periode hadde SAS denne kontrakten og de fløy via CPH til CDG eller hvor-de-nå-skulle ... men ett av problemene var at SAS solgte seg så billig at det ikke ble mye igjen ..
Ikke bare billig! De kuttet også ned på frekvensene slik at de tapte både kirsebærfrakten, Boeingoppdragene og Microsoft.
Microsoft har et internt reisebyrå i SEA som er like stort som SAS sitt totale salgsapparat.
Dersom SAS skal inn på SEA igjen, så må de stare opp med min. 5 turer/uke, samt kapre seg noen av de største kundene. Det er ikke gjort over natten.
I mine øjne er det helt rigtigt af SAS at satse på at flyve 1-2 IC destinationer fra OSL, hvor EWR helt naturligt skal være den ene. Samtidigt med dette skal selskabets hovedhub(i dette tilfælde CPH) styrkes på IC udbud. Dermed får man skabt noget loyalitet fra OSL pax som kan flyve direkte ud af OSL til EWR. Når de så skal til andre IC destinationer som ikke flyves fra OSL, men fra eks. CPH, så vil der være større sandsynlighed for at bruge SK, end at de flyver via HEL, AMS etc.
Det her drejer sig helt tydeligvis om at vinde nordmændenes hjerter, og loyalitet, tilbage. Og samtidig vil det jo være en fin måde at drille Kjos på .
Helt enig - synes det er fint såfremt SAS kan få lønsomhed i 1-2 IC ruter fra OSL som et supplement til ruterne fra hub SAS. Men det må indgå som en større strategi, hvor hub CPH også styrkes med henblik på at opnå større loyalitet i det samlede hjemmemarked. Uanset forventer jeg at SAS vil have forkus på at undgå kannibalisering af egne ruter og indsætter kapaciteten der hvor der kan opnåes størst lønsomhed - så selv om noget er lønsomt er der måske andet som er endnu mere lønsomt...
Vi må se hvad der sker - jeg synes et fint scenario ville være at genindsætte den sidste A340 fra CPH. Indleje 3 stk A332, hvor den ene indsættes på OSL-EWR(ORD) og de to andre anvendes til at oprette nye destinationer fra CPH.
Uanset forventer jeg at SAS vil have forkus på at undgå kannibalisering af egne ruter og indsætter kapaciteten der hvor der kan opnåes størst lønsomhed - så selv om noget er lønsomt er der måske andet som er endnu mere lønsomt...
Sikkert ikke dumt, men nesten uansett hva SAS gjør så vil direkteruter ut fra f.eks. OSL innebære kannibalisering av eksisterende ruter fra enten CPH eller ARN. Nå er det nok større grad av stordriftsfordeler på langtur, men om man ser på utviklingen på Europa så har det vel gått i retning av flere direkteruter. Man kan jo håpe at dette skjer også på langrutene.
Sikkert ikke dumt, men nesten uansett hva SAS gjør så vil direkteruter ut fra f.eks. OSL innebære kannibalisering av eksisterende ruter fra enten CPH eller ARN.
Hvis man da ikke velger å kjøre noen avganger ut fra OSL enkelte dager i uka, i stedet for CPH og/eller ARN? Med nok avganger mellom CPH/ARN til OSL trenger ikke det være utenkelig. Kanskje til og med mer økonomisk, og man får tilfredsstilt pax og forumister i alle land :)
Fysikeren
25-07-2010, 00:08
Hvis man da ikke velger å kjøre noen avganger ut fra OSL enkelte dager i uka, i stedet for CPH og/eller ARN? Med nok avganger mellom CPH/ARN til OSL trenger ikke det være utenkelig. Kanskje til og med mer økonomisk, og man får tilfredsstilt pax og forumister i alle land :)
Vil det ikke gør feed endnu mere besværligt? Netop af hensyn til feed bør OSL og ARN kun betjenes, hvis det er et supplement til CPH?
Lars
jikswoboB
25-07-2010, 01:06
Vi må se hvad der sker - jeg synes et fint scenario ville være at genindsætte den sidste A340 fra CPH. Indleje 3 stk A332, hvor den ene indsættes på OSL-EWR(ORD) og de to andre anvendes til at oprette nye destinationer fra CPH.
Du, det fattas nåt i ditt scenario. Skaffar SAS ytterligare tre maskiner så ska ARN-PEK tillbaka. Basta. Det duger inte med att ha enbart 7 avgångar i veckan mellan Skandinavien och Asiens viktigaste marknad.
Tally-Ho
25-07-2010, 12:49
Her er mange følelser ute og går, enten man håper på SK eller DY. Det må vel være plass til begge også i fremtiden.
DY er fremadstormende og spiser markedandeler hver uke, ikke bare fra SAS men også fra charter og andre. De vil uten tvil fortsette å vokse.
Prisen har delvis de luftfartsansatte betalt i form av nye begreper som "outsourcing", kontraktsansatte, lavere lønn og et større generelt press i bransjen.
DY har videre tatt opp hansken til RyanAir, og innført et innfløkt billettsystem, der man forsøker å dytte alskens andre tillegg over på pax'en. Og vent ikke den helt store support og støtte ved forsinkelser o.l. fremover.
Men dette er fremtidens luftfart (Easyjet, RyanAir, AirBerlin, DY etc), og man må bare akseptere det.
Charter og nettverksselskaper (som SAS / Star Alliance) vil fortsette måtte tilpasse seg dagens markedsutvikling.
Og de av oss som er i andre selskaper, og ikke er med i bikkjeslagsmålet mellom DY og SAS, kan bare undre seg over retorikken blant noen der.
Tally-ho