PDA

View Full Version : Hva er det jeg ikke forstår?


Harald Oanes
22-07-2010, 18:00
...sikkert masse, ufattelig masse - men, dette forstår jeg lite av;
Skal fly Lufthansa sin B747 fra Berlin til Frankfurt, og var samtidig inne i booking hos Lufthansa og ville bestille Stavanger til Berlin i samme slengen, så får jeg opp en pris på 805 Euro som billigste alternativ! Vanvittig dyrt syntes jeg, og prøvde på nytt for å se om jeg gjorde noe feil - men nei, samme beløp kom også denne gang, og det er jo over 7000,- kroner sa valuta-kalkulatoren siden er utrustet med. Under flight-info står det at strekningen flys med Scandinavian Arlines System, via København...

Så booker jeg heller i sas.no, og får da en pris på kr 1082 for samme strekning, og SAS flyr jo også med Scandinavian Airlines System via København... Hvor havner den ufattelige summen av over kr 6000,- ! That I do not understand... Men så består jo hele min utdannelse av 4 netter på Husmorskolen da, så skolert er jeg jo ikke...

PS. Sjekka for sikkerhets skyld også KLM via Amsterdam, også det lå oppi mot kr 7000,-
Norwegian via Oslo 950,- (men da havner jeg på en annen flyplass...) Siste Alternativ var Air Baltic via Riga, de kunne faktisk nesten matche prisen til SAS, og jeg hadde veldig lyst å fly B757 - men orket ikke tanken på å dra hjemmefra kl 03.00 :-)

hei å hå

H

Someone
22-07-2010, 18:13
Kort og forenklet fortalt, endel selskaper som f.eks Lufthansa og KLM selger normalt kun en-veis billetter til fullpris (full economy). Skal du ha rabatterte billetter må du da kjøpe tur-retur

Harald Oanes
22-07-2010, 18:36
Kort og forenklet fortalt, endel selskaper som f.eks Lufthansa og KLM selger normalt kun en-veis billetter til fullpris (full economy). Skal du ha rabatterte billetter må du da kjøpe tur-retur

Ja men! Nå har du gjort at jeg forstår enda mindre...! Jeg var inne for å sjekke det du sa, prøvde samme dato, men denne gang med retur dagen etter - og da kommer prisen på 302 Euro ( mens enkelt tur kommer på 800 Euro)...!!! Så du har selvsagt rett...

Altså hvis du bestiller "2 turer", så koster dette altså under halvparten av det du må betale hvis du bare bestiller 1 tur...!!!
Er det noen logikk i dette her, eller er det kun en sånn liten "det-bare-er-sånn" greie? Eller er det for at sånne som meg skal gå rundt å undre på hvorfor det er sånn det er...?


hei å hå

H

TOS
22-07-2010, 20:46
Altså hvis du bestiller "2 turer", så koster dette altså under halvparten av det du må betale hvis du bare bestiller 1 tur...!!!
Er det noen logikk i dette her, eller er det kun en sånn liten "det-bare-er-sånn" greie? Eller er det for at sånne som meg skal gå rundt å undre på hvorfor det er sånn det er...?


Sånn har det vært tidligere i luftfarten, og noen selskaper driver fortsatt med slik prising. Dette kalles i korte trekk prisdiskriminering (eller i luftfarten kaller man dette ofte for yield management), og går ut på å få kundene til å betale mest mulig for sine billetter. Tidligere opererte SAS med restriksjoner som sa at om du skal ha en billig billett så må du kjøpe tur/retur-billett, samt at du må være borte enten natt til lørdag eller søndag. Årsaken til dette er at man ønsket å unngå at forretningsreisende kjøpte billige billetter for sin tur, f.eks. fra SVG til OSL på en tilfeldig onsdag. Forretningsreisende er generelt sett mer villige til å betale en høyere pris for sine billetter, og generelt sett vil de være lite villige til å måtte overnatte en natt til lørdag for å spare penger (fredagskvelden er for mange familiefolk forbeholdt nettopp familien, og da vil man være hjemme). For en som reiser på en fritidstur så er ulempen med en natt til lørdag/søndag kanskje mindre. Håper dette er en forståelig forklaring. Mange flyselskaper har gått bort fra dette - delvis på grunn av konkurranse fra LCC'er som DY osv.

dc-8-63
22-07-2010, 21:20
...i tillegg var enveis priser FRA Tyskland tidligere omtrent 65% av tur/retur (saa hvis du kjoepte 2 enveis billetter full pris ble dette ofte en del dyrere enn en full pris tur/retur ... og aarsaken til det var at fly priser i Tyskland var en del hoeyere enn i de andre Europeiske land og selskapene (les LH) ville sorge for at kundene ikke kjoepte enveis billetter fra Tyskland og billigere retur billetter fra f.eks Norge. I utgangspunktet er (var)alle flypriser justert etter BNP - tanken er(var) at det skulle koste like mange % inntekt for en Nordmann aa fly OSL-ATH-OSL som for en Greker ATH-OSL-ATH....LCC'ene har delvis endret dette, men kompensert med lavere priser som opprettholder noe av denne balansen....

Harald Oanes
22-07-2010, 21:25
Takk for utfyllende forklaring, kjekt at man også kan lære noe i en alder av 48 :-) . Nå forstår jeg ideèn bak det hele - om jeg forstår noe fornuft i dette, vet jeg ikke - men det skal det kanskje heller ikke være. Og ikke betyr det noe for meg, så lenge jeg får det jeg vil hos andre til en akseptabel pris...

hei å takk

H