PDA

View Full Version : Spotting på Rygge


AggTouchdown
22-07-2010, 18:42
På NSFF sine hjemmesider så står det i en post datert til januar i fjor at man er i samtaler med Forsvaret for å prøve å få til noe for oss spottere på Rygge, har det skjedd noe der siden januar 2009?

Airbus 330
22-07-2010, 21:58
På NSFF sine hjemmesider så står det i en post datert til januar i fjor at man er i samtaler med Forsvaret for å prøve å få til noe for oss spottere på Rygge, har det skjedd noe der siden januar 2009?

Hei.

Det jobbes fortsatt med saken, og det blir nytt møte med Forsvaret og Ledelsen ved Rygge Lufthavn i løpet av høsten for å se på mulighetene for å få til noe som gjør at det blir mulig å ta bilder og følge med på flytrafikken ved RYG.

NSFF

ENGM 911
30-07-2010, 18:48
Heder til foreningen som står på for medlemmene i denne saken. Rygge er en plass vi kunne tenke oss å lufte objektivene våre. Lykke til.

Wig-wag
05-08-2010, 20:54
Selv om jeg ikke spotter selv, følger jeg litt med på mulighetene deres på Rygge. Har forsøkt å legge inn et godt ord for dere for dem som bestemmer på Rygge, men vet ikke om de helt forstår denne kulturen.

Om dere som er i dialog viser f.eks. dette forumet til beslutningstagerne, og viser til hva andre lufthavner gjør for faktisk å bistå flyinteresserte fotografer, kanskje det ville hjelpe? Men det er klart at de generelle restriksjoner mot fotografering av militære objekter gjør det litt vanskelig på Rygge.

Min egeninteresse er at jeg synes det hadde vært fint å se flere bilder fra Rygge her på fotoforumet til Scanair, lei av bilder av taksende fly på OSL.

Blubird
05-08-2010, 23:34
Tror man må ha en viss forståelse for at ledelsen på RYG har nok med å fokusere på egen drift og bedrede resultater, fremfor å tilrettelegge for fotografering.

Wig-wag
05-08-2010, 23:41
Tror man må ha en viss forståelse for at ledelsen på RYG har nok med å fokusere på egen drift og bedrede resultater, fremfor å tilrettelegge for fotografering.

Nei.

RSL AS driver med terminaldrift og sivile flyselskap. Lufthavndriften ligger til luftforsvaret v/ Luftving 137, herunder ohså håndtering av spottere. De prioiterer sikkert også andre ting høyere enn spottere, men drift og bedrede resultater ligger nok mer på RSL's kappe enn lufthavneier.

Blubird
05-08-2010, 23:48
Norge er et land med ekstremt mange foreninger. Jeg er ikke det minste overrasket over at tilrettelegging for fotografering av fly har liten prioritet på RYG. Spesielt med tanke på at de som ikke vil fotograferes på nordøstsiden av rullebanen er identisk med de som eventuelt skulle tilrettelegge for sådan.

Wig-wag
06-08-2010, 00:37
Så hyggelig at dere setter pris på at jeg har lagt inn et godt ord for dere, hadde igrunnen ventet meg annet enn sarkasmer, om ikke applaus og stående ovasjoner, så ihvertfall - ingenting. Men, men....

Blubird
06-08-2010, 00:43
Tror nok at de som frekventerer flyplassen med kamera mer enn gjerne gir deg både applaus og klapp på ryggen (ikke ironi), samtidig som vi som ikke fotograferer nok har en annen tilnærming til emnet. Dette mener jeg du bør takle uten å bli fornærmet, wagg'en...

Wig-wag
06-08-2010, 00:48
T samtidig som vi som ikke fotograferer nok har en annen tilnærming til emnet.

Men hvis du ikke spotter, og ikke har noe til overs for det, hvorfor skriver du innlegg på NSFF-forumet da?

Blubird
06-08-2010, 00:52
Er det blitt en forutsetning at man må være aktiv innenfor det som diskuteres i ulike fora, for å kunne delta i debatten?
Så vidt jeg vet har vi alle på forumet en "overall" interesse for luftfart, noen mer enn andre innenfor ulike deler. Synes det er ganske naturlig at man lufter sine synspunkter rundt et tema uten at andre skal behøve å bli personlig fornærmet av den grunn.

LN-MOW
06-08-2010, 01:02
Da tar vi det litt med ro. Det er greit at det er din mening, men for forumdeltagerne er det ønskelig med dialog med de styrende på RYG, enten det er er Forsvaret eller RSL. Når NSFF får forbindelser der nede og disse ser hvordan ting fungerer på OSL, kan det godt være at man får en litt annen innstilling. Time will show.

putzmeister
06-08-2010, 01:20
Da tar vi det litt med ro. Det er greit at det er din mening, men for forumdeltagerne er det ønskelig med dialog med de styrende på RYG, enten det er er Forsvaret eller RSL. Når NSFF får forbindelser der nede og disse ser hvordan ting fungerer på OSL, kan det godt være at man får en litt annen innstilling. Time will show.

