PDA

View Full Version : Flytype BGO/SVG


Boeing_fan
21-07-2010, 01:24
Hei på dere kjære Scanair forumister, jeg stusser litt på en ting :)

Både Stavanger og Bergen er så heldige at de har to store europeiske nettverkselskaper (KLM og LH) som flyr fra deres flyplasser til forholdsvis AMS og FRA. Men det er en ting jeg stusser litt på, og det er at begge flyselskapene bruker større fly til SVG enn til BGO. Bergen er jo Norges nest største by, så da ville det vel vært logisk å bruke større fly til Bergen, siden det er et større marked?

Om jeg ikke tar feil så bruker KLM F70/E195 til BGO (med datterselskapet KLM Cityhopper), mens til SVG bruker de B738.

Samme med Lufthansa, fra FRA til SVG bruker de B735, mens til BGO flyr Lufthansa Regional med med E19X.

Lurer på hvorfor :S

Utflyttet
21-07-2010, 01:40
Jeg vil tro at begge ser mer transferpassasjerer fra SVG på grunn av oljen?

-A

Hickok
21-07-2010, 03:46
Når det gjelder KLM, så flyr de alt fra F70 til B739 både til SVG og BGO. Der er det ikke store forskjellen. Når det gjelder LH, så stemmer det at det flyr både oftere og med større fly til SVG enn BGO, men dette kan nok fort endre seg når FRA åpner sin nye rullebane.

Boeing_fan
21-07-2010, 04:23
Når det gjelder KLM, så flyr de alt fra F70 til B739 både til SVG og BGO. Der er det ikke store forskjellen. Når det gjelder LH, så stemmer det at det flyr både oftere og med større fly til SVG enn BGO, men dette kan nok fort endre seg når FRA åpner sin nye rullebane.

OK, da beklager jeg feilen. Etter en grundigere sjekk ser jeg at KLM også bruker B737 til BGO.

Lurer på når KLM setter inn større fly til TRF?

C130
21-07-2010, 09:44
Bergen er jo Norges nest største by, så da ville det vel vært logisk å bruke større fly til Bergen, siden det er et større marked?



SVG har nok noe mer forretningsreisende enn BGO, men BGO har mer charter enn SVG

barca
21-07-2010, 10:08
Når det gjelder KLM, så flyr de alt fra F70 til B739 både til SVG og BGO. Der er det ikke store forskjellen. Når det gjelder LH, så stemmer det at det flyr både oftere og med større fly til SVG enn BGO, men dette kan nok fort endre seg når FRA åpner sin nye rullebane.



Må bare si at KL bruker F70 til SVG og når det har vært lite bookinger på en spesiell avgang.

Men for all del. Dersom man ønsker å se et større fly fra KLM eller LH eller for den saks skyld SAS i BGO eller hvor det måtte være så er det bare til å booke mange billetter til en spesiell avgang og vips så vil man se større fly.

Scandinavian
21-07-2010, 10:43
Er bare en av avgangene til KLM som går fast med Fokker 70/100 og E190. Resten går med alt fra 733 til 739.