PDA

View Full Version : Flyveledersvikt over Östersund - SAS- og Finnair-fly 300 meter unna kollisjon


Herlov
21-07-2010, 09:15
Et SAS-fly på vei til Oslo og et Finnair-fly på vei til Helsingfors var 2. juli bare 300 meter fra å kollidere med hverandre 11.000 meter over Östersund i Sverige. SAS-flyet av typen Boeing 737 med plass til rundt 130 passasjerer og Finnair-flyet av typen Boeing 757 med plass til 280 passasjerer holdt samme kurs og samme høyde.

Risikoen for kollisjon var dermed åpenbar med tanke på hastigheten og det faktum at flyene var mindre enn 300 meter fra hverandre.

Hendelsen skal nå studeres av den svenske havarikommisjonen og svenske luftfartsmyndigheter, skriver avisen Länstidningen i Östersund.

Ut fra opplysningene som foreligger kunne hendelsen ha endt med katastrofe, men mye er fortsatt uklart. Ifølge luftfartsmyndighetene fikk et av de to flyene direkte ordre om å endre høyde, men det var for sent.

- Dette er uvanlig og svært alvorlig, sier Martin Öhmnan, talsmann i den svenske flygerforeningens flysikkerhetskomité.


-

Kilde - http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3739930.ece

C130
21-07-2010, 09:33
Holdt samme kurs og samme høyde....?
De mener vel motsatt kurs?
Ved samme kurs er vel ikke faren så stor

Wig-wag
21-07-2010, 09:57
Overskriften på denne tråden (mer enn) antyder en mulig årsak. En annen mulig årsak er feilnavigering eller flyging i en annen høyde enn klarert (level bust).

Det er alt for tidlig å si noe om årsaken basert på en tynn avisartikkel med få fakta.

300m er svært lite horisontalt, som jeg antar man mener, men er det 300m vertikalt er jo det faktisk godkjent separasjon, 1000 fot.

Jeg vil se flere fakta før jeg lager noen årsaksteori.

Robin882
21-07-2010, 10:28
Overskriften på denne tråden (mer enn) antyder en mulig årsak. En annen mulig årsak er feilnavigering eller flyging i en annen høyde enn klarert (level bust).

Det er alt for tidlig å si noe om årsaken basert på en tynn avisartikkel med få fakta.

300m er svært lite horisontalt, som jeg antar man mener, men er det 300m vertikalt er jo det faktisk godkjent separasjon, 1000 fot.

Jeg vil se flere fakta før jeg lager noen årsaksteori.

Ifølge P4 nyhetene var grunnen at flyglederen gav beskjed litt sent eller noe sånt.

Tertit54
21-07-2010, 11:05
Dette må jo ha blitt oppdaget av TCAS (collision avoid system) og hendelsen er blitt avverget pga av de "ordre" som dette systemet gir.
Reglene er da at slike hendelser alltid skal rapporteres og undersøkes, og i avisenes "agurktider" så er dette godt stoff.;)

Hvis man leser Havarikommisjonenes hjemmesider rundt omkring i verden. så ser man at slike hendelser skjer stadig vekk, uten at det får de store overskriftene.:old

LN-AØR
21-07-2010, 12:36
Litt mer utdypende: http://www.avherald.com/h?article=42e9647e&opt=0

Polaris
21-07-2010, 13:34
Mer utdypende enn den forkortede Aftenpostenversjonen:

http://www.nordlys.no/nyheter/article5199064.ece

Det jeg ikke helt skjønner er dette:
- Jeg kan ikke si mer enn at de møttes på samme høyde. Det finnes en sensor som skal advare flyene. Den advarte også disse flyene, men det er noe som har gått feil denne gangen, säger Otto Nilsson.

(Sensoren refererer til TCAS)

Feil på TCAS?

fattyfingers
21-07-2010, 20:29
Svensk radar display utstyr har en varslingsmetode som varsler flygeleder om at man har noen på kryssende track sammehøyde så så lenge før det skjer (minutter), så hva som har skjedd i dette tilfelle kan man vel bare spekulere i....mitt guess er at tcas funka bra.

Vede
21-07-2010, 23:17
Husker at etter en mid-air collision mellom en DHL 757 og en russisk Tupolev 154 at det ble diskusjoner om pilotene skulle følge TCAS eller flygelederene. Husker ikke hva reglene ble, kan noen svare meg på det?

F35Landing
21-07-2010, 23:21
Husker at etter en mid-air collision mellom en DHL 757 og en russisk Tupolev 154 at det ble diskusjoner om pilotene skulle følge TCAS eller flygelederene. Husker ikke hva reglene ble, kan noen svare meg på det?

Etter den ulykken du nevner ble det stresset rimelig klart hva som gjelder: alltid følge TCAS uansett hva flygelederen måtte si. Utstyret tar aldri feil, men mennesker gjør jo det som kjent.

M609
21-07-2010, 23:53
Konfliktsøk har tydelivis feilet, noe som desverre skjer. Nå trodde også jeg som fettfingre hinter til at Eurocat systemet i Stockolm hadde MTCD-medium term conflict detection operativt. Rapporten bli spennende lesning I'm sure

Det vil fort være flere faktorer i denne saken som så mange andre.

Fly high
22-07-2010, 12:31
, og i avisenes "agurktider" så er dette godt stoff.;)



Jeg skjønner at du er ute etter "å ta" mediene, men du bør nok være varsom med å kategorisere alt under begrepet agurknytt. 300 meter i den hastigheten vi snakker om her - da snakker vi om små marginer!

Og det er nok av fagfolk som ser alvorlig på hendelsen (ref. dem som er sitert i noen av artiklene).

thnp
22-07-2010, 12:34
Systemet i Stockholm har såvidt det er meg bekjent både MTCD og STCA aktivert.

Det kommer ikke frem i artikkelen om det var STCA, TCAS eller flygeleder som initierte høydeskiftet.

Kan ellers berette at jeg har fått førstehåndsberetning fra flygeledere i Sverige om at MTCD/STCA ikke har fungert i gitte situasjoner og følgelig forårsaket en falsk trygghetsfølelse...