Takk LN-MOW

AggTouchdown
06-08-2010, 06:23
Kjempebra at det blir gjort noe, det er jo strengt tatt ikke store tilretteleggingen som må til heller, om vi f.eks fikk et sted på toppen av parkeringshuset hvor vi kunne stå, ala plattformen som ble satt opp i forbindelse med Rygge Airshow i fjor, så hadde alt vært bare fryd og gammen.

Hpkris
06-08-2010, 11:56
Takk til Wig-wag som prøver å få til noe :)

Skjønner heller ikke kritikken du får, synes det er bra at noen prøver å få til noe på RYG :)

Blubird
06-08-2010, 14:35
På med brillene folkens, dette er ikke kritikk fra min side, men i utgangspunktet et innlegg for å belyse at man muligens har mer enn nok å tenke på rundt andre områder.
Flott og fint at engasjerte initiativtakere holder saken varm.

Tydelig at jeg har tråkket i et vepsebol her, men hvis man vil så tror jeg faktisk man ser hva jeg mener allerede i første post - og det skal leses uten de negative brillene. :cool:

TenFour
07-08-2010, 13:15
Støtter de som står på for et permanent opplegg for spottere på Rygge.
Selv har jeg hatt flere reportasjer for Sarpsborg Arbeiderblad/Bil&Trafikk fra Rygge. Både fra Terninal/Tårn/Termac. Har i den forbindelse bare møtt positive holdninger fra sentrale personer.

I privat regi har jeg på forumet lagt inn spotterbilder, som viser at det finnes muligheter for spotting slik som det er i dag. Har aldrig blitt tilsnakket inne i terminalen, hvor jeg har stått med mine linser og tatt bilder gjennom glassruten.
Så mens vi venter på noe permanent, vær kreativ. Ikke gå over "streken". Er du i tvil så spør. Da er jeg sikker på at du får et positivt svar.

putzmeister
07-08-2010, 22:32
Husk på at forsvaret ikke er så veldig higen på å bli tatt bilde av, og vertfall ikke bublisert på nett. Legg ikke ut bilder der forsvaret sine bygninger og utstyr vises på bildet, det kan provosere og skade den prosessen det er for å få de nødvendige tillatelsene for å sotte åpenlyst ved RYG. Det er en møysommelig prosess når forsvaret er involvert, spesielt når de er på andre siden av banen. Trå varsomt og vis hensyn som går det som regel greit.:)

AggTouchdown
08-08-2010, 01:10
For å dra opp plattformen som ble satt opp under RAS igjen, det ble da sagt at den ble plassert slik den ble fordi man da ikke hadde utsikt til noe sensitivt, så det kan da ikke være så tunvint å få til noe igjen. Det er uansett begrenset hva man ser på den andre siden av banen, 720skv ligger så langt unna og bak masse trær at man ikke ser noe, 717skv ser man kun baksiden av hangaren til, 330skv har man heller ikke noe særlig innsyn til, man kan se toppen på et par sheltere, og det er egentlig det...

LN-SEK
10-08-2010, 15:36
Skjønner ikke at man fastholder på disse gamle fotoreglene når man bare kan gå inn på Google earth og andre karttjenester og få ett detaljert overblikk..:crowded

Airbus 330
10-08-2010, 20:16
Selv om jeg ikke spotter selv, følger jeg litt med på mulighetene deres på Rygge. Har forsøkt å legge inn et godt ord for dere for dem som bestemmer på Rygge, men vet ikke om de helt forstår denne kulturen.

Om dere som er i dialog viser f.eks. dette forumet til beslutningstagerne, og viser til hva andre lufthavner gjør for faktisk å bistå flyinteresserte fotografer, kanskje det ville hjelpe? Men det er klart at de generelle restriksjoner mot fotografering av militære objekter gjør det litt vanskelig på Rygge.

Min egeninteresse er at jeg synes det hadde vært fint å se flere bilder fra Rygge her på fotoforumet til Scanair, lei av bilder av taksende fly på OSL.

NSFF takker for all hjelp vi kan få i denne saken, vi vil prøve å få til ett møte med de riktige parter i høst.

Så får vi se om vi når frem til en løsning som alle parter kan leve med.:)

NSFF

Airbus 330
30-08-2010, 20:09
NSFF har nå fått opprettet kontakt med den Militære ledelsen ved RYG, så da er vi igang i hvertfall med den biten.
Så får vi se hva litt brevveksling og møter kan frembringe av resultater for spotterne ved RYG.